Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Bram

Bram

Bram is sinds januari 2003 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 57 nieuwtjes geschreven.

Bram gebruikt in het dagelijks leven een Palm Treo 650.

Bekijk alle nieuwtjes van Bram

[Nieuws] Palms handhelds verkopen nog altijd goed

 

Door: Bram


Publicatiedatum: 03 februari 2006


Ondanks de aandacht die Palm aan de treo-lijn (smartphone) schonk, blijkt de handhelddivisie het nog erg goed te doen. Waar HP er qua marktaandeel er bijna 20% op achteruit ging, is Palms marktaandeel zelfs toegenomen tot 45,6%.

In de lijst met verkoopresultaten is ook te zien dat de PocketPC-fabrikanten Dell, Acer en Medion erop vooruit zijn gegaan, maar HP is nog altijd veruit de grootste PocketPC-fabrikant met een marktaandeel van 20,8%; nog niet de helft van Palm.

Opvallend is dat een grootaandeelhouder van Palm gisteren nog aandrong op verkoop. Hij vermoedt dus dat Palm deze resultaten niet zal kunnen handhaven.

Bekijk de reacties of reageer Voeg toe aan eKudos

Door mutz
03-02-2006 12:21:02

Palm marktleider had ik eigenlijk niet verwacht, meer een pocket pc systeem.

wat ik me dan afvraag is hoe verschillend dat dan is met de situatie in nederland en omstreken. Alle winkels liggen vol met pocket pcs en een palmpje is ergens in een klein hoekje te vinden. Is dit in de rest van de wereld dan zo anders?
Door Gazpacho
03-02-2006 12:39:12

Gazpacho
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mutz
Palm marktleider had ik eigenlijk niet verwacht, meer een pocket pc systeem.

wat ik me dan afvraag is hoe verschillend dat dan is met de situatie in nederland en omstreken. Alle winkels liggen vol met pocket pcs en een palmpje is ergens in een klein hoekje te vinden. Is dit in de rest van de wereld dan zo anders?
Ja, Nederland en West-Europa hebben een GPS/navigatie syndroom: iedereen wil er eentje hebben. Praat je over PDA's, dan is er altijd wel iemand in de buurt die Tomtom! roept. En laat dat nou net het gebied zijn waarin PocketPC's historisch gezien zich sneller en sterker hebben ontwikkeld.
Door metck
03-02-2006 12:44:50

metck
In de VS is de display-verdeling tussen PPC en Palm in de gemiddelde electronicazaak wat eerlijker verdeeld: ong. fifty-fifty, is mijn indruk. Ik heb bovendien het idee dat de PalmOS-gebruikers in de VS wat agressiever zijn - in de evangelistische vorm - dan PocketPC gebruikers. In Nederland, en misschien wel heel Europa, lijkt het omgekeerde het geval te zijn.
Door bluevoice
03-02-2006 15:46:38

bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Ja, Nederland en West-Europa hebben een GPS/navigatie syndroom: iedereen wil er eentje hebben. Praat je over PDA's, dan is er altijd wel iemand in de buurt die Tomtom! roept. En laat dat nou net het gebied zijn waarin PocketPC's historisch gezien zich sneller en sterker hebben ontwikkeld.
Volgens mij zijn palms wat dit betreft een stuk sneller. Check deze quote op de TomTom website:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomtom website
Uit onze vorige testen van navigatiepakketten bleek dat TomTom onder PalmOS een route aanzienlijk stuk sneller berekent
http://www.tomtom.com/products/revie...=99&Language=5
Door metck
03-02-2006 15:51:31

metck
Nu is Palm sneller. Vijf jaar geleden niet.
Door Gazpacho
03-02-2006 19:04:13

Gazpacho
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Volgens mij zijn palms wat dit betreft een stuk sneller. Check deze quote op de TomTom website:



http://www.tomtom.com/products/revie...=99&Language=5
Wat mij betreft mag dit wel wat bekender worden bij het grote publiek, ik wist het in ieder geval niet. De PPC gebruikers zitten altijd te pronken met hun 624 MHz processors en 128 MB geheugen e.d. maar vergeten dat het OS dat ze moeten voortrekken een olifant is.

Ik vind dat Palm ook een beeeetje de plank heeft misgeslagen toen ze eindelijk de mogelijkheden hadden om marktaandeel met GPS terug te winnen door de Zire 31 te gebruiken met Mapsonic en dat als goedkope GPS solution te verkopen. Ten eerste is die combinatie niet echt top wat betreft gebruiksgemak (de Zire 31 is echt nooit voor navigatie bedoeld) en ten tweede was de prijs/kwaliteit verhouding al gauw ingehaald door PPC's met ingebouwde GPS antenne.

Maargoed, ik ga offtopic.
Door bluevoice
03-02-2006 19:14:16

bluevoice
Mee eens, op Palm toestellen was Tomtom overigens bijna 4 keer zo snel als op PPC wat betreft het berekenen van een route en het geven van aanwijzingen.
Door Gazpacho
03-02-2006 19:15:31

Gazpacho
Citaat:
PC Magazine neemt TomTom Navigator 5 onder de loep
PC Magazine concludeerde in een recent artikel dat de pda in opmars is als navigatieoplossing. “Dat we hem steeds vaker in auto's zien opduiken, heeft mede te maken met het feit dat een zakcomputer veel meer mogelijkheden biedt dan een doorsnee navigatiesysteem. Over TomTom is men positief te spreken: “Een navigatie-interface moet in de eerste plaats overzichtelijk en intuïtief zijn. Hier levert TomTom beter werk af, met duidelijke en grote pictogrammen en logisch opgebouwde menu's... Uit onze vorige testen van navigatiepakketten bleek dat TomTom onder PalmOS een route aanzienlijk stuk sneller berekent.”
[september 2005]
Wacht even trouwens

1) PalmOS met Tomtom is sneller dan wat precies?
2) Is dit artikel niet gewoon door JP of Gonny gegeven in PCM?

Enne, voordat we teveel offtopic gaan: behalve dat iedereen navigatie op een PPC wil, wat kan nog meer een reden zijn voor de slechte verkoop van Palm in Europa en de goede in Noord- en Zuid-Amerika?
Door bluevoice
03-02-2006 19:27:29

bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomTom
Uit onze vorige testen van navigatiepakketten bleek dat TomTom onder PalmOS een route aanzienlijk stuk sneller berekent...
1. ...dan onder Windows Mobile
2. Ik weet het niet zeker of het door Jean Paul & Gonny is geschreven maar dat zou een van de twee kunnen bevestigen.

Wat ik wel weet is dat ik afgelopen weekend met een Qtek 9100 heb zitten spelen en TomTom uitgebreid op heb mogen testen.

Het opstarten van TomTom duurt gemiddeld 8-12 seconden, op de Treo is dat 3-5 seconden.

Niet dat ik Windows Mobile wil afkraken maar het pairen met een Bluetooth GPS muis was echt een drama. Gelijk na het toevoegen van de GPS krijg je de mogelijkheid om de seriele poort te kiezen, maar als je dat doet dan ben je nog verder van huis. Dus alles weer verwijderen en na het opnieuw koppelen een nieuwe COM poort aanmaken. Vervolgens aangeven dat het om een uitgaande COM poort gaat anders gaat het weer niet werken.

Vervolgens opnieuw TomTom opstarten (probeer je in te beelden dat je nu 10 seconden moet w8en). Nu pas kon je bij GPS voor een BT GPS kiezen en de aangemaakte COM poort aangeven (COM poort 6 voor de volledigheid - als je een andere COM poort kiest werkt het opnieuw niet).

Het is dus uiteindeijk gelukt maar het gaat heel anders dan op de Treo en dan niet in positieve zin.
Door JeroenB
03-02-2006 19:56:21

JeroenB
Palm is hier om de een of andere reden wat onbekender. Europeanen gaan meer voor wat ze kennen -> Windows.

In de winkels waren inderdaad eerst de PocketPC's voorop, en de Palmpjes ergens achter weg gedrukt. Nu prijken de TX, E2, Zire 72 en de Lifedrive op de voorste rij bij de Dixons in Hoogeveen. Dat staat toch veel mooier dan die lelijke, dikke PocketPc's .

Palm heeft naam gemaakt met de Treo 650, en steeds meer mensen gaan ontdekken wat Palm nog meer voor moois heeft te bieden.

Ik hoop van harte dat Palms aandeel meer en meer stijgt, zodat ze wat meer High-end pda's gaan ontwikkelen. Dat is het enige wat er mijns inziens nu ontbreekt in de Palm-lijn (en dan bedoel ik een snelle Palm, geen LifeDrive-achtige pda).
Door Peter Bulthuis
04-02-2006 01:37:38

Peter Bulthuis
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Ondanks de aandacht die Palm aan de treo-lijn (smartphone) schonk, blijkt de handhelddivisie het nog erg goed te doen. Waar HP er qua marktaandeel er bijna 20% op achteruit ging, is Palms marktaandeel zelfs toegenomen tot 45,6%.
Hmmm, wat mij betreft is een smartphone (=Treo) toch gewoon een handheld met telefoonfunctie. En ik denk dat dit straks toch de toekomst gaat worden. Geen gewone handhelds meer, maar alleen met telefoonfunctie.

Groet,

Peter
Door dragonetti
04-02-2006 09:19:42

dragonetti
toch heb ik het gevoel dat:

- De marketingmachine van de pocket pc's (en Symbian) op een veel hogere toeren draait (tja...met zoveel producenten)
- Er veel sneller nieuwere pocket pc's (en Symbian toestellen) uitkomen (kan je ook als een nadeel zien, maar is het ook echt een nadeel?)
- Pocket pc producenten er niet voor "schamen" om goede ideeën van Palm over te nemen (als ik het zo mag zeggen). Maar is het omgekeerde ook het geval?
- Het gevoel dat Palm OS niet uniform overschakelt naar nieuwere versies, het is natuurlijk aan de hardware producenten die zelf mogen weten op welke versie ze een licentie nemen. Maar ik hier op het forum het een en ander gelezen over Cobalt...

(tja misschien is het niet verstandig om Symbian hier aan te halen omdat dit toch voor het allergrootste gedeelte GSM’s betreft en Palm vs Symbian niet echt een “dreigende” issue is…aan de andere kant heb je wel natuurlijk wel weer de communicator / sonyericsson P series …)

Even voor de duidelijkheid het is maar een gevoel wat ik heb, en je kan natuurlijk ook liever op iets doorgaan wat al bewezen stabiel is, maar kom je dan niet gevaarlijk dicht in de buurt van "stilstaan is...."
Maar los van mijn "doom denken":
- Goedkoper blijven dan PPC's
- Ondanks "mindere" specs t.o.v. de PPC's je OS zodanig in elkaar zetten dat menig PPC's eruit getrokken wordt qua snelheid. (met specs bedoel ik: geheugen / proc. snelheid / ...etc...)
- Ondanks dat je als Palm kleiner bent dan de som van alle PPC producenten toch nog het helemaal bovengenoemde resultaat behalen.
Door Bram
04-02-2006 11:23:24

Bram
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis
Hmmm, wat mij betreft is een smartphone (=Treo) toch gewoon een handheld met telefoonfunctie. En ik denk dat dit straks toch de toekomst gaat worden. Geen gewone handhelds meer, maar alleen met telefoonfunctie.
Juist bij de Treo is de telefoonfunctie erg goed uitgewerkt; alle onderdelen werken prima samen (adresboek gedeeld, telefoonnummers in blazer zijn aanklikbaar, genoeg hardbuttons om zowel pda als telefoon te bedienen, etc). Dat dit de toekomst wordt, heeft Palm ook wel door. Dit jaar komen er maar liefst 3 nieuwe PalmOS treo's uit, tegen één PalmOS treo vorig jaar. Critici meenden dat Palm met de Tungsten|T5 de handheld-markt aan het verlaten was en zich meer richtte op de smartphone-markt. Daarom is dit nieuws juist opmerkelijk, want hoewel de handheld-markt inkrimpt, doet Palm het relatief gezien nog erg goed ten opzichte van PocketPC-fabrikanten.
Door bluevoice
04-02-2006 11:54:37

bluevoice
Ik ben helemaal met Bram eens, de Treo is meer dan alleen een handheld met telefoonfunctie. Een goed voorbeeld is de Palm Tungsten W, dat was pas een handheld met telefoonfunctie.
Door ghia
04-02-2006 13:30:20

ghia
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Ik ben helemaal met Bram eens, de Treo is meer dan alleen een handheld met telefoonfunctie. Een goed voorbeeld is de Palm Tungsten W, dat was pas een handheld met telefoonfunctie.
Kom, kom, ook niet overdrijven hee. De telefoon app van de Treo is op allerlei vlakken (profielen, GPRS-meter) kaler dan deze van de Tungsten|W. En ik heb ook een 5-way navigator button en kan ook vanuit mijn adresboek bellen, SMS'en of emailen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
In de VS is de display-verdeling tussen PPC en Palm in de gemiddelde electronicazaak wat eerlijker verdeeld: ong. fifty-fifty, is mijn indruk. Ik heb bovendien het idee dat de PalmOS-gebruikers in de VS wat agressiever zijn - in de evangelistische vorm - dan PocketPC gebruikers. In Nederland, en misschien wel heel Europa, lijkt het omgekeerde het geval te zijn.
Ik heb ook de indruk dat Palm het grootste deel van zijn reklame budget besteed in de VS. Als je soms ziet op PalmAddicts hangt heel New York vol met Palm- en Treo-reklameborden. Ik heb in België nog nooit een reklamebord of -spot van Palm gezien.
En waarom Palm het zo goed doet in de handheld-markt is natuurlijk ook door dat ze in de lagere prijsklasse ook PDA's zoals de Z22 kunnen aanbieden, terwijl dit niet evident of bijna uitgesloten is voor een PPC door de hogere hardware-eisen.
Door bluevoice
04-02-2006 13:42:26

bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Kom, kom, ook niet overdrijven hee. De telefoon app van de Treo is op allerlei vlakken (profielen, GPRS-meter) kaler dan deze van de Tungsten|W. En ik heb ook een 5-way navigator button en kan ook vanuit mijn adresboek bellen, SMS'en of emailen.
No offense Ghia, maar ik bedoelde meer de "form factor", de Tungsten W ziet en voelt aan als een handheld die het bijkomende voordeel heeft dat er ook een telefoonfunctie erbij zit (zonder het oortje kun je niet bellen). De Treo ziet en voelt ook meer als een telefoon met een handheldfunctie ingebouwd. De Treo is naar mijn mening meer een "best of both worlds".
Door metck
04-02-2006 14:35:33

metck
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Ik heb ook de indruk dat Palm het grootste deel van zijn reklame budget besteed in de VS. Als je soms ziet op PalmAddicts hangt heel New York vol met Palm- en Treo-reklameborden. Ik heb in België nog nooit een reklamebord of -spot van Palm gezien.
In de VS adverteren ook de mobiele providers (met name Sprint en Verizon) agressief met de Treo 650 en de 700w. In NL en Belgie is dat natuurlijk niet het geval.
Door koekiemonster
05-02-2006 15:41:49

koekiemonster
Citaat:
In NL en Belgie is dat natuurlijk niet het geval.
KPN (onder zakelijk, mobiele telefonie).
Toegegeven, KPN kan de concurrentie steeds minder goed bijbenen en verliest marktaandeel, maar het is nog steeds een speler die niet uitgesloten mag worden.
Door HediX
05-02-2006 22:42:50

HediX
Er is mij wel iets opgevallen. Mijn echtgenoot, met een totale desintresse op pda gebied, gebruikte de agenda functie van zijn telefoon. Is niet uitgebreid, maar voldeed voor hem nagenoeg volledig. Zijn werk ging over op pda's (op wm). Deze pda heeft een week de kans gekregen. En ik moet zeggen dat hij het ook eerlijk geprobeerd heeft. Maar de pda heeft als nadeel dat het een extra apparaat is. En dat betekent dat je dus én je telefoon én je pda moet meenemen. En dat maakt het onhandig (althans volgens mijn echtgenoot ). Synchroniseren ging ook al niet makkelijk. Dus na een week was het einde verhaal.

En heel eerlijk gezegd is dat een verhaal wat ik inmiddels wel vaker om me heen gehoord heb. Die telefoon heb je toch al bij je. Daar je agenda in bij houden is handig, want je hoeft dan iets niet meer mee te nemen. En als je al die extra's van je pda niet gebruikt..... tsja dan is het alleen maar lastig.