Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 augustus 2004, 07:35
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Sony PDA met PPC of Symbian?

Komt Sony terug met een PPC of Symbian PDA? Lees hier meer...
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #2  
Oud 10 augustus 2004, 08:05
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Lijkt me goeie tijd voor mij om over te stappen dan, gna gna
  #3  
Oud 10 augustus 2004, 09:14
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
naar PPC of naar PalmOne?
  #4  
Oud 10 augustus 2004, 09:16
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Het staat overigens ook op Tweakers.
Citaat:
Brighthand meldt dat Sony mogelijk Pocket PC's wil gaan verkopen. In juni kondigde het bedrijf aan te stoppen met zijn Clié-pda's op basis van het Palm-besturingssysteem buiten Japan. Onbevestigde bronnen melden nu dat het bedrijf zijn internationele comeback wil maken, maar dit keer met een ander besturingssysteem. Sony heeft nooit gezegd dat het geen handhelds meer zou produceren of verkopen, maar stelde enkel dit jaar geen pda's meer te zullen verkopen buiten Japan. Deze bronnen beweren dan ook dat het schrappen van de Clié's geen zaak was van dalende vraag, maar dat Sony niet tevreden was met de richting die PalmSource met het Palm OS wou uit gaan.

Volgens GigaOm is Sony nu bezig met een overschakeling naar het Windows Mobile besturingssysteem of Symbian. Een woordvoerder van Sony zei een tijdje terug dat het bedrijf van dichtbij volgt hoe PocketPC zich ontwikkelt en hoe de Symbian-wereld zich openvouwt. Het feit dat het Palm OS, dat ooit de onbetwistbare leider op de handheld-markt was, tegenwoordig slechts een kleine voorsprong meer heeft op Windows Mobile, terwijl ook Symbian zijn deel van de taart opeist, zal vermoedelijk ook van invloed geweest zijn op de keuze om de Clié-productlijn stop te zetten.
Klik op de link om het artikel met de bijbehorende links te lezen.
  #5  
Oud 10 augustus 2004, 10:36
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Het lijkt me toch wat vreemd als Sony een Pocket PC zou gaan uitbrengen, Symbian lijkt me een betere kandidaat. En dan nog: waarom zou Sony zelf iets uitbrengen als ze al via SonyEricsson al een telefoonmerk hebben? Enige manco daarbij is dat de P900/P910 wel een erg high-end device hebben, en dat er niets tussenin zit. Zoiets als de SPV of de Nokia 6600. Da's voor de massa wel interessant, en dus ook voor Sony.
__________________
gonny
  #6  
Oud 10 augustus 2004, 10:43
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ach, het gaat om een vaag gerucht. Eerst maar eens zien wat er werkelijk van komt.
__________________
What the FAQ?
  #7  
Oud 10 augustus 2004, 10:52
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Storm in een glas water.

Ten eerste zegt de bron helemaal niet dat Sony overweegt PPC's te gaan maken, maar dat ze sowieso de markt in de gaten aan het houden zijn. Dat is wat ieder bedrijf doet.

Ten tweede zijn handhelds zonder GSM/CMDA een aflopende zaak. De Clie lijn, hoewel ontzettend innoverend, is nooit echt winstgevend geweest voor Sony terwijl Sony Ericsson retegoed verkoopt. Mij lijkt het beter daarin te investeren.

Ten derde denk ik dat Sony en MS een no-go is vanwege de bedrijfsstrategie van Sony wat betreft handhelds. Sony innoveerde de handheldmarkt door handhelds te maken zoals de NX of UX serie, met ingebouwd toetsenbord, als eerste met een camera (was 2 jaar geleden gewoon erg hip), een 320x480 scherm, etc. en vele wijzigingen aan het PalmOS besturingssysteem. Palm Inc. / PalmSource liet en laat dat toe aan haar licencienemers. Microsoft is veel strakker in de regels voor hardware en om software te modificeren. Vandaar ook dat alle PPC's in de basis op elkaar lijken. Het lijkt me ontzettend on-Sony om zich in het keurslijf van Microsoft te gaan wurmen wat betreft handhelds.

En ten vierde, Sony heeft nog steeds een smak aandelen van Palmsource, die ze niet hebben verkocht. En in japan, waar de Clie's 90% van de markt hebben, blijven ze Clie's produceren met PalmOS.

En tenslotte, niets is provocerender dan te speculeren dat Sony na het verlaten van PalmOS opeens PPC's gaat maken. Ik denk dat de bron website wat extra hits nodig had.
  #8  
Oud 10 augustus 2004, 10:54
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Je hebt m'n vraag nog niet beantwoordt Gaz
  #9  
Oud 10 augustus 2004, 11:12
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 10-08-2004, om 11:54 heeft jean-paul dit gezegd in bericht #8
Je hebt m'n vraag nog niet beantwoordt Gaz
Hij is op het moment nog niet beantwoordbaar.
  #10  
Oud 10 augustus 2004, 12:55
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Volgens mij moet Gaz eerst een nieuwe Avatar maken (Symbian powered of PPC underpowered )

En ik heb dit draadje verplaatst naar Chat&Off-topic.

Waar Sony ook mee gaat komen: als het maar weer innovatief is, want dat houdt de concurrentie scherp en dat is goed voor iedere pda-gebruiker.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #11  
Oud 10 augustus 2004, 15:24
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
En ik zet hem even terug in Nieuws & wist-je dat, want het is geen chat en het is zeker niet off-topic Als PalmOS-licentiehouder zijn alle mogelijkheden nog open voor Sony. Ik ben het er overigens mee eens dat Sony dit als een mogelijk 'dwangmiddel/proefballonnetje' gebruikt om druk op Palmsource te zetten: 'Have it our way or pay the consequenses'
  #12  
Oud 10 augustus 2004, 15:45
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 10-08-2004, om 16:24 heeft jean-paul dit gezegd in bericht #11
Ik ben het er overigens mee eens dat Sony dit als een mogelijk 'dwangmiddel/proefballonnetje' gebruikt om druk op Palmsource te zetten: 'Have it our way or pay the consequenses'
Graag.

Zonder Sony is PalmOS toch ten dode opgeschreven, en als er iemand is die HP aankan dan is het Sony wel.

Hierbij wil ik bij een eventuele comeback van Sony een oproep doen aan alle Palmone gebruikers:

Als jullie eens van die hardnekkige merkenbinding afkomen en ook voor een Sony durven te kiezen wanneer ze in een bepaald segment een superieur product maken (kuch, TH55, kuch), dan maakt Windows Mobile geen schijn van kans.
  #13  
Oud 11 augustus 2004, 09:00
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Ik ben het er overigens mee eens dat Sony dit als een mogelijk 'dwangmiddel/proefballonnetje' gebruikt om druk op Palmsource te zetten: 'Have it our way or pay the consequenses'
Weet je dit zeker? Tenslotte is Sony begonnen met Hi-Res / "HiFi" devices en heeft PalmOne dit gewoon overgenomen. Ik geloof dus niet zo in een "ruzie" tussen PalmOne en Sony.
Citaat:
Zonder Sony is PalmOS toch ten dode opgeschreven
Ook hier geloof ik niet echt in. Er is een tijd geweest dat er alleen Apple Macintoshes waren, toen kwamen er opeens "klonen" (die moesten voldoen aan de eisen van Apple). Nu de klonen weer verdwenen zijn is Apple nog steeds springlevend. Geldt dat ook niet voor PalmOne?
  #14  
Oud 11 augustus 2004, 09:17
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Weet je dit zeker? Tenslotte is Sony begonnen met Hi-Res / "HiFi" devices en heeft PalmOne dit gewoon overgenomen. Ik geloof dus niet zo in een "ruzie" tussen PalmOne en Sony.
Enig andere optie: PalmOne nam het *niet* over en brengt nu nog steeds met opgevoerde m515's met een 200 MHz processor, geen MP3, 160x160 uit.... dan hadden we allang dag met het handje gezegd tegen PalmOS. Sony heeft enorm veel pionierswerk gedaan op het gebied van PalmOS, waar PalmOne nu nog steeds direct van profiteert. Zelf had Palm Inc. geen zin noch de visie om het zelf te ontwikkelen.

Citaat:
Ook hier geloof ik niet echt in. Er is een tijd geweest dat er alleen Apple Macintoshes waren, toen kwamen er opeens "klonen" (die moesten voldoen aan de eisen van Apple). Nu de klonen weer verdwenen zijn is Apple nog steeds springlevend. Geldt dat ook niet voor PalmOne?
Hm, ik denk dat het toch niet vergelijkbaar is. Hoeveel van de personal computers binnen de zakelijke wereld en consumenten denk je dat Apple bezit? 1% ? 5 %? Hoewel nog zeer zwaar gebruikt in de grafische wereld noem ik dat niet echt springlevend. Daarnaast heeft Apple goede exposure en cash van iPod (man, dat is een werkwoord geworden in de VS) en iTunes gehad waardoor Apple misschien levendiger lijkt dan hun computer segment doet vermoeden.

Palm had ooit 90% van de PDA markt in handen. Nu is dat door toedoen van PPC 50% en dan tel ik de symbian appraten niet eens mee, die zich ook nog zullen ontwikkelen. Als Palm terugvalt naar het percentage wat de Mac's nu hebben, noem ik dat, gezien de geschiedenis, niet "springlevend" meer.
  #15  
Oud 11 augustus 2004, 09:32
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Vlak Handera ook niet uit wat betreft innovatieve toevoegingen: als eerste een hogere schermresolutie (240*320 terwijl toen 160*160 gebruikelijk was), scherm-rotatie, meerdere lettertypen, Virtual Graffiti, Jogdial, een echte speaker en microfoontje en de combinatie van SD en Compact Flash.

Alleen hoop ik dat palmOne niet zo Sony-volgzaam is dat ze binnenkort ook met een Symbian pda komen

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee

Laatst gewijzigd door RoelvdV; 11 augustus 2004 om 09:42.
  #16  
Oud 11 augustus 2004, 09:39
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Vlak Handera ook niet uit wat betreft innovatieve toevoegingen (Virtual Graffity bijvoorbeeld).
Handera 330 was inderdaad !! Helaas was het bedrijf te klein om een deuk in een pakje boter te slaan. Gelukkig gebruik ik nu nog steeds de handera 18 font op mijn Palms, zeer leesbare font, en passen er meer onder en naast elkaar dan de standaard font. (22 pixels)

Zoeken naar: fonts4os5
  #17  
Oud 12 augustus 2004, 08:32
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Sony heeft enorm veel pionierswerk gedaan op het gebied van PalmOS, waar PalmOne nu nog steeds direct van profiteert. Zelf had Palm Inc. geen zin noch de visie om het zelf te ontwikkelen.
Ik denk dat Sony inderdaad PalmOne (US Robotics, 3Com: we weten allemaal waar de Palm wegkomt en wat voor bedrijfstechnische problemen er zijn geweest) een stap voor geweest is. Dat PalmOne geen visie zou hebbeb bestrijd ik. Mischien wel een beetje een te strak beleid.
Citaat:
... personal computers binnen de zakelijke wereld en consumenten denk je dat Apple bezit? 1% ? 5 %?...
In Europa misschien. In America ligt het toch echt wel hoger. Bovendien gaat het niet zo zeer om een percentage, meer om levensvatbaarheid van een bedrijf (absolute getallen).
Citaat:
Palm had ooit 90% van de PDA markt in handen. Nu is dat door toedoen van PPC 50% en dan tel ik de symbian appraten niet eens mee, die zich ook nog zullen ontwikkelen. Als Palm terugvalt naar het percentage wat de Mac's nu hebben, noem ik dat, gezien de geschiedenis, niet "springlevend" meer.
Nogmaals: het gaat niet om percentages maar om absolute getallen. De groei in PDA's is enorm geweest. Palm heeft gewoon minder hard gegroeid dan PPC.
(90% van een miljoen is 900.000; 50% van 10 miljoen is 5 miljoen).
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023