Palmclub logo

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Webclipping en PQA

Door Fjodor van Slooten Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 21 maart 2000

OmniSky

De Palm VII komt naar Europa (artikel Yahoo). Reden voor ons om onze neus in de achterliggende technologie te steken. We werden hierbij geholpen door enkele inventieve amerikanen, die ontdekten dat de benodigde software een toevoeging was op het PalmOS van de VII, die makkelijk was 'los te weken'. De aldus verkregen software kan zonder bezwaar op een 'gewone' Palm geïnstalleerd worden.

Mobiele netwerktechnologie heeft momenteel nog een groot nadeel: de zeer beperkte bandbreedte. De maximaal haalbare snelheid via GSM is slechts 9600 bits per seconde. Palm Computing heeft een eigen, heel elegante oplossing om met de beperkte bandbreedte van mobiele netwerken om te gaan: de 'webclipping' technologie. Dit werkt met zogenaamde PQA's (Palm Query Applications), kleine internet-toepassingen die op de Palm computer draaien, en zeer economisch gebruik maken van de beperkte bandbreedte. Deze technologie wordt toegepast in de Palm VII.

Omdat in Europa WAP inmiddels een standaard aan het worden is, zeker voor mobiele telefoons, is het de vraag of dit soort specifieke oplossingen een lang leven beschoren is. Het verschil tussen PQA's en WAP is dat bij PQA's de bandbreedte-intensieve delen, zoals graphics, helpfiles e.d. niet over de draadloze verbinding hoeven te gaan, maar al in gecomprimeerde vorm op de Palm aanwezig zijn: ze zijn onderdeel van de PQA. De dynamische bestanddelen (de prijs van een boek bij Amazon bijvoorbeeld) worden van gewone webservers gehaald. Webclipping is net als WAP niet afhankelijk van het toegepaste (mobiele) netwerk, en zal binnenkort ook via Europese GSM netwerken toegepast gaan worden. Webclipping werkt in de Verenigde Staten met de Palm.Net service.

Niet alle functionaliteit van webclipping is beschikbaar op een 'gewone' Palm. Zo is het niet mogelijk om een bestelling te plaatsen bij Amazon omdat de benodigde identifier 'vastgebakken' zit in de hardware van de Palm VII.

De Palm VII heeft ook in de Verenigde Staten een concurrent: de Palm V in combinatie met een Omnisky modem. Deze laatste is een draadloos modem dat eenzelfde behuizing heeft als het standaard Palm V modem. Met dit modem wordt ook de software meegeleverd die de PQA's laat werken.

Zelf aan de slag

Om op onze 'gewone' Palm gebruik te maken van de Palm Query Applications hebben we het volgende nodig:

Demonstratie

Een aantal getest PQA's Mapquest - we gaan van NY naar CA Mail lezen bij Yahoo Webbrowsen met de SnakeEyes PQA Meer screendumps.

Voordelen

• Snellere responstijd vergeleken met webbrowser en WAP (impressie; het is moeilijk 'harde' vergelijking te maken)
  • Vrijwel alle PQA's zijn gratis
  • Bij gebruik van een internet-verbinding is geen duur abonnement op Palm.net service nodig
  • Bij invoering van de VII in Europa: integratie met GSM zal de acceptatie versnellen

Nadelen

• Content is sterk op Amerikaans publiek gericht
  • Zonder Palm VII ontbreekt gebruiker-identificatie, en zijn toepassingen zoals online winkelen niet toegankelijk
  • Systeem lijkt concurrent van WAP, het is de vraag of in Europa plaats is voor een alternatief systeem

Meer informatie

Mocht je zelf aan de slag willen met PQA's: De PQA development kit is gratis te downloaden. Het principe van deze SDK is eenvoudig: je maakt zelf een verzameling HTML-pagina's, inclusief illustraties, en die worden door de compiler gecomprimeerd en tot PQA-file verbouwd. Het ingewikkelde deel van dit soort websites bouwen zit 'm in de CGI-scripts e.d. die de dynamische - niet op de Palm aanwezige - data genereren.

Aan dit artikel is bijgedragen door Rob van Vliet (Rob.van.Vliet@iae.nl)

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in: