Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 november 2002, 14:36
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Bluetooth GPS specifiek voor de Palm Tungsten T

Net gelezen op InfoSync: http://www.infosync.no/news/2002/n/2529.html een bluetooth gps-module die goed samenwerkt met de Palm-tungsten. niet goedkoop: $369.99 USD.

Zou deze ook met de bluetooth-sd kaartjes kan samenwerken? Ben benieuwd.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 november 2002, 16:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
with the Palm Tungsten T specifically in mind
Ik neem toch aan dat ze hier alleen maar mee bedoelen dat ze hopen dat die doelgroep (Tungsten-T gebruikers) een beetje groot zal worden. Ik vermoed namelijk dat er niet erg veel BT kaartjes verkocht zullen zijn. Wie betaald er nou 170 euro voor een BT kaartje? Het enige wat je er vooralsnog mee kan is iets eenvoudiger SMSjes versturen of mobiel internetten. Zoiets is alleen leuk als je het gratis krijgt (of standaard ingebouwd zoals bij de Tungsten-T)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 november 2002, 20:52
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Ik neem toch aan dat ze hier alleen maar mee bedoelen dat ze hopen dat die doelgroep (Tungsten-T gebruikers) een beetje groot zal worden. Ik vermoed namelijk dat er niet erg veel BT kaartjes verkocht zullen zijn. Wie betaald er nou 170 euro voor een BT kaartje? Het enige wat je er vooralsnog mee kan is iets eenvoudiger SMSjes versturen of mobiel internetten. Zoiets is alleen leuk als je het gratis krijgt (of standaard ingebouwd zoals bij de Tungsten-T)
Maar, wees eerlijk Patrick, het idee van bt met gps is wel fantastisch!! vooral met een palm waarvan de accu eindeloos meegaat!!
module in je vestzak (al moet ik dat wel eerst even zien of dat wel goed gaat), en de pda in je hand, prima wandel combi.
De bt, heb je wel gelijk in, ook in de ppc wereld, als ie der standaart in zit, gebruiken de mensen hem wel, maar om er nou speciaal een module voor te kopen??
Ik heb de ipaq sleeve met ingebouwde bt module, gaat prima, maar kost ook 200€. de bt gps module zal trouwens ook meer kosten dan de prijs bovenvernoemd, schattingen gaan rond de 500€.
En als je dan de beide nog moet kopen.... dan word het wel een duur dingetje
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 november 2002, 12:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, voor GPS kan het inderdaad een goed idee zijn. Ik probeer alleen maar even aan te geven waarom ik denk dat de doelgroep van PDA's met BT nu nog zo klein is.

Het voordeel van zo'n BT GPS zou kunnen zijn dat je hem (op de antenne na misschien) onzichtbaar in je auto inbouwt en dat je er niets voor hoeft te doen om hem aan te sluiten. De nu voorgestelde GPS modules maken dat overigens niet mogelijk en dan schiet je er wat mij betreft geen moer mee op.

Het grote manko aan BT (en alle draadloze technieken) is altijd dat je vaak alleen maar een kabel extra nodig hebt om beide apparaten van stroom te kunnen voorzien.

Ik bedoel, wat is nou het voordeel van een BT GPS als je alsnog dat ding aan moet sluiten op aansteker van je auto? Dan kun je net zo goed een muis model GPS nemen voor een fractie van de prijs. Heb je ook nog minder stekkers in te steken bij de installatie.

Sterker nog. Als je het echt handig wilt hebben moet je een car-cradle hebben (zoals bij de Destinator en MIES) Dan steek je de PDA in de cradle en gaan met die banaan! Dan heb je helemaal geen BT nodig. Ik moet toch weer eens aan de slag om dat zelf te bouwen

Het zou misschien wel werken als je gaat wandelen. Je bouwt de GPS dan in in je jas en de PDA kan de GPS gegevens uitlezen zonder dat je verbonden bent. Maar goed, hoe vaak heb je dat nodig? Voor mijn ski trips zou dat handig zijn misschien

Ik ben daarom altijd een beetje bang dat BT (zeker op dit moment) meer is voor gadget freaks dan dat het nou echt handig/nodig is. BT is voor mij meer een dure vervanging van infrarood. Maar goed, als BT net zo gangbaar wordt als een Irda dan kan het op dat vlak misschien voor een kleine vooruitgang zorgen.

De grap is dat reviewers die BT dingen gratis krijgen en dan is het inderdaad leuk. Maar zouden ze er zelf ook zoveel geld voor neerleggen? Is het dan nog steeds leuk genoeg? Dan denk ik dus dat het antwoord meestal "nee" zal zijn.

Doe mij maar low-power WiFi. Dat lijkt me dus wel handig. Of misschien BT met een bereik van 100 meter (of meer). Bestaat dat al?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 november 2002, 14:46
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Hoi Patrick,


Groot gelijk heb je daar, en ik gebruik momenteel enkel de bt voor de gsm handsfree in de wagen. De nokia 6310 gaat echt heel lang zonder bijladen, dus in dat geval is het prima. Mijn grootste bezwaren rond de gps muis zijn ook de prijs en de autonomie.
Een muisje kost inderdaad slecht een 150€, en dan heb je ook nog eens een lader voor de ppc/palm.
Maar ondertussen geniet ik van de tomtom navigator, werkelijk subliem, als ik zie waar de digimap-users nog steeds zitten te klooien met betaversies, "rechte lijnen" , routes die mekaar blijven beinvloeden, zelf mappen creeren. Och, hoe eenvoudig kan het leven zijn met een beetje meer ram en mhz.
Greetttttzzz
Rudy
Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 november 2002, 16:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ha, ha, wrijf het er nog maar eens in ja Pas jij maar op met je rug met die zware PocketPC's!

Dat DigiMap gepruts heb ik inderdaad ook allemaal niet zo'n zin in. Zeker niet voor dat geld. Ik red me voorlopig prima met PathAway. PathAway werkt prima samen met routenet.nl. Verder geeft het ook piepjes bij de afslagen. Wat wil ik nog meer?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 november 2002, 16:36
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
LOL, ik heb al een zware rugoperatie achter de rug, euhh), dan nog wel uit de palm tijd, gossie, waar moet dat heen???bwwaa, in de auto moet ik hem niet zelf dragen.
En zolang het bij jou goed werkt?? geen probleem, komt erbij dat er op ppc gebied een scherpe prijsdaling op komst zou zijn hé, en dan, dan, dan.......
Groetjes
Rudy
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 november 2002, 17:13
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Met dat "de Tungsten specially in mind" wordt zeker bedoeld dat die
doelgroep kapitaalkrachig genoeg is voor zo'n BT kaartje

Ik neem aan dat ie ook op andere pda's prima werkt.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 november 2002, 17:54
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Question

Patrick? Pathaway...routenet...palm? Je maakt me nieuwsgierig hoe dit werkt. Routenet kaart ophalen en dat in pathaway gebruiken? Vertel, vertel
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 november 2002, 20:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
In de routenet html source staan de GPS coordinaten van de routepunten. Die zet ik met pwdbconvert over als route naar PathAway en dan krijg ik netjes piepjes bij de afslagen. Ik zet ook de route teksten over en die verschijnen dan onderaan in het scherm. De kaartjes kun je eventueel ook calibreren met de routpunten.

Ik neem ook de tijden over en dan berteknt PathAway zelfs de ETA! Alhoewel mijn auto iets rapper rijdt dan de voorberekende routes, maar het gaat om het idee.

Het is alleen wel jammer dat de route module van routenet soms een beetje zuigt.

ps. Heb je mijn mail terug inmiddels ontvangen? Ik kreeg hem weer terug.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 november 2002, 21:07
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Rudy, je bent me nu echt te somber over Digimap. Dit moet geen thread worden over navigatieprogjes daar waar het om BT GPS-en gaat, maar sommige zaken vragen er om om recht gezet te worden. Onze oosterburen hebben een goed produkt voor het Palm OS neergezet. En laten daar nu al alle concurrentie ver achter zich! En dan moeten die kinderziekten er nog uit. Ik test nu de betaversie van 2.20 en daar zit in vergelijking met 2.18 een grote stap voorwaards en een stapje achteruit in. Per saldo weer een verbetering met de vorige officiele versie 2.18. Ja, je moet nu nog zelf even de kaarten die je denkt nodig te hebben even inladen in je Palm, maar in een 1,5 uur heb ik heel Nederland tot op huisnummer niveau altijd bij me op m'n 64 Mb mmc.

Patrick, tja, die prijs hè,

En Rudy: je hebt het al vaak aangegeven en je hebt vast gelijk dat het leven met een PPC waarlijk veel mooier is; ik heb een Palm en bezoek daarom het Palm-forum.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #12  
Oud 02 november 2002, 21:29
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou dan doe ik ook nog maar een duit in het off-topic zakje. Ik zie niet in hoe digimap handig kan zijn als er zoveel geklooi mee is. Je bent blijkbaar al een maand bezig voor je het een beetje kunt bedienen en dan nog blijft het blijkbaar behelpen.

Ik heb die kaartjes in de demo ook gezien. Die waren wat mij betreft net zo slecht als die in CityMaps en Mapviewer. Waar blijven de high res routeplanners nou? PathAway en Atlas zijn al lang High res. PathAway waarschuwt ook met piepjes en teksten voor afslagen en geeft ook de afstand tot het volgende punt. Ik neem liever High Res plaatjes boven automatisch herplannen als ik verkeerd rij. Of anders gezegd, ik rij liever in een keer goed dan dat ik moet herplannen. En dan ook nog voor een fractie van de prijs.

Als ik dan toch iets moet herplannen dan zet ik zelf even wat routepunten met de hand. Ook geen punt bij Karwei ... eh PathAway

Misschien moet ik het een keer in actie zien, maar vooralsnog ben ik verre van overtuigd
Met citaat reageren
  #13  
Oud 02 november 2002, 22:29
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Hallo Patrickl, hebben we elkaar nog niet ontmoet in Ede. De Palmclub boyz hebben later nog gespeurd; je bleek al weg.

Ik plaats mijn anwoord wel in een digimap thread.
Groet, Roel
__________________
[][][][][][][]

Laatst gewijzigd door jeeptricks; 02 november 2002 om 22:38.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 02 november 2002, 22:39
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Wink

Jongens,

Alle systemen zijn interessant.

Laten we de rust in de tent bewaren en gewoon een meeting afspreken ergens in Nederland waar we de verschillende systemen in auto's kunnen bewonderen en een soort van testroute gaan rijden? Of dat we plannen naar de meeting. Moeten dan wel oppassen dat we geen straatrace imago krijgen.

O ja, ik zorg wel voor een liniaaltje...
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #15  
Oud 02 november 2002, 22:52
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Talking

Rharing: je hebt gelijk Maar eeh, wat wou jij doen met je lineaaltje?
groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #16  
Oud 03 november 2002, 09:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Jeeptricks,

Hmm ja ik was redelijk snel weg (ben met de meute meegehobbeld).

Maar is het inderdaad misschien een idee als de GPS forum leden een keer iets organiseren? Dan kunnen we eens zien wat voor spullen we allemaal gebruiken.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 03 november 2002, 10:01
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Zo een afspraak lijkt me wel eens leuk, als jullie mij der bij willen natuurlijk...

Ja, ik weet het, over digimap ben ik wel eens somber, al denk ik dat het wel het het beste pakket is dat er voor de palm is. Maar het is dan ook wel duur, dat is mijn grootste minpunt, ik heb het pakket nog over de 150e betaald, en dan wens ik niet als betatester door het leven te moeten gaan. Dat is mijn visie hé. Kijk, ik kan je hier zo een route geven, waar die 3x fout zit op een paar km. (spreek ik nog over een korte route, op een detailkaart, dus niks met overlappende kaarten of dergelijke)
Ik weet dat ook tomtom navigator regelmatig updates doet, maar, van de eerste versie af, werkte het probleemloos, er zijn altijd maar funktionaliteiten bijgekomen, maar echt noodzakelijk was het niet.
Ik blijf hier lekker meelezen, heb ook nog steeds een palm hoor!!!

Maar, ik zal het een beetje zachter aan doen als het over digimap gaat, het ligt nogal gevoelig.
Ps, is die rechte lijn bij detail/overlappende kaart nu opgelost???

Groeten

Rudy
Met citaat reageren
  #18  
Oud 03 november 2002, 10:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Rudy,

Ja dat lijkt me ook een goed idee. Kunnen we ook eens zien hoe dat bij "The Dark Side" werkt.

Ik weet alleen niet of we dit zomaar via het forum mogen organiseren, misschien moet de palmclub daar zelf nog een hand in hebben?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 03 november 2002, 10:11
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Look and see, ik ga deze middag met de Lotus een ritje maken, lekker najaarsweertje, heb nog geen bestemming... weet je ineens ook de reden dat ik geen vaste gps heb....
Greetzz
R
Met citaat reageren
  #20  
Oud 03 november 2002, 10:24
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
weet je ineens ook de reden dat ik geen vaste gps heb
Moet je er maar gewoon 2 kopen

Pas maar op dat het niet gaat regenen. Anders staatje bakkie zo vol met water

Als ik het zo hoor kunnen we ook wel een streetrace organiseren. Nog meer mensen met snelle auto's?

p.s. Palmclub zou eigenlijk ook een chatroom moeten hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023