Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: TomTom Navigator Bluetooth voor de Palm Tungsten T3 en Tungsten C

Door Gert Jan Hartog Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 12 maart 2004


De inhoud van het pakket

De Navigator kit in de auto gemonteerd in landscape

Gemonteerd, geheel draadloos!

Rechtopstaand, en wederom geheel draadloos!

TomTom in de auto, maar nu in traditionele montage: portrait

De navigatiesoftware in 3D stand

De navigatiesoftware in 3D nachtstand

Bestemming opzoeken

Opties en instellingen

keuzes en instellingenscherm voor de Points Of Interest

Nadat TomTom in 2001 Citymaps en RouteEurope uitbracht voor het PalmOS is het lange tijd stil gebleven voor dit platform. Voor de PocketPC bracht TomTom echter wel een moderne versie uit, met spraakondersteuning! Nu de meeste Palms door de komst van OS5 ook de multimediale weg hebben gevonden, is spraakondersteuning ook voor Palm geen probleem meer; vanaf heden is TomTom Navigator voor de Tungsten T3 en de Tungsten C beschikbaar!

Uit de doos en in de auto


Voor 449 Euro is de gereviewde set met Bluetooth GPS ontvanger nu leverbaar. Dankzij Bluetooth zijn er geen kabels meer nodig die her en der door de auto liggen. Zelfs het laadsnoer voor de Tungsten kan eventueel achterwege gelaten worden, al moeten de ritten dan niet al te lang zijn. TomTom biedt ook een voordeliger versie aan; waarbij de Bluetooth GPS muis is vervangen door een exemplaar mét kabels. Deze kost 349 Euro.
Het pakket wordt zeer compleet geleverd; uiteraard de SD-kaart met de software, een houder voor de Tungsten - die met een zuignap tegen het raam kan worden geplakt - en een Bluetooth GPS muis. Om schuiven te voorkomen is voor de GPS muis een magnetische houder geleverd.

Verder wordt een oplader met verloopstekkers voor de GPS muis geleverd, een handige installatieposter en korte handleiding, een tweetal cd's met de TomTom software en een 12/24V laadsnoer voor de Tungsten. Deze laatste wordt zelfs in twee uitvoeringen bijgeleverd; een met de welbekende sigarettenplug, en een uitvoering met losse draden, voor inbouw in het dashboard. Het rechtstreeks aansluiten van de stroom geniet wel mijn voorkeur boven de gekrulde kabel met sigarettenplug, deze heeft namelijk de neiging iedere keer voor de radio langs te zwiepen.

De Muis


Een van de kleinste exemplaren momenteel beschikbaar, deze TomTom Bluetooth GPS muis. Voorzien van een Lithium Ion accu, die tussen de 5 en 6 uur meegaat zonder externe stroomvoorziening. De muis heeft de SIRF II chipset, wat betekent dat de gevoeligheid hoog is, en dat maakt op zijn beurt weer nauwkeurig navigeren mogelijk. Fixtijden van de muis variëren tussen de 10 seconden en 5 minuten, afhankelijk van de weersomstandigheden en de tijd dat de module uit heeft gestaan. Tijdens testritten in de stad werd de ontvangst van satelietten behoorlijk minder, waarschijnlijk gestoord door alle electronische ruis die daar meer aanwezig is dan in een open omgeving. Eventueel kan de ontvangst verbeterd worden door het aansluiten van een externe antenne. Bij de muis zit overigens geen duidelijke gebruiksaanwijzing. Zo was het voor mij een raadsel waar al die knipperende lampjes mee te maken hebben. Navraag leerde mij echter dat een blauw continu lampje een Bluetooth verbinding betekent, en als het linker lampje rood brandt de accu echt leeg is.

Het belangrijkste; de software


Plug en Play, zo omschrijft TomTom de software. Bijna, zou ik er aan toe willen voegen. Het insteken van de SD kaart activeert de applicatie waarna er in het startmenu een Navigator icoon verschijnt. Voor de bezitters van de Tungsten T3 die nog niet de DIA-patch hebben geïnstalleerd verschijnt het in de 320x320 resolutie. Zonde natuurlijk, een T3 heeft niet voor niets een mooi highres+ scherm! Om het volledige scherm dan te kunnen benutten moet er eerst een update gedownload worden voor de T3, welke TomTom op de site ter beschikking stelt. Dit is géén manco in de software van TomTom, maar iets wat puur PalmOS betreft. Na een HotSync werkt Navigator in 320x480, zowel portrait als landscape.
Tijdens de eerste opstart verschijnt een voorkeursmenu, waar opties als taal, type GPS muis, thuislocatie en navigatiestem in te stellen zijn. Deze instellingen zijn uiteraard achteraf te wijzigen. Tevens wordt er door middel van een duidelijke diashow een korte rondleiding gegeven door de software. En ook die is achteraf nogmaals te starten.
Navigator Benelux komt op CD en voorgeïnstalleerd op een 128 MB SD-kaart. Hiervan is ongeveer 65 Mb in gebruik, ruimte genoeg dus om nog extra kaarten te installeren. Major Roads Europe is de nieuwste kaart van TomTom, deze past echter net niet op de kaart, de grootte hiervan is namelijk 70 Mb. Standaard past dit dus niet, maar het verwijderen van Benelux, en plaatsen van Nederland en de Major Roads kaart gaat wel. Gelukkig is het installeren geen moeilijke taak; het opstarten van de (Nederlandstalige) setup, en een paar muisklikken later staat het op de kaart.

Zoals vermeld wordt de software ook op CD geleverd. Handig voor een persoonlijke keuze in extra kaarten. Maar in de uitgebreide (op de CD geplaatste) gebruiksaanwijzing staat dat het ook mogelijk is om de software op een andere, eventueel grotere, kaart te installeren. Simpelweg de setup doorlopen, en een HotSync doen. Hier is wel een activatiecode voor nodig, deze staat vermeld aan de binnenzijde van de CD doos. Mocht de bijgeleverde kaart dus stuk zijn of verloren zijn, dan is de software niet meteen meer onbruikbaar.

Navigeren


En dan de praktijk. Hoe bevalt TomTom Navigator? Al na een paar kilometer is het duidelijk, erg snel en zeer makkelijk in gebruik. Grote iconen op het scherm maken het gemakkelijk om te klikken zonder stylus, en het instellen van een bestemming is zo gebeurd. Minpunt is wel dat er slechts één type rit berekend wordt, een keuze maken tussen snelste of kortste route is er niet bij. Wel kunnen bepaalde wegen geblokkeerd worden. Ook voor wandelen is Navigator helaas niet erg geschikt, voetgangersgebieden zijn niet aangegeven en als wandelaar word je continu over de autoweg gestuurd. Dat lijkt ons niet echt veilig. Erg jammer, zeker bij deze draadloze uitvoering! Immers, een Palm en een GPS muis op accu zijn bij uitstek geschikt om overal mee naar toe te nemen.
Afhankelijk van de lengte duurt het berekenen van een route enkele seconden tot iets minder dan een halve minuut voor een testrit van ruim 100 kilometer (Purmerend - Arnhem). Na de berekening verschijnt het driedimensionale scherm in beeld, en is dan verdeeld in twee delen, waarbij ongeveer 80% van het scherm gebruikt wordt voor de kaart. Hieronder is plaats voor aditionele informatie zoals afstand tot de volgende te nemen afslag, huidige snelheid, aankomsttijd en de sterkte van het GPS signaal. Deze gegevens zijn door de beschikbare ruimte niet al te groot en bij montage tegen de voorruit niet gemakkelijk leesbaar. Een ander minpuntje is dat tijdens het rijden alles, tot en met de taal van het programma, instelbaar is. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Beter zou het zijn geweest dat zodra het systeem beweging detecteert een aantal instelkeuzes blokkeert, zodat bijvoorbeeld alleen de mogelijkheden 'zoek alternatieve route' en 'nachtkleuren' beschikbaar zijn, net als in een vast gemonteerd auto-navigatiesysteem.

Gesproken aanwijzingen


Tijdens de rit wordt duidelijk dat er over het systeem goed nagedacht is. In steden en op B-wegen worden de gesproken aanwijzingen op 800 en op 50 meter voor de afslag gemeld, op snelwegen klinken de aanwijzingen drie keer: op 1500, 800 en 200 meter voor de afslag. Mocht de gesproken aanwijzing dan niet duidelijk zijn, door bijvoorbeeld een ingewikkeld verkeersknooppunt, dan is een blik op het scherm voldoende. Op dit soort moeilijke punten wordt namelijk ingezoomed op de kaart waarbij een blauwe pijl de huidige positie aangeeft, en een groene lange pijl daaronder aangeeft welke weg er precies gevolgd moet worden. Gaat er toch iets fout, dan is een nieuwe route razendsnel berekend. Handig is ook dat op deze driedimensionale kaart de straatnamen weergegeven worden, iets wat de PocketPC versie ontbreekt.
Ook op voor Nederland hoogst illegale snelheden is het geluid van de gesproken aanwijzingen luid genoeg, en duidelijk verstaanbaar. Wel klinkt het enigszins dof. Al heeft dit meer met de interne speaker van de Tungsten te maken dan met de software zelf. Mocht het geluid te hard of juist te zacht zijn, dan kan dit in het voorkeursmenu worden bijgesteld. Net als ook de keuze tussen verschillende mannen of vrouwenstemmen.

Recent kaartmateriaal


Het kaartmateriaal is zeer recent. Zelfs zo actueel dat tijdens de testrit TomTom Navigator mij over de A30 richting A12 stuurde. Helaas is het laatste stuk van deze snelweg nog niet af, waardoor je verplicht wordt de laatste afslag richting Ede (N224) te nemen. Navigator wil dan graag dat je weer terug de snelweg op gaat; het kost enkele kilometers voordat deze in de gaten krijgt dat omkeren geen optie is. Tot driemaal toe klinkt er 'keer om' door de auto. Op de terugweg was het systeem nog eigenwijzer; ook hier wilde het weer via de A12 de A30 op. Dit keer bleef het echter tot vlak bij Utrecht (ruim 20 kilometer verder) routes berekenen om uiteindelijk weer op de A30 terecht te komen. Een omslachtige omweg. Bij Utrecht stuurde TomTom mij richting de A27, terwijl het vanaf dat punt toch echt korter is om via de A2 te gaan. Pas op de A2 hield TomTom het voor gezien; en herberekende de route over de A2 verder tot aan huis.

POI's


TomTom is al enige jaren favoriet als het om navigeren op de PocketPC gaat, in elke nieuwe versie wordt het mooier en uitgebreider. Ook is het bij de PPC uitvoering mogelijk om zelf POI-databases te importeren (Points Of Interest). Denk aan bijvoorbeeld een database met de filialen van McDonalds, inclusief de welbekende "gouden M" die dan op het scherm vertoond wordt. Nu zijn POI's als restaurants, benzinestations en parkeerplaatsen wel in ruime mate aanwezig in de Palm versie, een mogelijkheid om zelf dergelijke databases te importeren is er niet. De zogenaamde OV2 bestanden, die de PPC versie gebruikt, worden niet herkend op de Palm. Ondanks het feit dat dit niet door TomTom zelf gemaakt wordt, zou het wel een goed idee geweest zijn als dit ondersteund werd in de versie voor Palm. Een gemiste kans, zeker omdat het technische verhaal achter de Palm versie maar op een beperkt aantal punten verschilt van die van de PocketPC versie.

Conclusie


Een werkelijk schitterende oplossing, zeker met de draadloze GPS ontvanger. Logisch gevolg is dan wel dat de prijs aan de hoge kant is. 449 Euro voor een navigatie oplossing die alleen geschikt is voor slechts twee modellen, is veel geld. Een vergelijkbaar vast navigatiesysteem is echter nog vele malen duurder. Navigeren gaat echter uiterst simpel en routes worden razendsnel (her)berekend. Ondanks de kleine ergernissen, bijvoorbeeld het missen van een keuze optie tussen snelste en kortste route of het zelf toevoegen van POI's, kan er niet anders gesteld worden dan dat dit voor de andere navigatiesoftware (Perfect Passenger, Mapsonic) een geduchte concurrent gaat worden!

Verbeterbaar

  • opties blokkeren tijdens autorijden
  • keuze tussen snelste en kortste route niet aanwezig
  • alleen leverbaar voor de Tungsten T3 en de Tungsten|C
  • wandelend navigeren niet mogelijk
  • geen POI databases importeren

Pluspunten

  • razendsnel in herberekenen route
  • straatnamen zichtbaar in 3D view
  • recent kaartmateriaal
  • Bluetooth GPS muis; nergens meer draden
  • zeer compleet pakket
  • ook zelf op een grotere SD kaart te installeren

Gegevens van de TomTom Navigator Bluetooth


  • Naam product: TomTom Navigator Bluetooth Benelux for PalmOS
  • Producent: TomTom
  • Wordt standaard geleverd met: Cradle, CD-ROM met software, 128MB SD kaart, laadsnoeren en Bluetooth GPS muis
  • Prijs: € 449,- (€ 349,- voor uitvoering zonder Bluetooth)

Gegevens van de Bluetooth GPS muis


  • SIRF IIe Chipset
  • Bluetooth class 1.1
  • Afmetingen: 8,6 x 4,7 x 1,8 cm
  • Gewicht: 76 gram
  • Lithium-Ion accu 600mAh

Beoordeling

Gebruik Beoordeling Palmclub: Uitstekend
Uiterlijk Beoordeling Palmclub: Uitstekend
Prijs Beoordeling Palmclub: Voldoende
Duurzaamheid Beoordeling Palmclub: Goed

Eindoordeel Beoordeling Palmclub: Goed

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android