Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2007, 17:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Nieuws] Access verandert naam Palm OS in Garnet OS

Access Corporation LTD., de huidige eigenaar van Palmsource en het PalmOS heeft een naamswijziging aangekondigd. Palm OS heet vanaf nu Garnet OS. Daarnaast heeft het bedrijf ook een nieuw Access Powered-logo gepresenteerd.

In oktober 2006 was Palmsource, toen al in het bezit van Access, begonnen met het transformeren van de naam naar Access. Een bijkomende afspraak was, dat de merknaam "Palm" terugverkocht werd aan Palm Inc. Als gevolg hiervan moet Access dus ook haar Palm-producten hernoemen. Het eerste product is het Palm OS, wat hernoemd wordt naar Garnet OS.

Daarnaast presenteerde het bedrijf ook een nieuw "Access Powered" logo, wat in hun software gebruikt gaat worden. Het bedrijf maakt in de toekomstplannen ook nog extra duidelijk dat ze van Palmsource en Access één enkel, geïntegreerd bedrijf willen maken.


Bron: http://biz.yahoo.com/prnews/070125/sfth044.html?.v=84
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3601-izpuxc5wycl.jpg‎ (5,3 KB, 0x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 januari 2007, 17:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Beetje bij beetje brokkelt de betrokkenheid van Access en hun Access Linux Platform met Palm af, en het nieuwe ALP is geenzins een soort PalmOS, al hadden ze dat in het begin wel zo willen laten doen lijken.

Ik ben erg benieuwd hoeveel er nog overblijft van de belofte dat er een compatibility layer voor PalmOS (pardon, Garnet OS) op ALP gaat draaien, en in hoeverre die 'compatibiliteit' gaat verschaffen, als je al ziet dat ontwikkelaars voor verschillende huidige Palms al zoveel moeite moeten doen voor compatibiliteit soms.

Welkom bij de Garnetclub.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 januari 2007, 19:22
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Hmm, het zou wel zo slim zijn van Access om een bepaalde schare ontwikkelaars / gebruikers achter zich te houden. Anders begin je vanaf nul.

Maar het Access Powered logo is lelijk. Moet gezegd worden. En ze hebben een originaliteit van 0 voor de naam. Moet ook gezegd worden.

Hopen dat de rest oke is dan maar.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 januari 2007, 22:04
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Palm heeft het slim gedaan. Vanaf nu kunnen ze opnieuw de naam PalmOS zelf gaan voeren en kunnen ze volledig richten op het vernieuwen van dit OS.

De eerste vernieuwing aan het PalmOS komt in de vorm van Microsoft Direct Push mail/agenda/contacts met Microsoft Exchange Server via Versamail. Wordt a.s. maandag uitgebracht komt ook hier op de Palmclub als appart nieuwtje. Dit klinkt al veelbelovend, ben benieuwd wat Palm nog meer in petto heeft in 2007.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 januari 2007, 22:13
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385


Versamail wordt geupgrade voor Direct Push functionaliteit, niet het PalmOS. Daarom is de update alleen beschikbaar voor de Treo 680 en de Treo 700p, die hebben een nieuwere Versamail aan boord waar de update voor bedoeld is.

Ben dan wel benieuwd wanneer de eerste echte aanpassing aan het PalmOS Garnet komt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 januari 2007, 22:17
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gazpacho
Versamail wordt geupgrade voor Direct Push functionaliteit, niet het PalmOS
Dat klopt maar dit is wel een van de veranderingen om het Palm OS weer op de kaart te zetten.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 januari 2007, 22:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Question

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
Dat klopt maar dit is wel een van de veranderingen om het Palm OS weer op de kaart te zetten.
Voor de MS Direct Push upgrade aan Versamail hadden ze geen licensie, hulp of afspraken met Access voor nodig, dus ik snap niet hoe dit relevant is voor dit nieuwtje. De upgrade voor Versamail was al langer gepland door Palm en Microsoft, is gewoon normale gang van zaken daar, buiten Access om.

Maargoed, morgen rond tienen 's ochtends kunnen we er wel verder over praten in een nieuwe thread.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of Access nog gaat sleutelen aan Garnet in de huidige vorm. Ik denk het niet. Is een aflopende zaak voor hen met een verouderd OS en geen actieve betalende licensienemers. Dus ik denk dat ze alleen de hele compatibiliteits-layer in ALP gaan lepelen. Indien ze wel gaan sleutelen aan Garnet, ben ik benieuwd wat er precies gebeurt als Palm ook nog eens gaat sleutelen aan hun Garnet. Of alle veranderingen aan elkaar doorgespeeld worden, of dat we vanaf nu twee PalmOS Garnets krijgen.

1) De Access GarnetOS
2) De PalmOS Garnet

Snapt u het nog?

Nouja. Verwarrend voor de consument, als die naamsveranderingen.

Een wist-je-datje: de Nederlandse vertaling voor Garnet, een mineraal, is Granaat. Dat wist ik nog niet, maar toch nog leuk om te weten.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 25 januari 2007 om 22:32.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 januari 2007, 05:41
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Om even on topic te blijven... stel dat Palm over 1 jaar een geheel nieuw Palm OS 7 heeft met multitasking enz. heeft. Als er andere licensienemers zich aanmelden, mag Palm dan licenties afgeven?
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 januari 2007, 09:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Volgens mij wel, inclusief de Garnet-code die Palm erin gaat verwerken. Palm heeft min of meer PalmOS Garnet teruggekocht, en heeft nu echt he-le-maal niks meer met Access en ALP te maken denk ik, dat hebben ze nu helemaal afgekocht volgens mij.

Eigenlijk als je erover nadenkt, kan dit best wel een slimmere move geweest zijn dan heel Palmsource overkopen toen het in de aanbieding was. Dat gebouw en de mensen en hun licensies in Azie hadden ze in principe niet echt nodig, wat van belang was, is de broncode van PalmOS 5. Die hebben ze nu voor 10% van de prijs van het geheel gekregen?

Mwah. Ik ben benieuwd naar wat meer aanwijzingen en clou's.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 januari 2007, 10:14
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
And now we wait...

Heineken Ad - Meet you there (Mars/HELLO Project)
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #11  
Oud 29 januari 2007, 00:31
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Software Everywhere » The rebirth of the Palm OS brand

Uitstekende blog posting van Mike Beers van Pikesoft, getiteld "Rebirth of the Palm brand". Er was een -zelfs voor mij verassende- negatieve golf op het internet als reactie op het hernoemen van Access' PalmOS naar Garnet OS, maar als je 1+1 optelt kom je tot de conclusie dat Palm nu gewoon dezelfde situatie heeft als voor de splitsing van Palmone en Palmsource, maar:

- De merknaam Palm heeft wat imagoschade opgelopen door alle naamswijzigingen en geslonken marktaandeel
- Het opsplitsen, hernoemen en weer terugkopen van het PalmOS heeft Palm Inc. veel geld gekost die ook ergens anders voor gebruikt had kunnen worden
- De slimme mensen van Palmsource zijn niet meer bij Palm. In de plaats daarvan hebben ze nieuwe mensen moeten inhuren. Of dat zo slecht is weet ik nog zo niet. De strategie van Palmsource was na afsplitsing hoogstens belabberd te noemen, met een onverkoopbaar produkt (Cobalt), en geen nieuwe licensienemers (hallo, LG?) tot gevolg
- Dankzij de rompslomp bij Palmsource zitten we met een uitgerekte en uitgehackte PalmOS 5, waarvan het bij zijn creatie nooit de bedoeling was geweest dat anno 2007 de vlaggeschip modellen van Palm nog steeds met dit besturingssysteem uitgerust zouden zijn. Helaas heeft cobalt niet zo mogen zijn.
- Dank god op de knieen dat Handspring (en dus de Treo-lijn) overgenomen is. Je moet er niet aan denken dat de Tungsten|W de wereld had moeten veroveren.

Je zou dus in het kort kunnen zeggen dat in plaats van de hele soap van de afgelopen jaren, Palm Inc. voor de splitsing in 2003 tientallen miljoenen USD aan een goed doel had kunnen geven, de mensen van Palmsource had kunnen ontslaan, alle licensie-nemers vaarwel had kunnen zeggen, en drie jaar lang PalmOS 5 had kunnen hacken, dan waren ze op precies hetzelfde punt gekomen als waar ze nu zijn.

De komende maanden wordt het spannend. Nu moeten twee dingen ECHT goed gaan voor Palm:

1) PalmOS 7 MOET een goed product zijn om het PalmOS geloofwaardig te houden
2) Dat speeltje van Jeff Hawkins MOET vanuit een nichepositie uiteindelijk een mainstream produkt worden, met name ook buiten Amerika. Palm leunt nu teveel op een soort produkt (de Treo) in slechts een marktgebied (Noord-Amerika).

Nee, hoewel ik de eerste ben die kritisch kan reageren op de ontwikkelingen van dit platform, vind ik de ogenschijnlijke definitieve scheiding van Access en Palm Inc., inclusief het terugkrijgen van de rechten op PalmOS 5 toch een van de betere berichten van de afgelopen tijd. Een beetje als het ontwaken uit een slechte droom en je beseffen dat je je 3 jaar verslapen hebt.

Kunnen we eigenlijk in hemelsnaam Garnet nu weer gewoon PalmOS 5 noemen, trouwens?
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 29 januari 2007 om 00:42.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 29 januari 2007, 16:26
Brenzef Brenzef is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 28 februari 2006
Berichten: 33
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
Palm heeft het slim gedaan. Vanaf nu kunnen ze opnieuw de naam PalmOS zelf gaan voeren en kunnen ze volledig richten op het vernieuwen van dit OS.

De eerste vernieuwing aan het PalmOS komt in de vorm van Microsoft Direct Push mail/agenda/contacts met Microsoft Exchange Server via Versamail. Wordt a.s. maandag uitgebracht komt ook hier op de Palmclub als appart nieuwtje. Dit klinkt al veelbelovend, ben benieuwd wat Palm nog meer in petto heeft in 2007.
Ik noem dat geen vernieuwing.
Er zijn vele andere punten die dat wel zouden zijn.
Ze hebben een BERG werk willen ze echt vernieuwen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023