Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Snood

Door Gonny van der Zwaag Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 07 October 2001















Bijna onopgemerkt is Snood bezig de wereld te veroveren. Er worden competities op scholen en universiteiten georganiseerd, er zijn mokken, t-shirts en posters te koop, je kunt je eigen snood ontwerpen, en je kunt je zelfs aanmelden als campus representative om klasgenoten tot Snood te bekeren. Het lijkt alsof er sprake is van een marketingcampagne door een professioneel bedrijf, maar de werkelijkheid is anders. De man achter Snood is een geoloog, die het spelletje 5 jaar geleden voor zijn vrouw maakte.
Snood is een schietspel. Toch is het geen spel waarbij het op reactievermogen aankomt of waarbij het bloed in het rond spat en de lijken bij bosjes neervallen. Strategisch inzicht en precisie, dat is wat telt.
Snood was al verkrijgbaar voor Windows, MS-DOS, Mac en de GameBoy. Sinds kort is er ook een versie voor PalmOS. Hoewel het hier nog om een beta-versie gaat (v0.95 beta), heb ik het spel toch alvast uitgeprobeerd.

Doel van het spel


De bedoeling is om zoveel mogelijk kleurige wezentjes (snoods) te bevrijden. De snoods zitten vast in het speelveld, maar zodra er een groepje van 2 of meer snoods wordt geraakt door een andere snood van dezelfde kleur, kunnen zij zich bevrijden. Het gaat erom het spel zo lang mogelijk aan de gang te houden, zodat je zoveel mogelijk punten kunt verzamelen. Tijd speelt daarbij geen rol: je mag zo lang als je wilt nadenken over de volgende actie, als je maar voorkomt dat het speelveld de onderkant van het scherm bereikt. Wat dit laatste betreft, lijkt Snood een beetje op een omgekeerde variant op Tetris (maar dan leuker!).

Spelregels


Het programma start met een speelveld vol snoods, die twinkelend en knipogend wachten op wat er gaat komen. Onderin het beeld zie je een kanon, waarmee je telkens een willekeurige snood krijgt voorgeschoteld, die je moet wegschieten. Rechtsonder kun je zien welke type snood bij het volgende schot aan de beurt is. Het is de bedoeling dat de snood in de richting van een groepje snoods van dezelfde kleur wordt geschoten. Wanneer dat lukt, verdwijnen de snoods uit beeld, evenals de snoods die niet meer met de rest van het speelveld zijn verbonden.

Het spel is afgelopen wanneer alle snoods zijn weggeschoten of wanneer het speelveld de onderkant van het scherm heeft bereikt. Je moet dus voorkomen dat er grote "uitsteeksels" ontstaan (zoals in het derde plaatje hieronder). Telkens wanneer je een snood wegschiet, neemt de gevarenmeter (rechts in beeld) verder toe. Wanneer de meter het hoogste punt bereikt, zakt het speelveld een niveau naar beneden, waardoor het steeds moeilijker wordt om de snoods niet te diep te laten wegzakken.
Je krijgt bonuspunten als het lukt om alle snoods weg te schieten. Ook krijg je extra punten als je zuinig met snoods omgaat, dat wil zeggen: als je door zo weinig mogelijk te schieten zoveel mogelijk snoods weet te bevrijden.

Bediening


Er zijn twee manieren om het spel te bedienen: met de stylus of met de knoppen. De eerste manier vond ik zelf het handigst: je sleept de stylus over het scherm om de richting van het kanon in te stellen en vervolgens klik je op de snood zelf om 'm weg te schieten.
Als je de knoppen gebruikt, zijn de 4 functieknoppen bedoeld voor het richten van het kanon (de buitenste knoppen voor grote bewegingen en de binnenste om vervolgens te finetunen). Met de scroll-knop wordt de snood weggeschoten.
Je kunt rechtstreeks naar het speelveld schieten, waarbij de snood "vastplakt" aan de eerste de beste snood die hij op zijn weg tegenkomt, maar je kunt ook via de wand schieten, waardoor je ook verder weggelegen groepjes snoods kunt bereiken.

Al met al is het bediening van het spel erg simpel, maar door de beperkte afmetingen van het Palm-scherm blijft het toch een priegelwerkje. Het richten van het kanon, die de vorm heeft van een flexibel "slurfje", is een kwestie van fracties van millimeters.
De geregistreerde versie biedt als extra o.a. een aimer-functie, waardoor er een kruisje verschijnt op de plaats waar de snood zal terechtkomen. Het spel is daardoor gemakkelijker te bedienen, maar eerlijk gezegd is het dan ook niet zo leuk meer. Zonder hulp mislukt een schietactie nogal eens, waardoor de snood op een onhandige plek terechtkomt. En dat is nou juist wat het spel zo spannend maakt!

Daarnaast biedt de geregistreerde versie een undo-functie, waarmee je de laatste actie kunt terugdraaien. Deze twee extra functies zijn uiteraard niet aanwezig in de shareware-versie van Snood, maar ook zonder aimer en undo is het spel prima te spelen: er zijn geen verdere beperkingen en je wordt niet lastiggevallen met herinneringen om te registreren.

Het spel kan op elk moment worden onderbroken, door de Palm uit te schaken of door een ander programma op te starten. De Palm onthoudt waar je bent gebleven. Enig minpunt is dat de geluidseffecten bij het opstarten van het spel telkens weer opnieuw worden ingeschakeld, ook als je hebt aangegeven dat je liever geen geluid wilt.

Grijs of kleur?


Snood kan worden gespeeld op alle Palm-modellen met PalmOS 1.0 of hoger, dus zelfs op de Palm Pilot Professional. Op een kleurenscherm is het speelveld goed te overzien, al zijn de wezens relatief klein (7x7 pixels). Op een scherm in grijstinten (zie afbeelding rechts) is het onderscheid nog iets minder goed te zien, maar door de verschillende vormen is het redelijk te doen.

Snood op de PC


Snood is behalve voor het Palm-platform ook voor de PC (Windows 95/98/ME/2000/NT en MS-DOS), de Mac en de GameBoy verkrijgbaar. Voor de Mac is er zelfs een SouthPark-versie, waarin de snoods zijn vervangen door de bekende cartoonfiguren.
Vergeleken met PC lijkt het spel op de Palm nogal primitief: de PC-versie heeft betere geluidseffecten, de snoods vliegen sneller door het beeld en het kanon kan met de muis veel gemakkelijker worden bediend (let op: RSI-gevaar door vele muiskliks!). De PC-versie is ook veel verder ontwikkeld: er zijn 9 moeilijkheidsgraden, meer dan 1000 puzzelniveau's en er is een mogelijkheid om een toernooi met andere gebruikers te spelen. Omdat ik de PC-versie niet heb geregistreerd, heb ik deze mogelijkheden niet kunnen uitproberen.
Eerlijk gezegd is het nog wat te vroeg om de PalmOS-versie definitief te beoordelen. Voorlopig is alleen een beta-versie beschikbaar, die overigens verrassend weinig kinderziektes vertoont. Hoewel andere gebruikers klaagden over het regelmatig crashen van de Palm, heb ik daar geen enkele keer last van gehad.

Educatieve waarde


Omdat Snood eenvoudig te bedienen en niet gewelddadig is, kan het al worden gespeeld door kinderen vanaf 2 jaar. Er zijn speciale licenties voor scholen beschikbaar. Vaardigheden als tellen, patroonherkenning, strategisch inzicht en het inschatten van hoeken (wanneer je de snoods via de wand schiet) worden ermee getraind, waardoor het spel niet alleen leuk om te spelen, maar ook nog nuttig is. Is er dan helemaal geen punt van kritiek? Jawel, omdat het spel zo toegankelijk en verslavend is, laten Amerikaanse scholieren hun huiswerk massaal links liggen, waardoor de educatieve waarde meteen weer een stuk lager is.

Conclusie


Als je van spelletjes houdt die op de software-sites vaak worden aangeduid met "simple, yet addictive", dan zou je Snood eens moeten proberen. Voor thuisgebruik is de PC/Mac-versie aan te raden, die mooier, sneller en gemakkelijker te bedienen is dan de Palm-versie, maar voor die verloren momenten in trein, bus, tram of wachtkamer van de tandarts is Snood een heerlijk simpel spelletje dat je even snel tussendoor kunt spelen en dat je net zo makkelijk weer aan de kant legt (of toch niet?).

Verbeterbaar


  • spelen van dit spel is een priegelwerkje (maar door afmetingen van het Palm-scherm valt hier weinig aan te verbeteren)
  • geluid schakelt automatisch aan bij opstarten van het spel

Pluspunten

  • simpel spel, dat spannend blijft
  • shareware-versie biedt vrijwel alle mogelijkheden (geregistreerde versie heeft wel een aantal extra's)
  • verkrijgbaar voor verschillende platforms (PalmOS, Windows, MS-DOS, Mac, GameBoy Advance)

Gegevens over Snood

  • Producent: Snood LLC
  • Prijs: $14,95
  • Geschikt voor: alle Palm-modellen (vanaf PalmOS 1.0!!)
  • Te koop via: Snood Website (tevens hier te downloaden)

Discussie/vragen


Discussie en/of vragen over dit review via de forums

Andere links


Als je dit een leuk review vond, kijk dan ook eens naar:

Wie is David Dobson?


David Dobson (1969) is in het dagelijks leven assistent-professor in de geologie aan een Amerikaans college. Hij maakte het spel Snood 5 jaar geleden voor zijn vrouw. De keuze viel op een Tetris/solitaire-achtig spel, omdat zij daarvan houdt.
Het succes heeft Dobson verrast: begin dit jaar was het spel ruim een miljoen keer gedownload en al door ca. 30.000 gebruikers geregisteerd. Rijk is hij er (nog) niet van geworden; wel neemt het spel een groot deel van zijn vrije tijd in beslag. Dagelijks ontvangt hij 60 70 e-mailtjes over Snood. Het spel verscheen zelfs in een televisiespotje van de Wingspan Bank, waarin een man zodanig door het spelletje is geboeid, dat hij geen oog heeft voor zijn zwangere echtgenote. Volgens Dobson is Snood zo verslavend omdat het spel simpel is en kort duurt. De maker zelf lijkt niet verslaafd, want naast zijn normale baan en werkzaamheden voor Snood heeft hij voldoende tijd kunnen vinden voor het schrijven van een boek over bedreigde diersoorten in Noord-Amerika.

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android