Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Vergelijking Navman GPS 500 en Holux GM 251

Door Palmclub.nl Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 20 april 2002





Op het moment van schrijven (april 2002) zijn er twee GPS-ontvangers voor de Palm m1xx- en m5xx-serie op de markt: de Navman GPS 500 en de Holux GM-251. De Palmclub onderwierp beide modellen aan een review. Op deze pagina strijden de Mooie Zwaan en het Lelijke Eendje tegen elkaar.

Dit zijn de categorieën waarom wordt gestreden:

  • Elegantie
  • Formaat en gewicht
  • Stroomverbruik
  • Fix-snelheid en nauwkeurigheid
  • Meldingen van de GPS zelf
  • Accessoires
  • Meegeleverde software
  • Prijs
  • Handigheid in gebruik

Elegantie

De Navman is op het eerste gezicht koploper in elegantie. Het is een prachtig vormgegeven GPS, met een doordachte en eenvoudig te gebruiken manier om de GPS los te koppelen van de Palm. Ook de bevestiging op de voorruit van de auto is zeer fraai. Maar die antenne! Dat Dikke Zwarte Ronde Ding moet je als dame vooral uit je tasje laten steken!
De Holux is echt ontworpen door techneuten. Gewoon erg praktisch, meer niet. Want als de ontwerpers verder hadden gedacht, hadden ze toch minstens een voorziening gemaakt om hem vast te kunnen klikken aan een bestaande voorruithouder?
Met haar antenne wint de Holux weer wat verloren terrein terug. De antenne is een plat blokje, te richten voor optimale ontvangst en vooral: inklapbaar.

Formaat en gewicht

Zonder de maten van de antenne mee te nemen ontlopen de twee GPS-en elkaar weinig. Maar ja, die antenne zit er bij de Navman wel vast op. Zonder batterijen zijn de twee strijders even zwaar. Maar ik kan iedereen aanraden om drie oplaadbare AAA-batterijtjes te plaatsen in de Holux, en daar wordt 'ie wel weer wat zwaarder van.

Stroomverbruik

Beide GPS-ontvangers kunnen gebruik maken van het 12-volts boordnet. Als dat niet aanwezig is, gebruikt de Navman voor haar rekenkracht alle voeding van de Palm. En dat is te merken, je Palm zal binnen 30 minuten geheel uitgeput zijn. De Holux geeft dan nog vrolijk 5,5 uur zijn positie door. De AAA-batterijen dienen ook om de embedded software in de Holux, draaiend te houden zodat niet alle rekenkracht door de Palm hoeft te worden geleverd. De Palm zal daardoor ook nauwelijks iets merken van het gebruik van de GPS.

Fix-snelheid en nauwkeurigheid

Van de fix-snelheid van de Navman ben ik niet onder de indruk. Wellicht dat ik een jachtig mens ben, maar ik vind het weinig aantrekkelijk om na een uit-periode van dertig minuten - soms een volle drie minuten te moeten wachten tot ik weer een fix heb. Dat doet de Holux echt beter. Binnen een paar seconden is er weer een fix. Zo hoort het.
Beide GPS-en zijn nauwkeurig en ontlopen elkaar niet. Ze doen daarbij ook niet onder voor veel andere stand-alone GPS-ontvangers. De substantieel hogere baudrate van de Navman zal zich ongetwijfeld vertalen in minder ‘gedwarrel’ rond de eigenlijke positie. De Holux heeft echter weer een refresh-interval van één seconde, waar de Navman elke twee seconden een update geeft. Dat verschil is merkbaar als je met Citymaps (of het Navman-equivalent daarvan) in de hoogste inzoom-stand op een weg met veel kruisingen rijdt. De Navman laat je dan regelmatig zien dat je nog vóór de kruising bent, terwijl je in werkelijkheid de kruising al voorbij bent.

Meldingen van de GPS zelf

De Holux heeft een aan/uit-knop en een LED die aangeeft dat het apparaat op zoek is naar een fix of dat er updates binnenkomen. Aan de Navman zie je niets.

Accessoires

De Holux heeft geen accessoires, of het moest de Russisch uitgevoerde 12-volts lader zijn. Nee, dan de Navman. Die pakt uit!
Naast een 12-volts lader met lang krulsnoer wordt er een mooi ontworpen houder voor bevestiging aan de voorruit meegeleverd.
Toch nog even de Holux: het is dan wel geen accessoire, maar de Holux biedt wel de mogelijkheid tot aansluiting van een externe antenne.

Meegeleverde software

Bij de Holux wordt geen software meegeleverd. Op de site van de leverancier zijn wel een aantal handige GPS-programma’s gebundeld, die door iedereen kunnen worden gedownload.
Bij de Navman wordt wel software meegeleverd. Erg compleet zelfs: Smartpath City (een aangepaste versie van TomTom Citymaps) en Smarthpath Trip (een aangepaste versie van TomTom Route Europe). De aangepaste versie is nodig omdat Navman afwijkt van het standaard-protocol, waardoor sommige software niet meer goed werkt. Tja, dan moet er een speciale versie worden meegeleverd. TomTom heeft onlangs een patch uitgebracht, die het mogelijk maakt om haar software te laten werken op normale én Navman GPS-ontvangers. Dus vanaf nu hoeft Navman eigenlijk geen eigen versie meer mee te leveren en zal dat, gezien de prijsopdrijvende werking, in de toekomst waarschijnlijk ook niet meer doen.

Prijs

De Holux GM-251 kost €199, de Navman GPS 500 kost €369. Bedenk wel dat bij de Navman een voorruithouder en twee CD’s met stadsplattegronden en routes in Europa worden meegeleverd.

Handigheid in gebruik

De Navman ligt lekker in de hand, maar is stug in gebruik. Zelfs na relatief korte pauzes doet de Navman er lang over om te fixen. Daarnaast is de fix weer weg als je de Palm gebruikt voor een ander programma (datebook, adressenlijst). Verder is de Navman niet in staat om zonder Palm zelf de satellieten te volgen en heeft het geen ingebouwd geheugen die de laatste gegevens onthoudt. En alles kost batterijspanning van de Palm.
De Holux ontpopt zich van lelijk eendje naar mooie zwaan. Ook zonder Palm komt een fix tot stand. De laatste gegevens worden zo’n 60 dagen bewaard en je kunt gerust even overschakelen naar andere programma’s zonder je positie kwijt te raken. En dat alles zonder noemenswaardige belasting van de Palm-accu.

Conclusie

Ach, ik kan het niet meer verbloemen: ondanks de meegeleverde voorruithouder en de goed uitgevoerde boordnet-voorziening, ondanks de meegeleverde software moet de elegante Navman toch in de Holux haar meerdere erkennen. Door zijn inklapbare antenne, door zijn hoge fix-snelheid, door zijn onafhankelijkheid van de Palm, door het ingebouwde geheugen, door de mogelijkheid oplaadbare batterijen te plaatsen, die meteen met de Palm worden opgeladen als die op het boordnet wordt aangesloten. Door de eigen software, die de Palm minder doet belasten. Lelijk Eendje wint.

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android