Palmclub logo

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Palm Business Book

Door Roel van der Vegte Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 20 juni 2003

Inleiding

Alweer een Palm boek? Deze vraag wordt ook in het Palm Business Book gesteld en beantwoord: dit boek is geen handleiding. Als je een handleiding zoekt, kijk dan naar Palm-computers in 10 minuten van Gonny van der Zwaag en Susan Krieger (enige uitgebreide Nederlandstalige handleiding), Palmpilot: The Ultimate Guide van David Pogue of How to Do Everything with Your Palm Handheld door Dave Johnson & Rick Broida (ze hebben ook een Clié-variant geschreven).
Wat voor boek is dit dan wel? In het Palm Business Book worden methoden en technieken beschreven waarmee je snel en efficiënt een pda kunt gebruiken om productiever met je tijd om te gaan (Time Management).
Of zoals de achterflap vermeldt: "This is NOT another 'manual replacement' for Palms, filled with Techno-Jargon -- It is solid information for busy people".

Over de auteur

Larry Becker is volgens de achterflap oprichter en hoofddocent van PDA Planning. Hij heeft een aantal Palm-training-video's gemaakt en schrijft regelmatig voor computerbladen, waaronder Pen Computing, Mac Design en Photoshop User. Daarnaast is hij docent aan de University of South Florida. Zijn bedrijf PDA Planning traint jaarlijks duizenden gebruikers van PalmOS handhelds. In 2002 is ook Palm Inc. toegetreden tot zijn klantenkring, toen hij verzocht werd een speciale training op te zetten voor nieuwe werknemers. Andere klanten zijn Pepsi, Lawrence Livermore National Lab, Stewart Title, The National Association of Realtors en General Electric.
Als erkend Palm-expert wordt hij regelmatig geïnterviewd door kranten, radio en televisie en treedt hij vaak op als gastspreker op technologiecongressen.

De opbouw van het boek

Puur vanuit de inhoudsopgave bekeken heb je een inleiding, 17 hoofdstukken en 2 bijlagen. Na hoofdstuk 5 komt een inleiding op de rest van het boek: een hoofdstuk over Carrières. In hoofdstuk 0 (Using This Book) wordt dan ook aangeraden om eerst de beide bijlagen te lezen over het gebruik van een PalmOS handheld en het gebruik van de standaard PalmOS programma's. Hierna kun je hoofdstuk 1 tot en met 5 lezen. De rest van het boek is in principe per hoofdstuk gericht op een specifieke groep gebruikers, zoals studenten, managers, medewerkers en verkopers. Uiteraard kun je die allemaal gaan lezen, want er staan waarschijnlijk voor iedereen bruikbare tips in, maar aangezien dit boek zich richt op drukbezette mensen kun je ook alleen je 'eigen' hoofdstuk lezen. En over het hele boek verspreid staan kleine tekstblokken met Power Tips, deze hebben vaak niets met het betreffende hoofdstuk te maken, maar het zijn gewoon handigheidjes in het gebruik van je Palm.

TIP: Ben je een BN-er, dan ben je vast heel blij met het celebrity-hoofdstuk. Gewone mensen mogen dit niet lezen, dus de volgende tip hebben jullie niet van mij: installeer een fotoprogramma (bijvoorbeeld SplashPhoto) en laadt een paar publiciteitsplaatjes van jezelf. Zorg dat minstens 1 plaatje voorzien is van een handtekening. Wat heel belangrijk is, is dat je nu overal vertelt dat je gebruik maakt van de nieuwste technieken (laat je pda zien), zodat je fans weten dat ze ook een pda mee moeten nemen. Word je belaagd (wat niet altijd leuk is), dan kun je nu ook een paar foto's beamen. Echte fans krijgen de versie met handtekening!

Hoofdstuk 3: Time Management

Dit hoofdstuk is als pdf-bestand te downloaden. Hiervoor hoef je het boek dus niet aan te schaffen. Met de informatie in dit hoofdstuk leer je hoe je je To Do en Memopad zo kan inrichten, dat je gebruik kan maken van de beschreven Time Management-methode. Ik heb dit gedaan en ik moet zeggen dat het voorgestelde gebruik van de To Do rubrieken erg logisch werkt. Wie weet ga ik ooit tijd besparen met behulp van mijn Palm. Voorlopig kost dit apparaat me alleen maar tijd, dat heet dan 'hobby'.

En als je het boek uit hebt, wat dan?

Nou, dan ga je naar de Palm Business Book website om te kijken of er al nieuwe hoofdstukken zijn uitgebracht. Je hebt een wachtwoord nodig, dat te vinden is in het boek zelf. Via de site kun je ook je eigen tips kenbaar maken aan een breder publiek en je kunt verzoeken indienen voor nieuwe hoofdstukken. Dus als je na het lezen van het boek het gevoel hebt dat jouw probleem niet behandeld is, dan kun je alsnog om die informatie vragen. Kom daar eens om bij andere schrijvers, ze zien je aankomen!

Power Tip: Tekst die je in de ene applicatie geselecteerd en gekopieerd hebt komt terecht in een soort kladblok. Dit kladblok wordt pas bij een volgende kopieeractie overschreven en de inhoud is overal te plakken. Met getallen werkt dit ook van en naar de rekenmachine. En nu we toch bij de rekenmachine zijn aanbeland: open het rekenmachinemenu eens en kijk naar de Recent Calculations, erg handig!

Conclusie

Dit is een boek dat je aan het werk zet met het doel je tijd effectiever te gaan gebruiken met behulp van een PalmOS handheld. Het leest prettig, al heeft de schrijver naar mijn smaak soms te veel woorden nodig om op gang te komen in een hoofdstuk. Het komt af en toe ook te populair/joviaal over, maar als je daar doorheen leest, krijg je wel heel veel bruikbare tips om effectief om te gaan met je pda. Ik ben al anders gebruik gaan maken van To Do (op aanraden van de schrijver vervangen door BIG To Do). Voor de beginnende gebruiker staat er heel veel nuttigs in, voor de gevorderde gebruiker had het allemaal wel wat compacter mogen zijn.

Pluspunten

• Een prettig leesbaar en praktisch bruikbaar boek
  • Je kunt op de website verzoeken plaatsen voor extra hoofdstukken
  • Nieuwe hoofdstukken zijn (binnenkort) op te halen via de website
    Op dit moment zijn Medical and healthcare en Cool Palm gadgets in ontwikkeling.
  • Je leert je pda op een effectieve manier gebruiken
  • Over het hele boek verspreid staan Power Tips

Verbeterbaar

• De stijl is af en toe wat te populair/joviaal
  • Door de opzet van het boek wordt veel informatie meerdere keren vermeld

Power Tip: Met Graffiti, danwel via het schermtoetsenbord, zijn redelijk wat vreemde tekens op te roepen. Wil je echter nog meer tekens gebruiken, dan is dit een aardige tip: maak op de PC een memo aan met daarin de benodigde tekens. Na een HotSync kun je vanuit dit memo de benodigde tekens kopieren. Veelgebruikte tekens kunnen desnoods in een nieuwe Shortcut worden opgenomen.

Specificaties

• Titel: The Palm Business Book
  • Auteur: Larry Becker, Lakeland, Florida, VS