Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17 oktober 2003, 14:53
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Unhappy Handheld Basic++

Weet iemand hoe ik gegevens kan wegschrijven?

bv
text1 = "test"

En dat wil ik dan in een database kunnen opslaan en laden.

Ik ben redelijk bekend met visual basic... maar nog niet icm PalmOS
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 oktober 2003, 18:58
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Als je in de Samples map kijkt vind je erg duidelijke voorbeelden voor o.a. het werken met databases. In CountDown staat bijvoorbeeld een table en code als:

Dim rs as new tblTimer

lstTimer.Redraw=False
lstTimer.Sorted=hbSortNone
lstTimer.Clear
TryOpen:
on Error goto Err_UpdateTimerList
rs.OpenTable hbModeOpenExisting+hbModeReadOnly
If rs.RecordCount<>0 Then
While Not rs.EOF
lstTimer.AddItem rs.Name, rs.UniqueID
rs.MoveNext
Wend
End If
rs.Close

Dat lijkt toch heel erg oop het gebruik van een recordset in VB niet?

Je lukt je bij iedere taal die je wilt leren toch wat meer moeten verdiepen in Samples en Helpfiles. Dat lukt je niet in de twee uur die je nu bezig bent (gezien de post van vanmiddag).
Als het alleen om het snelle resultaat gaat (en niet snelheid of grootte van het programma) is NSBasic in de meeste gevallen de betere oplossing. HB++ ligt veel dichter bij VB en wint het op een aantal punten (bijvoorbeeld eenvoud van VFS-support van NSBasic).

Maar nogmaals als je snel een rijtje strings in een database wilt zetten gaat dat in NSBasic echt heel snel.

dim s(3) as string
dim i as integer
dim res as integer
dim db as database

'zo maar wat strings
s(1)="a"
s(2)="b"
s(3)="c"

'ga er vanuit dat de db al bestaat
'(kan het beste in de Startup-code gechecked worden)
'zet de strings in de database
res=dbOpen(db,"dbNaam",0)
for i=1 to 3
res=dbInsert(db,s(i))
next
res=dbClose(db)

Succes!
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 oktober 2003, 19:29
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Aha..

Ik ben maar aan de slag gegaaan met Handheld basic++ omdat ik eigenlijk niet zit te wachten om voor $149,95 een software-pakket aan te schaffen.


Maar toch bedankt (weer )
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 oktober 2003, 21:47
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
HB++ is 10x zo duur hoor
Van beide zowel NSBasic als HB++ is er een gratis demo. HB++-demo's hebben nagscreens, NSBasic-demo's werken maar 5 dagen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 oktober 2003, 22:06
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ik heb er even naar gekeken en het lijkt me geen slecht programma. NSBasic heeft runtimes nodig, HB++ niet.

Het zal aan mij liggen. Ik probeer een nieuw form te openen met code uit de helpfile. Het deel "Dim f as New frmWait" staat daar ook in. HB++ kent frmWait helemaal niet zegt hij.


edit:
Dim variablename as New formname. frmWait moet dus vervangen worden door de naam van de form. Weer een probleem minder

edit2:
volgens de benchmarks op http://goanna.cs.rmit.edu.au/%7Ewinikoff/palm/dev.html is het heel snel.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS

Laatst gewijzigd door Bram; 18 oktober 2003 om 10:20.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 oktober 2003, 12:02
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Okee dan. Met de nag-screens valt te leven. En al je werk voor 5 dagen zie ik niet echt zitten.

Ik denk dat ik zo weer verder kan en anders merken jullie dat vanzelf wel
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 oktober 2003, 13:26
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 18-10-2003, om 13:02 heeft Kaz dit gezegd in bericht #6
Okee dan. Met de nag-screens valt te leven. En al je werk voor 5 dagen zie ik niet echt zitten.

Ik denk dat ik zo weer verder kan en anders merken jullie dat vanzelf wel
Je bedoelt dat je geen zin hebt om te betalen. Tja, dan heb je dus geen idee wat een goede ondersteuning waard kan zijn.
Die is overigens bij NSBasic prima geregeld. Er is een veel grotere gebruikersgemeenschap dan bij HB++, maar HB++ is dan ook nog erg jong.
Met HB++ maak je erg snelle en relatief kleine programma's. De Runtime van NSBasic kan ik echter niet als nadeel zien. Het is ook mogelijk om C en Pascal programma's voor de PC te schrijven waar heel wat 'balast' als runtime bibliotheek voor nodig is (MFC/Delphi), maar daarmee is de taal of het programma wat je er mee maakt nog niet 'slecht'.

De Runtime van NSBasic is overigens mee te compileren zodat de gebruiker hem niet apart hoeft te installeren. Sterker, je kunt elke prc-file als resource mee compileren.
In NSBasic kun je bijvoorbeeld HiRes-programma's schrijven, dat is met HB++ nog niet mogelijk. HB++ heeft echter een grote toekomst denk ik. OS5 ondersteuning zal een kwestie van tijd zijn. Dan maak je met HB++ ook programma's die de mogelijkheden van een Tungsten helemaal kunnen uitbuiten.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 oktober 2003, 13:55
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 20-10-2003, om 14:26 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #7
In NSBasic kun je bijvoorbeeld HiRes-programma's schrijven, dat is met HB++ nog niet mogelijk. HB++ heeft echter een grote toekomst denk ik. OS5 ondersteuning zal een kwestie van tijd zijn. Dan maak je met HB++ ook programma's die de mogelijkheden van een Tungsten helemaal kunnen uitbuiten.
HB++ ondersteunt al HiRes en OS5.........
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 oktober 2003, 19:36
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Waar heb je het vandaan dat HB++ Hires ondersteunt? 1.0.1 ondersteunde het niet en bij de wijzigingen naar 1.0.2 kan ik er niets over vinden.

HB++ ondersteunt OS5 omdat het 68000 code genereert Als je dat OS5 ondersteuning noemt, ondersteunt elke taal OS5 op dit moment.
Een pro voor HB++ is dat het Armlets ondersteunt, maar die ondersteuning houdt niet in dat je die in HB++ kunt maken. Je kunt ze alleen mee linken.

Maar nogmaals. HB++ is een heel jonge taal met een grote potentie, maar er mag nog wel wat bijgeslepen worden. Onder andere bij de ondersteuning van database-functies en OS5-features.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 oktober 2003, 21:12
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 20-10-2003, om 20:36 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #9
Waar heb je het vandaan dat HB++ Hires ondersteunt? 1.0.1 ondersteunde het niet en bij de wijzigingen naar 1.0.2 kan ik er niets over vinden.

HB++ ondersteunt OS5 omdat het 68000 code genereert Als je dat OS5 ondersteuning noemt, ondersteunt elke taal OS5 op dit moment.
Een pro voor HB++ is dat het Armlets ondersteunt, maar die ondersteuning houdt niet in dat je die in HB++ kunt maken. Je kunt ze alleen mee linken.

Maar nogmaals. HB++ is een heel jonge taal met een grote potentie, maar er mag nog wel wat bijgeslepen worden. Onder andere bij de ondersteuning van database-functies en OS5-features.
Armlets ja....maar hij ondersteunt ze wel

HiRes...gelezen op het forum. Het werkt met plaatjes dacht ik. Meer ondersteuning komt bij de volgende versie die al uit had moeten komen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #11  
Oud 20 oktober 2003, 21:45
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Gelukkig ondersteunt NSBasic dezelfde (halfslachtige) manier om armlets te gebruiken (voor 1/10 van de prijs).
De HB++ ARM versie is voor zomer 2004 gepland; dan zijn echt snelle programma's te maken

Op het forum staat nog niet zo heel veel, maar wel dat er nog geen ondersteuning voor HiRes is.

http://www.handheld-basic.com/forum/viewtopic.php?t=88

Pas vanaf versie 1.0.3 (die 3 weken na 30 september zou verschijnen; dus misschien al morgen) wordt dat ondersteund.

De opmerking over de bitmaps zal ik je ook proberen te verklaren. Er zijn namelijk 2 vormen van hires, namelijk die op het niveau van bitmaps en die op het niveau van controls. De laatste vorm wordt door Palm pas vanaf de T3 ondersteund (Sony deed dat op haar eigen manier al eerder). De bitmap HiRes wordt al vanaf OS5.0 door Palm ondersteund.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023