Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07 juni 2005, 17:15
Frenk
Guest
 
Berichten: n/a
Question Adapt bluetooth GPS of Holux GR-236 ??

Kan iemand mij adviseren?

Ik twijvel tussen
a- een Adapt bluetooth receiver (=>16 kanaal's, tot 20u. stb., € 95,-) en
b- een Holux GPSlim GR 236 (=> kanaal's, tot 9u stb., € 175,-) ook bluetooth, voor mijn TH55 met tomtom4.
Ik lees enerzijds dat de Holux erg goed is; erg accuraat, oa door nieuwe SiRF Star III chipset (whatever that may be) en wat extra toeters en bellen (fleet management, G-mouse (???)). Anderzijds dat deze module snel het signaal kwijt is bij grotere snelheden(bv. op de snelweg), enige malen resetten is dan nodig schijnt. (lijkt me heel vervelend onderweg)
Vraag: is dit normaal, hebben andere receivers dit ook??
Over de Adapt heb ik minder gebruikers ervaringen kunnen vinden, wel allen positief alleen zou deze juist weer vreemd reageren ('rond-hoppen') bij lage snelheden (lees wandelen) las ik ergens.
Vraag heeft iemand ervaring met de ADAPT en wat is die dan??
Wil hem gebruiken in auto, op fiets en wandelend. Het geld maakt me niet zo heel veel uit, wil gewoon de beste prijs/kwaliteit.

Grote dank
Frenk
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 juni 2005, 18:05
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Zelf heb ik de Adapt. Met rondhollen door Groningen heb ik niets van 'rond-hoppen' gemerkt. Ik heb hem wel eens naast een (bedrade) GPS ontvanger met SIRF II chipset gehouden, en die was wel iets nauwkeuriger. Maar verder ben ik er prima over te spreken.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 08 juni 2005, 13:16
Frenk
Guest
 
Berichten: n/a
Dank je voor je antwoord.
Hoe nauwkeurig is die Adapt overigens? Ik wil best wat betalen voor wat extra nauwkeurigheid om te voorkomen dat je in de stad de afslag net voorbij bent als je hoort dat je bv. rechtsaf moet. Probeer er achter te komen of ik daarvoor de duurdere holux moet aanschaffen, alleen wil ik dan weer niet minuten bezig zijn om hem aan te zetten op de snelweg.
Heeft iemand daar overigens nog ervaring mee??

dnk
Frenk
Met citaat reageren
  #4  
Oud 08 juni 2005, 13:38
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nee, dat is echt quatsch. Alle GPS receivers zijn prima geschikt om mee te navigeren in de auto. De ingebouwde innauwkeurigheid van 15 +- 10 meter merk je echt niks van als je aan het rijden bent.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 08 juni 2005, 13:53
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Hi Frenk,
Het zijn niet de modellen waartussen jij je keuze wilt maken, maar de gebruikte techniek komt gewoon overeen. Misschien kun je dus nog wat extra informatie uit dit review halen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 08 juni 2005, 13:56
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Van de Adapt 16-kanaals kun je bij onze buren een uitgebreid review vinden, evenals een preview van de Holux
Met citaat reageren
  #7  
Oud 08 juni 2005, 22:37
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho op 08-06-05 14:38 in bericht #4
Nee, dat is echt quatsch. Alle GPS receivers zijn prima geschikt om mee te navigeren in de auto. De ingebouwde innauwkeurigheid van 15 +- 10 meter merk je echt niks van als je aan het rijden bent.
Ik heb toch wel andere ervaringen, zowel van mezelf als gehoord van anderen. Ik heb twee GPS'en: Holux GM251+ (outdoor) en Rikaline 6010-X5 (auto) en daar zit toch wel veel verschil op. De Rikaline werkt met SirfII chips en die hebben toch de neiging om na te ijlen en een zijdelingse afwijking (30-50m) te hebben, waardoor de afslagwaarschuwingen soms aan de late kant komen. De Holux is minder gevoelig, maar werkt veel nauwkeuriger.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #8  
Oud 01 juli 2005, 16:54
Chris Bastiaens Chris Bastiaens is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 26
Mijn ervaringen met de Adapt Bluetooth GPS receiver

Ik heb gedurende enkele dagen een Adapt BT GPS in mijn bezit gehad, maar wegens slechte ervaringen heb ik hem teruggestuurd (PDAshop) en een Holux GR-236 "in ruil" gevraagd; ik twijfelde voor mijn aankoop al tussen die twee modellen en had uiteindelijk gekozen voor de Adapt, wegens het grote prijsverschil (99 euro tegen 180 euro).
Ik heb de Holux nog niet ontvangen, maar als ik er wat mee gespeeld heb, zal ik over mijn ervaringen met dat toestel hier ook vertellen. Mogelijk is dat door omstandigheden pas in augustus, maar ik zal het zeker doen (staat in de Kalender van mijn T3 ). Hopelijk kan ik dan vertellen over betere ervaringen.

Voorlopig nu alleen nog de redenen waarom ik niet tevreden ben over de Adapt:

- het duurde altijd even eer de Palm de Adapt had gevonden, gewoonlijk moest ik zelfs eerst Bluetooth terug afzetten en dan terug aanzetten. Wat gewoonlijk ook hielp (heel raar, vind ik zelf) is in BT-Prefs "Discoverable" of "Connectable" veranderen. Soms was echter een (gelukkig soft) reset nodig! Met de Holux GR-230 BT GPS van mijn vrouw heeft de T3 geen probleem.
- als ik de Navigator+Adapt enkele uren niet meer gebruikt had, dan moest ik het "paswoord" terug ingeven. Dit ligt volgens mij niet aan de Palm (T3), want met de Holux van mijn vrouw in combinatie met mijn T3 heb ik dat niet voor.
- het rondhoppen bij wandelen of fietsen waar ik al over gelezen had, gebeurt inderdaad en is ook wel vervelend: aan een kruispunt wisselde mijn positie op het scherm voortdurend (om de halve seconde) tussen de hoofdstraat en de zijstraat. Als je de buurt niet kent, dan is dat wel vervelend: zoeken naar de naambordjes, kijken op de Palm en dan kan je verder. Dan betaal ik toch liever wat meer...
- door de onzekerheid van de Adapt over de positie, is hij ook onzeker over de snelheid: die varieerde bij het wandelen aan constante snelheid stappen tussen 4 km en 12 km. Ik stap wel goed door, maar 12 km, dat haal ik toch niet, hoor!
- het gekste (maar in ons vlakke land wel minder vervelend, want onnodige info) is dat de hoogtebepaling totaal niet klopt: de Adapt rapporteerde consistent -12m waar het volgens onze Holux GR-230 22m is.
- ook vervelend is, dat de Adapt geen fix kan maken als je niet stilstaat, zelfs als je gewoon wandelt. Zelfs na enkele honderden meters is hij dan nog aan het zoeken. Ik ging dan maar even op een bank zitten, en na een paar tientallen seconden had hij een fix. De Holux kan wel een fix maken als je niet stilstaat. Hij doet er waarschijnlijk wat langer over als je al rijdt dan wanneer je stilstaat, maar je kan in ieder geval al vertrekken.

Ik was bereid wat gebruiksgemak en zo in te leveren in ruil voor een veel lager prijskaartje, maar deze onnauwkeurigheden en onzekerheden vond ik toch te gortig; reden waarom ik de Adapt dan ook heb teruggestuurd. Hopelijk presteert de GR-236 beter. Ik heb goede hoop, want met de GR-230 heb ik wel goede ervaringen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 01 juli 2005, 17:22
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Bastiaens
- het rondhoppen bij wandelen of fietsen waar ik al over gelezen had, gebeurt inderdaad en is ook wel vervelend: aan een kruispunt wisselde mijn positie op het scherm voortdurend (om de halve seconde) tussen de hoofdstraat en de zijstraat.
- door de onzekerheid van de Adapt over de positie, is hij ook onzeker over de snelheid: die varieerde bij het wandelen aan constante snelheid stappen tussen 4 km en 12 km. Ik stap wel goed door, maar 12 km, dat haal ik toch niet, hoor!
Volgens mij hebben alle GPSmuizen dat probleem van het rondhoppen, dus ook de duurdere.
Citaat:
- het gekste (maar in ons vlakke land wel minder vervelend, want onnodige info) is dat de hoogtebepaling totaal niet klopt: de Adapt rapporteerde consistent -12m waar het volgens onze Holux GR-230 22m is.
Het schijnt voor elke GPSmuis lastig te zijn om de goede hoogte te berekenen. Maar de Adapt stond altijd op -12 meter? Dat kan natuurlijk niet kloppen, al liggen sommige plekken in Nederland natuurlijk echt zo laag.
Citaat:
- ook vervelend is, dat de Adapt geen fix kan maken als je niet stilstaat, zelfs als je gewoon wandelt. Zelfs na enkele honderden meters is hij dan nog aan het zoeken.
Dit probleem hebben duurdere GPSmuizen ook al heb ik die ervaring alleen als ik in de auto zit. Met wandelen heb ik het nooit geprobeerd.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 juli 2005, 13:17
Menno
Guest
 
Berichten: n/a
Mocht je voor Adapt kiezen. Ik heb op andere forums gelezen dat ze hem via E-bay ver (heel ver) onder de € 95,- hebben kunnen aanschaffen.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 27 augustus 2005, 19:52
Chris Bastiaens Chris Bastiaens is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 26
Mijn ervaringen met de Holux GPSlim236

Eindelijk tijd gevonden om mn bevindingen met de Holux GPSlim236 op het forum te zetten.

Positief:
1) De 236 vindt en houdt zijn fix zelfs in zeer moeilijke omstandigheden. Ik som er enkele op:
- onder afdak in treinstation: 10 satelieten, correcte positie, wel aan verkeerde kant vd sporen, wschl te wijten aan afdak: ik sta zowat twee meter onder het dak wegens de regen
- In rijdende trein (120km/h): 7 á 10 satelieten, correcte positie, zelfs als de GPS in mn jaszak zit
- Fix (5 satellieten) gemaakt vanuit vertrekkende trein in normale tijd. Normaal ga je natuurlijk in een trein niet je GPS gebruiken, maar al auto-rijdend is het nogal moeilijk om je GPS goed te volgen.
- Onder dicht bladerdek in een loofbos: 7 of 8 satelieten; nooit ontvangst verbroken
- in verschillende dalen in de Ardennen: gewone stabiele fix, dikwijls 10 satellieten, waar wel een zwak signaal van wordt ontvangen, maar de 236 houdt er keurig zijn fix mee.
2) Ergens op dit forum had ik gelezen over een 236 die bij hoge snelheid op de autosnelweg moet gereset worden. Ik heb dit uitgeprobeerd op de TGV: aan 280km/h hield de GPS zijn fix met minstens 7 satelieten gedurende meer dan een uur. Geen enkele keer moeten herbeginnen!
Ook in de wagen op de autosnelweg heb ik nooit zulke problemen gehad.
3) In buikzakje (of heupzakje) ook goede ontvangst, dus bij te felle zon (GPS wordt te warm onder voorruit in felle zon) blijft GPS gewoon in mijn buikzakje. Zelfde stabiele ontvangst in mn jaszak of bij het opladen in de auto gewoon in het bakje onder de sigarenaansteker van de wagen. Mijn auto heeft wel geen voorruitverwarming en ik heb de 236 ook nog niet in zulke wagen kunnen testen.
4) De lange levensduur (negen uur) van de batterij is zeer comfortabel: op vakantie op uitstap of op wandeling zette ik 's morgens gewoon de GPS in mn buikzakje op en als ik gedurende de dag mn positie nodig had of een route moest "uitrekenen", was de GPS ogenblikkelijk "paraat".
In al deze omstandigheden gaf TomTom N. 5 de correcte plaats op de kaart aan.
5) Nog een paar dingen die ik vanzelfsprekend vind, maar die voor de GPS van Adapt blijkbaar niet zo eenvoudig bleken:
- De Palm kan altijd een Bluetooth verbinding maken met de 236. Ik heb - na de eerste keer te verbinden - nooit het scherm gekregen waarin je het Bluetooth apparaat van je keuze moest selecteren
- Ik heb, na de eerste keer, nooit opnieuw het paswoord van de GPS moeten invoeren.
- Ik heb ook nooit een softreset moeten uitvoeren op de Palm omdat de Palm absoluut niet kon verbinden met de GPS

Om een fix te maken, moet je wel beginnen met een voldoende sterk signaal van minstens drie satellieten. Eens die fix gemaakt is, mag het signaal van de satellieten behoorlijk zwak worden door bv dicht bladerdek, gebouwen of gebergtes.

Negatief:
1) De 236 geeft in Lier, Belgie, bijna consequent een hoogte aan van -12 meter, terwijl we hier toch tussen de 4 en de 16 meter boven de zeespiegel zitten. Gelukkig is die hoogte voor mij nooit van belang.
2) Nogal hoge prijs.

Conclusie:
Zeer betrouwbare en stabiele GPS, die zelfs in moeilijke omstandigheden de juiste positie aangeeft en die zelfs niet echt hoeft stil te staan om een fix te maken.
Voor die kwaliteit neem ik de hoge prijs er graag bij!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 28 augustus 2005, 12:27
enakje
Guest
 
Berichten: n/a
Ik ben ook zeer tevreden met mijn holux 236. De enige plek waar hij zijn signaal verliest is in de ommuurde kelder met 4 plafonds boven mijn hoofd.

In de auto onder de ruit altijd volledig signaal van 7+ satellieten (tomtom balkje vol).
In de trein prima bereik vanuit mn borstzak (alleen heeft tomtom wel de neiging je op een naastgelegen weg te planten).

En robuust is het kleine apparaatje ook! Tot mijn grote schrik liet ik hem van 1 hoog op de stenen kletteren, waar ik hem in 5 stukjes aantrof (bovenkant, onderkant, printplaatje, aanuit knop, batterij). Toen ik hem in elkaar zette deed hij het nog !!

Ik was in het begin bang voor slechter signaal oid maar heb hier nog geen last van ondervonden.

Ook het reset probleem waar je mensen over hoort (geruchten misschien?) heb ik nooit last van gehad.

Het is een prijzig dingetje, maar liever een goeie dan een van 80 euro die zijn werk niet goed doet.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 28 augustus 2005, 20:16
Chris Bastiaens Chris Bastiaens is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door enakje
In de trein prima bereik vanuit mn borstzak (alleen heeft tomtom wel de neiging je op een naastgelegen weg te planten).
Klopt, het zou handig zijn als je in tomtom de keuze zou hebben om je cursor exact op het scherm te zetten op de plaats die de GPS aangeeft, niet bij navigatie natuurlijk, maar wel als je GPS+tomtom gebruikt om je positie te bepalen.
Citaat:
En robuust is het kleine apparaatje ook!
Ik heb mijn 236 ook al eens laten vallen en alles klikte inderdaad heel makkelijk terug in elkaar. Geen enkel barstje in de behuizing en alles werkt nog perfect!

Laatst gewijzigd door Chris Bastiaens; 28 augustus 2005 om 22:25.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023