Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 02 juni 2004, 10:57
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Aanrader voor zeilers: Fugawi

De Pinksterdagen doorgebracht met een rondje Waddenzee. Bij Lauwersoog eruit en bij Harlingen er weer in. Middels Fugawi heb ik BSB zeekaarten overgebracht naar de PDA-met-GPS. Zodoende wist ik niet alleen waar ik was, ook kun je er eenvoudig waypoints mee maken en routes mee uitzetten. Hij geeft de voorliggende koers, afstand tot waypoint en snelheid aan. De PDA meldt vervolgens dat je de waypoint hebt bereikt. De kaart schuift daarbij onder je GPS-positie door.

Middels een track-functie kan het programma om de zoveel seconden een dotje in de kaart plaatsen, waardoor je de gevolgde koers en de snelheid ervan kunt zien. Het allerleukste is dat die tracks thuisgekomen met een druk op de hotsync-knop geplot worden in de zeekaarten en dan eenvoudig kunnnen worden geprint. Een aanrader.

Minpuntjes bij mijn (verouderde?) versie van Fugawi-for-PalmOS waren dat ik niet kon uitzoomen, en dat met het vertalen van de kaart naar de Palm de kleuren verdwenen. Maar wellicht deed ik het niet volgens het boekje.

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 juni 2004, 20:08
Gravy
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb zeer goede ervaring met Pathaway. Daar kan je ook BSB kaarten inlezen via het programma Touratech www.ttqv.com.
Daarnaast kan Pathaway ook overweg met de DKW kaarten van Stentec. Daar is een conversie voor nodig maar dat werkt zeer goed. Ik heb inmiddels de gehele Waddenzee en IJsselmeer in de Sony Clie zitten. Ook een voordeel van Pathaway t.o.v. Fugawi is dat je met hoge resolutie, hoge kleuren en volledig scherm kunt varen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg img_2508_small.jpg‎ (22,8 KB, 153x gelezen)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 juni 2004, 21:03
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@Gravy:

Dank je voor je bijdrage. Ik heb ook Pathaway op m'n Clie. Dat leek me ook een behendig programma, maar wel met kaarten die beduidend meer geheugen vragen. Ik loop daar tegen het probleem aan dat ik middels Touratech QV (2.5)slechts gedeelten van de gehele kaart kan converteren in .bpm. Vertaal ik de hele kaart met een behoorlijke reolutie, dan krijg ik een foutmelding.
Vertel me, wat is je foef om een hele kaart in een keer te converteren (en toch een hoge resolutie te houden?)

Groet,

Edit: foef ontdekt.
__________________
[][][][][][][]

Laatst gewijzigd door jeeptricks; 04 juni 2004 om 01:07.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 juni 2004, 20:44
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Ik kan met Fugawi in één keer de reeds gecalibreerde .KAP/bsb-kaarten naar mijn Clie brengen. En dan werkt de GPS feilloos. M.a.w. de calibratie blijft intact. Met Pathaway lukt me dat niet. Wie weet hoe ik dat wel doe?

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 juni 2004, 22:38
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 02-06-2004, om 22:03 heeft jeeptricks dit gezegd in bericht #3 .
Vertel me, wat is je foef om een hele kaart in een keer te converteren (en toch een hoge resolutie te houden?)
Edit: foef ontdekt.
Zou je die foef met ons willen delen. Misschien dat een ander Palmclublid er ook wat aan heeft .
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 08 juni 2004, 21:22
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@metck:
je maakt een punt.

De foef:
Als je de hele kaart wilt omzetten naar .BMP blijk je in Touratech 2.5 bij 'File'/'Export to BMP file' niet de keuze 'Whole Map' aan te kunnen vinken, want dan loopt het programma vast. Doe je 'Select Map Detail' en ga je vervolgens met de 'Select'-knop ernaast de hele kaart letterlijk selecteren, gaat het wel. Raar maar waar.

Blijft míjn vraag open hoe je reeds gecalibreerde kaarten handig naar Pathaway transporteert. Ik kan niet geloven dat ik handmatig elke kaart weer moet kalibreren. Met de foutmarges van dien.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 juni 2004, 16:31
Gravy
Guest
 
Berichten: n/a
Het direct overzetten van al gecalibireerde kaarten gaat vooralsnog alleen met de DKW kaarten van Stentec. Zie www.stentec.com
Daar bestaat een coverter om van de dkw chi-file een jpr bestand te maken. Als je dan met de bijgeleverde maptool een import doet, leest ie de calibiratie vanuit de jpr-file.

Een korte beschrijving van de handelwijze:
1 converteer de BMP-kaart naar een JPG zonder compressie
2 start het programma chi2jpr (download bij Stentec) en selecteer de juiste chi-file
3 Start PathAway Map Manager
4 kies in "file" voor "import"
5 selecteer de juiste jpg-kaart
even wachten
6 klik op de knop links "calibration" om te checken of alle punten zijn overgenomen. en klik dan op "Apply"
7 kies in "file" voor "save"

Binnen TTQV ben ik ook niet verder gekomen om losse kaartdelen per keer te exporteren. Dat werkt in Fugawi zeker beter. Vandaar dat ik de DKW-kaarten (met wekelijkse BAZ-update) heb aangeschaft. Kost niet zo veel en werkt op bovenstaande manier prima.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 juni 2004, 18:15
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Gravy, Dank je voor je uitvoerige uitleg.
Ik ga maar eens shoppen bij Stentec inzake Wad- en Ijsselmeerkaarten. Niet te duur.
Ik neem ook contact met hen op om te vernemen of ze ook kaarten hebben van de Zuid-westkust van Griekenland.

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 augustus 2004, 21:56
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Update:
Ik ben verkocht Gravy. Aan Pathaway. Tijdens mijn vaartochten rond Zuid-Griekenland heb ik veel profijt gehad van dit heldere, kleurige, inzoombare Hires+ navigatieprogramma.
Je voert simpel routes en waypoints in en tijdens het varen staat de zijkant van je scherm vol met nuttige informatie. Je krijgt piepjes als je tever van je koers af bent. Steeds wordt berekend welke koers je moet varen om bij je volgende waypoint te komen en als je daar bent hoor je dat. Alle tracks worden opgeslagen en op een simpele manier kun je je ingevoerde routes ook weer terugvaren.

Digitale Maptech (BSB/KAP) zeekaarten van Griekenland vond ik gelukkig ergens op het web. Calibreren van de geimporteerde kaarten gaat weliswaar niet zo eenvoudig als bij Fugawi, mar met enig oefenen krijg je de slag snel te pakken. Ik schreef bijvoorbeeld de coordinaten van de uitsnedes van de PC-kaarten (Linksboven en Rechtsonder) meteen even op en die gegevens voerde ik in in de Palmversie. Je kan echter ook ter plekke met je Palm middels twee bekende waypoints (tijdens het varen via je GPS) de kaart calibreren en desnoods uitrekken, inkrimpen etc. De door mij gebruikte kaarten op mijn geheugenkaart waren tussen 3500k en 16000k dik. Ze worden echter maar voor een gedeelte in je geheugen geladen.
Kortom een ideaal programma!
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023