Eerst waren ze er in boekvorm. Kleine, genummerde alinea's die door elkaar stonden, en waarbij je aan het eind van elke alinea een keuze moest maken voor de hoofdpersoon van het verhaal. Had je eenmaal een keuze gemaakt, dan bladerde je snel door naar de desbetreffende alinea elders in het boek, om te kijken of het de juiste bleek te zijn. De puristen bladerden ook niet terug, als de hoofdpersoon zich in de nesten bleek te hebben gewerkt!
Met de komst van simpele computers, zoals de MSX, C64 of Amiga, werden digitale text-adventures populairder.
Marc Blank, de ex-ontwikkelaar van het functionele
Chatteremail programma voor PalmOS, zat bijvoorbeeld in het team van het populaire text-adventure game
Zork. Vaak bevond je je in dit soort spelletjes in een kasteel, op zoek naar een schat, terwijl je onderweg wapens verzamelde en monsters versloeg. Grafisch was er niets te zien op het scherm dan tekst, maar het was je verbeelding die de beelden bij het verhaal maakte.
Ook voor het PalmOS zijn er text-adventures beschikbaar.
Treocentral heeft het spelletje "The First Mile" uitgeprobeerd op de Palm, en was er zeer over te spreken. Het spel is zeer complex, en net zo lang als een goed boek. Ook kun je op de
site van de maker van The First Mile, Malinche, veel gratis extra's vinden.
De moeite waard om het eens te proberen, als je oud genoeg bent om te weten wat een MSX-computer is, maar óók als je zo jong bent dat je je geen spelletje kunt voorstellen zonder graphics.
Bron:
The First Mile – Interactive Fiction games are back. Let's get Retro!
05-07-2007 16:10:54