Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Gazpacho

Gazpacho

Gazpacho is sinds december 2002 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 681 nieuwtjes geschreven.

Gazpacho gebruikt in het dagelijks leven een Apple iPhone.

Bekijk alle nieuwtjes van Gazpacho

[Software] MyLocation voegt locatiebepaling aan Google Maps toe

 

Door: Gazpacho


Publicatiedatum: 22 januari 2008


Groot was de verontwaardiging toen Google enkele weken geleden bekend maakte dat hun Google Maps-applicatie ingebouwde locatiebepaling zou krijgen voor elk platform, behalve het PalmOS. Softwareontwikkelaar Razix verhelpt dit probleem.

Google Maps is een van de bekendere Google-applicaties. Het werkt op je Palm in principe hetzelfde als op de grote desktop: je kunt via een internetverbinding elke beschreven locatie op aarde opzoeken. Daarnaast zijn er een aantal handigheidjes ingebouwd, zoals het zoeken naar zakelijke adressen, en recentelijk dus locatiebepaling aan de hand van GSM-signalen, die door gesloten API's niet beschikbaar was voor Palm.

Ontwikkelaar Razix heeft de beperkingen weten te omzeilen, en wanneer je een GSM-Treo hebt (Treo 600, 650 en 680) kun je dit gratis programma installeren, die samenwerkt met de laatste versie van Google Maps voor Palm. Er is wel een gratis registratie benodigd op de site van de ontwikkelaar, en hij zou het fijn vinden als je een donatie naar hem overmaakt.

Wie wil MyLocation uitproberen en een reactie op het forum geven?

Bron: MyLocation Software Comes to GSM Treo's

Bekijk de reacties of reageer Voeg toe aan eKudos

Door feek
22-01-2008 13:55:45

feek
Ge´nstalleerd op mijn oude beesie (Treo 650) en het werkt!

De aangegeven locatie is in een stedelijke omgeving op ca. 300m van de werkelijke locatie. Heel acceptabel.
Door douweh
22-01-2008 14:00:40

Ik heb het net even uitgeprobeerd, het werkt wel aardig. Het werkt als volgt:
- Registratie, downloaden, installeren, registreren op de palm bij opstarten.
- Na registratie zie je ca. 5 seconden een venster met een advertentietekst, gebaseerd op de locatie waar je je bevindt (nu nog blanco in mijn geval in Eindhoven)
- Daarna word je doorgestuurd naar de google maps applicatie met daarop de locatie van de GSM mast waar je verbinding mee hebt, dit kan in afstand varieren van vlakbij tot een paar km.

Het is vooral een handige applicatie om even wat strateninfo te krijgen in de buurt waar je net staat, zonder eerst de juiste stad te hoeven opzoeken binnen google maps.

Conclusie: hij blijft staan op mijn 680, voor die ene keer dat ik in een stad ben die ik niet goed ken en ik even een kaart nodig heb. Grappige gadget dus.
Door Peter Bulthuis
22-01-2008 14:17:06

Peter Bulthuis
Bij mij werkt het ook (Treo 680). Alleen zit er 2,2 kilometer tussen de MyLocation en de werkelijke lokatie...
Door Peter Bulthuis
22-01-2008 23:31:47

Peter Bulthuis
Het is een aardige gadget, maar verder een nutteloos programma. Zeker wanneer de lokatie er een dikke twee kilometer naast kan zitten. Je kunt er inderdaad snel even de plaats mee vinden waar je bent, maar daarmee houdt het dan ook wel zo'n beetje op.
Door Gazpacho
23-01-2008 00:05:11

Gazpacho
Even voor de duidelijkheid: de kruispeilingen zijn vanuit Google Maps' eigen informatie databases uitgevoerd.

Dit programma is dus 'even nauwkeurig' als de Google Maps op andere platformen die wel de locatiebepalingen zelf kunnen uitvoeren, zoals op mijn Treo 750.

En zoals Douweh het zegt: het is inderdaad te gebruiken voor als je in een stad bent waar je geen flauw idee van hebt waar je je ergens bevindt, dat je dan met 1 druk op de knop in de goeie wijk geplaatst wordt. En dat je daarna vaak wel zo ongeveer weet hoe je bijv. moet lopen naar het treinstation ofzo.
Door Peter Bulthuis
23-01-2008 00:20:32

Peter Bulthuis
Ik heb het nog niet in een (grote) stad uitgeprobeerd. Misschien dat de werkelijke lokatie en de gsm-lokatie daar dichterbij elkaar liggen. Waardoor er een realistischer beeld ontstaat.
Maar in een dorp is het hopeloos en kom je nog echt aan het verdwalen als je er vanuit gaat dat je op de getoonde gsm-lokatie staat.
Ik heb het in twee dorpen geprobeerd. Beide keren geeft ie een lokatie aan de rand van de bebouwde kom, terwijl ik ergens in het centrum zit. Steeds een afstand van zo'n 2 kilometer.
Dan kun je nog beter op zoek gaan naar een straatnaambord en dat bij Google Maps intikken.
Door eric40
23-01-2008 00:21:09

Ik ben het met Peter eens. Hoewel het bij mij maar enkele straten verkeerd was. Maar niet alle straatnamen worden gelijk getoond in Google Maps, dus moet je nog de straatnaam in Google Maps opzoeken (als je niet bekend bent van de omgeving). Maar de locatiebepaling via zendmasten in Google Maps zelf zal volgens mij niet beter werken. Het rare is dat Google Maps ook locatie bepaling doet via GPS. Dit zou toch wel met een Palm met externe GPS moeten werken?

Daarom hier 2 andere applicaties die ik af en toe gebruik, en een aanvulling zijn op Google Maps.
'Where Am I' (positie bepaling via GPS o.a. te vinden op http://wfmh.org.pl/carlos/).
'KwikMaps' (positie bepaling van adressen in je adresboek o.a. te vinden op http://www.freeware-palm.com/download-kwikmaps.html).
Beide tonen de resultaten in Google Maps.
Door Gazpacho
23-01-2008 00:56:39

Gazpacho
Het is nooit de bedoeling van Google geweest om met deze functie de exacte positie van iemand te kunnen bepalen, of een exact adres te kunnen vinden. Dat maken gebruikers ervan.

De bedoeling is dat je ruwweg, te allen tijde, een benadering van je positie kunt vinden, waar ook ter wereld, met behulp van GSM-zendmasten en Google Maps.

En uiteraard werkt Google Maps met een losse of ingebouwde GPS ontvanger, dan heb je wel nauwkeurigheid tot op de paar meter.
Door Lindoras
23-01-2008 09:29:20

Lindoras
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric40 Bekijk bericht
Daarom hier 2 andere applicaties die ik af en toe gebruik, en een aanvulling zijn op Google Maps.
'Where Am I' (positie bepaling via GPS o.a. te vinden op http://wfmh.org.pl/carlos/).
'KwikMaps' (positie bepaling van adressen in je adresboek o.a. te vinden op http://www.freeware-palm.com/download-kwikmaps.html).
Beide tonen de resultaten in Google Maps.
Heb deze maar even toegevoegd aan onze eigen Freeware PalmOS - site:

KwikMaps
Where am I

Lijkt me DE plaats om freeware bijeen te zetten voor leden
Door Mwfadebeer
23-01-2008 09:34:47

Je moet wel erg desparaat zijn voordat je zoiets gaat gebruiken.
Signaleer wel een trend......
Men gaat eerder bij technologie te rade dan dat men, in dit geval, een medemens aanspreekt en vraagt waar je bent.

Nog een generatie verder en we kunnen in het geheel niet meer praten
Door Lindoras
23-01-2008 09:42:58

Lindoras
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mwfadebeer Bekijk bericht
Je moet wel erg desparaat zijn voordat je zoiets gaat gebruiken.
Signaleer wel een trend......
Men gaat eerder bij technologie te rade dan dat men, in dit geval, een medemens aanspreekt en vraagt waar je bent.

Nog een generatie verder en we kunnen in het geheel niet meer praten
En wat denk je van een verkeerde weg inslaan
en maar lopen en lopen en dan dat gevoel krijgen
"ik zit niet goed"
en dan weer helemaal terug lopen en opnieuw proberen.
Heerlijk avontuurlijk.

Maar dat is geen verleden tijd hoor, deze nostalgie.
Je zult zomaar zien dat de batterij van een PDA-tje leeg is
op een zeer ongewenst moment...
Door Bram
23-01-2008 11:14:28

Bram
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mwfadebeer Bekijk bericht
Je moet wel erg desparaat zijn voordat je zoiets gaat gebruiken.
Men gaat eerder bij technologie te rade dan dat men, in dit geval, een medemens aanspreekt en vraagt waar je bent.
Dat laatste is echt niet altijd het beste hoor. Na de breda-borrel hebben JP en ik aan iemand de weg gevraagd, waarna die meneer (geen palmclubber of bekende) ons bleef volgen. Zelfs toen we een luxe restaurant binnenstapten, besloot hij een paar tafels verderop te zitten en ook wat te bestellen.
Door Lindoras
23-01-2008 11:40:54

Lindoras
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram Bekijk bericht
...ons bleef volgen. Zelfs toen we een luxe restaurant binnenstapten, besloot hij een paar tafels verderop te zitten en ook wat te bestellen.
Had hem tenminste kunnen aanbieden de tafel te delen
Door Peter Bulthuis
23-01-2008 11:42:32

Peter Bulthuis
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram Bekijk bericht
Dat laatste is echt niet altijd het beste hoor. Na de breda-borrel hebben JP en ik aan iemand de weg gevraagd, waarna die meneer (geen palmclubber of bekende) ons bleef volgen. Zelfs toen we een luxe restaurant binnenstapten, besloot hij een paar tafels verderop te zitten en ook wat te bestellen.

Misschien was ie zelf ook de weg kwijt.
Door Gazpacho
23-01-2008 11:46:58

Gazpacho
Bovendien moet je deze feature ook zien in combinatie met de zakelijke zoekmachine van Google. Als je ergens in een onbekende stad bent, en je wil bij een Grieks restaurant gaan eten, dan gebruik je deze functie om de dichtsbijzijnde Griekse restaurant te vinden. Aan de hand van jouw locatiegegevens! Zodat je in ieder geval:

1) Uberhaupt een Grieks restaurant vindt
2) En eentje die echt in de buurt is en niet aan de andere kant van de grote stad

Daarnaast kun je dat met Google's informatie gelijk een telefoontje plegen en het adres opzoeken. En daarna kun je dan nog eens overwegen om aan iemand te vragen waar dat adres precies is. En dat allemaal zonder een straatnaambordje te zoeken en in te tikken.

Je hebt dan al veel meer gedaan dan als je gewoon lukraak op iemand afstapt en zegt: "Hee joh, ken jij een Griek?". Maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit, zoals hierboven soms gesuggereerd wordt. Het is een welkome aanvulling.

Nogmaals: deze functie is NIET om de exacte positie binnen een paar meter te bepalen, dat maken gebruikers ervan. Dat je in een onbekende stad met een druk op de knop tot op 1-2 km kan bepalen waar je bent geeft vaak in combinatie met de zakelijke functies van Google Maps al veel voordelen.