Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

RoelvdV

RoelvdV

RoelvdV is sinds oktober 2001 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 190 nieuwtjes geschreven.

RoelvdV gebruikt in het dagelijks leven een Overig.

Bekijk alle nieuwtjes van RoelvdV

[Nieuws] Verklein je .PRC's met CleanMemory

 

Door: RoelvdV


Publicatiedatum: 23 juni 2005


Veel programma's bevatten meerdere bitmaps voor verschillende schermresoluties (480*320 / 320*320 / 160*160), terwijl je pda vaak voldoende heeft aan één variant.

Met CleanMemory kun je de niet benodigde bitmaps laten verwijderen, wat in sommige programma's tot 20% kan schelen en dat zijn toch weer kB's die je ergens anders voor kunt gebruiken!

Het is een sharewareprogramma en het kost US$ 19,95 (ongeveer € 16,47).
De demoversie heeft beperkte mogelijkheden.

Bekijk de reacties of reageer Voeg toe aan eKudos

Door Mr. Bondt
24-06-2005 11:25:24

Mr. Bondt
Die ga ik proberen! Als hij bevalt, koop ik hem!
Door RobB
24-06-2005 12:20:01

RobB
Volgens mij kan dit ook met het freeware programma PrcExplorer

Je kan hier zlefs meer: teksten aanpassen, plaatjes wijzigen of verwijderen etc.


LET OP: het is niet toegestaan programma's te wijzigen zonder toestemming van de oorspronkelijke schrijver !!
Door Mr. Bondt
24-06-2005 12:35:11

Mr. Bondt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobB
LET OP: het is niet toegestaan programma's te wijzigen zonder toestemming van de oorspronkelijke schrijver !!
Nood breekt wet, denk je niet?
Door RoelvdV
24-06-2005 12:53:19

RoelvdV
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Bondt
Nood breekt wet, denk je niet?
Nee dus! En dat weet je zelf ook wel (gezien je smiley).

Ik denk dat Rob hier een hele terechte opmerking maakt en ik ben benieuwd wat hij vindt van ClearMemory: kun je dit gewoon gebruiken, of pas je hiermee iets aan waarvoor toestemming vereist is?

Groeten, Roel.
Door Mr. Bondt
24-06-2005 12:54:45

Mr. Bondt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
Nee dus! En dat weet je zelf ook wel (gezien je smiley).
Klopt Ik zal geen van deze programma's maar gebruiken, ik koop wel een 1 GB SD kaart
Door fransbr
24-06-2005 13:38:09

fransbr
Als ontwikkelaar heb ik geen problemen met het verwijderen van ongebruikte resources uit een .prc, mits dit voor eigen gebruik is.
Verspreiding van gestripte versies in geval van Freeware is onwenselijk omdat gestripte versies problemen bij anderen kunnen veroorzaken. Verspreiding van Shareware / Buyware kan niet volgens de licenties.
Door RobB
24-06-2005 13:44:48

RobB
Citaat:
Ik denk dat Rob hier een hele terechte opmerking maakt en ik ben benieuwd wat hij vindt van ClearMemory
Het is alleen maar om de kleuren plaatjes uit de prc te halen omdat ik een Palm III heb. En die heeft geen kleur.

Enkele jaren later: ik maak al geruime tijd gebruik van uw programma maar het werkt niet goed meer op mijn nieuwe E2. Hoe kan dit nou?

En jij als ontwikkelaar maar zoeken waarom het dan niet werkt.
Door metck
24-06-2005 13:52:27

metck
Ongeacht wat ontwikkelaars ervan vinden denk ik dat CleanMemory sowieso vele jaren te laat komt. Vroeger, toen een palmpda nauwelijks geheugen had was het handig om grote programma's te verkleinen. Nu lijkt me dat nauwelijks meer van belang ook al omdat de eerste generatie palmpda's aan het eind van hun levenscyclus beginnen te komen en mensen dus nieuwe, met veel geheugen uitgeruste, pda's kopen.
Door Bram
24-06-2005 14:05:25

Bram
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Ongeacht wat ontwikkelaars ervan vinden denk ik dat CleanMemory sowieso vele jaren te laat komt. Vroeger, toen een palmpda nauwelijks geheugen had was het handig om grote programma's te verkleinen.
Onzin: vroeger kon er nog niet zoveel uit een app verwijderd worden, omdat er toen geen kleuren/hires bitmaps inzaten. Nu is het juist wel interessant. Niet alleen voor de LifeDrive gebruikers, maar zeker ook voor de Treo650, en die paar mensen die nog heel tevreden zijn met hun wat oudere palm.
Door fransbr
24-06-2005 14:27:30

fransbr
Het nut?
Veel ontwikkelaars leveren (volkomen terecht) een HiRes en LowRes van hun programma, dus daar valt al niet direct winst te behalen. Low Res bitmaps zijn 4x kleiner dan HiRes, dus...
Kleuren bitmaps verwijderen t.b.v. z/w devices, tja dat heeft zin maar wordt het niet tijd om te upgraden .
Z/w bitmaps verwijderen uit een kleurenprogramma? Een z/w bitmap is een veelvoud kleiner dan een kleuren bitmap (al gauw zo'n 256x kleiner). Voor de echte bitnkers valt hier een gigantische winst te behalen! Trouwens: in HB++ kan ik een compressiemethode voor bitmaps aangeven, dus al met al vallen die bitmaps best wel mee...