Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Gert-Jan Hartog

Gert-Jan Hartog

Gert-Jan Hartog is sinds februari 2001 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 38 nieuwtjes geschreven.

Gert-Jan Hartog gebruikt in het dagelijks leven een Overig.

Bekijk alle nieuwtjes van Gert-Jan Hartog

[Gerucht] Apple gaat Palm overnemen?

 

Door: Gert-Jan Hartog


Publicatiedatum: 09 februari 2006


Vandaag is aan Apple een patent toegekend op het gebruik van handgebaren om daarmee bepaalde dingen op een desktopcomputer uit te kunnen voeren. Iets wat natuurlijk erg veel lijkt het invoeren met een stylus op een pda.

Daarom is het des te verbazingwekkender dat ook uitgerekend vandaag weer geruchten opduiken dat Apple van plan is Palm over te nemen. De eerste geruchten daarover stammen alweer uit 1999...

In hoeverre deze plannen serieus zijn blijft voorlopig een raadsel. Voor Apple zou het een goede zet kunnen zijn, want sinds de Apple Newton heeft Apple geen echte handheld meer in haar assortiment gehad (de agendafunctionaliteit van de iPod daargelaten). Toen de Newton uit de handel werd gehaald, beloofde Steve Jobs met een waardige opvolger te zullen komen...

Bekijk de reacties of reageer Voeg toe aan eKudos

Door Henk Vrieselaar
10-02-2006 18:21:47

Henk Vrieselaar
Die geruchten hebben mogelijk mede te maken met de patent-aanvragen vorig jaar mei en vorige week voor een
tablet-pc.
Nu vraagt elke firma, en dus ook Apple, een hoop patenten aan waar nooit iets mee gebeurt, maar toch...
http://hrmpf.com/wordpress/48/new-apple-patents/

(de datum op de bovenste afbeelding is van februari 2006...).
Door gast
10-02-2006 18:22:07

Apple heeft ook voor een waardige opvolger van de PowerMac Cube G4 gezorgd, de Apple Mini, die ook jaren in stilte was gebleven.

Het vooruitzicht van een PDA met de stabiliteit en looks van een Apple product (Zoals de iPod of iMac) is eigenlijk best spannend.
Door raptor
10-02-2006 18:43:20

raptor
Zie ik daar op die schetsen iets dat moet gaan fungeren als de iPod Click Wheel? Softwarematig via het touch screen misschien?

Interessante ontwikkeling in elk geval.
Door judgeblacksteel
10-02-2006 20:39:46

judgeblacksteel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor
Zie ik daar op die schetsen iets dat moet gaan fungeren als de iPod Click Wheel? Softwarematig via het touch screen misschien?

Interessante ontwikkeling in elk geval.

nou als je weet wat een touch screen kost zal die computer wel veel duurder uitvallen .of zou het een optie zijn?
of een klein vlak in het scherm dat aanrakings gevoelig zou zijn ?
of alla minority report zonder die handschoen dan .
Door koekiemonster
10-02-2006 20:51:34

koekiemonster
Citaat:
Zie ik daar op die schetsen iets dat moet gaan fungeren als de iPod Click Wheel? Softwarematig via het touch screen misschien?
Goed geraden! (Als je Engadget moet geloven).

Hier het Engadget-artikel over de ware video-iPod.
Door Henk Vrieselaar
10-02-2006 21:10:09

Henk Vrieselaar
Om van te watertanden...
Ook als je de afbeeldingen in de bijlagen bekijkt.

Nu nog wat meer mogelijkheden dan alleen geluid en beeld afspelen.

De geruchten zouden tamelijk betrouwbaar zijn. Lees hier meer
Door raptor
10-02-2006 21:23:02

raptor
Dat ziet er inderdaad erg fraai uit. Maar ik zou het niet heel fijn vinden als dat virtuele Click Wheel tijdens een film constant in beeld is.

Maarja, 't is een Apple ding, dus de afwerking (zowel hard- als softwarematig) zal wel dik in orde wezen.
Door metck
10-02-2006 21:35:48

metck
Het clickwheel zal, volgens de geruchten, alleen verschijnen als je het scherm aanraakt.
Door GJHartog
11-02-2006 11:06:25

GJHartog
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Het clickwheel zal, volgens de geruchten, alleen verschijnen als je het scherm aanraakt.
En dan moet het dus wel een touchscreen zijn. Hoe klein is dan nog de stap naar een volwaardige pda vraag ik me af? Misschien ondergeschikt aan de audio en videofunctionaliteit, maar toch... Een beetje a la Tapwave Zodiac, die is voornamelijk voor de spellen ontwikkeld, maar had ook 'echte' pda-functies.

@gonny, dank voor de tekstuele aanpassing, door drukte en stress op het werk zag ik het even niet meer wat nou wel beter was
Door RobB
11-02-2006 11:20:07

RobB
Als het touchscreen alleen gebruikt wordt voor het wieltje hoeft de nauwkeurigheid niet zo groot te zijn, dus niet bruikbaar als PDA. Maar je weet met apple nooit.
Door metck
11-02-2006 12:29:17

metck
Misschien is het Apple wel niet te doen om PalmOS maar om BEos, dat Palm enkele jaren geleden heeft gekocht
Door domo
11-02-2006 13:21:14

domo
BeOS is toch van PalmSource (of hoe ze ook heten tegenwoordig)? En PalmSource is weer van Access, een Japanse firma die o.a. NetFront maakte voor de Clié. Dus dat is iets anders dan de hardwarefabrikant Palm.

Vraag blijft wie er wat mee opschiet. Apple kan zelf ook wel pda's produceren, dus ze hebben Palm eigenlijk niet nodig. Palm heeft Apple ook niet zo hard nodig, al is wat meer financiële ruimte voor investeringen misschien fijn? Het lijkt me dat de pda's en zeker de Treo 650 genoeg in het laadje brengen om dat punt ook terzijde te schuiven. Ik zie dus geen noodzaak voor beide partijen. Enige punt is dat Apple wellicht toch een smartphone wil toevoegen aan hun producten en dan is de Treo lijn wel interessant. Maar die hangt erg samen met goede integratie van de software. En Apple's strategie is gebaseerd op het in eigen huis vervaardigen van hard- en software.
Door Henk Vrieselaar
11-02-2006 14:53:54

Henk Vrieselaar
Anderen zitten ook niet stil. Ook Intel komt, volgens een bericht in Tweakers.net met zoiets
Door metck
11-02-2006 16:27:56

metck
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
BeOS is toch van PalmSource (of hoe ze ook heten tegenwoordig)? En PalmSource is weer van Access, een Japanse firma die o.a. NetFront maakte voor de Clié. Dus dat is iets anders dan de hardwarefabrikant Palm.
Je hebt gelijk.
Maar ik geloof wel dat de mensen van BeOS nog steeds bij Palm zitten. Nou ja, hoe dan ook, het zou voor Palm denk ik een goede ontwikkeling zijn.
Door domo
11-02-2006 16:53:21

domo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
hoe dan ook, het zou voor Palm denk ik een goede ontwikkeling zijn.
Waarom denk je (of hoop je) dat? Ik zie zelf het grote voordeel niet echt, zeg maar
Door metck
11-02-2006 17:07:10

metck
Omdat Palm volgens mij ontbeert wat Apple wel heeft: een uitgekiende marketingstrategie.
Door Henk Vrieselaar
11-02-2006 17:37:01

Henk Vrieselaar
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Omdat Palm volgens mij ontbeert wat Apple wel heeft: een uitgekiende marketingstrategie.
En voeg daarbij dat de design-afdeling van Apple nog wel het een en ander kan verbeteren aan de ontwerpen van Palm...
De TX is nu niet bepaald vernieuwend op dat gebied, maar dat is op dit forum al vaker aan de orde geweest.
Door raptor
11-02-2006 18:46:17

raptor
Ik zie nou eerlijk gezegd ook niet het voordeel van een eventuele overname van Palm door Apple.

Als Apple graag die 6G iPod van PDA functies willen voorzien, zouden ze zich dan niet beter in PalmSource (Access dus) kunnen interesseren?

Zo te zien zit de hardware al wel goed, als ze daar nog te veel aan gaan sleutelen zijn ze gewoon gek. Dus kunnen ze beter voor een degelijk OS voor het apparaat gaan shoppen. Wellicht een tweede kans voor Cobalt?

Wat betreft die nieuwigheid van de TX (of gebrek daaraan): dat ligt niet zozeer aan Palm, maar aan de verwachtingen die men van Palm had (vooral na de LD). Dat ie niet vernieuwend is, is ook zo'n beetje de enige negatieve reactie die ik erop hoor. Een beetje van "we kunnen niks vinden om op te zeiken dus pakken we ze daar maar op".
Door metck
11-02-2006 19:37:57

metck
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor
Wat betreft die nieuwigheid van de TX (of gebrek daaraan): dat ligt niet zozeer aan Palm, maar aan de verwachtingen die men van Palm had (vooral na de LD).
Nu draai je de boel toch echt om
Door raptor
11-02-2006 20:04:41

raptor
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Nu draai je de boel toch echt om
Natuurlijk niet. Iedereen verwachtte weer iets totaal vernieuwends. En we weten nu wel dat Palm daar nou niet echt regelmatig mee komt. Dus na de LD (na lange tijd weer eens iets echts vernieuwends van Palm) was ik niet verbaasd dat ze zich met de T|X hadden 'ingehouden'.

Wat niet wil zeggen dat de T|X niet goed is. Ik ben er nog steeds uitermate tevreden mee, en heb nu ook zelf kunnen vaststellen dat TomTom 5 er als een zonnetje op draait. [/off topic]
Door metck
11-02-2006 20:23:29

metck
Als ik het goed begrijp wil Palm winst maken. Dat kunnen ze alleen maar door meer pda's te verkopen. Mensen zullen sneller een pda kopen of upgraden als Palm voldoet aan hun verwachtingen (of als het hun verwachtingen overtreft).
Kortom, Palm moet voldoen aan de verwachtingen van de consument, voorbehouden technische beperkingen, wil ze (meer) winst maken.
Door raptor
11-02-2006 21:14:58

raptor
Tja. Zo kun je het ook bekijken.

[on topic]
Als Apple dit nou een beetje slim aanpakt (m.a.w. ze zetten een goed OS op die nieuwe toy van ze) dan zetten ze gewoon in 1 keer Palm OS én Windows Mobile buitenspel. Maar of we dat nu moeten willen?
Door Henk Vrieselaar
11-02-2006 23:10:31

Henk Vrieselaar
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor
Wat niet wil zeggen dat de T|X niet goed is.
Ik bedoelde ook niet wat er onder de motorkap zit van de TX (over die kwaliteiten is iedereen het wel eens), maar het uiterlijk. En dat is voor de meeste consumenten minstens zo belangrijk om tot een aankoop te besluiten.
Voor sommigen misschien wel het belangrijkste, als je de stroom aan nieuwe telefoontjes ziet die dagelijks (nou ja, tikkeltje overdreven) op de markt wordt gebracht.

En daarin was de TX, zeker voor degenen die al jaren een pda hebben, niet bepaald vernieuwend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor
Als Apple dit nou een beetje slim aanpakt dan zetten ze gewoon in 1 keer PalmOS én Windows Mobile buitenspel. Maar of we dat nu moeten willen?
Tja, aan de ene kant ontstaat er zo'n versnippering op die markt. Ik kan niet goed beoordelen of dat goed of slecht is, los van het feit dat er toch wel aantallen moeten worden verkocht wil een systeem overleven. Voor elk wat wils, zou ik zeggen. Maar als het een uitgebreidere versie van een iPod wordt, of zelfs een uiteindelijke opvolger, dan zie ik de toekomst voor Apple zonnig in.
Misschien dat de verschillende systemen ook wel naar elkaar toegroeien in de toekomst.
Door GJHartog
12-02-2006 00:14:17

GJHartog
Ik geloof er niet in dat Apple een nieuw besturingssysteem zou ontwikkelen voor een 'Apple PDA'. Er is te weinig draagvlak voor denk ik, voor Palm en Windows zijn ontelbare applicaties beschikbaar, om je pda zo in te richten dat het in je smaak valt, het grote voordeel van dergelijke dingen boven een electronische agenda. Apple zou er verstandig aan doen, als ze een pda wíllen uitbrengen, voort te borduren op reeds bestaande technologie. Nou zie ik Windows Mobile niet direct op een Apple komen dus is de meest voor de hand liggende conclusie PalmOS. Aan de andere kant, dit is allemaal software (dus evt. Palmsource zoals hier al wordt gezegd), en de geruchtenstroom heeft het over de hardwarefabrikant. Dus wat het nu uiteindelijk gaat worden dat blijft nog even een vraag.

Al denk ik dat we op 1 april meer weten, op die datum bestaat Apple namelijk 30 jaar, en in de laatste keynote van ome Steve stipte hij die datum al even aan, als zijnde zeer speciaal...
Door Henk Vrieselaar
12-02-2006 10:41:33

Henk Vrieselaar
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Nou zie ik Windows Mobile niet direct op een Apple komen
God behoede ons daarvoor.
Door bascee
12-02-2006 10:53:50

bascee
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Ik geloof er niet in dat Apple een nieuw besturingssysteem zou ontwikkelen voor een 'Apple PDA'. Er is te weinig draagvlak voor denk ik...
Als apple inderdaad een pda wil gaan ontwikkelen dan denk ik ook niet dat ze daar een heel nieuw os voor gaan ontwikkelen... ik denk eerder dat ze dan een draagbare variant van mac os uit gaan brengen waar wel al aardig wat draagvlak voor is.
Door namruuh
12-02-2006 20:08:24

namruuh
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Al denk ik dat we op 1 april meer weten, op die datum bestaat Apple namelijk 30 jaar, en in de laatste keynote van ome Steve stipte hij die datum al even aan, als zijnde zeer speciaal...
Hmmm.. 1 april is ieder jaar heel speciaal, dus wat er die dag ook bekend gemaakt wordt, ik geloof het pas als Apple het 2 weken later nog steeds volhoudt
Door digilb
12-02-2006 21:24:48

digilb
Apple heeft een grote doorstart gemaakt met de introductie van Mac OS X, gebaseerd op Unix. De 'kleine broer' van Unix is Linux (jaja, beetje kort door de bocht, ik weet het). En de 'kleine broer' van een computer is een PDA. Dus zou het niet mooi symbolisch zijn als Apple zou komen met een PDA die draait op Linux? En is het niet ACCESS / PalmSource die binnenkort komt met Palm-on-Linux?

Hé verdorie, nu klopt mijn betoog niet meer: logischerwijs moet Apple dan PalmSource overnemen i.p.v. Palm. Eigenlijk zie ik Apple en Palm meer als vergelijkbare bedrijven i.p.v. bedrijven die elkaar aanvullen. Dus ze winnen niks bij een overname.

Nog even over BeOS: Apple zat in de jaren '90 heel erg te twijfelen of ze hun toekomstige nieuwe OS op Unix of op BeOS zouden gaan baseren. Uiteindelijk hebben ze NeXTStep (inclusief directeur Steve Jobs!) overgenomen, dat al een OS had met een Unix-basis. BeOS is niet veel later gekocht door Palm Inc. Wat ik wil zeggen is dat de wegen van Apple, Palm, Unix/Linux en BeOS elkaar voortdurend kruisen. Je zou zeggen dat het ooit tot een gelukkig huwelijk zou moeten kunnen samensmelten? Ohja: Donna Dubinsky is haar carriere begonnen bij... Apple! En wie zat er in de raad van bestuur van Palm? Jean-Louis Gassée, oprichter en CEO van BeOS!
Door Gazpacho
12-02-2006 23:20:51

Gazpacho
Ik hoop van harte dat Palm en PalmOS het beter doen dan (de mensen van) BeOS , da's toch zo'n jammerlijk verhaal: prima product en knappe koppen hebben maar altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, ook nadat alle mensen bij PalmSource gingen werken.
Door Underdog
19-02-2006 21:00:06

Underdog
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Ik geloof er niet in dat Apple een nieuw besturingssysteem zou ontwikkelen voor een 'Apple PDA'. Er is te weinig draagvlak voor denk ik, voor Palm en Windows zijn ontelbare applicaties beschikbaar, om je pda zo in te richten dat het in je smaak valt, het grote voordeel van dergelijke dingen boven een electronische agenda.
Ik denk als Apple een basis besturingssysteem met alleen een echt goede PIM functionaliteit ontwikkeld dat er zeker vraag naar zal zijn. Weinig mensen hebben behoefte aan die ontelbare applicaties.