Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 04 februari 2006, 02:02
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
[Nieuws] Mantragroup bezig met VoIP-client voor PalmOS

VoIP voor het PalmOS leek lange tijd een onbereikbare droom voor Palm-bezitters. Daar is vanaf heden verandering in gekomen met de start van een betatest voor de applicatie MobiVoIP. MobiVoIP is een SIP-client waarmee gesprekken mogelijk zijn met andere VoIP-gebruikers, maar waarmee ook gebeld kan worden naar 'normale' telefoonnummers.

Het VoIP-protocol is verdeeld in twee kampen: aan de ene kant zijn er de Skype-gebruikers - een eigen VoIP-implemenatie die volgens een p2p-principe werkt - en het andere kamp maakt gebruik van de SIP-implementatie (Session Initiation Protocol), wat feitelijk de officiële VoIP-standaard is. Om via SIP-VoIP met elkaar te kunnen communiceren moet er gebruik worden gemaakt van een softphone. Onder Windows kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Talk of VoIPBuster, voor MacOS X zou Gizmo een goede kandidaat kunnen zijn.

MobiVoIP is dus zo'n softphone, maar dan voor het PalmOS. De beta is voorlopig nog erg beperkt: bellen is alleen mogelijk in de Verenigde Staten en Canada en er is een behoorlijke verbinding voor nodig. De relatief langzame gprs-verbinding voldoet niet; er is minimaal een EDGE-, Bluetooth- (via pc) of Wi-Fi-verbinding nodig om de continue stroom aan VoIP-verkeer mogelijk te maken. Mantragroup houdt een minimale bandbreedte van 60KB/s aan met een latency onder de drie seconden, wat je overigens hier kunt testen op je pda.

Veel details over MobiVoIP zijn nog niet bekend, maar het lijkt erop alsof er een maandelijks abonnement komt om te kunnen bellen naar anderen of naar normale telefoonnummers.

Het deel van de MobiVoIP-applicatie wat ook voor internationale gebruikers werkt is de zogenaamde echo-test, waarbij je kunt testen hoe de verbinding is en wat je aan kwaliteit mag verwachten. Aanmelden voor de beta kan op deze pagina (tip: gebruik een internationaal e-mailadres zoals Gmail of Hotmail en geen .nl-adres), waarna je een klantnummer en wachtwoord ontvangt en instructies waar de applicatie kan worden gedownload.

Of er ooit een Skype-client komt voor PalmOS is dus voorlopig nog afwachten, maar echt VoIP (SIP-gebaseerd) zou binnenkort mogelijk moeten zijn!

Via TreoCentral.com
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg mobivoip.jpg‎ (18,5 KB, 9x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 04 februari 2006, 02:03
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Zowel Bram als ik hebben MobiVoIP al even getest. Voor Bram was de kwaliteit en de verbindingssnelheid te laag met een T-Mobile GPRS-abonnement. Bij mij (Telfort EDGE) lijkt het vooralsnog aardig te werken, al komt het resultaat van de echo-test (terugluisteren van je eigen opname) nog erg stotterend en soms onverstaanbaar door. Voor een eerste beta-applicatie - en het feit dat ik voor de echo-test verbinding maak met een Amerikaanse server - is het resultaat echter opmerkelijk goed, dus ik hoop dat we binnenkort ook in Nederland van deze dienst gebruik kunnen maken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 04 februari 2006, 11:36
pschroth
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb me aangemeld, krijg activiatie gegevens maar geen download link of zo.
Link gevonden na enig zoeken. Nu nog testen..

EDIT
link weggehaald: is een deeplink die achter een registratiescherm zit en dus tegen de huisregels


Laatst gewijzigd door fransbr; 05 februari 2006 om 11:34.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 04 februari 2006, 12:29
pschroth
Guest
 
Berichten: n/a
er blijken inmiddels twee versies te zijn 0.8 en 0.8.5 ik heb beide getest op de lifedrive. In beide programmas krijg ik de melding dat de registratie niet juist is. Het schermpje voor het invoeren van de gegevens komt iedere keer terug. Met versie 0.8 was ik in staat een echotest te doen en dat gaat best goed. Er zit nog een hinderlijk klikje in maar het is goed te verstaan en helder. Versie 0.8.5 wilde geen echotest doen in verband met een ongeldige registratie. Ik heb al een e-mail gestuurd over de registratie.

De grote tekortkoming in het programma vind ik dat je niet kan registreren op een andere (sip) server. (Bij mij thuis draait asterisk) Dan zou ik nog meer en beter kunnen testen.

Al met al een veelbelovende aanvulling voor het programma arsenaal voor de palm.

Philip
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 februari 2006, 09:30
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik zou dit met de Enfora Wi-Fi adapter willen uitproberen maar er worden geen beta accounts meer toegestaan.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 februari 2006, 17:11
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Ik heb de deeplink weg gehaald omdat het niet het beleid van palmclub is om deeplinks die achter een registratiescherm zitten te geven (ook al is hier wellicht sprake van een beveiligingslek.
Ben je echter geinteresseerd in Mobivoip dan kun je ook terecht op het forum van de Mantragroup. Daar staat alle informatie over betaversies en hoe te downloaden.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 05 februari 2006, 18:08
Mmmm Mmmm is offline
Senior lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Berichten: 69
Microfoon 1.0

Ik heb me er niet in verdiept, maar Microphone 1.0 lijkt me ook een stap in de goede richting; alle techniek voor een skype-functionaliteit lijkt voorhanden te zijn. (zou het ook op een TX met mike-mod werken??).
gr Maarten
Met citaat reageren
  #8  
Oud 06 februari 2006, 09:24
pschroth
Guest
 
Berichten: n/a
Beste Frans het betrof hier geen link die achter een registratiescherm zit. Ik kon erbij zonder ergens te registreren. Inmiddels heb ik contact gehad met de mobivoip en heb mijn bevindingen rechtstreeks gemaild.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 06 februari 2006, 12:42
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pschroth
Beste Frans het betrof hier geen link die achter een registratiescherm zit. Ik kon erbij zonder ergens te registreren. Inmiddels heb ik contact gehad met de mobivoip en heb mijn bevindingen rechtstreeks gemaild.
Dat was ons (moderators) inmiddels ook duidelijk, maar de link was toen al weggehaald (beter het zekere voor het onzekere). Je hoeft het in ieder geval niet (meer) als straf of waarschuwing te zien; excuses voor eventuele onduidelijkheid.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023