Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 08 december 2006, 11:03
florre
Guest
 
Berichten: n/a
[Dataplan] inbellen of gprs?

Ik krijg geen verbinding met mijn netwerkverbinding om de computer. Heb een draadloze netwerkverbinding (Philips Wifi).
Wat bizar is dat ik eens op de trein een bluetoothverbinding heb gehad met iemand anders zijn computer die ook op de trein zit. Dus vermoed dat het aan de instellingen zal liggen van mijn computer.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 08 december 2006, 11:46
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254

Hallo florre en welkom op het forum!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door florre Bekijk bericht
Ik krijg geen verbinding met mijn netwerkverbinding om de computer. Heb een draadloze netwerkverbinding (Philips Wifi).
Wat bizar is dat ik eens op de trein een bluetoothverbinding heb gehad met iemand anders zijn computer die ook op de trein zit. Dus vermoed dat het aan de instellingen zal liggen van mijn computer.
Bluetooth en WiFi zijn twee verschillende dingen. Je hebt een Bluetooth Access Point nodig op je PC of een WiFi-kaartje voor je Palm. Meer info vind je met de zoekfunctie.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 december 2006, 09:20
florre
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht

Hallo florre en welkom op het forum!

Bluetooth en WiFi zijn twee verschillende dingen. Je hebt een Bluetooth Access Point nodig op je PC of een WiFi-kaartje voor je Palm. Meer info vind je met de zoekfunctie.

En kan je met je palm ook een verbinding maken met je bluetooth gsm zonder dat je voor je gsm een internetabbonnement hebt? Lukt mij immers niet (heb een Motorola L6)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 december 2006, 09:23
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Je moet bij je netwerkprovider (KPN, T-Mobile et cetera) een data-abonnement hebben afgesloten. Als je dat hebt geregeld kun je met je pda via je gsm het net op.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 december 2006, 09:25
florre
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck Bekijk bericht
Je moet bij je netwerkprovider (KPN, T-Mobile et cetera) een data-abonnement hebben afgesloten. Als je dat hebt geregeld kun je met je pda via je gsm het net op.

Maar het is dus logisch dat mijn palm mijn gsm via bluetooth niet terugvindt als ik niet over een een internetabbo beschik voor mijn gsm? Of staat het één los van het ander?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 december 2006, 09:50
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Het een staat los van het ander. Als je Palm je gsm niet vind via Bluetooth, moet je kijken of op je gsm de optie 'Discoverable' (=zichtbaar) staat. Is dat niet zo, dan kan je enkel connecten met je gsm als je al eerder gepaired hebt.
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 december 2006, 11:07
florre
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus Bekijk bericht
Het een staat los van het ander. Als je Palm je gsm niet vind via Bluetooth, moet je kijken of op je gsm de optie 'Discoverable' (=zichtbaar) staat. Is dat niet zo, dan kan je enkel connecten met je gsm als je al eerder gepaired hebt.
In mijn gsm staat optie "Vind mij" aan.

Mss is het probleem dat de palm een model Motorola L6 niet kent. Ik heb het geprobeerd met Motorola - other en met Motorola - V3 en met beiden vindt hij niets.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 december 2006, 11:07
BarB's schermafbeelding
BarB BarB is offline
Palmofiel
Voornaam: Barbara
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 21 december 2005
Locatie: Rijswijk
Berichten: 106
Bluetooth - Wikipedia

Kijk ook eens hier. Ik zie Smaus wat termen noemen waarvan ik denk dat die nog niet begrepen worden door je. Ook verstandig om de handleidingen van beide apparaten te bestuderen op het leggen van een verbinding via bluetooth.

Met name samsung heb ik voor bluetooth niet zulke goede ervaringen mee.
Sterkte met je zoektocht.
__________________
"Kennis is nog geen wijsheid"
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 december 2006, 11:34
florre
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BarB Bekijk bericht
Bluetooth - Wikipedia

Kijk ook eens hier. Ik zie Smaus wat termen noemen waarvan ik denk dat die nog niet begrepen worden door je. Ook verstandig om de handleidingen van beide apparaten te bestuderen op het leggen van een verbinding via bluetooth.

Met name samsung heb ik voor bluetooth niet zulke goede ervaringen mee.
Sterkte met je zoektocht.
Had dat artikel al gelezen. Ik denk dat ik alles correct doe. Het enige probleem die volgens mij nog zou kunnen rijzen is dat mijn Palm Tungsten E2 de Motorola L6 niet kent.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 december 2006, 11:46
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Weet je zeker dat de BT op je gsm aanstaat? Kun je met je gsm je pda wel via BT vinden?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 14 december 2006, 11:59
florre
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck Bekijk bericht
Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Weet je zeker dat de BT op je gsm aanstaat? Kun je met je gsm je pda wel via BT vinden?

Aha, het is me al gelukt om palm te verbinden met gsm. Kan al sms sturen met palm.
Nu eens gaan informeren om internetabbo te nemen op mijn gsm.

Thanks (echt tof dat er hier zoveel forumhangers een beginnende knoeier willen helpen )
Met citaat reageren
  #12  
Oud 14 december 2006, 12:52
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door florre Bekijk bericht
Nu eens gaan informeren om internetabbo te nemen op mijn gsm.
Op het forum staat daar het een en ander over. Je kunt met de zoekfunctie zoeken naar bijvoorbeeld dataplan.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 14 december 2006, 12:56
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door florre Bekijk bericht
Nu eens gaan informeren om internetabbo te nemen op mijn gsm.
Als het voor okkasioneel gebruik is kan je ook inbellen naar je ISP. Dat is hetzelfde nummer als je gebruikt met een normale komputermodem en inbelverbinding. Soms heeft je ISP ook een verkort mobiel nummer bij je mobiele operator, wat weer scheelt in de gesprekskosten.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #14  
Oud 14 december 2006, 14:06
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Als het voor okkasioneel gebruik is kan je ook inbellen naar je ISP. Dat is hetzelfde nummer als je gebruikt met een normale komputermodem en inbelverbinding.
Dat moet dan wel heel erg okkasioneel zijn. Mijn ervaring (ik heb deze 'truuk' en hele tijd gebruikt met mijn T2 en Nokia 6310i) is dat dit heel snel stevig in de papieren gaat lopen omdat dataverkeer over een non-GPRS/EDGE/UMTS-verbinding ongelovelijk duur is.

Handigst is denkelijk om te kijken of je provider een kleine databundel (10Mib ofzo) beschikbaar heeft tegen een vast tarief per maand.
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #15  
Oud 14 december 2006, 15:21
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus Bekijk bericht
Dat moet dan wel heel erg okkasioneel zijn. Mijn ervaring (ik heb deze 'truuk' en hele tijd gebruikt met mijn T2 en Nokia 6310i) is dat dit heel snel stevig in de papieren gaat lopen omdat dataverkeer over een non-GPRS/EDGE/UMTS-verbinding ongelovelijk duur is.
Voor inbellen geldt het normale voice-tarief. Tegen 12 eurocent/min valt mail binnenhalen wel mee. Komt ongeveer neer op 2 eurocent/mail.
Citaat:
Handigst is denkelijk om te kijken of je provider een kleine databundel (10Mib ofzo) beschikbaar heeft tegen een vast tarief per maand.
Kijk gewoon naar je benodigd mobiel internetgebruik en reken uit hoeveel minuten online je nodig hebt per maand. vb Met een bundel van 10 euro/maand, zou je met mijn tarief 83 min/maand online zijn, goed voor het ophalen van een 500 mailtjes. Dus daar ligt de grens voor okkasioneel gebruik.
Verder hangt het af van hoe regelmatig je gebruik maakt van je bundel. Ga je over je datahoeveelheid, betaal je meestal erg onevenredig bij. Gebruik je het niet op, betaal je toch het volle maandbedrag.
Mailtjes binnenhalen gaat bij GPRS tot wel 5 keer sneller.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #16  
Oud 14 december 2006, 15:43
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Mailtjes binnenhalen gaat bij GPRS tot wel 5 keer sneller.
Dat is meteen de reden waarom inbellen voor 2 ct/mail met GSM-data niet gaat lukken (en met GPRS wel). Bedenk dat je voor "even inbellen" om mail te checken al heel snel 5 minuten bezig bent (je zult toch "handmatig" moeten inloggen enzo). Daarmee kun je (vergeleken met een bundel van 10MB) 17 keer/maand mail ophalen. Is de mailserver een keertje traag en loopt het op tot 10 minuten, dan kun je dus maar 9 keer/maand je mail ophalen.

Doe je zoiets dus maar heel incidenteel dan kun je Gerards methode overwegen, anders is een zo klein mogelijke internetbundel echt wel te overwegen, de kosten buiten de bundel zijn meestal nog goedkoper dan GSM-data.

Voorbeeld: Telfort rekent 50 ct / 100 kb buiten de bundel, dus ook Prepay of abonnement zonder internetbundel, een 5 MB bundel kost 5 euro en een 20 MB bundel kost 10 euro. En nee, ik heb (gelukkig) geen aandelen Telfort, maar Telfort is de enige die EDGE aanbiedt, de breedband internet voor o.a. Treo's.

Trouwens: dat inbellen bij een ISP is lang niet altijd (meer) mogelijk.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!

Laatst gewijzigd door fransbr; 14 december 2006 om 15:56.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 14 december 2006, 16:47
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Dat is meteen de reden waarom inbellen voor 2 ct/mail met GSM-data niet gaat lukken (en met GPRS wel). Bedenk dat je voor "even inbellen" om mail te checken al heel snel 5 minuten bezig bent (je zult toch "handmatig" moeten inloggen enzo).
Nee, ik heb gewoonlijk iets tussen de 20 en 40 eurocent per sessie en dan heb ik zo'n 10 a 20 mailtjes. Alles hangt natuurlijk af van je voice-tarief (waarde van de belminuut). En met de goede instellingen gaat inloggen en zo (zowel voor ISP als mailserver) volledig automatisch. Ik hoef alleen Versamail op te starten en op het knopje 'Get & Send' te drukken en wanneer alles er door is op Menu - options - disconnect.
Citaat:
Daarmee kun je (vergeleken met een bundel van 10MB) 17 keer/maand mail ophalen.
83 minuten inbellen is (theoretisch) ook ongeveer goed voor 5 MB.
Citaat:
Is de mailserver een keertje traag en loopt het op tot 10 minuten, dan kun je dus maar 9 keer/maand je mail ophalen.
Dat hangt van je ISP of gebruikte mailserver af.
Citaat:
Telfort rekent 50 ct / 100 kb buiten de bundel, dus ook Prepay of abonnement zonder internetbundel, een 5 MB bundel kost 5 euro
En in de bundel, dus maar 10 ct/100KB.
Citaat:
Trouwens: dat inbellen bij een ISP is lang niet altijd (meer) mogelijk.
Dat hangt dan ook weer af van je keuze voor je ISP, maar er zijn er toch nog een aantal met inbelnummer.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News

Laatst gewijzigd door ghia; 14 december 2006 om 16:56.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 14 december 2006, 19:15
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Nee, ik heb gewoonlijk iets tussen de 20 en 40 eurocent per sessie en dan heb ik zo'n 10 a 20 mailtjes.
Zoals je zelf al zegt hangt e.e.a. af van providers. Zowel telefoon als internet. Mijn ervaring (en die van Smaus) is dat 20-40 eurocent voor 10-20 mailtjes heel erg rooskleurig is. Dus geen theorie, maar praktijk(ervaring). Veel ISP's zijn snel met opbouwen van verbindingen (ook naar een mailserver), maar lang niet allemaal, omdat tijd bij het surfen tegenwoordig niet echt meer meespeelt. Bovendien accepteert niet elke ISP een pop3-verbinding via een andere ISP en duurt verbinden naar een externe mailserver dus extra lang.

De vergelijking GSM-data en GPRS gaat niet echt op omdat de ene om tijd gaat en de andere om hoeveelheid. Jij stelt 83 minuten voor 500 mailtjes. 500 mailtjes van ca. 10 kB is inderdaad 5MB, maar daar betaal je bij Telfort dus geen 10 euro voor (waar jij van uit gaat), maar 5 euro. (Dit spreekt dus voor GPRS )

De lijst die je aanhaalt is een erg oude lijst (uit 2002 met wijzigingen tot 2004). Deze heb ik indertijd ook gebruikt om GSM-data te kunnen gebruiken. De grootste telefoonprovider van Nederland (nl. KPN) ondersteunt echter geen 06760 inbelnummers. Veel anderen kosten extra (abonnement) of bestaan gewoon niet meer. (Waarmee ik uiteraard niet zeg dat er misschien niet een optie tussen zit die voor de topicstarter interessant is)
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!

Laatst gewijzigd door fransbr; 14 december 2006 om 19:24.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 14 december 2006, 22:34
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Zoals je zelf al zegt hangt e.e.a. af van providers. Zowel telefoon als internet. Mijn ervaring (en die van Smaus) is dat 20-40 eurocent voor 10-20 mailtjes heel erg rooskleurig is. Dus geen theorie, maar praktijk(ervaring).
Het kan zijn dat het in Nederland minder rooskleurig is, maar de waarden komen wel degelijk uit mijn praktijk.
Citaat:
Bovendien accepteert niet elke ISP een pop3-verbinding via een andere ISP en duurt verbinden naar een externe mailserver dus extra lang.
Het is wel de bedoeling dat je bij je eigen ISP inbelt en dan heb je al die problemen niet.
Citaat:
De vergelijking GSM-data en GPRS gaat niet echt op omdat de ene om tijd gaat en de andere om hoeveelheid. Jij stelt 83 minuten voor 500 mailtjes. 500 mailtjes van ca. 10 kB is inderdaad 5MB, maar daar betaal je bij Telfort dus geen 10 euro voor (waar jij van uit gaat), maar 5 euro. (Dit spreekt dus voor GPRS )
Het hangt er ook van af hoe regelmatig je er gebruik wilt van maken. Maar ieder heeft zijn eigen specifieke noden, mogelijkheden en problemen en ik denk dat deze thread voldoende stof oplevert om florre en anderen een weloverwogen keuze te laten maken.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 december 2006, 23:20
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
 Verplaatst naar: Internet & communicatie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023