Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 mei 2005, 20:12
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Nieuws] Microsoft lanceert Windows Mobile 5.0

Microsoft heeft vandaag een nieuwe versie van het Windows Mobile-besturingssysteem aangekondigd. Meest opvallende vernieuwingen: de kern van het besturingssysteem wordt hetzelfde voor PDA's en smartphones en... het besturingssysteem is ook Nederlandstalig!

Het is niet de bedoeling om op de Palmclub alle nieuwtjes rond Windows Mobile te bespreken. Maar omdat het voor iedere Palmgebruiker toch wel van belang is om te weten wat 'de concurrentie' doet, zullen we deze keer een uitzondering maken.

Tijdens een persconferentie op het Nederlandse kantoor van Microsoft werden de details van Windows Mobile 5.0 bekendgemaakt. Daar was ook een webcast te zien, waar Bill Gates vanuit de VS het nieuwe besturingssysteem aankondigde.

Wat is er zoal nieuw?
  • Persistente gegevensopslag - je raakt je gegevens niet kwijt als je batterij leegraakt
  • PowerPoint Mobile is toegevoegd aan de Office-suite
  • Word Mobile en Word Excel zijn de nieuwe namen van de mobiele versies van Word en Excel
  • Windows Media Player 10 Mobile - de player kan tijdens het afspelen nu ook albumhoesjes tonen en je kunt vanuit het programma muziek aanschaffen bij online muziekwinkels
  • Nieuwe foto- en video-applicatie
  • Ondersteuning voor harddisks en USB 2.0
  • Ondersteuning voor push-to-talk
  • Betere netwerkondersteuning, o.a. voor 3G en Wi-Fi
  • Eenhandsbediening, geen stylus meer nodig

Handig voor ontwikkelaars is dat er tegenwoordig ook een emulator beschikbaar is om applicaties vooraf mee te testen.

De Nederlandse versie is standaard al aanwezig in het besturingssysteem. HP heeft al upgrademogelijkheden voor de HP iPAQ hx2100, hx2400, hx2700 en hx4700. Later zullen de Phone Edition-apparaten (6300- en 6500-serie) volgen. Bezitters van een Dell X50 en X50v kunnen later dit jaar een upgrade maken.
Van Samsung kunnen we de SGH-i300 verwachten en High Tech Computer Corp. (HTC) is van plan de HTC Universal (zie afbeelding hieronder) te lanceren.

Meer info: Review PocketPC-club, Microsoft-productpagina en foto's persconferentie
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 28538.jpg‎ (116,7 KB, 72x gelezen)
Bestandstype: jpg 3343_30.JPG‎ (25,9 KB, 179x gelezen)
Bestandstype: jpeg MDA_lighs.jpeg‎ (69,7 KB, 122x gelezen)

Laatst gewijzigd door gonny; 12 mei 2005 om 14:21. Reden: Nieuw informatie over Nederlandse versie & updates HP en Dell
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 mei 2005, 07:48
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny
Word Mobile en Word Excel zijn de nieuwe namen van de mobiele versies van Word en Excel
Word Excel? Rare naam .
Je bedoelt vast Excel Mobile.

Vanwaar die plotselinge wijziging van naamgeving van het OS? Waarom geen Windows Mobile 2005 (of 2006)? Of kijkt MS ook naar de concurrent en dachten ze: Palm OS heeft versie 5, dus moete wij ook maar versie 5 introduceren anders lijkt het dat we achter lopen....

In hoeverre is WM5 compatibel met WM2003, WM2002, PPC2003, PPC2002? Moeten ontwikkelaars hun ontwikkelde applicaties nogmaals opnieuw programmeren? Voor het PPC platform is slechts Embedded VB, Embedded VC en .net als programmeertaal aanwezig. Sinds de introductie van Windows Mobile worden de eerste 2 niet meer ondersteund waardoor programma's ontwikkeld in die talen waardeloos zijn geworden en omgebakken moesten worden naar .net. Krijgen we nu hetzelfde met .net wat omgebakken moet worden naar .net versie 5?
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2005, 11:37
JvanEkris JvanEkris is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 26
Backward compatibility is bijna gegarandeerd. Maar voor meer info:
http://msdn.microsoft.com/library/de...lopers_faq.asp

Jaap
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 mei 2005, 10:15
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Jammer, niks revolutionairs dus.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2005, 14:46
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JvanEkris
Backward compatibility is bijna gegarandeerd.
LOL: compatibility is bijna gegarandeerd en vervolgens geef je een link naar een enorm document vol met incompatibilities. Dit document eindigt ook inderdaad met opmerkingen dat 2002 en 2003 applicaties niet zonder meer draaien op WM5.

Rare ideeen hebben die Microsoft (PPC) aanhangers over compatibiliteit .....
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 mei 2005, 15:43
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Vanwaar die plotselinge wijziging van naamgeving van het OS? Waarom geen Windows Mobile 2005 (of 2006)? Of kijkt MS ook naar de concurrent en dachten ze: Palm OS heeft versie 5, dus moete wij ook maar versie 5 introduceren anders lijkt het dat we achter lopen....
Omdat deze is afgeleid van Windows CE 5.0 en die is er al wat langer.

Citaat:
Moeten ontwikkelaars hun ontwikkelde applicaties nogmaals opnieuw programmeren?
Deels wel, houd je lekker bezig.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 mei 2005, 18:24
JvanEkris JvanEkris is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
LOL: compatibility is bijna gegarandeerd en vervolgens geef je een link naar een enorm document vol met incompatibilities. Dit document eindigt ook inderdaad met opmerkingen dat 2002 en 2003 applicaties niet zonder meer draaien op WM5.

Rare ideeen hebben die Microsoft (PPC) aanhangers over compatibiliteit .....
Als meer dan 90% zondermeer werkt noem ik dat goed. Normale Windows upgrades geven meer ellende.

Zo groot is dit document niet: het is een beschrijving van ALLE bekende problemen. Dit varieert van timing-problemen met driverloading tot de vernieuwde security constructies. Zolang men normaal met het OS omgaat heeft niemand last van de dar genoemde problemen, maar er zijn applicaties die zeer specifieke aandacht nodig hebben omdat ze gevoelig zijn voor timing of eigen drivers.....

Jaap
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 mei 2005, 21:54
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Mwah, exotische PalmOS applicaties zijn vaak ook niet backwards compatible - al wordt bij elke PalmSource conferentie de backwards compatibility geroemd - dus zo erg is dat inderdaad ook weer niet.

__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 mei 2005, 07:31
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JvanEkris
Als meer dan 90% zondermeer werkt noem ik dat goed. Normale Windows upgrades geven meer ellende.
Waar haal je deze cijfers vandaan? Als een door mij ontwikkelde Windows applicatie probleemloos werkt op alle machines van W'95 via W'98, W' NT, W'ME, W'XP tot W'2000 en de door mij ontwikkelde PPC applicatie slechts wekt op PPC 2002 en met een apart te downloaden runtime module op PPC 2003 en daarna nergens meer op krijg ik toch echt een ander beeld.

Citaat:
Zo groot is dit document niet: het is een beschrijving van ALLE bekende problemen. Dit varieert van timing-problemen met driverloading tot de vernieuwde security constructies. Zolang men normaal met het OS omgaat heeft niemand last van de dar genoemde problemen, maar er zijn applicaties die zeer specifieke aandacht nodig hebben omdat ze gevoelig zijn voor timing of eigen drivers .....
Die applicatie van mij is een gewoon registratieprogrammaatje en als ik het document goed lees zal het niet meer op WM2005 werken .... en ik ga toch echt "normaal" met het OS om.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 mei 2005, 09:59
JvanEkris JvanEkris is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Waar haal je deze cijfers vandaan?
Rechtstreeks bij het ontwikkelteam van Microsoft zelf: zij hebben met veel third-party ontwikkelaars (vrijwel alle applicaties die op een specifieke lijst van Microsoft staan) gekeken wat er moest wijzigen, daardoor is de hiervoor genoemde ook ontstaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Die applicatie van mij is een gewoon registratieprogrammaatje en als ik het document goed lees zal het niet meer op WM2005 werken .... en ik ga toch echt "normaal" met het OS om.
als ik kijk naar de .Net applicaties die we vanuit de PocketPC-club ontwikelen is er absoluut niets gewijzigd.....

Jaap
Met citaat reageren
  #11  
Oud 21 mei 2005, 16:36
maartendevries maartendevries is offline
Lid
Voornaam: Maarten
Model: Sony Clie PEG-NZ90
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Woerden
Berichten: 12
Het blijft alleen jammer dat Windows de grote menubars bijft behouden. Bij palm zijn deze een slag kleiner en geeft de mogelijkheid meer informatie op het scherm te vertonen.

Ben wel benieuwd of je rechtstreeks in de agenda, afspraken kunt editten (zoals bij palm kan). Het edit, wijzigen en OK , zoals het voorheen ging was mij te omslachtig.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 21 mei 2005, 17:06
JvanEkris JvanEkris is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 26
Maar het voordeel van deze grotere menubars is wel dat je ze zonder een stylus (met vingers) kunt bedienen....

Jaap
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 mei 2005, 17:11
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JvanEkris
Maar het voordeel van deze grotere menubars is wel dat je ze zonder een stylus (met vingers) kunt bedienen....
Vrijwel alle menubars zijn prima met de dpad te bedienen. Blijft je scherm bovendien vetvrij
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #14  
Oud 21 mei 2005, 17:11
maartendevries maartendevries is offline
Lid
Voornaam: Maarten
Model: Sony Clie PEG-NZ90
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Woerden
Berichten: 12
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JvanEkris
Maar het voordeel van deze grotere menubars is wel dat je ze zonder een stylus (met vingers) kunt bedienen....

Jaap
Maar je gaat toch niet met je vingers op het schermpje aan zitten drukken. Dan is het binnen de kortste keer een grote vette boel, dat lijkt mij in ieder geval. Ik moet je wel nageven dat WM2005 echt een verbetering is t.o.v. het oude systeem.

Ik heb altijd een PPC gehad, nu een uitstapje gemaakt naar Palm met de NZ90 van Sony. Maar wil nu toch wel weer graag een hx4700 kopen als daar een update voor WM2005 voor komt.

Even b.t.w., ben jij Jaap van Ekris van PocketPC-Club?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 21 mei 2005, 17:20
maartendevries maartendevries is offline
Lid
Voornaam: Maarten
Model: Sony Clie PEG-NZ90
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Woerden
Berichten: 12
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Vrijwel alle menubars zijn prima met de dpad te bedienen. Blijft je scherm bovendien vetvrij
Dat is wel waar, maar dan heb je nog steeds die grote menubars...
dat vind ik echt jammer van magneto, dat daar nog geen oplossing o.i.d. is gevonden, niet iedereen gaat met z'n (vette) vingers op het scherm drukken!?!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023