Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 30 december 2002, 23:01
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Post Review: Alphasmart Dana

Er is weer een interessant review verschenen: deze keer van de Alphasmart Dana, een mini-laptop met Palm-besturingsysteem.

Klik hier voor het review

Met dank aan Pieter van Osch en Susan Krieger voor het uittesten van het product en het schrijven van het review.
__________________
gonny

Laatst gewijzigd door gonny; 30 december 2002 om 23:13.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 december 2002, 10:00
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Complimenten met deze zeer boeiende review. Geweldig apparaat met z'n dubbelle sd-slot, een super breed scherm en een fatsoendelijk toetsenbord.

Als de Powerone grafische calculator over het hele scherm zou kunnen plotten, kan ik me zelfs een scholier met zo'n laptopje voorstellen. Even de minister mailen
De dana zal hopenlijk het begin blijken te zijn van een interessante markt tussen de Palmtop en de laptop in. De laptop is veel te duur, zwaar en kwetsbaar in de rugzak van een scholier of student.

De palmtop heeft voor veel taken een veel te klein scherm. De sony's en de dana doen daar 50% bovenop (De dana en de sony nr70/nx70 hebben ieder 153600 pixels, een hires scherm 102400).

Voor het bedrag van de dana heb je dus als het ware een monochrome sony nr70 MET een toetsenbord en een tweede sd-slot. (Het toetsenbord zou je zo'n €100 kosten en is dan alleen met een rechtopstaande sony te gebruiken: je hebt dus geen breed scherm).
Zeker het overwegen waard.

Nogmaal complimenten voor het mooie verhaal!

groet,

r2d2


P.S. Mischien is het goed om een sony nr70 als alternatief in de tekst te vermelden, deze heeft immers een - qua pixels - even groot scherm en ligt in dezelfde prijsklasse.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 december 2002, 11:36
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Inderdaad! Zeer aanlokkelijk om zo'n apparaat te kopen. Zeker als journalist zie ik er wel de mogelijkheden in. Alhoewel ikzelf denk dat ik het in de praktijk toch niet snel op locatie zal gaan gebruiken.
Heb daar ook wel aan zitten denken om met een palm en ppk op stap te gaan. Heb het inderdaad ook een keer gedaan tijdens een raadsvergadering. Is wel te doen en ook wel leuk om die gezichten van de raadsleden (en vooral die van de andere journalisten) te zien. Maar toch is het bij die ene keer gebleven. Tijdens interviews zo'n apparaat te gebruiken leidt teveel af. En tijdens vergaderingen gaan ze op je letten wanneer je gaat zitten tikken.

Peter
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 december 2002, 12:55
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Met een Palm/PPK trek je inderdaad wel wat bekijks, maar datzelfde heb ik als ik samen met Jean-Paul op een terrasje zit en we beiden onze Palms tevoorschijn halen. Dan zie je ze kijken en hoor je ze fluisteren: "Pssst, kijk eens, een stel nerds."

Doorsnee mensen vinden het toch maar raar en durven je er nauwelijks over aan te spreken. Toen in de Dana een dagje kon uitproberen, heb ik 'm meegenomen naar m'n werk, en daar was de reactie juist heel anders: de meest uiteenlopende mensen kwamen vragen wat voor leuk laptopje ik bij me had (terwijl ze voor m'n Palm-gadgets bij wijze van spreken hun neus ophalen).

Dat is inmiddels een maand geleden, en hoewel ik er toen hevig over zat te denken om er eentje te kopen, heb ik me inmiddels bedacht. Het is nog steeds een erg leuk uitziend, handig apparaat (geen opstarttijd, fantastisch toetsenbord), maar ik zie mijzelf toch niet zo snel een Dana meenemen naar een vergadering. Misschien gaat het wennen, als je vaak genoeg met dezelfde mensen vergadert, maar als je steeds een halfuur kwijt bent met een demonstratie... zoveel aandacht hoef ik nou ook weer niet. En ik zie ook niet zo snel gebeuren dat dit een massaproduct wordt, waar niemand meer van opkijkt.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 januari 2003, 12:37
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Guess what: Powerone ondersteund in de laatste versie inderdaad ook de Dana!

Al die scholieren met hun Ti-83 kunnen wel inpakken. Helaas moet het apparaat een officiele goedkeuring krijgen eer het bij examens gebruikt mag worden. En dat zie ik nou niet zo 1-2-3 gebeuren, helaas.

Tja, gaat het wat worden. Wie dacht tien jaar geleden dat er duizenden scholieren met een rekenapparaat van 100 euro gingen lopen. Her en der zag je wat studenten met een HP of casio zitten, maar dat was het. Voor scholieren moest het toch echt een 5 euro-casio zijn, toch?
Inmiddels is dat 'budget' ver-twintig-voudigd. En een wiskundeboek kost 50 euro (en daarvan heb je er twee per jaar nodig). Het schoolgeld is inmiddels ook al iets van 1000 euro per jaar. Het moment dat sub-sub-notebooks/super-super-pda's gaan komen zal geen 10 jaar meer op zich laten wachten.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 januari 2003, 13:20
Canaria's schermafbeelding
Canaria Canaria is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carin
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 06 februari 2001
Locatie: Utrecht
Berichten: 126
Stuur een bericht via ICQ naar Canaria
Ik heb in Connexie (weet niet meer helemaal zeker of het daarin was) een keer een artikel gelezen over een basisschool die voor klassikaal gebruik de beschikking had over Psion 7-series. Deze werden gebruikt met educatieve software tijdens de lessen. Gelukkig voor de ouders werden deze apparaten gesponsord, de kinderen mochten het apparaat ook niet mee naar huis meenemen. Ze werden na gebruik opgeborgen achter slot en grendel.
Het lijkt mij dus goed mogelijk dat de Dana ook in het (basis)onderwijs wordt ingezet.
Maar voor het voortgezet onderwijs denk ik dat over een aantal jaren de (gesponsorde) laptop zijn intrede gaat doen, die de leerlingen in het klaslokaal aan het netwerk koppelen.
Ik kan me nog de computers herinneren in de tijd dat ik op de lagere- en later basisschool zat. Er was één computer in de hele school, een Commodore 64, die na gebruik achter slot en grendel ging. Elke week werd het apparaat een keer de klas ingereden, en de leerling die aan de beurt was mocht dan een soort aardrijkskunde spelletje doen.
En op het voortgezet onderwijs kreeg ik mijn eerste rekenmachine die meer kon dan de standaardfuncties, een Casio, waar ik dagen blij mee was omdat ik er zolang naar had uitgekeken!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 januari 2003, 13:43
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Canaria

Maar voor het voortgezet onderwijs denk ik dat over een aantal jaren de (gesponsorde) laptop zijn intrede gaat doen, die de leerlingen in het klaslokaal aan het netwerk koppelen.
Dat gebeurd nu al! En de sponsoring valt wel mee
Voor 1 laptop heb je wel 3 dana's. Al kun je afvragen of die Dana wel voldoende educatieve toegevoegde waarde kan geven. Ik denk dan dat niet zo is, er zijn immers geen educatieve programma's. Maar de laptop heeft dat ook geen voordeel tov de PC (voor een leerling).
De PC kan alles bieden wat een leerling op ICT-gebied nodig heeft. Er zijn wel redenen te bedenken waarom die laptop handig is, maar dat begint al snel op een lapmiddel te lijken.
(Een Laptop is bijvoorbeel niet handig omdat de leerlingen dan steeds zijn it-spullen bij zich heeft, de hoeveelheid daarvan valt namelijk wel mee. Een USB-memory stick is dan een betere invenstering)

De integratie van de PC in de les laat nogal te wensen over (al hoe wel: wie wenst dat dan?).
De rekenmachine wordt wel veel gebruikt. Als het nu lukt om de tekstverwerker en een emailprogramma ook in zo'n apparaat te stoppen heb je een aardige persoonlijk it-bak voor een leerling, want teksten schrijven en mailen. Zijn twee basisvaardigheden.
Dan maakt je meteen ook zonder woorden duidelijk waar it eigenlijk voor dient, om wat kleine zaken in het leven gemakkelijker te maken.

Dat is wat de Dana misschien wel kan.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 januari 2003, 13:47
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Ik heb eigenlijk nog twee vragen aan Pieter en Susan:

- hebben jullie geprobeerd om te printen met de Dana?

Zou dat alleen werken via de infrarood poort of zou het ook via de USB-poort lukken op een standaardprinter?

- hebben jullie geprobeerd om te mailen/webbrowsen? Via de ir-poort en een mobiele telefoon zal het wel lukken, maar via de usb-poort is dat iha een groot probleem. Heeft de dana daar een werkende oplossing voor?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 januari 2003, 13:54
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Printen via infrarood werkt vlekkeloos. Over usb? Niet geprobeerd, heb alleen een netwerkprinter.

En mailen webbrowsen werkt net als alle andere Palmpjes gewoon via infrarood van mobiel. Over usb, volgens mij niet mogelijk.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 03 januari 2003, 14:11
bdobbels
Guest
 
Berichten: n/a
dat wordt nooit wat

Ik geloof niet in dit ding.

Je krijgt een scherm zoals op je Psion5, monochroom. Dat dingetje (Psion5) werkte ook al feilloos zonder opstarttijd, energie-zuinig, uitbreidingsslots, etc., en is het toch niet geworden: Te weinig standaard, geen kleurenscherm, voortdurende conversies van je office applicatiebestanden. Dat willen mensen niet.

Een laptop heeft al die problemen niet, maar is weer onhandig groot en zwaar vergeleken met een Palm of een Psion.

Deze Dana combineert in mijn ogen de NADELEN van beide: raar, klein monochroomscherm, geen standaard applicaties, en dan verder nog zo onhandig groot als een laptop ....

Bart
Met citaat reageren
  #11  
Oud 03 januari 2003, 14:11
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Bedankt, voor de snelle reactie Susan.

Dan heb ik het plaatje compleet. Een leerling kan overal werken aan verslagen. Heeft met power one een ti-83 vervanger. Kan eventueel handige woordenboeken installeren.
En schuift om te printen of te mailen/surfen aan bij een pc met ir-poort.

Alphasmart zorgt zelfs voor een nederlandse versie van de tekstverwerker. Wat wil je nog meer?

De US-website bied ze vanaf 30 exemplaren voor 375 dollar.
Dan is een dana tot wel 4 a 5 keer goedkoper dan een laptop.

Wist je dat databook ook 90 graden gedraaid weergegeven kan worden!
Een calenderview van 560 pixels hoog hebben nog weinig palm-gebruikers gehad.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 03 januari 2003, 22:35
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik denk niet dat de Dana het in het onderwijs redt, want het apart is niet zo flitsend als een normale handheld en ook veel minder makkelijk om buiten school te gebruiken. Je geeft immers geen honderden euro´s uit voor een apparaat dat in het wild niet zo handig is. Dat is nu net het voordeel van een kleine Palm, die in je borst- en/of jaszak past.

Maar de belangrijkste factor voor succes is of het apparaat wordt opgepikt door mensen. In principe zou het namelijk een hele goede en voordelige oplossing zijn voor middelbare scholen (voor het basisonderwijs lijkt het me toch te hoog gegrepen).

Overigens zal goedkeuring voor een examen er nooit komen, want de Dana kan ook in lege toestand (dus zonder SD´s en met leeg RAM-geheugen) nog via infrarood informatie ophalen. Snel een SD-kaartje met Bluetooth erin stoppen is ook zo gebeurd. In Italië zijn handhelds en gsm´s ooit eens gebruikt tijdens examens, met drastische fraude tot gevolg. Die examens zijn dan ook ongeldig verklaard.

Laat staan het e-mailgebruik in de klassen
Met citaat reageren
  #13  
Oud 05 januari 2003, 18:47
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Dana in het onderwijs

Ik denk ook niet dat de Dana het op scholen gaat redden.

Op de basisschool gaat het sowieso helemaal niet lukken omdat daar geen systeembeheerder werkt, kortom daar weten ze over het algemeen niet zo veel van computers.
Aangezien op het middelbaar onderwijs wel een systeembeheerder werkt heeft de Dana daar al meer kans van slagen, maar voor de middelbare school zitten er nu totaal geen voordelen aan de Dana. Indien er computers op middelbare scholen worden gebruikt zijn dat de desktop-computers in het computerlokaal/de computerlokalen, van door de school "ronddwalende" laptops o.i.d. voor gebruik in de klaslokalen is echt geen sprake op middelbare scholen, in ieder geval niet op onze school en ik neem aan ook niet op andere.
Dus een efficiente laptop (zo beschouw ik de Dana toch wel) is heel mooi, maar nu totaal zinloos op een middelbare school. Dit ten eerste omdat het gebruik van computer achtige apparaten (dus ook PDA's) niet aanvaard wordt, dus privé een Dana kopen en dan gebruiken in de klas gaat niet "normaal" lukken. Ten tweede zijn computer achtige apparaten fraudegevoelig, denk aan het verbergen van spiekbriefjes, antwoorden doorgeven per e-mail met Bluetooth en wat nog allemaal meer.

Misschien dat als in de toekomst ook in de klaslokalen gebruik wordt gemaakt van computers, of dat het in ieder geval meer aanvaard wordt dan nu, de Dana een goede kans maakt, maar dat is toekomstmuziek.

Laatst gewijzigd door koekiemonster; 05 januari 2003 om 18:53.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 05 januari 2003, 20:38
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Inderdaad, de drie of vier laptops bij ons op school staan in het practicumlab en zijn vastgelegd met een kabel. Heerlijk mobiel.....

Hier komt bij dat de Dana waardevol is en dús gestolen wordt. Ook al heeft iedereen zo´n grafisch rekenmachine, die dingen worden nog altijd gestolen. Evenzo met laptops op universiteiten. Dat maakt mensen toch huiverig voor aanschaf. Toch, als het gaat aanslaan, maakt zo´n Dana wel kans.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 06 januari 2003, 07:36
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Re: Dana in het onderwijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
school "ronddwalende" laptops o.i.d. voor gebruik in de klaslokalen is echt geen sprake op middelbare scholen, in ieder geval niet op onze school en ik neem aan ook niet op andere.
Er zijn wel degelijk scholen met dwalende laptop: o.a. de mijne. Ik kan je nog wel een paar noemen. Er is een mooie verrijdbare kar met toshiba's. En binnenkort in een deel van de school wifi. Maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat laptops de ideale oplossing zijn.

Citaat:
Dit ten eerste omdat het gebruik van computer achtige apparaten (dus ook PDA's) niet aanvaard wordt, dus privé een Dana kopen en dan gebruiken in de klas gaat niet "normaal" lukken. Ten tweede zijn computer achtige apparaten fraudegevoelig, denk aan het verbergen van spiekbriefjes, antwoorden doorgeven per e-mail met Bluetooth en wat nog allemaal meer.
Waarom zou het gebruik van computerachtige apparaaten niet aanvaard worden (door wie eigenlijk)? De eerste leerlingen met pda's zijn al gesignaleerd hoor. OOk op dit forum.

Wat de fraude betreft. Daar is geen pda voor nodig. Een telefoon of een ti-83 zijn voldoende. Dat tij is dus niet meer te keren tenzij je je ogen openhoudt.
Overigens is het natuurlijk mogelijk om toetsen te maken waar spiekbriefjes weinig bij helpen

Citaat:
Misschien dat als in de toekomst ook in de klaslokalen gebruik wordt gemaakt van computers, of dat het in ieder geval meer aanvaard wordt dan nu, de Dana een goede kans maakt, maar dat is toekomstmuziek.
Ik ben blijkbaar al op dat spoor en ik heb voorgerekend dat dat geen 10 jaar meer zal duren eer je dit soort apparataen op school zult zien.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 06 januari 2003 om 07:40.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 06 januari 2003, 15:58
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Telefoons mogen natuurlijk niet gebruikt worden tijdens examens (maar helemaal waterdicht is dat niet). De Ti-83 kan je inderdaad volproppen met info, maar dat vergt zoveel tijd dat je het net zo goed kan leren. Met de Dana zou dat anders zijn.

Als Alphasmart slim is (de naam doet zoiets vermoeden ) helpen ze een school of desnoods meerdere om de Dana te gaan gebruiken in het onderwijs. Palm heeft namelijk ook zo´n project lopen waarbij ze voor een pakweg een half miljoen aan apparaat en support hebben geleverd aan scholen. Dat bleek goed te werken.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar scholen gaan nu eenmaal niet zo snel overstag voor vernieuwende apparatuur. Persoonlijk heb ik het ook liever vandaag dan morgen, maarja.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 07 januari 2003, 18:57
T.E. van Middelkoop
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Dana in het onderwijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
Dit ten eerste omdat het gebruik van computer achtige apparaten (dus ook PDA's) niet aanvaard wordt, dus privé een Dana kopen en dan gebruiken in de klas gaat niet "normaal" lukken.
Wat een rare opmerking. Ik gebruikte tijdens de laatste 3 jaar van mijn vwo, en nu ook tijdens mijn 1e jaar op het voortgezet onderwijs pda's in combinatie met portable keyboards. Daar word wel raar van opgekeken (meestal belangstelling, soms stomme opmerkingen van achterlijke runderen die er niks vanaf weten) maar na een weekje zijn de meeste mensen (studenten en leraren) er wel aan gewend. Vaak ook overwegen ze zelf aanschaf van zo'n apparaat als ze zien dat het heel wat meer is dan een simpel organizertje. Sure je mag het niet tijdens tentamens gebruiken, maar je tijdens colleges is het geweldig.

Overigens zou ik zelf nooit een Dana aanschaffen, omdat ie zo groot is. Ik vind het geweldig dat m'n palm en m'n keyboard in de binnenzak van m'n jas passen en dus bijna overal mee naartoe kunnen. Met die Dana zit je al meteen te klooien met een tas enzo. Voor mobiliteit krijgt de Dana dus een dikke - wat mij betreft, en ik ben het dus deels ook niet eens met de review. "zoals de Tungsten|T of de m515 met opklapbaar toetsenbord. In de praktijk zal deze combinatie voor de doorgewinterde gebruiker te omslachtig en weinig robuust zijn." Riiiight.... lijkt wel alsof ze nog nooit een Stowaway XT heeft gebruikt. Een comfortabel en goed toetsenbord hoeft niet perse enorm te zijn.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 02 juli 2003, 12:13
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Wifi-versie

Er komt nu ook een Wifi-versie van de Dana: Lees hier meer.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:43.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023