Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Navman GPS 500

Door Palmclub.nl Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 20 april 2002













De Navman GPS 500 is één van de twee GPS-ontvangers voor de Palm m1xx- en m5xx-serie, die er momenteel op de markt zijn. Het concurrerende produkt, de Holux GM-251, wordt in een ander review besproken. Ook is er een vergelijking van beide GPS-ontvangers gemaakt.

Uitvoering

De Navman GPS 500 wordt geleverd in een doos met daarin tevens een handig bevestigingssysteem voor de voorruit van de auto, een gekruld 12 volts voedingssnoer, software met route- en stadsplattegronden en een drietal handboekjes.
De Navman is licht (90 gram) en compact. De ontvanger is 12 cm lang, 7,5 cm breed en 1,3 cm dik als je de antenne niet meerekent. Doe je dat wel, dan is de lengte 17 cm en gaat de dikte naar 2,5 cm.
Je Palm klikt elegant in de GPS. Twee kleine haakjes vallen precies in de speciale uitsparingen in de achterkant van je Palm, aan weerzijden van het serienummer. Door het indrukken van de twee grijze knopjes op de zijden van de GPS maak je de Palm weer los. Prachtig! Ook de GPS zelf is met een slimme techniek verbonden met de arm op het voorruit. Met een soepele beweging pak je de GPS uit de houder, zodat die niet in het zicht is wanneer je de auto ergens parkeert. Eenmaal gemonteerd zit de zaak stevig en zonder speling vast. Gebruik van de stylus is daarom geen probleem. Over de constructie is daadwerkelijk nagedacht.
Er is echter geen aansluiting voor een externe antenne aanwezig. Dat kan een nadeel zijn als je de GPS wilt gebruiken op plekken met slechte ontvangst.

Bij de Navman is zoals al is aangegeven een 12-volt adapter meegeleverd, die ook de Palm oplaadt. De GPS-ontvanger heeft geen eigen batterijen, ook niet voor het fix-geheugen. Bij gebruik van de GPS belast je daardoor de accu van de Palm. Daarnaast heeft de Navman geen eigen software ingebouwd en maakt daarom gebruik van de rekenkracht van de Palm voor het bepalen van de positie. Als je de Navman gebruikt zonder aansluiting op 12-volts voeding, dan is de belasting van de accu van de Palm door deze drie aspecten relatief groot.

Baudrate

De Navman maakt geen gebruik van de standaard baudrate van 4800, maar heeft een Baudrate van 57600. De leverancier geeft aan, dat door deze snellere baudrate een grotere nauwkeurigheid van de positie kan worden bewerkstelligd.
Dit heeft echter ook negatieve kanten: door de hogere baudrate werkt bijvoorbeeld de standaardsoftware van TomTom niet. Vandaar dat er een speciaal voor de Navman gemaakte versie van de TomTom-software wordt meegeleverd, genaamd Smarthpath City en Smarthpath Trip. TomTom biedt sinds kort ook een patch op haar website aan, die het mogelijk maakt om reeds aangeschafte TomTom-software te gebruiken in combinatie met de Navman.

Gebruik

Tijdens gebruik is de Navman GPS 500 een ‘black box’, je kunt niet zien wat er gebeurt. Geen lampje, geen piepje, niets. Een eerste-fix-uit-de-verpakking duurt altijd lang, maar de geteste Navman had er meer dan 30 minuten voor nodig. Onze Palm-accu was door de benodigde rekenkracht al uitgeput voor de eerste fix tot stand kwam. Eenmaal aangesloten op het boordnet van de test-auto kon de zoektocht toch slagen.
Na de eerste plaatsbepaling gaat de volgende fix veel sneller. Afhankelijk van de tijd dat het apparaat uitgeschakeld is geweest (de ‘off-tijd’) neemt dit tussen de zeven seconden en twee minuten in beslag. Aangezien de Navman niet over eigen software beschikt, gaat de plaatsbepaling weer verloren als de Palm wordt uitgeschakeld of uit de GPS wordt genomen.

In de auto

Niets dan lof voor de houder en haar snap-on verbinding met de GPS. Achter de voorruit maakt de Navman na 10 tot 30 seconden de eerste plaatsbepaling met een update-interval van 1 seconde. Daarna vindt elke 2 seconden een update plaats. Daarmee wordt ons inziens de winst van de hogere baudrate weer voor een deel teniet gedaan. De kwaliteit van de gegevens is overigens prima.

Op stap

Met de Palm op de Navman GPS geklikt is een stadswandeling een leuke bezigheid. Met de bijgeleverde software hoef je niet meer te verdwalen. Werkelijk messcherp wijst de indicator aan waar je bent. Je ziet bijvoorbeeld aan welke kant van de straat je loopt. Eigenlijk zou je willen blijven kijken naar het beeldscherm, maar dat ontraden wij. In 15 minuten kun je de helft van je accuspanning kwijt zijn. We missen een eigen voeding voor de GPS.

Conclusie

Het elegante model van de Navman verbleekt ons inziens door de ronduit macho vormgegeven antenne. In de broekzak gestoken zal de combinatie het slechts in sommige gezelschappen goed doen. Handig is anders.

Verbeterbaar

  • een minder dominant aanwezige antenne
  • een indicatie-LEDje
  • het stroomverbruik
  • aansluitmogelijkheid voor externe antenne

Pluspunten

  • elegant, doordacht model
  • handige houder voor in de auto
  • verzorgd uitgevoerd voedingssnoer
  • compleet met eigen software

Gegevens over het Navman GPS-systeem

  • Produkt: Navman 500 GPS
  • Fabrikant: Navman Europe
  • Geschikt voor: Palm m500, m505, m515, m125 en m130 met PalmOS 3.1 of hoger
  • Prijs: €369
  • Te koop bij: PDAshop.nl (€369, alles inclusief), Mailshopping.nl (€389, excl. verzendkosten), I-con (€360, excl. €11,50 verzendkosten)

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android