alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda
|
Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Berichten van vandaag | Zoeken |
#1
|
|||
|
|||
batterijduur T3 samen met tomtom kort?
Voordat ik overga tot aanschaf Palm T3 samen met bluetooth GPS van Tom Tom begrijp ik dat de batterijduur van de T3 slechts 3 uur gebruik toestaat?
Kan iemand mij daarover inlichten svp?
__________________
Bereikbaar via email |
#2
|
||||
|
||||
3-4 uur inderdaad. Het beste is om de T3 dan aan een autolader te koppelen.
|
#3
|
||||
|
||||
Als je het TomTom bluetooth navigatiepakket koopt dan zit daar een autohouder bij die je Tungsten|T3 en je gps-muis op spanning houdt. Dus dan is het stroomverbruik geen probleem.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik zou mezelf wel afvragen of je BT nodig hebt. Indien dit niet het geval is kun je beter een vaste ontvanger nemen vanwege getrubbel met een uitvallende ontvanger bij inschakelen van de 12V.
Als je de GPS gebruikt terwijl de BT ontvanger al rijdend aan de 12V verbonden wordt (omdat hij bijna leeg is bijv), dan slaat hij af (en meestal als je hem net nodig hebt). Dit is zeer ergerlijk. |
#5
|
||||
|
||||
Is dat zo bij de TomTom BT muis? Wel erg vreemd gedrag. Mijn Fortuna BT clip-on muis heeft daar totaal geen last van.....
__________________
Sander |
#6
|
|||
|
|||
Er is hier ook al meer over geschreven in andere threads door andere gebruikers.
Helaas is dit zo bij de TT muis. |
#7
|
||||
|
||||
Ik gebruik TomTom nu een half jaar en heb dit probleem nog nooit gehad! De muis zit bij lange ritten altijd via de oplaad-draad aan de craddle, die op zijn beurt via een permanente draad aan de 12V hangt. (Draad zit weggewerkt tussen het plafond van de auto naar het interieur-lampje. (Seat-Alhambra))
Voor korte ritjes leg ik de muis los onder de voorruit. Nogmaals nog nooit een probleem gehad, dat de muis tijdens het rijden uitviel. Je moet dus een 12V aansluiting zoeken waar permanent 12V op staat en die niet via het contactslot aan en uit gezet wordt! Joop Laatst gewijzigd door joop; 07 november 2004 om 21:46. |
#8
|
|||
|
|||
Sluit jij dan de muis al aan op de 12V voordat je de motor start, of ook tijdens het rijden?
Indien ik de muis op 12V aansluit voordat de motor gestart is (ik heb een kontaktslot gestuurde 12V) dan blijft de muis aan. Indien ik hem aansluit als ik rijd, dan slaat hij telkens af. En aangezien ik de accu toch optimaal wil laten functioneren, laat ik hem telkens zo lang mogelijk zonder 12V snoer werken. Echter soms is hij leeg terwijl ik net in een stad rijd... en dan moet hij snel aan het snoer. |
#9
|
||||
|
||||
Bij lange ritten sluit ik het snoertje aan, bij korte leg ik de muis gewoon los neer. Soms als ik het vergeten heb, doe ik het oplaad-stekkertje er tijdens het rijden in. Zoals gezegd, nog nooit een probleem gehad. Ik gebruik TomTom al een half jaar bijna dagelijks, ook in het buitenland.
In de GPS-muis zit trouwens een Lithium-Ion accu. (zie de gebruiksaanwijzing die je kunt downloaden bij TomTom) Li-ion accu's hebben een hoge capaciteit, maar helaas ook de nare eigenschap dat ze verouderen. Het maakt niet uit of je hem veel of weinig gebruikt en ook niet of je hem weinig of vaak oplaadt. Ze raken gewoon x% capaciteit per jaar kwijt. Hoge temperaturen verergeren dit (lekker in de zon onder de voorruit....), evenals de ladingstoestand (altijd zo vol mogelijk versnelt de veroudering!) Joop |
#10
|
||||
|
||||
Citaat:
evenals de ladingstoestand (altijd zo vol mogelijk versnelt de veroudering!)
__________________
FoleoCentral.com |
#11
|
|||
|
|||
Ik denk dat Joop bedoelt dat de batterij snel in capaciteit afneemt indien hij voortdurend aan de 12V zit zonder hem te ontladen.
Maar er zijn dus wel tomtom muizen die het doen zoals ze het moeten doen v.w.b. het aansluiten op 12V. Weet iemand wat de oorzaak van het "afslaan probleem" zou kunnen zijn? |
#12
|
|||
|
|||
Citaat:
Op 08-11-2004, om 20:01 heeft jansen45 dit gezegd in bericht #11
Ik denk dat Joop bedoelt dat de batterij snel in capaciteit afneemt indien hij voortdurend aan de 12V zit zonder hem te ontladen. Maar er zijn dus wel tomtom muizen die het doen zoals ze het moeten doen v.w.b. het aansluiten op 12V. Weet iemand wat de oorzaak van het "afslaan probleem" zou kunnen zijn? Ik heb het afslaan ook duidelijk meegemaakt (als de GPS -muis via de bijgelverde kabel aan de auto-lader hing), en niet allen door het schakelen van de 12Volt. Vaak na 1, 2 of 3 minuten tijdne het rijden viel de GPS-muis al uit. Ook bij TT wist men niet zo wat het was. Hun antwoord(als je ze uiteindelijke aan de tel krijgt): stuur maar op..... toen had ik dat ding net een paar dagen. Vooraf een nieuwe GPS-muis sturen was er niet bij. Wat ik een keer heb geprobeerd is met een universele autolader (op de sigaretten-aansteker) de GPS-muis op te laden. Door deze unit op 4,5V te zetten (net iets minder als wat de TT autolader afgeeft) had ik dat probleem niet. MAAR, LET OP, en nu wordt het vreemd: het lijkt met het gebruik van TT4.40 niet mee op te treden!!?? Toevallig gister, 8-11-04, bog gedurende 2,5 uur aangesloten gehad, direct aan de autolader van TT. KORTOM: met een universele lader ( ca. € 6,00 - € 10,00) van een auto-shop werkte het al langer goed. Suc6 Peter van Hoek |
#13
|
|||
|
|||
Citaat:
Op 07-11-2004, om 15:39 heeft Bram dit gezegd in bericht #2
3-4 uur inderdaad. Het beste is om de T3 dan aan een autolader te koppelen. Hai, Je schrijft 3-4 uur werking van de accu van de Palm. Bij mij na ca 1,5 uur al leeg?? T3 is ca 7 maanden oud, heeft nooit langer gewerkt. Zou het aan de scherminstelling liggen?? Weet iemand iets meer?? Groeten Peter van Hoek |
#14
|
|||
|
|||
Citaat:
Op 09-11-2004, om 20:00 heeft PetervH dit gezegd in bericht #12
Hai, Ik heb het afslaan ook duidelijk meegemaakt (als de GPS -muis via de bijgelverde kabel aan de auto-lader hing), en niet allen door het schakelen van de 12Volt. Vaak na 1, 2 of 3 minuten tijdne het rijden viel de GPS-muis al uit. Ook bij TT wist men niet zo wat het was. Hun antwoord(als je ze uiteindelijke aan de tel krijgt): stuur maar op..... toen had ik dat ding net een paar dagen. Vooraf een nieuwe GPS-muis sturen was er niet bij. Wat ik een keer heb geprobeerd is met een universele autolader (op de sigaretten-aansteker) de GPS-muis op te laden. Door deze unit op 4,5V te zetten (net iets minder als wat de TT autolader afgeeft) had ik dat probleem niet. MAAR, LET OP, en nu wordt het vreemd: het lijkt met het gebruik van TT4.40 niet mee op te treden!!?? Toevallig gister, 8-11-04, bog gedurende 2,5 uur aangesloten gehad, direct aan de autolader van TT. KORTOM: met een universele lader ( ca. € 6,00 - € 10,00) van een auto-shop werkte het al langer goed. Suc6 Peter van Hoek Ze wilden eventueel ook wel naar mijn BT-muis kijken maar omdat ik er wel mee kon leven (dus lange ritten gelijk op stroom zetten en korte ritten niet) heb ik deze niet opgestuurd. Toch ga ik het ook maar weer een keer proberen om tijdens het rijden de muis van stroom te voorzien gezien bovenstaande ervaring. |
#15
|
||||
|
||||
Toch even een waarschuwing.
Als je een Li-On accu gaat opladen met "zomaar een oplader" kan dit einde verhaal betekenen. Een laadspanning van 4,5V is feitelijk te hoog (men adviseert 4,1V), waardoor de batterij extra warm wordt en (zie discussies hierboven) sneller verouderd en het zelfs spontaan kan begeven. In een aantal accu's zit een schakelaar, die automatisch de lader afschakelt om gevaarlijke situaties te voorkomen. Bij mobiele telefoons ontplofte er wel eens een batterij...... Ik weet niet of dit ook bij de TomTom muis het geval is. Nu ik dit zo schrijf: Zou dit de reden kunnen zijn, waarom hij opeens afslaat? Ik neem aan dat de laadspanning van de craddle in de auto de 12V keurig naar beneden aanpast....., dan zou het dus goed moeten gaan. Het afslaan is bij mij nog nooit gebeurd....... Joop |
#16
|
||||
|
||||
Citaat:
Op 09-11-2004, om 20:07 heeft PetervH dit gezegd in bericht #13
Hai, Je schrijft 3-4 uur werking van de accu van de Palm. Bij mij na ca 1,5 uur al leeg?? T3 is ca 7 maanden oud, heeft nooit langer gewerkt. Zou het aan de scherminstelling liggen?? Weet iemand iets meer?? Groeten Peter van Hoek 3 uur aan met bluetooth aan is als je het mij vraagt in ieder geval een onmogelijke opgave. 2 uur is reëeler. |
#17
|
|||
|
|||
Citaat:
...Maar er zijn dus wel tomtom muizen die het doen zoals ze het moeten doen v.w.b. het aansluiten op 12V.
Weet iemand wat de oorzaak van het "afslaan probleem" zou kunnen zijn? Wordt met 'uitschakelen' in deze thread bedoeld: uitschakelen van de BT verbinding (maar wel blauw knipperend) of is de GPS unit uitgeschakeld? Dat laatste blijkt door de stroom er vanaf te halen lijkt mij. Dick |
#18
|
|||
|
|||
Citaat:
Op 04-12-2004, om 14:22 heeft Dick99999 dit gezegd in bericht #17
Ik heb TT BT voor T3 nu 2 weken en heb nu 4x meegemaakt dat de GPS unit het niet doet. Soms geen BT verbinding maar wel blauw knipperend. Gisteren ook geen BT knipperende blauwe led. Bij mij zit de GPS unit ' via de sigarenaansteker aan de 12V tijdens de rit. Wordt met 'uitschakelen' in deze thread bedoeld: uitschakelen van de BT verbinding (maar wel blauw knipperend) of is de GPS unit uitgeschakeld? Dat laatste blijkt door de stroom er vanaf te halen lijkt mij. Dick Wat er bij mij gebeurd is echt uitschakelen. Echter alleen als ik de wireless GPS ontvanger aan het laden ben via d eauto-lader van de Palm T3 (voor dat laden heb ik er destijds een kabeltje bij gekregen tussen auto-lader en GPS ontvanger). Van TomTom heb ik nu inmiddels ook een losse lader voor de GPS ontv gekregen voor in de cigaretten aansteker. Maar daarover ben ik nog in conclaaf met ze, ik heb tenslotte dat andere kabeltje ook van hen en dat werkt stukken makkelijker. Peter. |