Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Sony Game Controller PEGA GC10

Door Patrick Laarhoven Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 28 februari 2003


In de bijgeleverde case kun je de controller handig meenemen

Screenshot van de driver

Achterkant van de controller. Links en rechts zie je de steuntjes zitten die de boel vasthouden

Voorkant van de controller

De gamecontroller op een CLIÉ PEG-T625C met een ingemonteerde screenshot van SEGA Columns

Het snoertje is verstelbaar in lengte

Zijaanzicht met de controller op de CLIÉ. Het geheel blijft nog compact

De standaardknoppen van de CLIÉ's zijn niet echt handig voor het spelen van spelletjes. Daar is het apparaat ook niet voor bedoeld, maar als je toch graag spelletjes wilt spelen op je CLIÉ dan heeft Sony met de game controller iets heel handigs voor je in de aanbieding.

Inhoud

De game controller zelf is een bordje, met tien druktoetsen en één schuifknop, dat je op de CLIÉ klikt. Er zijn vier cursortoetsen, de andere toetsen zijn gemarkeerd met A/B en X/Y. Het bordje is voorzien van een zilverkleurige metallic lak die overeenkomt met de kleur van de meeste CLIÉ's. De game controller zit verpakt in een net doosje dat je ook kunt gebruiken als case.

De beperkte papieren handleiding (niet in het Nederlands) geeft voldoende informatie om de boel snel aan de praat te krijgen. Je kunt de handleiding eventueel ook in pdf-formaat terugvinden op de cd-rom.
Op de bijgeleverde cd-rom staan ook de benodigde drivers en wat extra spelletjes. Belangrijkste is het spelletje SEGA Columns . Dit spel vraagt 956 kB geheugen, maar het is zeker de moeite waard. Verder staan er op de cd-rom nog wat trial versies van Atom Smash (een Breakout-kloon), DaDa Formula Racing (racespelletje), Tetris en Zap! 2016 (shoot-em-up).

Er zit ook een drop-prevention strap in de verpakking. Dit is een snoertje waarmee je de game controller vastbindt aan de CLIÉ voor het geval deze eraf zou vallen. Dit wordt op dezelfde manier bevestigd als bij het Sony Mini Keyboard, dat in een ander review wordt besproken.

Installatie

Voordat je de game controller kunt gebruiken moet je eerst de drivers installeren. De versie op de cd-rom bleek verouderd te zijn, dus ik heb de nieuwe (1.11E) versie opgehaald van CliePlaza. Vreemd genoeg nemen deze drivers 199 Kb meer ruimte in beslag, maar ze werken met OS5 (voor de CLIÉ NX70V) en geven de mogelijkheid om de X- en Y-knoppen te programmeren. De drivers zijn er niet in het Nederlands, dus ik heb gekozen voor de Engelse versie.

Als je de drivers geïnstalleerd hebt moet je ze nog activeren. Hiervoor start je het programma GameCon en vink je de optie Enable Game Controller aan. Vervolgens schuif je de game controller op de onderkant van de CLIÉ en je steekt de connector in de HotSync-poort. Dan nog de game controller aanzetten door het hold-schuifje naar links te zetten en je kunt gaan spelen. Door het hold-schuifje weer naar rechts te zetten zet je de game controller uit en voorkom je dat de CLIÉ per ongeluk aangezet wordt. Het stroomverbruik is dan uiteraard ook lager.

Je kunt zelf bepalen waar je de game controller plaatst op de CLIÉ. De lengte van het snoertje is iets in lengte te verstellen als je een klein klepje open maakt. Dat geeft je dan wat ruimte om het bordje omhoog te schuiven.
Op de T-modellen is er aan de onderkant van de pda ruimte om de controller iets omhoog te schuiven zodat deze niet over de aan/uit-knop valt. Je kunt de controller ook iets omhoog schuiven, zodat het Graffiti-deel bereikbaar blijft. De hardwareknoppen die onder het Graffiti-deel zitten zijn met Enable Key Emulation aangevinkt ook aan te roepen met de knoppen van de game controller, dus daar kan het in principe wel overheen. Bij de NR- en NX-modellen kunnen spelletjes eventueel gebruik maken van het Virtual Graffiti deel en dan wil je dat deel natuurlijk vrij houden. Bij de SJ- en SL-modellen zit de aan/uit-knop ergens anders en is er geen Virtual Graffiti, dus dan maakt dit niet zoveel uit.

Gebruik

Voor het spelen van spelletjes is de gekozen lay-out bijzonder handig. Je hebt links vier cursorknoppen (op, neer, links, rechts), in het midden Home/Menu- en X/Y-knoppen en rechts A- en B-knoppen. Dat is de gangbare indeling voor spelcontrollers en werkt veel handiger dan de standaardknoppen. Normaal gesproken zitten de cursorknoppen op een pda bijna altijd in het midden. Dat is voor het spelen van spelletjes onhandig, want daardoor moet je het apparaat nogal krampachtig vasthouden, zeker als je naar links en rechts moet bewegen. Ik weet niet hoe linkshandige gebruikers hierover denken, maar ik heb de cursortoetsen liever links, of in ieder geval aan de zijkant. Je kunt zo uren spelletjes spelen zonder last van zere vingers te krijgen!

Standaard zijn de knoppen goed ingesteld voor een hoop spelletjes. Als je wilt kun je de knoppen anders programmeren, maar dan gelden die instellingen wel voor alle programma's. Je kunt helaas niet per spelletje een knoppenindeling opgeven of een aantal standaardinstellingen voorprogrammeren, waaruit je snel de juiste instelling kiest. Overigens kun je in bijna alle (actie)spellen de hardwareknoppen zelf programmeren. Al met al is dat instellen dus een overbodige luxe, maar misschien zijn er uitzonderingen waarbij je het wel nodig hebt. Hoe dan ook, het is goed dat de mogelijkheid er is.

Probleem is wel dat je vrij snel door je accu heen bent als je continu spelletjes zit te spelen. De hoge processorbelasting en gebruik van geluid, maken dat je vaak al in de helft van de gebruikelijke tijd door je accu heen bent. De game controller zelf verbruikt ook wat stroom uit je accu van je Palm, want er zit geen eigen batterij in. De handleiding claimt een verbruik van 7,5mW (op 3V is dat 2,5mA), met BatteryBench2 gemeten op een CLIÉ T625C kwam ik toch nog op een verlies van 10% door de controller. Ik zou daarom graag een laadkabel willen koppelen, zodat de accu tijdens het spelen niet ongemerkt leegraakt.

Terwijl de drivers geactiveerd zijn blijft HotSync werken en kun je gewoon gebruik maken van accessoires zoals GPS. Beamen is zelfs mogelijk als de game controller op de CLIÉ zit. Ook handig is, dat de drivers van deze game controller geen conflict geven met die van het Sony Mini Keyboard.
Als je de CLIÉ in een case wilt opbergen zul je de game controller moeten loshalen.

Conclusie

Voor het spelen van actiespellen is deze game controller echt een enorme verbetering ten opzichte van de standaard toetsen. Je maakt hiermee van je CLIÉ een mobiele spelcomputer. Mijn scores vlogen in ieder geval omhoog

Verbeterbaar

  • Verbruikt iets meer stroom dan de standaardtoetsen
  • Jammer dat je er geen laadsnoer in kunt steken tijdens het spelen

Pluspunten

  • Werkt zeer goed bij het spelen van spellen
  • Prima spel bijgevoegd
  • Inclusief handige case

Gegevens Sony Game Controller PEGA-GC10

  • Producent: Sony
  • Prijs : € 49,00
  • Te bestellen via SonyStyle.nl
  • Geschikt voor: Sony CLIÉ modellen T, SJ, SL, NR en NX (NX met drivers vanaf 1.11E)
  • Grootte: 90mm x 41mm x 20mm
  • Gewicht: 35 gram

Beoordeling

Gebruik Beoordeling Palmclub: Uitstekend
Uiterlijk Beoordeling Palmclub: Uitstekend
Prijs Beoordeling Palmclub: Goed
Duurzaamheid Beoordeling Palmclub: Goed

Eindoordeel Beoordeling Palmclub: Uitstekend

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android