Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 24 januari 2007, 08:02
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Treo 680: Bluetooth ook een stroomissue?

Gisteravond weer eens flink zitten experimenteren met de 680, en toen zat ik me ineens te bedenken... Zou het niet zo kunnen zijn dat het lekken van stroom ook in de Bluetooth libraries kunnen zitten? dit naar aanleiding van deze thread

Na een paar weken van uitproberen, testen en nog meer uitproberen is het mij namelijk opgevallen dat met bluetooth aan, de Treo snel leegloopt. Er zit echter een verschil in of hij na een softreset met iets gepaired is geweest of niet, dat heeft (bij mij) duidelijk invloed op de 'levensduur' van de acculading.

Softreset, Bluetooth aan, geen pairing, redelijk normaal stroomverbruik
Softreset, Bluetooth aan, wel paring geweest, drastisch stijgend stroomverbruik

Echt gestaafde meetgegevens heb ik niet, maar het is wel frappant. Neem bijvoorbeeld dit voorbeeld. zondagavond pairing met pc via bluetooth, daarna 's nachts niets meer mee gedaan (behalve een automatische backup). Startpercentage was 90%, maandagmorgen nog 70% over.
Gisteravond, softreset, niks mee gedaan behalve automatische backup, startpercentage 99%, vanmorgen nog 91% over!

Of dit zo naast elkaar te zetten is weet ik niet, maar het is een verschil van 11%, en dat vind ik wel veel.

In bovenstaand verhaal bedoel ik overigens te zeggen dat de pairing met bluetooth ook weer afgesloten is, maar dat ik de bluetooth functionaliteit op de Treo niet uitgezet heb, die staat eigenlijk altijd aan.

De reden waarom hier aan begon te denken is namelijk mijn carkit. Stap ik 's ochtends in de auto, dan paired mijn Treo automatisch met mijn bluetooth carkit, en kan ik dus handsfree bellen. stop ik de motor, gaat de carkit uit, wordt de bluetooth verbinding verbroken. Op zich logisch, toch? Totdat ik daarna weer wil gaan telefoneren, of gebeld wordt. Dan moet ik namelijk eerst op het display 'cancel bluetooth' doen, wil ik iets horen of wil de andere kant mij kunnen horen. De Treo denkt dus tot dat moment dat er nog steeds een bluetooth verbinding openstaat, terwijl die er (allang) niet meer is.

Iemand die mijn ervaring herkend, of zie ik nou gewoon allemaal spoken?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 januari 2007, 09:24
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Jij lijkt me eigenlijk een ideale kandidaat voor ProfileCare Dat vind ik eigenlijk voor iedereen een essentiele applicatie , maar ProfileCare kan juist in dit soort gevallen een enorme uitkomst betekenen en zorgen voor een meer voorspelbaar batterijduur. Ik heb er eerder al uitgebreid over geschreven, dus dat is met de zoekfunctie wel te vinden (en je weet me sowieso ook via andere manieren te vinden)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 januari 2007, 09:32
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
dank je wel, maar als ik het zo lees, doet ProfileCare dan niet hetzelfde als 2PlayMe? Al is de ontwikkelaar van 2PlayMe op dit moment nog wel bezig met bugs op te lossen zodat het werkt met de Treo 680.

Maar buiten deze oplossing om, het probleem wat ik hier schets, dat komt je niet bekend voor?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 januari 2007, 09:47
Huub's schermafbeelding
Huub Huub is offline
Forumbikkel
Voornaam: Huub
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 03 juni 2005
Locatie: Drongen, België
Berichten: 442
Stuur een bericht via MSN naar Huub Stuur een bericht via Skype™ naar Huub
Mij komt het wel bekend voor en vind het zelfs vrij lastig..
Ik kom van de TT5 en daar stond mijn Bleutooth altijd aan, nu met mijn 680 kan ik dat NT! Ambeteerd me mateloos! Het energie verbruikt daalt ontzettend snel.. Even (lees als een route van 3km) tomtom gebruiken kosten me gisteren bijna 10% van mijn baterij... Dat is toch nt normaal??!


staat bij jullie de BT dan (ook) de hele tijd aan?!
Of was ik gewoon zo verwend met mijn TT5 en Nokia?
__________________
(voorheen: d age) Visor deelux (black) - Visor deelux (graphite) - Tungsten T5 - Treo 680 - Centro - Pre - Pre Plus - Touchpad 32gb - PRE3
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 januari 2007, 09:58
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Nee, dat bedoel ik niet helemaal. Dat bluetooth energie kost is normaal en vind ik niet erg. De accu van de 680 is kleiner, dus dat de capaciteit sneller daalt is logisch en ook dat vind ik geen probleem. Wat ik hierboven geprobeerd heb te schetsen is dat het stroomverbruik van bluetooth hoog blijft, ook al is de verbinding verbroken.

Is er na een softreset geen pairing geweest, blijft het stroomverbruik laag, net als bij de cameraproblemen, waarbij de camera ook stroom bleef gebruiken ondanks dat de applicatie werd uitgeschakeld.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 januari 2007, 10:02
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog Bekijk bericht
dank je wel, maar als ik het zo lees, doet ProfileCare dan niet hetzelfde als 2PlayMe? Al is de ontwikkelaar van 2PlayMe op dit moment nog wel bezig met bugs op te lossen zodat het werkt met de Treo 680.
ProfileCare doet gelukkig wel wat meer dan 2PlayMe, anders had ik twee dezelfde applicaties gehad Au serieux: ProfileCare is echt veeeeeeeeeeel uitgebreider dan 2PlayMe, wat eigenlijk meer een alarmapplicatie is. PC is echt - zoals de naam al aangeeft - een profielenapplicatie en veel flexibeler.
Citaat:
Maar buiten deze oplossing om, het probleem wat ik hier schets, dat komt je niet bekend voor?
Nee, maar mijn gebruik is heel anders en ik zit vrijwel nooit in de auto (en heb dus ook Bluetooth niet echt vaak nodig, dus dat is bij mij altijd uitgeschakeld)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 januari 2007, 10:42
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul Bekijk bericht
PC is echt - zoals de naam al aangeeft - een profielenapplicatie en veel flexibeler.
Daarintegen ook veeeeeeeeel lastiger in te stellen, althans, das mijn mening. Maar inderdaad, PC is een ideale applicatie, zeker, zoals ik 'em gebruik, icm CallFilter.

Off-topic
JP, bij mij doet die combi het prima, ik heb geen last van het niet opnieuw inschakelen na een reset

__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 januari 2007, 12:16
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ok, ik doe nog een poging om het verhaal duidelijker te maken in deze thread, voordat we helemaal offtopic belanden

Ik heb dus vier verschillende groottes van stroomverbruik gevonden:

1. bluetooth uit
2. bluetooth aan, zonder actieve sessie(s)
3. bluetooth aan, met actieve sessie(s)
4. bluetooth aan met verbroken sessie(s)

Met mijn Treo 650 was er totaal geen verschil in stroomgebruik tussen nummers 2 en 4. Met de 650 ging de bluetooth na een verbroken sessie gewoon in een soort idle. Met mijn 680 er is een wezenlijk verschil in stroomgebruik, nummer 4 is nu net zo stroomverbruikend als nummer 3!

En dan is profilecare misschien een mooie oplossing, maar dat is meer het probleem omzeilen dan de oorzaak aanpakken. Toch?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 januari 2007, 17:55
pivete_menno pivete_menno is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 20 januari 2006
Berichten: 128
ik wou zelf ook een topic hier over starten, maar ik heb geen referentie om te bepalen of het normaal is of niet, maar na 3 uur DUN via BT is ie flat out de batterij.
Sowieso vind ik bluetooh veel stroom verbruiken en idle aan laten staan is er niet meer bij, ik zet em nu altijd uit.
Terwijl je zou denken dat toch elke telefoon BT gewoon aan laat staan :S
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 januari 2007, 18:44
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pivete_menno Bekijk bericht
Terwijl je zou denken dat toch elke telefoon BT gewoon aan laat staan :S
Voordat jij het hier postte kende ik niemand die z'n Bluetooth vrijwel continu aan laat staan. Niemand binnen mijn familie doet het (en dat zijn allemaal zeer normale gebruikers) en ook niemand binnen mijn directe kennissenkring. En dat is niet omdat ik ze dat geadviseerd heb, maar omdat er in vrijwel elke handleiding staat dat Bluetooth veel extra stroomverbruik geeft en dat de fabrikant aanraadt om indien mogelijk Bluetooth uit te schakelen.

Dat je accu na drie uur DUN plat is vind ik al helemaal niet verwonderlijk. Continu dataverkeer en dan ook nog via Bluetooth. Tsja ... Misschien je dan toch beter af met een ander soort telefoon (kleiner scherm, dus minder stroomverbruik) of een andere oplossing (datakaart?). Ik denk dat je in dat opzicht gewoon teveel verwacht van de Treo. Dat zou zelfs de 650 niet langer dan vier uur volhouden gok ik even.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 24 januari 2007, 19:49
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Zelf heb ik, ook in een poging de "dader" van dit batterij ongemak te vinden, Bluetooth na een harde reset een dag 'ns helemaal niet gebruikt.....niet eens geconfigureerd. Het had absoluut geen invloed op het belabberde batterijverbruik van mijn Treo...dit was slecht en bleef slecht.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 24 januari 2007, 20:19
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik ga de proef op de som nemen, de leverancier waar mijn Treo vandaan komt krijgt hem morgen terug, en dan krijg ik binnen niet afzienbare tijd een nieuwe, als het goed is. Dus zien we dan wel wat de nieuwe doet...

Voorlopig zit ik dus zonder Palm en heb ik een Nokia 6210 tot mijn beschikking
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 24 januari 2007, 20:43
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
tot op heden had ik altijd mijn bluetooth aanstaan. lekker makkelijk. maar ik merk nu wel dat mijn batterij snel leegtrekt. Terwijl ik daar op oudere devices en zelfs op win mobile devices geen last van had.

ik denk dat dit eveneens een powerbug is in de 680
Met citaat reageren
  #14  
Oud 25 januari 2007, 07:56
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Ook ik had BT altijd aanstaan op de Treo 650 zonder dat ik daar qua accuduur veel last van had, maar heb inderdaad ook het idee dat je dit met de 680 niet meer kunt/moet doen. Wel jammer, heb geen zin om dit steeds in te stellen als ik de auto instap/uitstap of de headset wel/niet wil gebruiken (ook al kan je dat iets vergemakkelijken met profielen)

Mijn vriendin heeft nu de 650 en die lacht zich telkens rot hoe mijn 680 elke avond snakt naar een 220V socket....
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #15  
Oud 25 januari 2007, 09:11
pivete_menno pivete_menno is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 20 januari 2006
Berichten: 128
We hebben dus allemaal de update ginstalled en nog allemaal dikke batterij problemen.
In die zin vind ik dat positief dat ik niet alleen ben, zoals in het 680 ervaringen topic ik al heb vermeld, word ik er wel chagarijnig van en zeker als ik erdoor te laat opsta. Voor het slapen gaan 32% dan niet eens meer 's ochtends om 7:20 afgaan is echt slecht, net terwijl ik dacht dat ik het op de rails had met die 680. Ik zou dus ook zeker afraden em nu te kopen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 25 januari 2007, 09:17
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Nou, zover als een negatief koopadvies, wat je ook in de andere thread noemde, wil ik niet gaan. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg mensen die geen of in elk geval een stuk minder problemen met de batterij en de hele Treo 680 hebben.

Ikzelf denk dat het geen hardwareprobleem is, maar een softwareprobleem. Dat blijkt ook uit de patch voor de camera. Volgens mij moet Palm (en dat doen ze ook) hard werken aan softwareupdates om dit soort problemen het hoofd te bieden.

Heb je ook al eens de diverse compatibiliteitslijstjes bekeken van software? Want misschien dat dat er ook mee te maken heeft. Ik wacht in elk geval mijn nieuwe Treo 680 voordat ik een uitspraak doe over de kwaliteit van de 680 in het algemeen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 25 januari 2007, 11:15
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pivete_menno Bekijk bericht
We hebben dus allemaal de update ginstalled en nog allemaal dikke batterij problemen.
In die zin vind ik dat positief dat ik niet alleen ben, zoals in het 680 ervaringen topic ik al heb vermeld, word ik er wel chagarijnig van en zeker als ik erdoor te laat opsta. Voor het slapen gaan 32% dan niet eens meer 's ochtends om 7:20 afgaan is echt slecht, net terwijl ik dacht dat ik het op de rails had met die 680. Ik zou dus ook zeker afraden em nu te kopen.
Heb je dezelfde problemen ook met een geheel lege Treo 680? Als je dat nog niet geprobeerd hebt, dan lijkt een negatief koopadvies me wat te voorbarig. Misschien ligt het, zoals GJHartog ook al zegt, aan software van anderen en dan kan je Palm natuurlijk niet 100% als schuldige verklaren.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 25 januari 2007, 21:33
Pieter Pieter is offline
Lid
Voornaam: Pieter
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 11 oktober 2003
Locatie: Soest
Berichten: 35
Schakelmomenten en levensduur batterij

Weet niet of het helpt of alleen meer verwarring brengt. Mijn 680-batterij loopt ook snel leeg. Patch lijkt niet veel verbetering te brengen.

Bij mijn T3 was me dat ook al opgevallen, maar nu bij de Treo 680 nog veel erger: wat schakelt dat ding veel uit zichzelf aan en uit! BatteryGraph geeft gemiddeld over de laatste drie dagen ruim 300 schakelmomenten per dag. Zelf zal ik er daarvan best enkele tientallen hebben gemaakt, maar de rest verzint hij toch echt zelf. En wat is hij dan aan het doen? Hangend aan de lading zijn de schakelmomenten er schijnbaar niet, of registreert BatteryGraph ze dan misschien niet?

Daarnaast is mij opgevallen dat de verlichting, en misschien wel vooral die onder de toetsen, af en toe knippert, als een TL-buis met startproblemen.

Iemand die één van beide verschijnselen kent of in verband durft te brengen met het hoge energieverbruik?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 25 januari 2007, 21:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Tja, echt, hoe langer ik de problemen aanzie hoe meer plaatsvervangende ergernissen ook krijg over de Treo 680. Ik heb wat Palm launches meegemaakt maar de Treo 680 is toch wel een van de toestellen die niet lekker de fabriek uitgerold is.

De knipperende verlichting op de Treo 650 kan ik soms ook simuleren door met Energy Dimmer het scherm op 1-2% helderheid te zetten. Daarna heb ik het nogmaals gezien toen ik uitging in een cafe en de Treo in mijn broekzak zat. Door transpiratie en hitte was het een beetje vochtig geworden blijkbaar, en toen knipperde de keyboardverlichting ook.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #20  
Oud 26 januari 2007, 05:38
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog Bekijk bericht
...Echt gestaafde meetgegevens heb ik niet, maar het is wel frappant. Neem bijvoorbeeld dit voorbeeld. zondagavond pairing met pc via bluetooth, daarna 's nachts niets meer mee gedaan (behalve een automatische backup). Startpercentage was 90%, maandagmorgen nog 70% over.
Gisteravond, softreset, niks mee gedaan behalve automatische backup, startpercentage 99%, vanmorgen nog 91% over!...

Of dit zo naast elkaar te zetten is weet ik niet, maar het is een verschil van 11%, en dat vind ik wel veel....
Je meting is per definitie niet valide, omdat je meerdere factoren hebt veranderd. Je bent bijv. begonnen met een ander start percentage en je neemt voor het gemak aan dat die %-indicatie een lineair verloop heeft. Misschien is het niet-lineair, dan klopt je conclusie totaal niet. Misschien is het wel lineair voor het grootste deel, maar alleen voor de top paar % niet (dat was bij de Treo 650 heel sterk bij mij, die bleef heel lang >90% zitten en daarna ging het harder naar beneden. Als je de meting nou overdoet en in alle gevallen start vanaf vol-opgeladen, dan kan je conclusies trekken.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023