Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 30 november 2002, 11:53
Fred56's schermafbeelding
Fred56 Fred56 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Pijnacker/Nootdorp
Berichten: 44
Consumentengids dec 2002 Test PDA's

In de consumentengids van december 2002 staat een test van 14 PDA's. Twee OS systemen zijn getest en wel PalmOS en PocketPC. Ook was er nog een test van Smartphones maar deze laat ik buiten beschouwing.

Als ervaren gebruiker vind ik het zeer vreemd dat in het test oordeel alle machines uitgerust met Pocket PC het predicaat goed krijgen. De PalmOS krijgt red./goed. Voor de leek onder ons dus een reden om een PocketPC aan te schaffen.

Helaas is de nieuwe Palm Tungsten niet in de test meegenomen.

Het test resultaat is als volgt:
Toshiba e310 als beste getest met eind resultaat goed.
Palm M130 voordelige keus met als eind resultaat red./goed

Bij het lezen van de test wordt er wel stilgestaan bij het hoge energieverbruik van de PocketPC's. Maar als grootste voordeel komt uit de bus dat het OS van Microsoft de beste mogelijkheden bied voor integratie van PDA's met Windows-pc's. Ook de meegeleverde multimediaprogramma's worden hoog gewaardeerd.

Wel wordt Palm OS5 wordt nog aangehaald en verteld dat deze ook bovenstaande mogelijkheden biedt.

Ook het het verkrijgen van Software voor de Palm is een pluspunt. Echter geen woord over de grootte van deze programma's en het gemak waarmee deze te installeren zijn op de Palm. Daar kan PocketPC nog heel wat van leren.

Ik vind het dus een test van niks en ben benieuwd naar de reacties in dit forum.

Gr. Fred
__________________
Via de Sharp ZQ-6300M 128KB, Psion 3a, Psion Series 5, Ipaq 6300, Palm V, Palm IIIc kom je uiteindelijk tot de Palm Tungsten I en nu T5
  #2  
Oud 30 november 2002, 13:34
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Ik heb geen consumentengids en kan de test dus niet testen Misschien dat iemand die paar pagina's kan inscannen en posten? Ben errug benieuwd naar de resultaten
__________________
Bob jij of bob ik?
  #3  
Oud 30 november 2002, 16:25
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Ach ja. De consumentengids. Ik heb vaak bezwaren tegen uitkomsten van
zulke testen. Als het over duurzaamheid e.d. gaat prima. Maar sommige
mensen redeneren van: best getest bij de consumentengids, dus dat MOET
ik hebben. Zonder te kijken of het in hun specifieke geval wel handig
is. En dan achteraf klagen. Een palm verschilt nu eenmaal enorm van
een PPC, sommigens willen gewoon een goedkope monochrome PDA met een
hele goeie/lange batterijduur. Ja dan ben je met een Zire (ik noem maar
wat) beter uit als dat je enkel op de conclusie in de consumentengids
afgaat.

Gelukkig is er Palmclub.nl
__________________
Word wordt nooit Perfect
  #4  
Oud 30 november 2002, 17:16
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
Ik vind het ook een erg slechte test, waarbij appels met peren vergeleken worden. Een leek kan uit de test-tabel gemakkelijk verkeerde conclusies trekken (bijv. over aanwezig geheugen en prestaties) en daardoor de verkeerde PDA kopen. Tegelijkertijd is het natuurlijk bizar dat recente Palm-modellen niet meegenomen worden.
Als beste koop komt ook de O2-XDA uit de bus, waarover ik in verschillende computerbladen niet erg veel goeds heb gelezen (loopt snel vast etc.)...

Ik ben al een tijdje lid van de Consumentenbond, maar ik verbaas me steeds vaker over hun test-oordelen! kGa geloof ik maar eens mijn lidmaatschap opzeggen...

Stephen

PS ik heb het artikel net ingescand en ik probeer het te attachen aan deze post, maar om een of andere reden lukt dit (nog?) niet. Ik probeer het nog wel vanavond laat of morgen.
  #5  
Oud 30 november 2002, 17:32
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Tja, ik las het artikel. Wel erg weinig nozel. Tja, al te lang testte de Consumentenbond strijkijzers en snelkookpannen. Toen ze toevallig eens uit hun testhokjes kwamen en zich op straat begaven, bleek de wereld om hen heen toch wel varanderd! En daar had die wereld hen helemaal niet attent op gemaakt!
Toen dus maar snel iets gezocht wat wel past bij de abonnee van de CG. En jee, daar zijn twee dingen voor nodig. De eerste kun je inkopen, voor de tweede moet je wat doen. Die eerste is marktkennis. Die hebben ze gekocht door een bureau te laten onderzoeken wat WIJ eigenlijk willen lezen. Het tweede is kennis van de produkten die je dan moet testen. En zelf ook een beetje met die produkten gewerkt hebben.
En het is nu wel duidelijk: electrische dekens, boenwas en droogmolens: ja, daarmee willen ze zich de hele week wel opsluiten in hun cubicles. Maar je een beetje inlezen, bijvoorbeeld op de forums van PPC en PalmOS, je laten informeren door ervaren gebruikers en zelf ook wat klooien, nee daar hebben ze geen zin in. Nee die tijd gebruiken ze liever om te zeuren over prijzenfestivals en de etiketten op jampotjes.

Ach, 't is ook wel weer ontroerend. Blijkbaar weet dit dinausaurusje nog niet dat ze allang uitgestorven is.

Groet,
__________________
[][][][][][][]
  #6  
Oud 30 november 2002, 17:36
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Test Consumentengids

In de consumentegids van december 2002 staat een vergelijkende test van pda's en smartphones met kleurenscherm.
Opvallend is de conclusie bij het PalmOS: " De pda's met dit OS scoren redelijk tot goed en blijven daarmee wat achter bij de PocketPC-pda's, met name doordat prestaties, aansluitmogelijkheden, scherm (een uitzondering voor de beide geteste Clie's) en gebruiksgemak te wensen overlaten...
Het enig positieve wat ze melden is de langere gebruiksduur van de accu onder PalmOS".
Bovendien vinden ze dat "de specifieke Palm-software enige gewenning noodzakelijk maakt, het het meegeleverde softwarepakket beperkt is".
De ranglijst wordt vervolgens aangevoerd met bovenaan 6 PocketPC's, gevolgd door de Palm M130 ("voordelige keus") en daaronder de Clie T625C en de NR70V

Edit Opa:
Deze posting is gemerged van een originele (dubbele) thead van
Henk Vrieselaar

Laatst gewijzigd door dirk; 30 november 2002 om 22:29.
  #7  
Oud 30 november 2002, 21:02
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
Hierbij pagina 1 van de test (in zwartwit jpg)
Het kostte wat moeite 'm onder de maximum file size van 102400 bytes te krijgen, dus ik hoop dat het nog een beetje leesbaar is...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  test01.jpg‎
Bekeken: 260
Grootte:  65,0 KB
ID: 344  
  #8  
Oud 30 november 2002, 21:05
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
En hierbij pagina 2...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  test02.jpg‎
Bekeken: 211
Grootte:  91,6 KB
ID: 345  
  #9  
Oud 30 november 2002, 21:10
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
En tenslotte pagina 3! Veel leesplezier toegewenst en erger je niet!

Groeten,
Stephen
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  test03.jpg‎
Bekeken: 206
Grootte:  60,2 KB
ID: 346  
  #10  
Oud 30 november 2002, 22:29
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Hierboven staat nog een posting van Henk Vrieselaar die
per ongeluk een tweede thread over dit onderwerp startte.

opa
__________________
Word wordt nooit Perfect
  #11  
Oud 01 december 2002, 09:29
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Stephen, bedankt voor de scans!
Tja... ik ben natuurlijk wel een "beetje" bevooroordeeld als fanatiek Palm-gebruiker, maar ik vind het erg vreemd dat alle PocketPC's hoger scoren dan de Palms. Omdat nergens staat hoe er dan beoordeeld is (waarom zijn de prestaties van een PPC dan een "+je" waard en die van een palm een "[]tje"?) vind ik de test erg kort door de bocht.
In mijn ogen zou je niet moeten testen wat het product biedt, maar zou je moeten testen in hoeverre een bepaald product aansluit bij de wensen van de klant. En die klant heeft misschien geen behoefte aan PocketWord, een MP3speler, Video etc, maar wel aan een eenvoudige agenda die gewoon goed werkt! ("zonder fratsen"zou meneer C1000 zeggen )

Ik denk dat iedere vergelijking PPC vs. Palm niet werkt, wellicht omdat de doelgroepen (of de wensen van die doelgroepen) gewoonweg verschillen.
__________________
Bob jij of bob ik?
  #12  
Oud 01 december 2002, 09:46
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Citaat:
Ik denk dat iedere vergelijking PPC vs. Palm niet werkt, wellicht omdat de doelgroepen (of de wensen van die doelgroepen) gewoonweg verschillen.
Ik denk dat een vergelijking wel degelijk werkt, alleen moet je dat goed uitwerken. Juist afhankelijk van de wensen of voorkeuren (en het budget!) van de gebruiker kom je op een bepaalde keus uit. Laten we wel zijn, de basisfuncties van een PDA worden door zowel Palm als PPC machines prima verricht. Zodanig, dat je op basis daarvan geen keus zou kunnen maken. Ga je kijken naar formaat, gewicht, gebruiksduur, uiterlijk, scherm, uitbreidbaarheid, andere toepassingen etc. dan wordt het onderscheid groter.

Er zijn veel zaken storend aan de test in de Consumentengids. Uitspraken over de Siemens Loox zijn incorrect, maar ook het testresultaat van de M 130 lijkt me niet te kloppen. Onder het kopje "Totaal aanwezig/nog bruikbaar geheugen (MB)" staat voor de Palm M 130: 8/4. Dat lijkt me niet juist?
Voor de Sony Clie zelfs 16/9 (T625C) en 16/5 (NR70V). Lijkt me ook sterk.

PalmWijzer
  #13  
Oud 01 december 2002, 11:07
Fred56's schermafbeelding
Fred56 Fred56 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Pijnacker/Nootdorp
Berichten: 44
Gisteren net mijn nieuwe Palm Tungsten gekregen. Wat een snelheid zit daar in vergeleken met mijn oude IIIc. Heb verder nogmaals het artikel in de consumentengids doorgenomen maar inderdaad blijkt uit niets waar e.e.a. op gestoeld is. Mijn motto beter geen test dat een waardeloze test. Ik ben ook al jaren lid van de consumentenbond maar inderdaad kunnen zij zich beter op huishoudelijke apparaten richten en niet op deze ingewikkelde materie. Althans steek je licht eens ergens op bij mensen die er verstand van hebben. Hadden ze bevoorbeeld de reviews gelezen van de Palmclub dan was dit soort onzin niet geschreven. Maar inderdaad we hebben gelukkig onze Palmclub nog en daar heb ik tot heden heel veel informatie vandaan gehaald. Geen betere test dan door de gebruikers zelf. Ook ik heb eeb paar maanden mogen beschikken over een Ipaq maar dat vond ik in verhouding met de Palm toch echt geen fijne machine. Ik ben blij met mijn Tungsten en met mij vele denk ik. Gr. Fred.
__________________
Via de Sharp ZQ-6300M 128KB, Psion 3a, Psion Series 5, Ipaq 6300, Palm V, Palm IIIc kom je uiteindelijk tot de Palm Tungsten I en nu T5
  #14  
Oud 01 december 2002, 12:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
PalmWijzer,

Die vrije geheugen ruimtes kloppen wel hoor. Bij de Sony Clie's worden veel multimedia applicaties meegeleverd. Volgens mij namen die inderdaad wel iets van 6MB in beslag op de T625C.

Ze hebben de apparaten kaal uit de doos getest met alle meegeleverde software geinstalleerd.


Thread lezers,

In het algemeen zie ik niets waar je het echt niet mee eens kunt zijn. Het voordeel van Palm is dat het al veel langer bestaat, al 5 jaar vrijwel ongewijzigd is en dat er dus een grote hoeveelheid bestaande gebruikers en dus ook software voor is.

De PocketPC's daarentegen zijn sneller, hebben meer geheugen, meer gebruiksmogelijkheden, mooiere software, betere software standaard meegeleverd etc etc etc. Je kunt elke onafhankelijke vergelijkende test er op nalezen en altijd komen de Toshiba's daar als beste uit.

Al deze extra's hebben dan als nadeel dat de apparaten wat zwaarder en duurder zijn. Misschien dat ze daar wat meer nadruk op hadden kunnen leggen. De draagbaarheid van een PDA vind ik persoonlijk nog het belangrijkste. Maar een Toshiba e310 is qua afmeting, gewicht, accuduur goed vergelijkbaar met een Tungsten-T dus dat soort argumenten gaan nu ook nauwelijks meer op.

De enige echte fout die ik in het review zie is dat ze het belangrijkste model van Sony, de Clie SJ30, niet meegenomen hebben in de test.
  #15  
Oud 01 december 2002, 12:38
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
De test is simpelweg gedateerd. Geen Palm Zire, geen Tungsten|T, geen Sony SJ-30, eigenlijk sowieso geen moderne Palm. Dat is jammer, want die modellen zijn wel leverbaar.
  #16  
Oud 01 december 2002, 14:10
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Een richtprijs voor de Palm m515 van € 530,-, zo duur heb ik hem nog niet eens gekocht.
Ik weet niet bij wat voor winkels ze shoppen bij de consumentenbond, maar erg prijs bewust zijn ze zelf niet als veel bedrijven de m515 aanbieden voor ± € 400,-.

  #17  
Oud 01 december 2002, 18:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je ze in een gewone winkel koopt (Dixons, Mediamarkt, V&D) zijn dat soort spullen een stuk duurder. Een Tungsten-T kost nu in de winkel krap 700 euro.
  #18  
Oud 01 december 2002, 21:46
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Patrickl, dit is dus zo'n voorbeeld. Als ze met hun tijd meegaan en zich ook orienteren op andere aanschafkanalen, dan zou de CB die bovengenoemde prijzen (via Internet) ook gevonden hebben. En dan ga je niet klakkeloos naar de Dixons of V&D. Vooral niet als het over een produkt gaat dat juist op een publiek gericht is dat zich digitaal voelt aangesproken.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
  #19  
Oud 01 december 2002, 23:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is ook nooit goed. Als ik zeg dat je prima Sony Clie accessoires via internet kunt kopen dan krijg ik te horen dat mensen dat niet willen en dat ze ze in de winkel willen kopen. Nou geef ik alleen aan dat ze waarschijnlijk van de gangbare winkelprijzen zijn uitgegaan is het weer niet goed

Maar het punt is eigenlijk dat het er niet zoveel toe doet. Die andere prijzen zijn dan toch ook daarop gebaseerd. De onderlinge vergelijking komt dan wel weer goed uit.

Ze geven overigens zelf ook al aan dat je (bijvoorbeeld via internetwinkels) wel meer dan 10% kunt besparen.

Ik heb zelf ook een jaar een abonnement gehad op de consumentengids. Het viel mij ook op dat die tests vaak zo verouderd waren dat de modellen die ze getest hadden al niet meer in de winkel lagen. Of dat ze meer belang hechtten aan een nederlandstalige handleiding en milieuvriendelijkheid van de verpaking dan aan de kwaliteit van de apparaten zelf.

Als je alleen wil horen dat PalmOS modellen het beste zijn dan moet je de reviews lezen in een PalmOS gerelateerd blad of site. Als je een onafhankelijk blad leest dan zullen daar 10 tegen 1 de PocketPC's er als winnaar uitkomen. Wij hebben onze redenen om toch voor PalmOS te kiezen, maar blijkbaar deelt niet iedereen die mening.



Krijg nou wat. Er staat gewoon in het review bij dat de prijzen voor de M515 varieren van €400 tot €550? Hallo zeg! Dan zitten ze er toch niet zo ver naast?

Laatst gewijzigd door patrickl; 01 december 2002 om 23:44.
  #20  
Oud 02 december 2002, 11:30
Eelco v H
Guest
 
Berichten: n/a
Angry consumentengids

Ook ik was zeker niet te spreken over het artikel in de consumenten gids. Dit was duidelijk een appels met peren vergelijking. Ik ga overigens wel reageren naar de consumentengids misschien een idee voor iedere gebruiker om tegen deze conclusies in te gaan?
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023