Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Parrot CK3000 Evolution Bluetooth carkit

Door Gert-Jan Hartog Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 24 februari 2007


De verpakking van de Parrot CK3000 Evolution

Het enige zichtbare; de bedieningsknoppen

De inhoud voor inbouw

Parrot upgrade wizzard

Met de telefoon in de hand autorijden is al een paar jaar verboden in Nederland, op straffe van een 145 euro kostende boete. Niet een risico wat je graag zou willen lopen. Zeker niet als je voor tweederde van dit bedrag een prima carkit kunt kopen, zonder draadjes en met een goed geluid!

Carkits, headsets en nog meer

Het van oorsprong Franse bedrijf Parrot is sinds enige tijd in Nederland actief op de markt en levert telefoonaccessoires als carkits, headsets en autoradio’s met ingebouwde carkit. Draadloos staat hierbij central: elk accessoire communiceert via Bluetooth met je telefoon. Parrot is daarbij niet over één nacht ijs gegaan; er zijn immers honderden telefoons leverbaar met Bluetooth, die dan ook nog vaak een eigen interpretatie van het Bluetooth-protocol hanteren en verschillende profielen ondersteunen. Daarnaast komen er bijna dagelijks nieuwe toestellen uit, wat ook weer voor compatibiliteitsproblemen kan zorgen.

Parrot lost dit op door de meeste carkits te voorzien van firmware die een gebruiker zelf kan opwaarderen. Bij het uitkomen van nieuwe mogelijkheden, oplossingen voor eventuele problemen of nieuwe toestellen kan dit dan via een computer of laptop via Bluetooth zeer eenvoudig worden herzien.

De carkits worden in zeer veel uitvoeringen geleverd: van een eenvoudig aanstekerplug-model tot een exemplaar met ingebouwde GPS-ontvanger en kleurenscherm. Voor dit review is een 'middenklasse model' gebruikt: de CK3000 Evolution. Dit is al wel een volledig ingebouwd exemplaar, maar het heeft geen eigen display. Het enige zichtbare aan de carkit is een kleine knop die op de middenconsole bevestigd kan worden.

Installatie

Na het uitpakken van de diverse onderdelen en het doornemen van de gebruiksaanwijzing lijkt inbouwen een fluitje van een cent te zijn. De carkit bestaat uit vijf onderdelen, die op slechts één manier aan elkaar geknoopt kunnen worden. Het belangrijkste is de blauwe hoofdunit; hierop worden alle kabels aangesloten. Om een verbinding met de autoradio tot stand te brengen - het geluid loopt namelijk via de speakers in de auto - moeten er twee kabels aangesloten worden op de zogenaamde ISO-connectoren aan de achterkant van de autoradio. Eenvoudig en simpel; één kabel voor het leveren van de benodige stroom aan de carkit en één vrij forse kabel die aangesloten wordt op de speakers. Wie hier zijn bedenkingen over heeft kan op de site van Parrot meer informatie raadplegen. Daar staan in een sectie alle automerken en hun bijzonderheden vermeld. Hier kan vervolgens de juiste installatie-instructie vandaan worden gehaald. Ook als de auto in kwestie nog geen gebruik maakt van ISO-connectoren staan hier instructies om de carkit te kunnen gebruiken. Let wel goed op en informeer bij de dealer als je iets niet zeker weet. Peugeot heeft er bijvoorbeeld een handje van om draden in de ISO-connector om te wisselen, zodat een niet werkende carkit kan ontstaan. 

Kabels wegwerken 

Het aansluiten van de kabels kan in een paar minuten geregeld zijn. Het wégwerken van de kabels kan echter heel wat meer tijd in beslag nemen. De lengte van de kabels is voldoende, maar het netjes openmaken van het dashboard kan voor meer problemen zorgen en is bovendien sterk van merk en type afhankelijk. Een voorbeeld kan ik echter wel geven: het wegwerken van de draden en de hoofdunit in mijn Peugeot 307 heeft in totaal ongeveer één uur geduurd. Natuurlijk moet het geheel ook stevig gemonteerd worden, zodat er niets kan gaan rammelen of bewegen tijdens het rijden. De hoofdunit wordt weliswaar geleverd met schroefgaten, maar de schroeven zelf zijn niet in de verpakking terug te vinden. Dit geldt ook voor de bevestiging van de 'opneemknop'. 

Vastplakken 

Nu ben ik zelf geen voorstander van schroeven in het dashboard - je weet immers nooit wat er achter het dashboard loopt. Daarom heb ik ervoor gekozen om alles vast te plakken. Om te zorgen dat alles in een sterk wisselende omgeving als een auto (denk aan temperatuur of vochtigheid) toch blijft zitten heb ik gekozen voor dubbelzijdige tape van Bison: Super Fix. Deze tape is allesbehalve goedkoop, maar blijft ook onder deze 'extreme' condities goed zitten. Voor de knop wordt wel een klein stukje dubbelzijdig tape meegeleverd, maar dit voldoet absoluut niet voor gebruik in de auto. Binnen tien minuten hing het knopje weer los. Ook hier heb ik Super Fix gebruikt, dat wel goed blijft zitten.

Gebruik 

Na installatie volgt de volgende stap: het initialiseren van de carkit. Je zet de auto op het contact en een vrouwelijke stem vertelt in het Engels dat de ingestelde taal... Engels is. Door middel van de draai- en drukknop op het kleine bedieningspaneel is er vervolgens een keuze te maken uit een reeks talen, waaronder Nederlands. Vervolgens kun je in het menu een aantal opties ingestellen, bijvoorbeeld het geluidsniveau bij het overgaan, het inspreken van  de namen van contactpersonen om te kunnen bellen en ook het laten 'wennen' van de carkit aan je eigen stem. Het is altijd handig om dat laatste te activeren, want door het laten wennen herkent de carkit je stem en is het niet meer nodig om de knoppen aan te raken wanneer je wilt bellen of de telefoon wilt ophangen. In plaats daarvan zeg je 'telefoon' en 'ophangen' tijdens het autorijden. Zodra er een gesprek binnenkomt roep je 'telefoon', waarna de carkit het gesprek aanneemt.

Contactpersonen toevoegen en verwijderen 

Met het inprogrammeren van de contactpersonen werkt het niet veel anders. Voor elke persoon kun je een naam inspreken en de combinatie van het woord 'telefoon' met de naam van het contactpersoon zorgt ervoor dat de carkit een verbinding tot stand brengt en het gewenste nummer gaat bellen. Deze functie heeft echter wel een klein minpuntje: het eventueel verwijderen van een contactpersoon is een vervelend en omslachtig karwei.

Datzelfde geldt ook voor het verwijderen van een telefoon uit het systeem. De CK3000 ondersteunt maximaal drie verschillende telefoons als gepairde apparaten aan de carkit. Heb je drie toestellen aangemeld bij de carkit en je wil er één verwijderen, dan is dit niet mogelijk. De enige manier om dit te doen is door het hele geheugen van de Parrot te wissen. Alle instellingen als taal, stemherkenning en dergelijke moeten daarna overnieuw gedaan worden. 

Daarna moet je alle telefoons were opnieuw aanmelden. Je doet dit door het contact aan te zetten, je laat de telefoon zoeken naar audioaccessoires en de carkit wordt gevonden. Na het pairen geeft de telefoon de naam van de carkit weer mét het versienummer van de software; dat is handig om te controleren of de nieuwste software aanwezig is.

Kwaliteit 

Een carkit is primair bedoeld voor één ding: bellen zonder de handen van het stuur te halen. Tijdens het rijden wil je dat er een goed verstaanbaar gesprek gevoerd kan worden, zonder vervelende echo's of andere irritatiefactoren. De geluidskwaliteit heeft Parrot goed voor elkaar. De persoon aan de andere kant van de lijn kan jou prima verstaan, al is de bijgeleverde microfoon wel gevoelig voor omgevingsgeluid. Bij het accelereren is dat voor de andere kant duidelijk hoorbaar en rijden met het raam open is niet aan te raden. Als de andere persoon praat is dat voor de bestuurder goed verstaanbaar, helder en duidelijk. Al moet wel gezegd worden dat dit van meer factoren dan alleen de carkit afhankelijk is. Omdat de speakers van de autoradio gebruikt worden, hebben deze veel invloed op de uiteindelijke geluidskwaliteit. Een open raam kan uiteraard ook hier voor verminderde verstaanbaarheid zorgen. Mocht het geluidsniveau niet goed zijn, dan kun je tijdens het gesprek aan de knop draaien, om het te verhogen danwel te verlagen. Gedurende de test heb ik gesprekken gevoerd met een Nokia 6021, een Palm Treo 680 en een Sony-Ericsson k700i. Geen van deze toestellen had een probleem met de carkit en bij alledrie de toestellen was de gesprekskwaliteit uitstekend.

Conclusie

Wie geen zin heeft in losliggende draden in de auto voor een carkithouder heeft een prima apparaat aan de CK3000 Evolution. Een goede geluidskwaliteit, eenvoudig in installatie én gebruik, voor niet teveel geld. Kortom, een echte aanrader! Wie meer wil kan door Parrot op zijn wenken bediend worden, luxere uitvoeringen zijn verkrijgbaar. Aan de essentie van de carkit, bellen zonder je handen te gebruiken, zit tussen de modellen geen verschil. Wel zit er verschil in de opties. 

Pluspunten

  • simpele en eenvoudige installatie
  • Nederlandstalige bediening en instructies
  • goede spraak- en geluidskwaliteit

Verbeterbaar

  • een enkel gekoppeld toestel verwijderen gaat niet, zonder alle instellingen weg te gooien
  • bijgeleverde plakstrip plakt niet goed

Specificaties

Beoordeling

Gebruik Beoordeling Palmclub: Uitstekend
Uiterlijk Beoordeling Palmclub: Voldoende
Prijs Beoordeling Palmclub: Goed
Duurzaamheid Beoordeling Palmclub: Goed

Eindoordeel Beoordeling Palmclub: Goed

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via dit nieuwsbericht

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android