Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 05 januari 2007, 12:00
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
[Tip] Get more out of your day using a PDA

Bezoekers van PocketInfo zullen Jaap van Ekris waarschijnlijk wel kennen. Jaap heeft ook de website Modern Nomads er daarop staat nu een artikel waarin hij uit de doeken doet hoe je met goed gebruik van een PDA je tijd beter kan indelen.

Jaap gebruikt zelf Windows Mobile pda's, dus een deel van de tips is wat specifieker voor dat platform, maar het hele verhaal is goed bruikbaar voor wie tijd wil besparen.
Wel Engelstalig, maar dat mag voor de meeste bezoekers van deze site geen probleem zijn.



bron
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3442-1kg8oze81y6.jpg‎ (29,1 KB, 7x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 januari 2007, 12:50
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Net dat artikel over push email gelezen. Mijn conclusie: onzinnige feature, iets wat ik nooit zal gebruiken (of zelfs willen). Het artikel vind ik duidelijk geschreven en erg "to the point". Ik denk dat iedereen die met email te maken heeft dingen van zichzelf gaat herkennen, is het niet van de ontvangende kant dan misschien van de verzendende.

The (non)sense of push communication - Modern Nomads
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 januari 2007, 13:19
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Erg leuke site, meteen ff in mijn bookmarks gezet. Jaap kwam toch altijd op palmclubmeetings met de allebruutste PPC's om toch nog een beetje te pimpen?
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 januari 2007, 15:54
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Jaap (en Daniëlle) zijn inderdaad op een aantal Palmclub-borrels geweest, hoewel ze er bij de laatste paar borrels niet meer bij waren. Maar bij sommigen zijn ze inderdaad bekend door de borrels .
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 januari 2007, 16:10
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Pushmail is onmisbaar voor mij op een Smartphone

1) Ik heb er een hekel aan om te wachten op mijn Palm. Met pushmail zie ik direct, als ik mijn Treo uit mijn zak haal, of er mail is of niet dankzij pushmail en het knipperende LEDje. Anders had ik de Treo aan moeten zetten, naar de mailclient moeten gaan, op "receive mail" moeten drukken en dan nog eens moeten wachten of er nieuw mail binnenkomt wat op dat moment op de server staat. Bij elkaar toch weer 30-60 seconden wachttijd en daar heb ik het geduld niet voor.

2) Stress krijg ik er niet van, omdat ik geen geluiden heb gekoppeld aan mijn mailclient, alleen een knipperend LEDje. Als ik gewoon bezig ben en de Treo in mijn broekzak heb zitten, merk ik er dus niks van. En ik wil er ook niks van merken, want anders krijg je, zoals Jaap van Ekris zegt, steeds onderbrekingen in je normale werk en dus stress.

Imho is er dus een goede gulden middenweg te vinden en het beste van alle werelden te nemen (zoals met alle dingen).

Het pushmail artikel van Jaap doet me een beetje denken aan Super Size Me, het verhaal van de man die een maand lang elke dag bij de Mac at. Hierbij moest hij altijd alles opeten, en als men hem vroeg of hij wilde "supersizen" , hij altijd ja moest zeggen. Hierbij ontneem je de keuzevrijheid en zelf-restrictie die mensen in de praktijk wél hebben, en het is ook niet zo vreemd dat hij aan het eind van de film met leverproblemen het ziekenhuis in werd gedragen.

Analogie met het artikel van Jaap: stress door pushmail is een keuze. Stress omdat je een minuut op je Palm moet wachten bij het 'snel even mail checken' op de normale manier ? Ontneem jezelf de stress juist door pushmail te gebruiken. Wil je niet gestoord worden in je werk: pas notifications aan je eigen smaak aan. Daarnaast kan er wel degelijk een kost-technische reden zijn om pushmail te gebruiken: 6x om de 10 minuten pollen of er mail is zonder iets te ontvangen, is duurder qua datakosten dan 1 uur lang pushmail aanhouden zonder iets te ontvangen.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 05 januari 2007 om 16:16.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 januari 2007, 17:03
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Ja, Karel, zo kan het inderdaad voor sommigen een nuttige toepassing zijn. Ik had het meer over het idee wat erachter zat, snelle en kritische communicatie. Dat moet volgens mij ook anders dan via pushmail....
Met citaat reageren
  #7  
Oud 05 januari 2007, 20:10
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Het pushmail artikel van Jaap doet me een beetje denken aan Super Size Me, het verhaal van de man die een maand lang elke dag bij de Mac at. Hierbij moest hij altijd alles opeten, en als men hem vroeg of hij wilde "supersizen" , hij altijd ja moest zeggen. Hierbij ontneem je de keuzevrijheid en zelf-restrictie die mensen in de praktijk wél hebben, en het is ook niet zo vreemd dat hij aan het eind van de film met leverproblemen het ziekenhuis in werd gedragen.
Het punt is dat heel veel mensen geen nee durven/kunnen zeggen, waardoor ze gebonden worden aan de keuze van de verkoper. Net daarom vragen deze verkopers ook altijd 'of het wat meer mag zijn?'. En dat was wat Morgan ook simuleerde door die 'regel'.
De vrije keuze van mensen en hun zelfrestriktie is heel beperkt. Zie ook maar naar de vele goede voornemens van met Nieuwjaar. Hoeveel % staat nu na een week (of tegen het einde van de maand) nog achter zijn keuze?
Citaat:
2) Stress krijg ik er niet van, omdat ik geen geluiden heb gekoppeld aan mijn mailclient, alleen een knipperend LEDje. Als ik gewoon bezig ben en de Treo in mijn broekzak heb zitten, merk ik er dus niks van. En ik wil er ook niks van merken, want anders krijg je, zoals Jaap van Ekris zegt, steeds onderbrekingen in je normale werk en dus stress.
De meeste stress bij email komt niet uit het wachten op de aankomst ervan of het onderbrekend karakter bij een aankomst met geluid, maar heeft vooral te maken met de grote hoeveelheid en de konstante aanwezigheid ook in de vrije tijd.
Citaat:
Daarnaast kan er wel degelijk een kost-technische reden zijn om pushmail te gebruiken: 6x om de 10 minuten pollen of er mail is zonder iets te ontvangen, is duurder qua datakosten dan 1 uur lang pushmail aanhouden zonder iets te ontvangen.
Als je alle tien minuten pollt, hoef je ook niet meer te wachten om je mail op te halen, want dan staat die net als pushmail al in je inbox.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 januari 2007, 20:43
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
En dat was wat Morgan ook simuleerde door die 'regel'.
De simulatie is krom, omdat hij na een maand in het ziekenhuis lag met leverproblemen. Dat is geenzins wat gebeurt met het gros van de regelmatige Mac gangers. Geforceerd 3x per dag een Macmenu eten en altijd supersizen is in mijn ogen gelijk aan het *moeten* aanzetten van alle soorten notificaties bij pushmail waardoor je attentie gedwongen wordt naar het beantwoorden van mailtjes.

De relatie met het artikel van Jaap is namelijk gekoppeld aan het feit dat men er altijd aan herinnerd wordt dat men altijd bereikbaar is met pushmail door middel van seintjes. Ik wijs erop dat deze seintjes uitgezet kunnen worden en daardoor stressmomenten verminderd kunnen worden. Zoals ik al zei: geen extreme situaties (je *moet* geluidjes afspelen als er iets binnenkomt waardoor je constant aan het reageren bent, je *moet* supersizen etc.) , maar een middenweg waarbij alleen de voordelen gebruikt worden.

Een tip om over na te denken als je aan pushmail begint.

Citaat:
De meeste stress bij email komt niet uit het wachten op de aankomst ervan of het onderbrekend karakter bij een aankomst met geluid, maar heeft vooral te maken met de grote hoeveelheid en de konstante aanwezigheid ook in de vrije tijd.
Daarom zei ik ook dat ik met het uitschakelen van bepaalde notificaties, persoonlijk minder stress ervaar, *juist* omdat ik er niet aan herinnerd word dát er een grote hoeveelheid en een constante aanwezigheid is. Dit is de spil in mijn redenatie.

Om maar een nieuwjaarsresolutie als voorbeeld te nemen: stoppen met roken is makkelijker als er geen mensen in je omgeving zijn die om de 2 minuten een sigaret voor je neus opsteken (notificaties). Hierdoor word je namelijk constant eraan herinnerd dat je die sigaret wil.

Natuurlijk heb je zonder hun óók nog latente trek om te roken, maar het wordt al een stuk dragelijker.

Citaat:
Als je alle tien minuten pollt, hoef je ook niet meer te wachten om je mail op te halen, want dan staat die net als pushmail al in je inbox.
Als ik om de tien minuten poll, vraag ik me af - zeg maar als voorbeeld - 'of de laatste 8 minuten' nieuwe mail is binnengekomen sinds de laatste poll.

Met pushmail heb ik op elk moment wysiwyg: alles wat je in de inbox van je Treo ziet, is wat er op de server staat. Sterker nog, Chattermail is bij mij vaak sneller dan mijn Outlook op de desktop (vanwege Outlook Cached Exchange mode). Een lekker stress-vrij gevoel geeft dat.

Ik snap wat Jaap van Ekris in zijn artikel probeert uit te leggen, omdat ik hetzelfde ervaren heb. Toen ik voor het eerst een Treo 600 had en pushmail uitprobeerde, had ik ook altijd geluidjes aan. Ik werd er helemaal paranoide van en hoorde om de minuut het geluidje, ook al was het er niet. Sinds ik de geluidjes heb uitgezet, en alleen aan LED notificatie doe, heb ik persoonlijk het gevoel alsof ik weer 'in control' ben.

Ik bepaal wanneer ik bekijk of ik mail heb. Ik word niet gestoord als ik dat niet wil, terwijl alle mail wel realtime binnenkomt op mijn Treo. Ik ervaar de persoonlijke stress niet meer dat ik zonder pushmail altijd 30-60 seconden moet wachten om manueel mail op te halen.

Heb geprobeerd hiermee zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik pushmail voor mij persoonlijk heb laten werken, zonder de stress te ervaren die Jaap in zijn artikel beschrijft. Hoop dat anderen hier ook persoonlijk wat aan hebben. Laat het weten in deze thread.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 05 januari 2007 om 20:54.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 januari 2007, 21:04
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Als ik om de tien minuten poll, vraag ik me af - zeg maar als voorbeeld - 'of de laatste 8 minuten' nieuwe mail is binnengekomen sinds de laatste poll.

Met pushmail heb ik op elk moment wysiwyg: alles wat je in de inbox van je Treo ziet, is wat er op de server staat. Sterker nog, Chattermail is bij mij vaak sneller dan mijn Outlook op de desktop (vanwege Outlook Cached Exchange mode). Een lekker stress-vrij gevoel geeft dat.
Ik vrees dat stress niet het juiste woord is voor dat gevoel.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 januari 2007, 21:22
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Ik vrees dat stress niet het juiste woord is voor dat gevoel.
Ik zou nu wel willen antwoorden, maar ik moet eerst even controleren of het lampje van mijn koelkast wel echt uit staat hoor. Ben over een halfuur terug.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 05 januari 2007, 21:32
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Ik zou nu wel willen antwoorden, maar ik moet eerst even controleren of het lampje van mijn koelkast wel echt uit staat hoor. Ben over een halfuur terug.
ROTFLOL
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 januari 2007, 11:56
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Ik zou nu wel willen antwoorden, maar ik moet eerst even controleren of het lampje van mijn koelkast wel echt uit staat hoor. Ben over een halfuur terug.
Mooi! Er is nog hoop.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #13  
Oud 06 januari 2007, 14:39
eric40 eric40 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Berichten: 118
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Daarnaast kan er wel degelijk een kost-technische reden zijn om pushmail te gebruiken: 6x om de 10 minuten pollen of er mail is zonder iets te ontvangen, is duurder qua datakosten dan 1 uur lang pushmail aanhouden zonder iets te ontvangen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Als je alle tien minuten pollt, hoef je ook niet meer te wachten om je mail op te halen, want dan staat die net als pushmail al in je inbox.
Het gaat hier niet over de snelheid (maar eigenlijk ook weer wel, zie verder ) maar over de kosten.

Alleen al het pollen of dat er email is kost data, ook al is er geen email. Het beste kan men de interval van het pollen dan ook aanpassen nagelang de hoeveelheid email die men per dag krijgt. Krijgt men enkele (zeg 2) emailtjes per dag, dan zou men kunnen kiezen om bijvoorbeeld per dag maar twee keer te pollen. Bijvoorbeeld om 10:00 en 20:00 (als dat kan).

Een probleem met gewoon email is dat als een belangrijk emailtje net na 10:00 op de mailserver binnenkomt, men dit pas om 20:00 ziet. Een ander probleem zou kunnen zijn dat als men op een zeer belangrijk emailtje zit te wachten, waar men direkt op moet reageren, dat men de interval weer op bijvoorbeeld 1 minuut moet zetten. Wat dus veel meer data kost.

Met Push email is dat dus niet zo. Je moet alleen een goede GPRS verbinding hebben (wat niet het geval is met mijn Treo 650 ). Zogauw een bericht op de mailserver binnen komt, wordt deze naar je mobiel gepushed, wat alleen op dat moment pas data kost. En een belangrijk emailtje hoef je zo ook niet te missen.

Als je Push email dus vergelijkt met pollen van email zou ik zelf Push email kiezen (als mijn Treo het goed deed! En...).

Iets anders is dat ik helemaal geen email bekijk op mijn Treo zolang er geen goede spamfiltering is. Ik ga geen geld betalen voor data waar ik niet op zit te wachten! Ik kan wel wachten tot ik weer achter een PC zit met een Internet connectie, waar toch al voor betaald is (spam of geen spam).
Met citaat reageren
  #14  
Oud 06 januari 2007, 16:10
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nu je het zegt, waar ik helemaal neurotisch van werd toen ik aan pushmail begon, was de spam. Ik krijg plusminus 50 spamberichten per dag op mijn adres (een clown van de universiteit vond het leuk om de mail-database met universiteitsadressen te verkopen aan een spammer), dus 50 keer per dag *beep beep*. Nou, dan krijg je wel stress ja.

Nu heb ik een goeie spamfilter (Spambayes, freeware) geinstalleerd, en gaat het een stuk beter. Nadeel is dat ik thuis mijn computer aan moet laten staan met Outlook open, aangezien de spamfilter in de Outlook client zit.

Zeker met onbeperkt mobiel internet vind ik pushmail onmisbaar. Overigens is het prima te regelen dat je alleen headers downloadt terwijl je pushmail hebt: de kosten zijn prima in de hand te houden.

@Eric40: als je problemen hebt met Chatteremail kun je misschien wel het een en ander uitleggen in de Chatteremail thread? Misschien valt er wel iets te fixen.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 06 januari 2007 om 16:17.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 06 januari 2007, 23:50
eric40 eric40 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Berichten: 118
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
@Eric40: als je problemen hebt met Chatteremail kun je misschien wel het een en ander uitleggen in de Chatteremail thread? Misschien valt er wel iets te fixen.
Bedankt, maar het is alleen dat mijn GPRS gewoon na geen gebruik, na een willekeurige periode verbreekt. Vermoedelijk mijn Treo 650.
Nu ik eraan denk kan spam dus mijn redding zijn. Spam werkt dan als een soort keep alive datapakketje. Hoe meer spam, des te langer blijft mijn GPRS vebinding aanwezig! De Treo 650 zegt: Lang leve spam!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 07 januari 2007, 12:12
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Hoewel ik zelf het nut niet inzie van push-email, is het ook nog eens zo dat lang niet alle imap-servers de manier waarop Chatter push-email simuleert (namelijk met de IDLE-instelling) ondersteunen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023