Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Garmin iQue 3600

Door Jean-Paul Horn Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 13 november 2003


De autocradle met rechtsvoor de extra speaker die in de sigarettenaansteker past

Afhankelijk van je type dashboard moet je op zoek naar een plekje waar de autocradle met het verzwaarde voetje goed blijft staan (hier het dashboard van een Peugeot 206)

De Garmin in de autocradle

De Garmin in de auto, geplaatst in de los verkrijgbare autocradle met verzwaard voetje

De Garmin iQue 3600

De gps-module aan de achterzijde van de iQue kan worden uitgeklapt

Eventueel kun je via een kabel een extra gps-module aansluiten (ook los verkrijgbaar)

De Map Install applicatie vanuit Palm Desktop

De QueFind applicatie met een deel van de POI's en de geïnstalleerde kaarten

Het instellen van het voertuigprofiel, de aanwijzingen en de navigatie onderweg (simulatie)

De tripmeter, een overzicht van wetenswaardigheidjes over je afgelegde kilometers

De Que-applicaties en de volumeinstellingen

De ontvangst van aanwezige satellieten

Dit voorjaar lieten we vanaf de CeBIT in Hannover al een sneak preview zien van de Garmin iQue 3600. Inmiddels is het apparaat in Nederland verkrijgbaar bij een select aantal aanbieders en mochten wij een aantal weken met een iQue 3600 rondrijden.

In de doos

De Garmin is de eerste PalmOS-handheld met geïntegreerd navigatiesysteem. In de doos vinden we, behalve de handheld zelf een beschermflap (die aan de onderzijde van de Garmin wordt bevestigd), een cradle, een stroomadapter, een installatie-cd en een cd met navigatiesoftware: MapSource City Select 5 Europa.
Op de installatiecd is uiteraard de welbekende Palm Desktop te vinden, maar verder ook nog een keur aan andere applicaties, zoals onder andere Documents To Go 5, Dataviz Mail, SplashWallet Suite en Intellisync Lite voor de synchronisatie met Outlook. In de categorie Reizen levert Garmin Vindigo en Worldmate mee en als laatste ook nog een stoot aan spelletjes. Helaas geldt voor al deze software dat het trialsoftware is, waarvoor uiteindelijk betaald moet worden. Voor het geld dat voor de iQue neergeteld moet worden had er bijvoorbeeld wel een volledige versie van Documents To Go meegeleverd mogen worden :(
De cradle is erg apart vormgegeven en lijkt in niets op de standaard cradles die normaal worden meegeleverd. Persoonlijk spreekt dit design mij erg aan. Een mooie, slanke vorm die toch zeer functioneel is.

gps-antenne en -functionaliteit

Meest opvallend aan de iQue is natuurlijk de gps-antenne. Deze bevindt zich aan de achterzijde van het apparaat en ziet eruit als een vierkant scharnierend blokje, dat onder verschillende hoeken kan worden gepositioneerd. Je hebt nagels nodig om de antenne open te kunnen klappen of je gebruikt, zoals ik, voorzichtig de punt van de stylus. Wanneer je de dat doet, schakelt de gps-functie automatisch aan. Er wordt vervolgens een melding op het scherm getoont dat het gebruik van een navigatiesysteem niet veilig is tijdens het rijden en dat je vooral maar je ogen op de weg moet houden (vrije vertaling). Om de gps vervolgens definitief in te schakelen moet de melding worden weggeklikt. Helaas verschijnt deze melding elke keer als de gps in gebruik wordt genomen en is er geen instelling om de melding voortaan niet meer te tonen.
De eerste fix nam zo'n vijftien minuten in beslag, elke daarop volgende keer duurde het zo'n 15 seconden tot vijf minuten, afhankelijk van hoelang de module uitgeschakeld was geweest. De time to fix kan echter erg afhankelijk zijn van je lokatie en de mogelijkheid voor de gps om de satellieten goed te ontvangen.
De interne gps-module heeft 12 kanalen, en kan dus 12 satellieten tegelijk ontvangen. Verder is deze uitgerust met een zgn. WAAS-ontvanger, om de natuurlijke afwijking (minimaal 15 meter) van het gps-signaal te verminderen. Het inschakelen van WAAS heeft echter wel drastische gevolgen voor het batterijverbruik.
Zoals eerder gezegd kan de antenne onder verschillende hoeken worden gepositioneerd. De beste resultaten en dus de snelste methode om een fix te verkrijgen is als de antenne met de bovenkant recht naar boven kijkt. Houdt je de Garmin bijvoorbeeld plat in je hand, dan dient de antenne helemaal opengeklapt te worden. Staat de antenne zoals op de foto's in de autocradle, dan zorgt driekwart opengeklapt voor de beste ontvangst.

De handheld

Maar behalve een gps-apparaat is de iQue natuurlijk ook een handheld. De iQue is voorzien van PalmOS 5.2.1, een 320 x 480 transflective 16-bit kleurenscherm met virtual Graffiti en 32 MB RAM, waarvan 23MB beschikbaar voor de gebruiker. De gebruikte processor is een Dragonball MXL 200Mhz ARM-processor, en niet de bekende Intel ARM-processor die je in de meeste OS5 devices van Palm of Sony terugvindt.
De iQue meet 128 x 72 x 20.3 mm en weegt 162 gram. Naar de bovenkant loopt de handheld iets taps toe omdat zich daar de gps-module bevindt. De behuizing is van plastic, uitgevoerd in een soort champagnekleur. Midden boven het scherm zit een microfoongaatje en een aan/uitknop die tevens dienst doet als led wanneer de iQue opgeladen wordt. Onder het scherm zie je vier metalen applicatieknoppen, een up/down-toets en luidsprekergaatjes. De vierde applicatieknop, normaal gesproken voor het starten van de Memo Pad of Note Pad applicatie is hier veranderd in een Que-applicatieknop. Over deze Que-applicaties kun je straks meer lezen.
Bovenop de handheld vind je een SD-slot (helaas geen SDIO), een 3,5mm hoofdtelefoonaansluiting, een aansluiting voor een externe gps-antenne, een IR-poort en een opening voor de stylus. De stylus zelf is grotendeels van metaal gemaakt en heeft een plastic resetpin en schrijftip.
Aan de zijkant vind je ten slotte een escapeknop, een voicememoknop en een draaiwieltje, die qua werking vergelijkbaar is met de Jog Dial van Sony. De escapeknop dient in de meeste applicaties als een back-knop.

Een prettige bijkomstigheid is dat de iQue als eerste niet door PalmOne geproduceerde handheld een Universal Connector heeft, waardoor we na het installeren van de driver met het Palm Ultra Thin Keyboard toetsenbord, gewoon een tekstje konden tikken op de iQue. Ook andere accessoires zoals HotSync-kabels passen probleemloos op de iQue.
De iQue wordt geleverd met een lederen beschermflap, die aan de onderzijde met twee metalen pennetjes wordt bevestigd. De flap kan helemaal naar achteren worden geklapt. De bevestiging aan de onderkant is nogal ongebruikelijk; wanneer de handheld in de cradle staat, steekt de beschermflap dan ook naar voren. Behalve opladen in de cradle kun je ook de adapter rechtstreeks aan de onderzijde van de iQue inpluggen. Handig als je op vakantie gaat en geen cradle wilt meenemen.

Het scherm

Het transflective 16bits kleurenscherm van de iQue is geweldig. Kleuren worden perfect weergegeven, teksten zijn in alle lichtomstandigheden prima af te lezen. Binnen moet echter wel de backlight worden ingeschakeld. Deze backlight is vrij nauwkeurig af te stellen, van helemaal uit tot helemaal voluit en alles daar tussen in.
Het scherm heeft een resolutie van 320x480 pixels, met een inklapbaar Virtual Graffiti gedeelte. Bij het schrijven op het Virtual Graffiti vlak heeft de iQue soms wel last van ghosting. Hiermee bedoel ik dat als je een letter schrijft het even duurt voordat wat je geschreven hebt getoond wordt op het Virtual Graffiti gedeelte. De letter verschijnt echter wel bijna onmiddelijk in de applicatie zelf. Deze ghosting is op te lossen met een firmware update, waar je meer over kunt lezen in het kopje 'Updates'.
Het Virtual Graffiti deel is verder helemaal aangepast aan de specifieke functies van de iQue. Zo is er een 'Route' icoon en zijn er ook in de statusbalk iconen te vinden voor de route en de Find-applicatie. Ook wordt je via de statusbalk op de hoogte gehouden van de communicatie met de gps-module. Alleen een groen vlakje voor 'geen gps-signaal', twee zoeklichten als er naar satelietten wordt gezocht en drie satellieten als er een fix is verkregen.

De luidspreker

De eerder genoemde luidspreker, die zich rondom de up/down-knoppen bevindt, is een aparte alinea waard. Het geluid wat hieruit komt is of te zacht (in het geval van navigatie) of te blikkerig c.q. krakerig (bij het afspelen van Mp3's). In het geval van navigatie in de auto zijn de gesproken aanwijzigingen niet of nauwelijk te verstaan. Ik heb meerdere malen bijna mijn oor tegen de luidspreker aan moeten houden wilde ik de volgende aanwijzing nog kunnen horen. Zeker als je boven de 80 km/u rijdt is het geluid fluisterzacht, zelfs in de hoogste volumestand. Totaal onacceptabel! Een oplossing zou kunnen zijn om de verder in dit review besproken autocradle aan te schaffen, maar naar mijn mening had Garmin hier echt beter rekening mee moeten houden. Overigens zijn de aanwijzingen tijdens een wandeling of fietstocht wel duidelijk te verstaan, alhoewel het wat mij betreft ook hier wel wat harder had gemogen.
Het beluisteren van Mp3's via de luidspreker is al helemaal geen genot. De liedjes klinken, met het volume op de hoogste stand, bijna allemaal vervormd. Vooral bij hoge tonen is een hoop extra gekraak te horen. Via een koptelefoon klinkt het daarentegen wel perfect, en dat zal toch voor de meeste mensen de methode zijn om naar eigen muziek te luisteren. Het volume is via de koptelefoon ook veel beter en is harder dan bijvoorbeeld de Palm Tungsten|T.
Bijzonder is overigens wel dat je tegelijkertijd naar muziek kunt luisteren en stemaanwijzigingen kunt krijgen via de luidspreker of koptelefoon. Het meegeleverde Mp3-programma ondersteunt namelijk afspelen op de achtergrond. Nog mooier is dat als er een stemaanwijzing klinkt het volume van de muziek automatisch zachter wordt gezet om daarna weer op normaal volume verder te gaan!

Installatie van het kaartmateriaal

De meegeleverde navigatiesoftware heet City Select Europa, versie 5.02. Het kaartmateriaal is afkomstig van Navtech en is van 2002. Deze kaarten bevatten alle steden in Europa, waar mogelijk met deur-tot-deur navigatie. Uiteraard zijn ook alle hoofdwegen in Europa aanwezig. De kaartsoftware bij de iQue 3600 is een van de weinigen in gps-land die echt over grenzen heen kan plannen, zodat je in staat bent om - mits je al deze kaarten geladen hebt - vanuit Nederland naar je wintersportbestemming te rijden. Gelukkig hoef je niet elk dorpje onderweg te installeren. Je installeert eerst de base map met alle hoofdwegen van Europa, vervolgens deelkaarten van alle punten waar je onderweg wilt stoppen. Dit kan dus naar keuze ook alleen de begin- en eindbestemming zijn.
De schermteksten zijn in het Engels, maar de spraakaanwijzingen zijn gelukkig wel in het Nederlands te installeren. Eventueel kun je bij de gesproken teksten ook voor andere talen kiezen. Wanneer je de iQue voor de eerste keer uit de doos haalt, is de navigatiesoftware nog niet geïnstalleerd. Het is de bedoeling dat je eerst de basiskaart van Europa installeert, waarop alleen de hoofdwegen en plaatsnamen staan. Om goed te kunnen navigeren moet je ook detailkaarten op je SD-kaartje of het interne geheugen installeren, in ieder geval van je aankomst- en vertrekpunt. De detailkaart van Nederland neemt ruim 60MB in beslag, voor de Benelux moet je rekenen op zo'n 100MB. Voor het installeren van de kaarten op de SD-kaart moet de iQue overigens wel al een keer gesynchroniseerd zijn met de SD-kaart in de handheld. Zonder synchronisatie wordt de SD-kaart nog niet herkend.
Detailkaarten worden geïnstalleerd vanuit de Palm Desktop. Een extra icoon, Map Install, brengt je naar de applicatie die de geselecteerde kaarten overbrengt naar de Garmin. Deze applicatie zit degelijk en zonder overbodige fratsen in elkaar. De kaart van Europa wordt getoond, waarbij deze opgedeeld is in allerlei vlakken. Door het selecteren van deze vlakken met de muis worden deze na selectie overgebracht naar de lijst aan de rechterkant van het scherm. In de lijst staan de kaarten en de grootte in KB's. Als je een selectie onverhoopt niet wilt synchroniseren volstaat het om deze in de lijst aan te wijzen en op DEL te tikken. Kaarten aan de lijst toevoegen kan ook via het 'Zoek'-icoon. Via deze methode kan eenvoudig op stad of gemeente worden gezocht.
Na het selecteren van de gewenste kaarten worden deze klaargezet voor synchronisatie. Er wordt een indexbestand aangemaakt die ongeveer even groot is als het totaal aan geselecteerde kaarten in de lijst. Indien er voor installatie in het interne geheugen wordt gekozen is dit een .pdb-bestand, bij installatie op SD-kaart een .img-bestand.
De Map Install applicatie die meegeleverd wordt met de iQue 3600 is versie 2.3, maar inmiddels heeft Garmin ook een update naar versie 2.4 op de website beschikbaar.

De iQue-applicaties

Garmin levert een keur aan handige navigatiehulpmiddelen standaard in ROM mee. De verzameling programma's zijn allemaal ondergebracht in de Que-categorie. Via deze applicaties kun je onder andere de audio instellen (het volume), een adres zoeken via de Find-applicatie of gegevens over de gps-module of het geïnstalleerde kaartmateriaal opvragen. Deze applicaties zijn stuk voor stuk keurig verzorgd en er zal over het algemeen snel mee te werken zijn. Via een aantal van deze applicaties is de Garmin ook nog eens zeer gedetailleerd aan te passen aan je persoonlijke (navigatie)wensen. Zo kun je instellen of je wilt navigeren als automobilist, taxichauffeur, pizzakoerier (delivery), fietser of wandelaar, kun je bepaalde wegen vermijden of instellen dat je voor elke stemaanwijziging een waarschuwingstoon wilt laten horen. Vooral die laatste optie is erg handig in de auto, want de waarschuwingstoon klinkt harder dan de stemaanwijzing zelf. Zo word je tenminste op tijd gewaarschuwd en kun je even snel op het scherm te kijken wat de volgende aanwijzing inhoudt.
Met de aangepaste standaard PalmOS Find applicatie kan er gezocht worden naar waypoints (gemarkeerde punten), steden, adressen, kruisingen of diverse Points of Interests, zoals hotels, restaurants en tankstations. Deze POI's zijn mooi ingedeeld met diverse iconen. Verder levert Garmin een aantal gps-programma's mee, zoals een kompas en een tracklogger. Met de tracklogger kun je je gereden route of afstand vastleggen. Vooral liefhebbers van toertochten zullen hier erg blij mee zijn. Om de gereden routes op je desktop te krijgen dien je apart (wordt niet standaard meegeleverd) een conduit te downloaden. Routes vanaf de desktop naar de Garmin iQue sturen is overigens niet mogelijk, en voorlopig is hier ook nog geen software voor beschikbaar.
Een groot minpunt is wel dat het gps-systeem voor andere programma's niet voldoet aan de NMEA-standaard, waardoor het niet zomaar mogelijk is om andere navigatiesoftware te gebruiken. Je zult dus moeten wachten tot de ontwikkelaars speciale versies van hun software voor de iQue beschikbaar hebben. Tot op heden zijn bijvoorbeeld Fugawi, PathAway, That!Way en Cetusgps al aangepast voor de iQue 3600. Intern communiceert de Garmin iQue wel volgens het NMEA-protocol, maar Garmin heeft er voor gekozen om voor de output een eigen protocol te gebruiken. Met software als IQBooster is deze omissie overigens wel op te lossen.

Aan de standaard PIM-applicaties zijn ook een aantal wijzigingen aangebracht: in het adresboek en de agenda zijn gps-functies toegevoegd, zodat je bijvoorbeeld snel kunt aangeven dat je naar de lokatie van een afspraak wilt navigeren. Een adres aan een afspraak of een contactpersoon toevoegen is vrij makkelijk, alhoewel ik de eerste keer (zonder de handleiding te hebben gelezen) wel even moest zoeken. Na het toevoegen van een gps-locatie verschijnt er naast het contactpersoon of de afspraak een vlaggetje. Om naar dat adres te navigeren is een tik van de stylus op het vlaggetje en vervolgens voor 'Route to' te kiezen voldoende om op de plaats van bestemming te komen. Dat de Garmin door Amerikanen is gemaakt blijkt uit de volgende eigenaardigheid: om naar het adres van een contactpersoon te kunnen navigeren moet het adres ingevoerd worden in het formaat 'huisnummer straatnaam'. Pas dan wordt het adres goed overgenomen door de Garmin Find-applicatie. Hopelijk wordt het al lang ingeburgerde, Europese formaat ook in een volgende update ondersteunt.

Gebruik

Wanneer je gewend bent aan de software van Tomtom op de PocketPC, moet je even wennen aan de iQue. In de eerste plaats zijn de kaarten alleen tweedimensionaal (je ziet geen diepte) en de aanwijzingen zijn soms iets anders. Overigens went dat snel. Het instellen van een bestemming doe je via de Find-knop. Vervolgens kies je voor het invoeren van een adres of voor een POI. Zo kozen we in Maarssen voor de dichtsbijzijnde bowlingbaan en werden probleemloos naar Bison Bowling gestuurd. De nauwkeurigheid is goed, maar werkt alleen per groep van huisnummers, bijvoorbeeld 60 tot en met 80.
Tijdens het rijden zijn de gesproken aanwijzingen correct en ruim op tijd. Minpunt is dat sommige knoppen op het scherm zo klein zijn, dat je ze tijdens het rijden nauwelijks met je vinger kunt bedienen.
Het getoonde kaartmateriaal is verder prima in orde. Tijdens een route is meteen duidelijk waar je bent, De directe omgeving wordt getoond inclusief straatnamen en als je een bepaalde straat worden zelfs de huisnummers getoond, Dit zal voor velen een groot pluspunt zijn.
Indien dit ingesteld is worden afslagen getoond in een gedtailleerd overzicht, waardoor je precies kunt zien hoe de volgende verkeerssituatie er uit ziet. Prettig is ook dat tijdens het rijden het zoomniveau van de kaarten automatisch aangepast kan worden. Bij hoge snelheden zal de kaart met weinig overzicht worden getoond, bij lage snelheden (bijvoorbeeld in een stad) wordt het overzicht zo gedetailleerd mogelijk weergegeven. Er kan ook met de scrollknop in- of uitgezoomd worden op het kaartmateriaal.
Tijdens het navigeren kan ook voor een weergave worden gekozen waarbij zowel de aanwijzigingen in tekst als op de kaart worden getoond. Deze tekstuele aanwijzingen zijn in het Engels en volgens de formule: 'Northwest after 850 mtr'. Daarnaast kan de kaart naar keuze meedraaiend worden getoond (de kaart volgt de richting die je rijdt) of statisch (jouw positie volgt de kaart). Bij de meedraaiende kaart rijd je dus altijd naar boven, ook al rijd je richting het zuiden. Deze methode, Track Up, is waar ik zelf de voorkeur aan geef. Een pluspunt verdient Garmin ook voor het, afhankelijk van de systeemtijd, automatisch omschakelen tussen dag- en nachtstand. In dagstand wordt de kaart standaard met een gele achtergrond getoond, in nachtstand is deze achtergrond zwart.
Op lange afstanden schakelt de iQue zich tijdelijk uit en meldt zich weer wanneer je een afslag moet nemen. Neem je een foute afslag of wijk je opzettelijk van de route af omdat er bijvoorbeeld een wegomlegging is, dan rekent de iQue meteen een nieuwe route uit. Deze berekening vindt zeer snel plaats en heeft ons tijdens de testritten na moedwillig omrijden of bewust verkeerde afslagen steeds op de plaats van bestemming weten te brengen. Met de Detour-functie kun je ook bepaalde wegen vermijden, bijvoorbeeld wanneer er file staat of wegwerkzaamheden zijn. Op weg naar PalmSource in Duitsland hebben we hier helaas veelvuldig gebruik van moeten maken. Steeds werd ons dan een logisch alternatief aangeboden.

Veelbezochte locaties, zoals je thuis- of werkadres kunnen als waypoint worden ingesteld, zodat je daar volgende keren snel via dat betreffende icoon heen kunt navigeren. Overigens worden ook de laatste zoekopdrachten door de Garmin onthouden en kunnen deze worden teruggevonden bij de Recent Finds.

Updates

Naast de al eerder genoemde update voor de Map Install applicatie zijn er inmiddels ook al twee updates voor de Garmin iQue 3600 zelf verschenen (SWr1 en SWr2). Softwareupdate 2 heeft alle verbeteringen van release 1 al in zich, dus gebruikers die reeds een Garmin hebben aangeschaft hoeven alleen versie 2 te installeren. PDA Tech Center levert alle modellen met update 2 voorgeïnstalleerd.
De lijst van opgeloste bugs en nieuwe features is vrij lang, maar onder andere het hier boven genoemde ghosten van de Virtual Graffiti area is opgelost, er is ondersteuning voor Mp3's met variable bitrate, veel verbeteringen tijdens de navigatie en het berekenen van de route en hardwareverbeteringen voor de USB-connectie en het gebruik van SD/MMC-geheugenkaartjes. Ook wordt het backlight nu niet meer op de volle 100% gezet na een herstart, maar op 50%. Dit scheelt behoorlijk in het batterijverbruik.

Batterijverbruik

Over het batterijverbruik is al heel veel gezegd en geschreven. De Garmin iQue is in ieder geval geen langloper, laat dat duidelijk zijn. Veel is echter afhankelijk van de instellingen en het gebruik van de gps-module. Het is aan te raden om zoveel mogelijk het backlight uit te houden of op een minimale stand te zetten. Dit scheelt in de meeste gevallen al krap vier uur op de batterijduur. Tijdens het navigeren is het ook beter om WAAS uit te zetten en de gps-afwijking voor lief te nemen. Er wordt trouwens netjes een waarschuwing getoond als WAAS ingeschakeld wordt dat dit een serieuze aanslag op de gebruikstijd is. Gebruik WAAS dus alleen als de iQue extern gevoed wordt, bijvoorbeeld in de auto via een 12-volts adapter. Met backlight op minimaal, WAAS uit en het scherm zoveel mogelijk uit (alleen stemnavigatie) wist ik 10 uur uit de Garmin te persen. Bij 'normaal' gebruik: met af en toe de gps-module aan, een paar Mp3'tjes afspelen, af en toe de PIM-applicaties starten en een beetje rondkijken op de iQue was de Garmin na drie uur volkomen uitgeteld. Hierbij stond de backlight op halverwege ingesteld (wat trouwens redelijk fel is vergeleken met andere PalmOS-pda's).
In een review op BargainPDA staan twee interessante batterijttests met grafiekjes. Uit de eerste grafiek blijkt dat de iQue met dezelfde backlightinstelling net zo goed (of slecht) presteert als de Palm Tungsten|T. Uit de tweede grafiek wordt ook duidelijk dat de mate waarin de backlight is ingeschakeld ook een serieuze besparing op kan leveren. De conclusie is dat het batterijverbruik vergelijkbaar is met nieuwere handhelds, die ook een hoog stroomverbruik vragen. Toch is de Garmin iQue voornamelijk bedoeld als mobiele navigatieoplossing en dat is een extra aanslag op de toch al niet riante accuduur. Garmin had hier dus beter over moeten nadenken, want de gps-functionaliteit vereist een hogere uptime. Een batterij met hogere capaciteit was hier dus het antwoord geweest!

Accessoires: de autocradle

Het is verrassend dat er al zoveel extra accessoires voor de iQue verkrijgbaar zijn. Zo is er een autopakket, dat bestaat uit een autocradle met verzwaard voetje, een extra speaker voor de sigarettenaansluiting en een extra gps-antenne die via een kabel met de handheld kan worden verbonden. Deze extra antenne komt van pas wanneer je de handheld bijvoorbeeld in de middenconsole of op de passagiersstoel plaatst, waardoor de ingebouwde gps-module onvoldoende ontvangst heeft.
Garmin verkoopt een los autopakket, die bestaat uit een autocradle met een verzwaarde voet. Wanneer je dit voor de eerste keer ziet ("huh, een zak met kersepitten?") krijg je de indruk dat je Palm bij de eerste de beste bocht van het dashboard glijdt, maar het blijkt verbazingwekkend goed te werken. Afhankelijk van je dashboard moet je een plekje zoeken voor het anti-slip matje. Bij een Peugeot 206 werkt dat prima, zoals je op de foto's ziet, maar bij andere auto's kan het voorkomen dat je alarmknop niet meer bereikbaar is. De autocradle heeft in ieder geval mij zware elandtest zeer goed overleefd. Hard over drempels, stoep op en af of het betere, ruige bochtenwerk: de autocradle gaf geen krimp en hield zowel zichzelf als de Garmin in de cradle perfect op zijn plaats.
Zoals eerder gezegd laat de verstaanbaarheid van de gesproken aanwijzingen in de auto te wensen over. Bij het autopakket wordt daarom ook een extra speaker meegeleverd, die je in de sigarettenaansteker plaatst. Aan de zijkant zit een draaiwieltje waarmee je het volume kunt instellen. De aanwijzingen zijn dan luid en duidelijk verstaanbaar.
Wie toch niet zo gecharmeerd is van een kersepittenzak op een anti-slipmatje, kan ook een houder kopen die je aan je dashboard schroeft. Let dan wel op dat je voldoende ontvangst hebt of koop de net genoemde extra gps-antenne. Al deze accessoires zijn overigens ook bij PDA Tech Center verkrijgbaar.

Conclusie

Voor mensen die vaak onderweg zijn en de gps-functie zeer regelmatig nodig hebben, is de iQue 3600 een compact apparaat waarmee je de gps altijd bij de hand hebt en dus altijd weet waar je bent of hoe je ergens kunt komen. Ook voor wandelaars en buitensporters is de iQue ideaal, al moet je er wel rekening mee houden dat de batterij het niet langer dan drie uur volhoudt en er geen losse batterijen verkrijgbaar zijn. Vanwege deze slechte batterijduur en de zachte (en bij muziek krakerige) luidspreker verliest de iQue punten op het onderdeel 'Gebruik', ondanks de stuk voor stuk zeer goed doordachte applicaties en de vele instelmogelijkheden en features. Toch is de Garmin iQue 3600 een waardevolle aanvulling op het marktaanbod. De forse prijs van 849 euro*, zonder extra accessoires, zal voor menigeen toch de grootste drempel zijn.

Verbeterbaar

  • gebruik van andere navigatiesoftware niet zonder meer mogelijk
  • prijzig
  • batterijduur bij standaard gebruik
  • volume klinkt te zacht bij stemaanwijzingen in de auto
  • luidspreker klinkt krakerig bij muziek
  • accessoires bijna verplicht bij gebruik in auto

Pluspunten

  • compacte oplossing als je vaak gps gebruikt
  • perfect scherm
  • standaardapplicaties zijn op een handige manier aangepast aan de navigatiefunctie
  • Que-applicaties goed verzorgd en op elkaar afgestemd
  • snelle fix
  • veel instelmogelijkheden en features

Gegevens van de Garmin iQue 3600

  • Producent: Garmin
  • Product: Garmin iQue 3600
  • Afmetingen: 12.8 x 7.2 x 2.0 cm
  • Gewicht: 162 gram
  • Besturingssysteem: PalmOS 5.2.1
  • Processor: 200 MHz Motorola Dragonball MXL ARM-processor
  • Geheugen: 32 MB RAM
  • Extra's: geïntegreerde gps-module en navigatieapplicaties, voice recorder, SD-uitbreidingsslot, mp3-speler
  • Kaartmateriaal: MapSource City Select 5 Europa (Navtech 2002)
  • Prijs: € 849,-*
  • Verkrijgbaar bij: onder andere PDA Tech Center
* prijs ten tijde van review

Met dank aan PDA Tech Center voor het uitlenen van de Garmin iQue 3600, de autocradle en de externe gps-antenne!

Beoordeling

Gebruik Beoordeling Palmclub: Voldoende
Uiterlijk Beoordeling Palmclub: Goed
Prijs Beoordeling Palmclub: Voldoende
Duurzaamheid Beoordeling Palmclub: Goed

Eindoordeel Beoordeling Palmclub: Goed

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android