Review: Veo Photo Traveler voor de Palm

Timer

de verpakking

module in de houder

de Veo camera

in de Palm

en van de achterzijde

Als je een goedkope digitale camera zoekt waarmee je onderweg makkelijk foto's kunt maken, dan is er tegenwoordig heel wat keus. Er zijn mobiele telefoons met ingebouwde camera (bijvoorbeeld de Nokia 7650), er zijn pda’s met ingebouwde camera (verschillende Sony Clié-modellen) en er zijn zelfs oortelefoontjes met camera’s (bijvoorbeeld de Nokia Camera Headset). Daarnaast zijn er natuurlijk goedkope digitale camera's zoals de Trust Spycam en de Pocket Digital van Logitech. De foto's die je hiermee maakt zijn niet van topkwaliteit, maar dat hoeft ook niet. Een snelle snapshot om je vrienden te laten zien hoe gezellig het in de kroeg was, hoeft niet superscherp en perfect belicht te zijn.

Veo

Voor bezitters van een Palm m500/m505/m515, m125/m130, Tungsten T/W of Handspring Treo 90 is er sinds kort een extra mogelijkheid om simpele foto's te maken: de Veo Photo Traveler, een camera die in het SD-slot van de Palm past. De camera-module is voor $80 tot $100 te koop bij diverse webshops, waaronder de Palm Store. De prijs is acceptabel; de meeste mini-camera's die je voor je mobiele telefoon kunt kopen, kosten net zo veel en de oortelefoon-met-camera van Nokia kost ook rond de 90 euro. Dichter bij huis kun je terecht bij een aantal Duitse webshops, bijvoorbeeld Palm And More, waar je de Veo koopt voor €99 plus €10,50 verzendkosten. Als je een andere webshop kiest, vergeet dan niet te informeren of artikelen wel naar Nederland worden verscheept.

Verpakking

Het product wordt geleverd in een grote blisterverpakking waarin je behalve de SD-camera ook nog een opbergkokertje, een cd-rom met software en een vouwblad met installatie-instructies aantreft. De opbergkoker is van stevig plastic gemaakt; de constructie is solide genoeg om goede bescherming te bieden aan de camera-module. Er zitten drie oogjes aan de koker, zodat je de camera bijvoorbeeld aan een nekkoord kunt dragen. Tijdens een wilde kanotocht kun je de koker beter in je zak of een tas opbergen, maar onder normale omstandigheden hoef je niet bang te zijn dat het klepje van de koker open schiet.

Camera-module

De camera bestaat uit een 7,5 centimeter lange module, die je in het SDIO-slot van de Palm schuift. De camera kan 180 graden worden rondgedraaid, waardoor je de lens ook op jezelf kunt richten. De brandpuntsafstand kan worden aangepast door aan de lens te draaien, zodat je een breed scala aan foto's kunt maken: van landschap tot extreem close-up (tot zelfs 1,5 centimeter!).
Scherpstellen gaat echter niet zo makkelijk: tijdens het draaien aan de lens merk je weinig weerstand en op het scherm van de Palm kun je niet goed zien of de maximale scherpte is bereikt. De preview wordt namelijk niet full-screen getoond en de scherpte verandert schoksgewijs, ook als je de camera stilhoudt. Het is alsof je op een vooroorlogse televisie de zenders handmatig moet instellen.
De camera krijgt zijn voeding via de Palm en heeft geen flitsfunctie. Wel is het mogelijk de belichtingstijd aan te passen. Dat kan handig zijn als je foto's in het schemerdonker wilt maken. Door een langere belichtingstijd worden de foto's dan iets minder donker.

Zelfontspanner

Een leuke extra functie is de zelfontspanner, waarmee je met een zelfgekozen interval automatisch een serie foto's kunt laten maken. Dit interval kan variëren tussen 1 en 9.999 seconden (bijna 3 uur). Het aantal foto's in een serie wordt alleen beperkt door de geheugenruimte die nog vrij is. Dit is een verrassende functie, die ik op zo'n goedkope camera niet had verwacht. Zo kun je jezelf (of anderen) fotograferen terwijl je aan het werk bent, om bijvoorbeeld je werkhouding of gezichtsuitdrukking te observeren. Zelfkennis door Palm-accessoires!

Geheugen

De camera heeft geen eigen geheugen waarop je de foto's zou kunnen opslaan. Technisch was dit waarschijnlijk gemakkelijk te realiseren geweest, maar de camera was dan wel iets duurder geworden. Alle foto's worden dus in RAM opgeslagen. De Palm-applicatie geeft aan hoeveel geheugenruimte er nog vrij is en hoeveel foto's je in de gekozen kwaliteit nog kunt maken.
Je kunt foto's maken in twee verschillende resoluties: 640x480 of 320x240 pixels, waarbij je kunt kiezen uit drie kwaliteitsniveau's: laag, medium of hoog. De ruimte die de foto's in beslag nemen varieert van ongeveer 50 tot 250 kB.

Een conduit zorgt ervoor dat alle foto's tijdens de HotSync op de pc naar jpeg-formaat worden omgezet. Daarna moet je de foto's handmatig uit de Palm-applicatie verwijderen (dit gebeurt niet automatisch). De conduit biedt minimale instellingsmogelijkheden: alleen de lokatie van de bestanden kun je aangeven, je kunt de conduit niet uitschakelen. Gemaakte foto's kun je het beste zo snel mogelijk synchroniseren en van de Palm verwijderen, om weer wat geheugenruimte vrij te maken.

Cd-rom

Op de meegeleverde cd-rom is alle benodigde software aanwezig. Om zeker te weten dat je de nieuwste drivers installeert, kun je deze het best van de Veo-website halen. De meegeleverde desktop-software is alleen geschikt voor Windows-PC's. Voor Mac-gebruikers is de Veo daarom niet geschikt. Zij kunnen wel foto's maken op de Palm, maar kunnen de foto's niet op de Mac omzetten naar een geschikt grafisch formaat. Het was handig geweest als er een Palm-tool was meegeleverd, waarmee je de conversie naar jpeg-formaat op de Palm zou kunnen uitvoeren.
Op de cd-rom vind je verder nog een 56-pagina's tellend handboek in pdf-formaat, dat je dankzij de handheld-vriendelijke opmaak ook prima in Acrobat Reader op je Palm kunt lezen (het neemt dan 446 kB in beslag).

Beeldkwaliteit

De kwaliteit van de foto's is niet te vergelijken met een echte digitale camera, maar dat is ook niet het geval bij de camera die bijvoorbeeld in de Sony Clié NR70 is ingebouwd. De Sony heeft wel het voordeel dat je foto's op de Memory Stick kunt opslaan, maar daar staat ook een nadeel tegenover: je kunt niet handmatig scherpstellen. Bij de Veo is het precies andersom: wel scherpstellen, geen opslag op externe geheugenkaartjes.
De foto's die je met de Veo maakt zijn redelijk, al zijn ze wel een beetje dof. De kleuren zijn allerminst helder en sprankelend, de kleur is vaak wat geel. Met nabewerking op de pc is hier wel iets aan te doen. De foto's in de meegeleverde handleiding geven in ieder geval een veel te rooskleurig beeld.
De foto's die van dichtbij (close-up) of juist van heel veraf (landschap) zijn genomen, zijn acceptabel voor gebruik op websites. Voor de tussenliggende afstand (portretten) vind ik de foto's niet scherp genoeg. Een toepassing die met de Veo wel haalbaar is, is bijvoorbeeld het maken van foto's voor je adresboek.

Palm-software

Op de cd-rom vind je een driver die 104 kB ruimte in beslag neemt op de Palm. Dit bestand wordt groter naarmate je meer foto's maakt. Na zes foto's in gemiddelde kwaliteit te hebben genomen is dit bestand al tot 1,3 MB toegenomen.
De Palm-applicatie, waarvan je rechts een aantal screenshots ziet, biedt in grote lijnen dezelfde functionaliteit als andere fotoprogramma's voor de Palm, zoals SplashPhoto. Je kunt foto's full-screen of als thumbnail bekijken, maar niet in categorieën indelen. Op zich vind ik dat geen probleem, omdat je de foto's vanwege de omvang toch niet lang op je Palm zult laten staan. Wel een duidelijke misser is het feit dat je de gemaakte foto's niet kunt e-mailen. Als er een conversietool voor de Palm was meegeleverd, had je de foto naar jpeg kunnen omzetten en als mail-attachment kunnen versturen. Nu moet je wachten tot de volgende synchronisatie. Het mogelijk om foto's naar andere gebruikers te beamen, maar dit werkt alleen als de andere gebruiker de Veo-software heeft geïnstalleerd. Geen probleem, dat kun je meteen meebeamen.

Gebruik

Wanneer je de camera in het SD-slot steekt, start meteen de Palm-applicatie op. Een foto is dan snel gemaakt: je richt de camera op het te fotograferen object, draait aan de lens om scherp te stellen en tikt op het camera-pictogram. Je kunt ook op de hardwareknoppen drukken.
Tijdens het maken van de foto zie je op het Palm-scherm precies wat de camera registreert. De refresh rate is ongeveer twee tot drie keer per seconde, waardoor het niet meevalt om bijvoorbeeld vanuit een rijdende auto te fotograferen. Het te fotograferen object is al voorbij voordat je er erg in hebt.
Op de Tungsten|T wordt de foto in hoge resolutie getoond, maar je kunt niet goed beoordelen of de foto er op de pc ook goed uitziet. Je kunt namelijk niet inzoomen.

De gratis meegeleverde fotobewerkingssoftware Creative Studio

Desktop-software

De meegeleverde desktop-software heet Creative Studio. Hiermee kun je foto's organiseren in albums, digitale ansichtkaarten maken en foto/video bewerken. Videofilmpjes kun je niet met de Veo maken, die moet je downloaden van internet.
Als je al goede fotobewerkingsoftware op je pc hebt geïnstalleerd, heb je Creative Studio niet nodig. De Veo-conduit zorgt al voor de conversie naar jpeg-formaat en kan onafhankelijk van Creative Studio worden geïnstalleerd.

Met Creative Studio kun je je foto's in verschillende gallery's opslaan

Conclusie

De Veo-camera is een leuk hebbeding die in bepaalde situaties goed van pas komt. Wanneer je auto is opengebroken of wanneer je betrokken bent bij een aanrijding, kun je snel een foto van de situatie maken. Zo'n foto kan waardevol zijn wanneer je later de schade wilt claimen bij de verzekeringsmaatschappij. Wanneer je moeite hebt om gezichten te onthouden, kun je met de Veo foto's maken voor je adresboek. Voor deze specifieke toepassingen komt de Veo goed van pas, maar er zijn ook genoeg toepassingen waarvoor de kwaliteit gewoon niet goed genoeg is. Persoonlijk vind ik dit geen probleem: voor vakantiefoto's en dergelijke zullen de meeste mensen toch wel een betere camera voorhanden hebben.
Het feit dat je de foto's niet per e-mail kunt versturen, vind ik echt een gemis. Een ander punt van irritatie is het scherpstellen. Dat is een vervelend karweitje, waarbij je nooit zeker weet of de foto er straks op de pc ook goed uitziet. Wil je zeker weten dat de foto lukt, dan is aan te raden om meerdere foto's te nemen. Maar dat kan weer lastig zijn, omdat de foto's in hoge kwaliteit nogal wat geheugenruimte in beslag nemen.
Een hoog gadget-gehalte heeft zo'n camera natuurlijk wel. Over de uitvoering, in stevig plastic en met beschermende opbergkoker, is in ieder geval goed nagedacht. Al met al denk ik dat de Veo voor € 100
geen slechte koop is.

Verbeterbaar

• scherpstellen is lastig