Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 29 november 2006, 07:00
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Nieuws] Rijkswaterstaat in actie tegen TomTom-wegpiraten

Mensen die in een woonwijk of op het platteland wonen zullen het misschien gemerkt hebben. Sinds de opkomst van navigatiesystemen hebben automobilisten en vrachtauto's de rustige straatjes ontdekt. TomTom gaat daarom afspraken maken met Rijkswaterstaat.

De snelste route van A naar B is niet altijd de veiligste. Navigatiesystemen sturen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs over woonerven en door straten waar kinderen spelen. Het gevolg: gevaarlijke situaties en scheuren in huizen door het massaal langsdenderende verkeer. Eerder kaartten de gemeente Delfzijl en de Tweede Kamerleden Lia Roefs (PvdA) en Arda Gerkens (SP) al aan op maatregelen. Nu gaat ook Rijkswaterstaat actie ondernemen. Niet omdat uit de statistieken blijkt dat het onveiliger is geworden op de provinciale wegen, maar omdat ze geluiden uit de media hebben gehoord.

Het is de bedoeling dat er een zwarte lijst met straatnamen wordt opgesteld, die TomTom in de toekomst zoveel mogelijk moet mijden. Er zijn nog geen concrete afspraken gemaakt wanneer de routes aangepast moeten zijn. En Rijkswaterstaat is blijkbaar ook niet met andere navigatiefabrikanten in gesprek.


bron
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3205-wjtxdj4vcc5.jpg‎ (166,9 KB, 17x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2006, 09:18
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Is iedereen met een navigatiesysteem plots een wegpiraat?

Met TomTom zit Rijkswaterstaat wel met de verkeerde partner te praten. Ze moeten zich naar de leveranciers van het kaartenmateriaal wenden, zoals NavTech en Atlas. Deze delen de straten in klasses in. Als de straten in bepaalde klasses vallen, kunnen ze niet gebruikt worden voor routing voor auto's, zoals bvb winkelwandelstraten. Ook woonerven en wijkstraten die niet geschikt zijn voor doorgaand verkeer, zouden met de gepaste klassifikatie moeten worden opgenomen in het kaartenmateriaal, zodat de routering hiervan gebruik kan maken.
Heel dikwijls worden gewone straten als woonerf bestemd en zijn ze eigenlijk 'afgesloten' voor doorgaand verkeer, alhoewel je er wel gewoon doorheen kan rijden. Meestal zijn zulke straten niet met deze beperkingen opgenomen in het kaartmateriaal. Ook de bijhorende snelheidsbeperkingen zoals zone 30, zijn niet altijd beschikbaar. Wanneer het kaartmateriaal deze zaken korrekt weergeeft, kan de routering ook de meer normale verkeersassen laten volgen.

De overheid zou daarom beter het initiatieef nemen om een databank op te zetten, waar alle gemeentebesturen hun verkeersmaatregelen in kunnen plaatsen, zodat de wijzigingen sneller in het kaartenmateriaal van de diverse navigatiepaketten komen.

Alhoewel de bestuurder de eindverantwoordelijkheid zou moeten hebben, blijken vele mensen hun navigatiesysteem blindelings te volgen, terwijl vroeger de richtingaanwijzingen door de copilo(o)t(e), kilometers lang bediskussieerd werden. Zo zie je er nu zonder schroom op het fietspad rijden, in de vaart duiken (het pont stond net aan de overkant) of zelfs een trap afrijden.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2006, 09:35
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Is iedereen met een navigatiesysteem plots een wegpiraat?
...
Alhoewel de bestuurder de eindverantwoordelijkheid zou moeten hebben, blijken vele mensen hun navigatiesysteem blindelings te volgen, terwijl vroeger de richtingaanwijzingen door de copilo(o)t(e), kilometers lang bediskussieerd werden. Zo zie je er nu zonder schroom op het fietspad rijden, in de vaart duiken (het pont stond net aan de overkant) of zelfs een trap afrijden.
Ja dus .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Met TomTom zit Rijkswaterstaat wel met de verkeerde partner te praten.
Uiteraard heb je daar gelijk in, maar TomTom als marktleider heeft natuurlijk ook het e.e.a. te zeggen bij hun kaartleverancier. En zeg nu zelf: als jij een probleem hebt met je Palm, bijv. een gebroken scherm, ga je toch naar Palm toe, niet naar de leverancier van het scherm?

Het probleem hier in Nederland is dat de overheid hopeloos met verkeersvraagstukken in hun maag zit: Rekeningrijden, 80km zones in de Randstad (wegbeheerder: rws) die absoluut niet werken (en nu weer terug gedraaid gaan worden en waarvan verkeers-politie-opperhoofd Koos Spee zelfs zegt dat men daar onder bepaalde omstandigheden zelfs beter 140+ kan rijden dan de max. toegestane 120 hier in Nederland), een wildgroei van 30 km zones (wegbeheerder: gemeentes), een wildgroei van 60 km zones (wegbeheerder: provincie/rws) en ga zo maar door.
Een gemeenschappelijke meldings-database zou theoretisch dus wel kunnen, maar in de praktijk zijn daar veel te veel partijen bij betrokken en eigenlijk is dat ook de taak van de kaartleverancier (waar begint de 60km zone precies...). Dat maakt kaartmateriaal (en dus TomTom) ook zo duur.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2006, 12:59
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus

Off-topic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
80km zones in de Randstad (wegbeheerder: rws) die absoluut niet werken (en nu weer terug gedraaid gaan worden en waarvan verkeers-politie-opperhoofd Koos Spee zelfs zegt dat men daar onder bepaalde omstandigheden zelfs beter 140+ kan rijden dan de max. toegestane 120 hier in Nederland)
En Koos Spee is natuurlijk iemand die we gelijk geloven. Hij was ook degene die vertelde dat je in de 80km-zones best iets harder kan rijden omdat die dingen pas gaan beboeten bij 90km of hoger. Laat ik nou een bon thuis hebben liggen van 83km (dus na correctie 3km te hard!) voor de trajectcontrole bij Overschie...

__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 november 2006, 17:19
edwin2003 edwin2003 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Noordwijk
Berichten: 265
Wacht even. Ik wil van A naar B. Als het openbare weg is dan mag ik daar rijden en als dat de korste weg is waarom dan niet (mits ik mij netjes aan de regels houd)? Dit is nu weer echt een nederlands staaltje brandjes blussen, Los de brandhaard op. Oftewel de bron is idioot weggedrag van sommige mensen, pak die dan keihard aan (en dan heb ik het niet over met 180+ midden in de nacht over een godverlaten weg ver van de bewoonde wereld)
Ik heb een routeplanner om geen kaart te hoeven gebruiken en toch optimaal gebruik te kunnen maken van het nederlandse wegennet. Als nu de overheid gaat zitten beslissen waar en welke weg ik wanneer zou mogen berijden dan kan ik die routeplanner ook wel weer het raam uitzetten en rij ik weer met kaart in de hand (is geen telefoon en mag dus mits ik de verkeersveiligheid niet in gevaar breng)
Telkens als ik vanuit het buitenland weer in nederland kom valt mij het nederlandse weggedrag weer op.

Zo die lucht op zeg
__________________
Vodafone, Sim-Lock vrij, FW01.71, SW Treo650-1.20-ENA
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 november 2006, 08:59
BarB's schermafbeelding
BarB BarB is offline
Palmofiel
Voornaam: Barbara
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 21 december 2005
Locatie: Rijswijk
Berichten: 106
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2003 Bekijk bericht
Telkens als ik vanuit het buitenland weer in nederland kom valt mij het nederlandse weggedrag weer op.

Wat is dat weggedrag dan wel niet?

In Nederland kan ik 80% van de tijd op cruisecontrole rijden omdat de meeste mensen een redelijk stabiele snelheid aanhouden. In het buitenland kan dit echt niet. Gasgeven tot op de bumper en dan weer vol in de remmen.

Ik prefereer dan toch het Nederlandse weggedrag.


Overigens ben ik het er wel mee eens dat RWS niet te veel moet willen reguleren in navigatiesystemen (TT). Door onze eigen verantwoordelijkheid weg te nemen worden we steeds luier en stoppen we helemaal met zelfstandig 'verstandig' na te denken.
__________________
"Kennis is nog geen wijsheid"
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 november 2006, 09:14
edwin2003 edwin2003 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Noordwijk
Berichten: 265
Het weggedrag wat ik bedoel is het absoluut op "mijn" rechten staan. Oftwel ik mag 100 jij rijd 120 en dus ga ik niet aan de kant of duik vlak voor je neus. Maar ook ik kom van rechts en jij van links en dus kijk ik niet eens naar links en draai zo de weg op. Enz. enz.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat nederland zo'n regeltjes land is geworden dat veel mensen niet meer genuanceerd over de weg bewegen maar hun rechten doen gelden ook al geeft dit gevaarlijke situaties.
Wat is er anders (of ervaar ik als zodanig) in andere landen:
Dld: Strikt volgens de regels, zullen vrijwel nooit eigen initiatief nemen.
Frankrijk: Regels zijn slechts een hulpmiddel om van a naar b te komen
usa: Als het onoverzichtelijk wordt dan eerst gedrag aanpassen voordat er een keuze wordt gemaakt.
Griekenland: welke regels, geen ongelukken is het belangrijkste

En ja ik weet dat dit ook weer niet zo zwart/wit is maar volgens mij wordt het nu wel erg off-topic...
__________________
Vodafone, Sim-Lock vrij, FW01.71, SW Treo650-1.20-ENA
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 november 2006, 09:44
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Om de Off-Topic discussie weer een beetje terug te draaien:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2003 Bekijk bericht
Wacht even. Ik wil van A naar B. Als het openbare weg is dan mag ik daar rijden en als dat de korste weg is waarom dan niet (mits ik mij netjes aan de regels houd)?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2003 Bekijk bericht
Het weggedrag wat ik bedoel is het absoluut op "mijn" rechten staan.
Aan de ene kant sta je dus op je rechten maar erger je je mateloos aan anderen die dat ook doen.

Het overleg tussen rws en tomtom gaat niet over niet over bepaalde wegen mogen rijden maar bepaalde routes die weliswaar korter zijn binnen tomtom minder interessant te maken en daardoor bijv. binnensteden te ontlasten. In het verleden zijn toch niet voor niets allemaal rondwegen aangelegd en borden met "doorgaand verkeer" geplaatst? Dat wil echt niet zeggen dat je een rondweg moet nemen, maar vaak is het vele malen sneller dan de 30km-zone kronkelweggetjes in de binnenstad die tomtom aangeeft als "kortste route".
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 december 2006, 18:33
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Als nu de overheid gaat zitten beslissen waar en welke weg ik wanneer zou mogen berijden dan kan ik die routeplanner ook wel weer het raam uitzetten en rij ik weer met kaart in de hand (is geen telefoon en mag dus mits ik de verkeersveiligheid niet in gevaar breng)
De routeplanners an sich zijn volgens mij het probleem niet, wel de instelling kortste route. Wordt die instelling gebruikt dan kun je over de meest erge kruip-door-sluip-door weggetjes gestuurd worden.
Ik ben op zich niet tegen het gebruik van polderwegen/weggetjes (kan ook niet echt anders als inwoner van de gemeente Schermer), maar als je aan een dijkweg woont en je ziet en verkeer maand naar maand fors toenemen, dan begrijp ik wel dat je niet blij bent met de navigatiesystemen. Bovendien zijn mensen die nooit op smalle polderwegen rijden niet de meest fijne tegenliggers die je je kunt wensen (vaak nauwelijks aan de kant gaan; bermangst).

Maar als je je navigatiesysteem gewoon op snelste route ingesteld houdt is er geen enkel bezwaar tegen het gebruik ervan en zul je over de reguliere provinciale wegen en snelwegen gestuurd worden. Pas in de buurt van de bestemming ga je dan over op de wat regionalere wegen, of duik je een of andere fijne nieuwbouwwijk in.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 03 december 2006, 18:56
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster Bekijk bericht
De routeplanners an sich zijn volgens mij het probleem niet, wel de instelling kortste route.
Gebruikt men normaal niet de instelling 'snelste route'?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #11  
Oud 03 december 2006, 19:46
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Gebruikt men normaal niet de instelling 'snelste route'?
Ons bent zuunig.
Hier in Holland heerst nog steeds de opvatting dat de kortste route ook automatisch snelste route is en dit betekent ook automatisch de laagste brandstofkosten.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 04 december 2006, 01:02
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Hier in Holland heerst nog steeds de opvatting dat de kortste route ook automatisch snelste route is
Dat is zeker niet het geval. Meestal loopt de snelste weg over autostrades en grote wegen, maar zelfs met wat file en aanschuiven, ben je meestal nog sneller dan binnendoor.
Citaat:
en dit betekent ook automatisch de laagste brandstofkosten.
Ook dat is een misvatting. Ik heb in het verleden eens een aantal jaar 30 km binnendoor gereden en daarna via de snelweg 50 km voor dezelfde bestemming. De langere route leverde een tijdwinst op van 5 minuten en het verbruik was hetzelfde, maar ik had veel minder sleet, daar het veelvuldig stoppen bij rode lichten en zijstraten met voorrang van rechts er niet meer bij was. Vooral de remblokken en de banden gingen veel langer mee.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #13  
Oud 04 december 2006, 07:09
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Dat bedoel ik met "heerst nog steeds de opvatting".
Wij dommen Hollanders
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 04 december 2006, 11:52
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Wij dommen Hollanders
Heb ik gezegd, noch bedoeld!

Off-topic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Wij dommen Hollanders
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Ons bent zuunig.
Wat zijn eigenlijk de taalregels voor (het toevoegen van) de rode letters?

__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #15  
Oud 04 december 2006, 12:16
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Heb ik gezegd, noch bedoeld
Weet ik. Slechts een portie gezonde hollandsche zelfspot.
"Ons bent zuunig" slaat op een eeuwenoude reclame van een zeker botermerk uit het suyd-westen des landsch.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023