Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 juli 2006, 11:52
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
[Nieuws] PalmOS 6.1 (Cobalt) op PalmSource als 'new release'

We hebben er al geruime tijd niks meer van vernomen: PalmOS 6.1, beter bekend als Cobalt . Tot een maand geleden stond deze nieuwe versie van PalmOS als 'under development' (in ontwikkeling) op de website van PalmSource. Tot verbazing van velen in de Palm-gemeenschap is die naamgeving veranderd in 'new release' (nieuwe uitgave). Zou dit betekenen dat binnenkort eindelijk de langverwachte lancering van Cobalt gaat plaatsvinden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PalmInsider.com
A month ago we were wondering from these lines what was happening with Palm OS Cobalt (read editorial). Today, we have double checked PalmSource's site and found the great surprise that Cobalt 6.1 is named as "new release" (a month ago we read "under develpment"), check it out here. True?
Hieronder een aantal features van het langverwachtte OS:
  • 32-bit volledig ARM-native OS (geen emulatie meer)
  • Schaalbare, modulaire, op standaarden gebaseerde architectuur
  • Volledig multitasking en multithreading besturingssysteem
  • Unified, STREAMS-based communications architecture
  • Standaard high-density beeldschermondersteuning voor voor meervoudige schermconfiguratie
  • Uitbreidbaar multimedia framework voor het gemakkelijk ontwerpen van applicaties
  • Verbeterde synchronisatie-architectuur
Lees ook onze tip: Uitleg over al het fraais dat Cobalt te bieden heeft.


bron
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif 79.gif‎ (1,0 KB, 1x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2006, 17:14
The Adder The Adder is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 07 juli 2005
Locatie: Wilde Westen
Berichten: 80
Nu nog wachten op een PDA met Cobalt, zal ook wel weer een paar jaartje duren .....
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 juli 2006, 17:46
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Ik weet het niet. Het nieuws komt nogal onverwacht, maar het komt me te snel na het gerucht over het feit dat de LifeDrive niet meer geproduceerd wordt, ondanks de ontkenning door Palm Inc zelf.

Misschien dat we in October de eerste PDA's met Cobalt zien. Ikzelf hoop op een losse upgrade voor de Treo 650.
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 juli 2006, 20:02
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Ja en de TX graag....
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 juli 2006, 21:01
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus
Ikzelf hoop op een losse upgrade voor de Treo 650.
Ijdele hoop. Met al de nieuwe modellen op stapel, gaat Palm daar zeker niet meer naar omkijken.
Palm heeft ook geen traditie om oudere modellen up te daten en daar upgrades voor aan te bieden.
Verder hebben ze al werk genoeg met de opvolger voor Garnet. En volgens mij is met de toekomstige Linuxversies voor PDA, Cobalt reeds voorbijgestreefd en een omgedraaide bladzijde.
Voor Access is het alleen maar een poging om nog iets van PalmSource te gelde te maken.
Over hun MAX hoor je verder ook geen nieuws meer. Voor zover ik weet heeft nog niemand daar een licentie op genomen of aangekondigd het te zullen doen.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 juli 2006, 22:03
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Ben ik niet me je eens. Er zijn volledige updates gekomen voor OS3.5 modellen om te upgraden naar OS4. Dus wat dat betreft zou het wel kunnen. En als je van plan bent om er niks meer mee te doen, dan zet ook geen 'new release' op je website. Ik ben benieuwd...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 juli 2006, 22:16
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Met als verschil dat alle pre-OS5 apparaten vrijwel identiek waren qua hardware.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 juli 2006, 23:59
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus
Ben ik niet me je eens. Er zijn volledige updates gekomen voor OS3.5 modellen om te upgraden naar OS4. Dus wat dat betreft zou het wel kunnen.
Dat is ondertussen al 5(?) jaar geleden ...
Citaat:
En als je (=Palm(One)) van plan bent om er niks meer mee te doen, dan zet ook geen 'new release' op je (=PalmSource(Access)) website.
De ene Palm is de andere niet ...
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 juli 2006, 06:32
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Ik vind het wel een hele vage aanwijzing hoor. Zwerft er nog ergens een screenshot rond waarin echt te zien is dat Cobalt een maand geleden nog "under development" was? Op diezelfde pagina lezen we namelijk ook:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PalmSource
This new release builds on the successful introduction of Palm OS Cobalt.
Tsss... the successful introduction of Palm OS Cobalt... op deze zin heeft een marketingmannetje vast heel lang zitten nadenken.
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 juli 2006, 07:12
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Maaruh, maakte Roel in mei vorig jaar al geen melding van hardware waar Cobalt op draait?
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 juli 2006, 07:41
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door digilb
Tsss... the successful introduction of Palm OS Cobalt... op deze zin heeft een marketingmannetje vast heel lang zitten nadenken.
Betekent: de receptie en party was heel geslaagd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Maaruh, maakte Roel in mei vorig jaar al geen melding van hardware waar Cobalt op draait?
Sinds dan niets meer en voor het moment krijg ik timeouts op Oswin's server, maar ik denk niet dat het door de belangstelling voor Cobalt is.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 juli 2006, 08:23
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Dat is ondertussen al 5(?) jaar geleden ...
Uiteraard, maar ik wilde enkel aangeven dat het wel eens eerder gebeurd is...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
De ene Palm is de andere niet ...
Wederom correct, maar dit is jou intepretatie van mijn tekst. Ik bedoelde namelijk bij allebei PalmSource. En als PalmSource zijn OS niet kwijt kan aan de licentiehouders (omdat die er niks meer in zien?) dan blijf je mijns inzien geen tijd steken in iets waar je toch niks mee gaat doet. Dus het feit dat er tijd ingestoken is, blijkens de benaming op de website, zegt voor mij dat er tenminste één licentienemer (Palm Inc???) is die er mee wil gaan werken...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Met als verschil dat alle pre-OS5 apparaten vrijwel identiek waren qua hardware
Dat zal dan best wel zo zijn, maar voor ieder apparaat was er een aparte ROM0-update weet ik nog. Zelfs voor de amper van elkaar verschillende IIIx en IIIxe was er een aparte update.
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 juli 2006, 08:56
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus
Wederom correct, maar dit is jou intepretatie van mijn tekst. Ik bedoelde namelijk bij allebei PalmSource.
Het ging over de update voor de Treo 650. Het PalmOS hiervoor is door PalmOne op maat gemaakt en het is ook enkel PalmOne die hiervoor een update kan uitbrengen. Maar zoals reeds bekend uit de thread van 'Palm stopt Treo 650 in Europa' is de 650 een afgelopen model.
Citaat:
En als PalmSource zijn OS niet kwijt kan aan de licentiehouders (omdat die er niks meer in zien?) dan blijf je mijns inzien geen tijd steken in iets waar je toch niks mee gaat doet. Dus het feit dat er tijd ingestoken is, blijkens de benaming op de website, zegt voor mij dat er tenminste één licentienemer (Palm Inc???) is die er mee wil gaan werken...
Of het is een ultieme poging van Access om toch nog iemand te overtuigen er geld voor te geven.
PalmOne krijgt nu reeds het verwijt dat Garnet voorbijgestreefd is. Hoe vooruitstrevend gaat Cobalt lijken tussen Windows Mobile, Symbian en Linux. Tel daar bij de UMPC's, welke langzaam, maar zeker de volledige PC en Windows XP naar het PDA-niveau brengen. Kun je dan nog een goede reden bedenken om zich een Cobalt-licentie aan te schaffen?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 juli 2006, 08:59
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Dit is echt zo'n stuiptrekking van Cobalt in de categorie "I see dead people"
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 juli 2006, 09:36
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Het ging over de update voor de Treo 650. Het PalmOS hiervoor is door PalmOne op maat gemaakt en het is ook enkel PalmOne die hiervoor een update kan uitbrengen. Maar zoals reeds bekend uit de thread van 'Palm stopt Treo 650 in Europa' is de 650 een afgelopen model.
Het feit dat de hardware in Europa niet meer geleverd gaat worden zegt niks over de upgrade van de firmware. Toen de upgrades voor de oudere hardware verkrijgbaar was, waren de IIIe en III allang niet meer verkrijgbaar in Nederland.

En misschien is het wel hopen-tegen-beter-weten-in. Maar ik heb nog altijd goede hoop dat Palm weer eens met een killerOS uitkomt...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023