Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is sinds november 2000 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 907 nieuwtjes geschreven.

Gonny van der Zwaag gebruikt in het dagelijks leven een Apple iPhone.

Bekijk alle nieuwtjes van Gonny van der Zwaag

[Opinie] Downloadbescherming: onzin of niet?

 

Door: Gonny van der Zwaag


Publicatiedatum: 09 februari 2007


Het antwoord op bovenstaande vraag kan eigenlijk heel kort zijn: net zoals je bij aanschaf van een gsm, een tv of een computer geen dure 'garantieverzekering' moet afsluiten, moet je dat bij het kopen van mobiele software ook niet doen.

Eind vorig jaar was ik op Nokia World, waar een topman van Handango een presentatie gaf over manieren om geld te verdienen met je software. Een van de mogelijkheden die hij aanraadde, was om software voortaan als abonnement te verkopen. Je kunt een klant beter 5 euro per maand in rekening brengen, dan 25 euro in één keer. De klant denkt: lekker goedkoop en als het niets is zeg ik het na een maand weer op. Maar volgens de statistieken van Handango blijft de doorsnee klant 8 maanden hangen, dus dan heb je 40 euro verdiend, 15 euro meer dan in de oude situatie. Niet echt klantvriendeijk, maar de meeste portals zijn commerciële bedrijven met op de achtergrond venture capitalists of andere investeerders, die het niet doen voor de klant, maar gewoon financieel resultaat willen zien.

Ontwikkelaars klagen vaak moord en brand over de percentages die softwareportals in rekening brengen. Bij kleinere portals is dat 15, 20 of soms 30% terwijl grote portals zoals PalmGear en Handango maar liefst 50% in rekening brengen. Dat is geen kwestie van onderhandelen, maar dit soort beslissingen moet je als ontwikkelaar gewoon slikken. Veel mensen kijken op Handango en PalmGear als ze software zoeken, dus als ontwikkelaar kan je je niet veroorloven niet op dergelijke sites te staan. Anders word je niet gevonden en verkoop je helemaal niets. Ontwikkelaars klagen dat de portals in ruil daarvoor alleen maar de software in de catalogus zetten en op de site publiceren, maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Uit eigen ervaring met Pdassi - voorbeeld van een kleiner portal - weet ik dat je als softwareportalbeheerder ook enorm veel domme vragen, ongeduldige klanten, boze en dreigende e-mail over je heen krijgt. Als de software niet werkt of wanneer de ontwikkelaar er te lang over doet om een licentiekey te leveren, krijg je als webwinkelier de volle laag. Bij sommige klanten ben je een halfuur kwijt om iets uit te leggen, waardoor je er geld op moet toeleggen. Per saldo valt het positief uit, maar excessief rijk word je er niet van - vooral niet in Nederland, waar gebruikers liever op andere manieren aan hun software komen.

Op GearDiary woedt op dit moment een discussie over een ontwikkeling onder softwareportals die ik zelf ook nogal kwalijk vind: Handango Download Protection (ook bekend als downloadbescherming of downloadverzekering). Het houdt in dat je bij het bestellen meteen een toeslag van 10% of zelfs een vast bedrag van $5 krijgt aangesmeerd. Dat geeft zekerheid dat je de software later opnieuw kunt downloaden. Later afsluiten is ook mogelijk, maar dan betaal je $7 per produkt. Wat ik niet netjes vind is dat de verzekeringsoptie bij het afrekenen standaard al is aangevinkt. Als je niet oppast, betaal je ongemerkt 10% teveel en bij goedkope producten misschien zelfs het dubbele. Wanneer ooit je harddisk crasht zul je er misschien blij mee zijn, maar eigenlijk vind ik dat de softwareshops de download gewoon gratis moeten aanbieden: probeerversies kun je ook gratis downloaden, dus als een betalende klant nogmaals een product wil downloaden of alleen maar z'n licentiekey opnieuw wil opvragen, moet dat zonder kosten mogelijk zijn. Van de andere kant kan je het gedoe met downloadverzekeringen ook makkelijk omzeilen: voor nog geen tientje heb je een usb-stick van 1 GB en anders ligt ergens onderin een la nog wel een usb-stickje van 128 MB. Zet alle software erop die je hebt gekocht, maak een tekstberichtje waarin de licentiecodes staan en je pc kan naar hartelust gaan crashen.

Bekijk de reacties of reageer Voeg toe aan eKudos

Door Ce
09-02-2007 19:03:17

Ce
Is het niet zo dat deze discussie ook gaat over het feit dat Handango klanten laat betalen voor software die ze opnieuw willen downloaden? Het is dus niet alleen zo dat de downloadprotection standaard is aangevinkt maar ook zo, althans volgens enkele posters op geardiary, ze eigenlijk gewoon opnieuw moeten betalen omdat de download anders niet doorging. Je klikt op downloaden en in plaats van een download scherm krijg je eerst het verzoek om te betalen.....voor software waarvoor je al geld overgemaakt hebt...inclusief een vette marge voor Handango.

Ik krijg steeds meer moeite met Handango. Ik heb titels gekocht waar achteraf geen support meer op zat omdat de maker z'n product in de steek had gelaten. Bij Handango was dit (achteraf) bekend maar men deed niets om mij "schadeloos" te stellen bijvoorbeeld door een refund. Omdat het veelal om kleine bedragen ging heb ik er geen halszaak van gemaakt maar ben me wel twee keer gaan bedenken alvorens verder te gaan met Handango. Daarnaast heb ik persoonlijk de ervaring dat negatieve reviews van producten, hoe gefundeerd ook, niet geplaatst worden. Op zich snap ik dat wel...het kan de handel bederven...begrip heb ik er niet voor. Zo heb ik ooit een stuk software getest wat gewoon enorme rommel bleek te zijn...ik bedoel echte BAGGER. Desondanks wilde Handango niets weten van mijn onderbouwde kritiek.
Door Gazpacho
09-02-2007 20:23:56

Gazpacho
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boomdijk Bekijk bericht
1
Bingo!

Lijkt een beetje de weg op te gaan van muziekartiesten en platenmaatschappijen die woekermarges hanteren zodat de artiesten hun villa met zwembad en lijntje coke niet meer kunnen betalen.
Door rudyheidenis
09-02-2007 23:45:30

rudyheidenis
Ik vind het ook een belachelijke zaak dat je moet betalen voor een tweede keer downloaden van iets dat je al gekocht en betaald hebt. Zodra ik dat door kreeg bij Handango ben ik ook al mijn downloads en licencekeys op mijn externe harde schijf gaan zetten, net als Gonny voorstelt in haar betoog. Te gek voor woorden.
Door bartveld
10-02-2007 09:57:30

Even CD'tje branden van je software, ja... Maar dan volgt het systeem dat nu al regelmatig gehanteerd wordt: je installeert je software opnieuw (bijv. omdat je een nieuwe PDA hebt) en het programma genereert een nieuwe registration ID of hoe zoiets ook genoemd wordt, zodat je oude registratie code niet meer werkt. Moet je je opnieuw aanmelden, want hier is geen enkele samenhang tussen je User ID en je registratiecode.
Ontwikkelaars doen daar nooit moeilijk over, is mijn ervaring, maar als als je in handen valt van een portal zou dat weleens anders kunnen zijn. En dan heb je dus niks aan al je opgeslagen registratiecodes.
Door gonny
10-02-2007 16:54:41

gonny
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Bingo!
Vast iemand die het begrip 'first post' iets te letterlijk neemt.

Bij Pdassi, waar Jean-Paul en ik de Nederlandse shop van beheren, hebben ze er ook wel een handje van om zulke fratsen van de 'grote jongens' over te nemen. Dus ik ben ook niet helemaal onafhankelijk in deze discussie, ook al hebben wij weinig inspraak wat er centraal wordt besloten (je kunt niet bij elke 'frats' roepen dat je er nu toch écht mee gaat stoppen). Een zo'n beslissing was om freeware voortaan weg te laten. Het achterliggende idee was dat dit ontwikkelaars zijn die softwareontwikkeling als hobby doen, dus veel begeleiding nodig hebben, geen geld opbrengen, maar ook omdat gebruikers die freeware zoeken toch eerder bij freeware-palm.com gaan kijken en toch vast niet van plan zijn om software te kopen, etc. Daar valt wat voor te zeggen, maar wij vonden het niet zo'n slimme beslissing. Het kan namelijk ook nieuwe klanten naar je shop halen, maar ja, die discussie kunnen we blijven voeren. We hebben ons daar simpelweg bij neer te leggen.

Bij Pdassi kun je ook een downloadverzekering afsluiten (9,95 euro voor 1 jaar, voor alle gekochte producten). Ook dat vind ik helemaal niks, maar het is in ieder geval nog iets beter dan klanten voor elk eerder gekocht product $5 te lagen betalen. Overigens hanteren zij een standaardtermijn van ik meen 60 dagen waarin je sowieso je serienummers of volledige versies onbeperkt kunt inzien of downloaden.

Bij conflicten, crashende harddisks en nieuw gekochte pda's zou ik sowieso eerder rechtstreeks contact opnemen met de ontwikkelaar. Bij een softwareportal zit er een extra schakel tussen, waardoor je een keten krijgt van mensen die een verzoek aan elkaar moeten terugkoppelen - met als gevolg dat het lang gaat duren en de klant gaat klagen.

Eigenlijk zijn softwareportals vooral handig voor mensen die niet zo thuis zijn in de materie, het eng vinden om bij een Russische ontwikkelaar te kopen en niet op 10 verschillende plekken hun creditcardnummer willen achterlaten (of gewoon geen creditcard hebben). Maar die onervaren mensen vormen wel 80% tot 90% van het totale Palm-gebruikersbestand, dus als softwareportal zit je wat dat betreft goed. Die mensen maken de betaling graag met bankoverschrijving over en vinden het (blijkbaar) geen probleem om anderhalve week te wachten: eerst een stuk of 3 werkdagen voordat de overschrijvingskaart van de bank is aangekomen, dan nog 2 werkdagen voor het interbancaire betalingsverkeer en vervolgens nog eens 3 werkdagen voordat de ontwikkelaar in actie komt.

Dan koop ik toch liever rechtstreeks bij de ontwikkelaar. Al moet ik toegeven dat ik ook wel eens bij PalmGear en Handango heb gekocht, als ze leuke acties hadden.
Door rudyheidenis
10-02-2007 17:27:37

rudyheidenis
Hulde voor je openheid, Gonny.
Door RobB
11-02-2007 09:40:58

RobB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny Bekijk bericht
.... Een zo'n beslissing was om freeware voortaan weg te laten....
Dat was voor mij de reden om geen zaken meer te doen met pdassi. Om een heel andere reden ben ik trouwens gestopt met shareware en commerciele software, ik geef gewoon alles gratis weg. Ik zie het meer als reclamemateriaal en dat was ook één van de redenen om m'n software op de portals te plaatsen.

Ik zie inderdaad weining verzoeken voor een nieuwe of vergeten registratiecode via de portals komen, bijna alle gebruikers mailen mij direct (en krijgen dan ook direct antwoord ). Voor betalingen wordt er trouwens ook veel gebruik gemaakt van paypal, een redelijk betrouwbare methode daar paypal ook een sorrt garantie geeft. En voor de koper is dit gratis, de verkoper betaalt wel een provisie maar die is vele malen kleiner dan bij de portals. En met een klein beetje programmeerwerk is het ook nog eens in je eigen website te realiseren om na betaling direct de code te geven.
Door Mattijzz
11-02-2007 14:57:08

Hmm ik gebruik Palmgear naar de directe sites van de ontwikkelaars. Bij Palmgear kan je alles downloaden ook van jaren terug, daarnaast kun je ook je registratiescodes opvragen.
Om een reactie te plaatsen moet je
geregistreerd en ingelogd zijn.
Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android