Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07 april 2003, 15:50
maltje
Guest
 
Berichten: n/a
Garmin etrex of ander gps systeem

ff vragen
Ben van zin om binnenkort een palm of pocket pc te kopen omdat ik gebruik wil maken van gps(o.a. tomtom)
Maar mijn vraag is de volgende.Ik dacht dat het mogelijk was om een etrex van garmin aan te sluiten op een PAlm???Die etrex kan ik ook afzonderlijk gebruiken voor wandelen of te fietsen.
Kan ik dit ook met vb.Navman of werkt dit alleen met een palm of pocket pc.
Dan zou het voordeel van etrex dus zijn dat ik dat alleen ook nog kan gebruiken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 april 2003, 23:16
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Etrex

Klopt! Ik heb mijn Palm ook aangesloten op een Etrex. Ik moet zeggen dat dat prima werkt, en inderdaad is het ideaal dat je ook de Etrex los kunt gebruiken en de gelopen (oid) routes thuis weer op een kaart kunt zetten met de Garmin software.

Een prima combinatie.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 08 april 2003, 06:27
maltje
Guest
 
Berichten: n/a
Bijkomend vraagje:Ik heb thuis ook de plattegronden van heel Belgie.
Dit kan ik dus gebruiken met die Etrex.
Maar kan ik dat ook gebruiken met vb Navman?Of is dat alleen goed voor in de wagen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 08 april 2003, 09:39
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het model Navman maakt wel uit. Je hebt bijvoorbeeld een Navman voor de Palm V, maar ook een Navman voor een CF slot. Die CF versie gaat het niet doen op de meeste Palm modellen en is meer voor PocketPC modellen bedoeld. De Garmin eTrex is zeker een onderdeel van de Workshop.

Kom anders op 19 april naar de GPS en Palm workshop. Daar demonstreer ik een aantal GPS modellen en software om een beeld te geven van de mogelijkheden van GPS op de Palm.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 08 april 2003, 10:08
maltje
Guest
 
Berichten: n/a
Brasschaat(belgie) lijkt mij iets te veraf gelegen.
Jammer
Maar alle info is welkom
Met citaat reageren
  #6  
Oud 08 april 2003, 10:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja dat is wel iets uit de richting.

Die kaarten die je hebt zijn waarschijnlijk specifiek voor de Garmin modelen. Ik neem aan dat je die niet in iets anders kunt gebruiken.

Zo even in het algemeen zeggen wat er met wat samenwerkt is overigens vrij lastige aan te geven.

Ik zou je in ieder geval aanraden om het GPS forum hier eens door te nemen. Daar staan veel tips in over hoe je moet starten met GPS. Ik ben ook bezig om de GPS tips pagina's van de site bij te werken. Zie de huidige versie op Tips: GPS hardware+software

Laatst gewijzigd door patrickl; 08 april 2003 om 10:23.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 08 april 2003, 12:11
maltje
Guest
 
Berichten: n/a
De stafkaarten zijn van NGI en gebruik ik nu gewoon zo op mijn PC.
Hier misschien niet op zijn plaats,maar heb een Ipaq zien staan met navigatie ingebouwd en tom tom voor 699 euro.
Maar kan je stafkaarten overbrengen op Ipaq of Palm,of werken deze alleen met hub eigen software.
Zal eens op het ander forum kijken.
bedankt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 08 april 2003, 13:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat zijn papieren plattegronden dan? Of heb je die in gescand formaat? In een eTrex (althans in een duur model) kun je dacht ik alleen de Garmin kaarten gebruiken.

Voor de Palm heb je programma's als PathAway of Atlas/Tracker Daarmee kun je gedigitaliseerde kaarten in gebruiken. Voor de PocketPC kun je denken aan Fugawi of OZIExplorerCE.

Je kunt stafkaarten niet overbrengen in een willekeurige pda routeplanner. Dus niet in de TomTom producten (of Alturion of Destinator) of voor de Palm in iets als DigiMap of Mapviewer. Daar moet je echt de bijbehorende kaarten bijkopen. Ieder programma heeft zijn eigen formaat om de kaarten in op te slaan.

Om heel eerlijk te zijn is een PocketPC GPS navigatie programma als TomTom Navigator (zeker versie 2) of Alturion een stuk beter dan wat er op dit moment voor de Palm beschikbaar is (DigiMap, MapViewer, Mapopolis, QuoVadis). Ik denk dat de PalmOS GPS navigatie markt nog op gang moet komen. Pas sinds OS5 zijn de PalmOS machines zwaar genoeg om dergelijke applicaties aan te kunnen. De PocketPC club heeft overigens net een workshop over GPS gehad. Misschien dat je daar wat over kunt vinden.

Bijvoorbeeld komt Garmin binnekort met de iQue 3600. Dat is een PalmOS PDA met GPS ingebouwd en met een routeplanner vergelijkbaar met reeds bestaande Garmin routeplanner GPS modellen (Streetpilot III).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 09 april 2003, 09:39
maltje
Guest
 
Berichten: n/a
De kaarten die ik heb zijn van ing(2cd's)daar kan je een wandeling op uitstippelen en dan vb op een etrex zetten.
Voor mij is het belangrijk dat ik de gps alleen kan gebruiken(wandelingen)dus de kans is groot dat ik de etrex koop(kan beter tegen de regen)
Maar het grote aankoop probleem is dus het volgende: Palm of pocket pc.
Uit ervaring weet ik dat de ing kaarten kan overbrengen naar een Ipaq.Of dit lukt met Palm weet ik niet.
Bij mijn M105 gaat het wel maar is de weergave van de kaartjes slecht.Zou dit bij een duurdere palm beter zijn??
Met citaat reageren
  #10  
Oud 09 april 2003, 10:53
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De PocketPC route software is het beste op planningsgebied. Voor statische kaarten is het PalmOS platform weer net het beste. Dat klinkt misschien vreemd, maar het scherm van de moderne PalmOS machines heeft een hogere resolutie dan dat van PocketPC's.

Het scherm van een PocketPC machine heeft een resolutie van 240x320 en dat van een moderne PalmOS PDA zal 320x320 (alle Sony Clies en de Palm Tungsten-T) of 320x480 (Sony NX/NZ) zijn. Dan heb je dus 33% tot 100% keer zoveel pixels ter beschikking en dat kun je gebruiken om meer kaart (of in meer detail) te tonen.

Als het je met een M105 lukt om de kaarten over te zetten dan moet dat eigenlijk met elke Palm wel lukken. Welk programma gebruik je daar dan voor? en welke op de iPaq?

Een programma als PathAway werkt bijvoorbeeld ook prima samen met een eTrex. Je kunt routes, tracks en waypoints uitwisselen. Als je een gecalibreerd kaartje hebt dan kun je je route/track mooi tonen op dat kaartje. Je kunt dan dus je eTrex gebruiken tijdens de trip en achteraf kun je dan leuk kijken waar je allemaal geweest bent.

Met een kabeltje kun je de eTrex altijd weer koppelen aan een iPaq of een Palm/Clie. Dan kun je dus ook in de auto gebruik maken van een routeplanningsprogramma.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 09 april 2003, 12:40
maltje
Guest
 
Berichten: n/a
Bij de software van ing kan je rechtstreeks de kaart overbrengen op de ipaq.
Met mijn palm weet ik het niet meer,ik geloof dat ik een deel van de kaart als tekeining gesaved heb en zo overgebracht naar de Palm.
het is een moeilijke vraag(ik weet het )maar het aanbod is zooooooooo
groot:Wat kopen een duurdere Palm,Ipaq,of misschien die nieuwe van Dell(lijkt mij ook wel wat)
Keuze maken wordt er niet makkelijker op.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 09 april 2003, 13:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Tsja, als je het aan de mensen hier vraagt dan zullen ze zeggen dat je een OS5 Palm Tungsten of Sony Clie moet kopen

Maar ja als je bepaalde software hebt die alleen op een specifiek platform draait dan gaat dat wel meewegen.

Of je die kaarten mee kan nemen op een Palm zou ik echt niet weten. Misschien dat je daar nog een extra programma voor nodig hebt zoals Fugawi, OZI Explorer of Touratech QV. Dat zijn programma's waarmee je allerlei formaten kunt inlezen en die je op Palm en/of Pocket PC programma's ook mee kunt nemen (OZI alleen met PocketPC).
Met citaat reageren
  #13  
Oud 09 mei 2003, 21:28
DeM@rt's schermafbeelding
DeM@rt DeM@rt is offline
Cyber lid
Voornaam: Martin
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Eerste stad aan de Waterweg
Berichten: 621
Zelf heb ik de volgende hardware:

Garmin Etrex Legend (met 8 mb ruimte voor kaarten)
Handspring Visor Prism (uitgebreid naar 16 mb geheugen)

Ik gebruik de Garmin eigenlijk nooit in combinatie met de Visor. Waarom niet? Mbv het programma Mapsource heb ik kaarten in de Etrex geupload. [met dit pakket kun je ook routes uitstippelen en uploaden in de etrex]
Deze zijn dermate gedetaileerd dat ik geen interesse heb aan de extra(?) info van de Palm. De Etrex gaat bij mij mee op de fiets, en dan in combinatie met een Palm (of IPAQ) [kwetsbaar!] lijkt mij dat onhandig, ook als je wandelt trouwens. In de auto kan ik mij voorstellen dat je een "truus" wilt hebben die je de route verteld. Dan ben je volgens mij aangewezen op een POCKET PC. Als het voor alleen wandelen is, raad ik je de aanschaf van de Etrex Legend aan.
De mogelijkheden die ik hierboven aangeef zijn slechts een klein voorbeeld van de etrex. Je kunt de manual downloaden op de Garmin site en eens gluren wat er allemaal mogelijk is.

Groet,
M@rt
__________________
When I see the price that you pay
I don't wanna grow up
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023