Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm LifeDrive

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 20 maart 2006, 14:46
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
suggesties voor een keyboard?

Graag hoor ik suggesties welk extern keyboard ik moet aanschaffen. Is IR inderdaad minder een aanslag op je batterij dan BT? Waarom dan BT? En als je de Universal Wireless Keyboard van Palm aanschaft: kan die IR-zender zowel linksom als rechtsom klappen? Ik heb alleen foto's gezien die linksom gaan, maar dat zou niet kloppen met hoe de LifeDrive in landscape kantelt; de IR port zit dan rechts.
Nou ja, ik sta open voor alle tips en ideeen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 maart 2006, 15:47
BarB's schermafbeelding
BarB BarB is offline
Palmofiel
Voornaam: Barbara
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 21 december 2005
Locatie: Rijswijk
Berichten: 106
Ik zelf werk met een IR toetsenbord. Voordeel is dat je dan nog wel een ander BT toestel kunt gebruiken. Bij BT toetsenbord kan dat niet.
IR ontvanger zit inderdaad aan de linkerkant, maar als je je palm insteld op linkshandig gebruik en je legt de LD neer dan zit de IR poort ook aan de linkerzijde.

Zie ook de volgende thread:
http://www.palmclub.nl/forums/showthread.php?t=23692
__________________
"Kennis is nog geen wijsheid"
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 maart 2006, 15:51
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Dat laatste heb je gelijk in: ik heb mijn TX altijd in landscape, maar voor typen met met ThinkOutside toetsenbordje moet ik hem in portrait zetten. Sjammer maar sjelaas. Ik heb geloof ik wel eens een IR-toetsenbordje gezien waarvan je het IR-oogje zo kon draaien dat je in landscape kon typen. Maar waar ook alweer?
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 maart 2006, 15:59
Tiesbrants Tiesbrants is offline
Senior lid
Voornaam: Ties
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Stockholm
Berichten: 67
Bij de T3 was het de truuk om hem op linkshandig te zetten als je je keyboard in landschapmode wilde gebruiken. Dan draaide het beeld namelijk de andere kant op en zat het IR oog wel aan de goede kant voor het toetsenbord,

Ties

edit: Ik zie dat iemand mij al voor was met de uitleg over het linkshandig zetten, ik reageerde alleen weer op het bericht daarna, waarin nog werd gesteld dat landschap gebruik niet mogelijk zou zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2006, 16:39
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Goede tip, die linkshandige variant. Het heeft verder nergens invloed op, geloof ik, behalve op de kantelrichting, dus dat kan je standaard aan laten staan.
Maar dan nog: IR vs. BT. Uiteindelijk kost een IR bordje de helft van een BT. Is er sprake van een vertraging bij IR? Heb meen ik zoiets ergens gelezen. En nog steeds: stroomverbruik!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 maart 2006, 16:40
BarB's schermafbeelding
BarB BarB is offline
Palmofiel
Voornaam: Barbara
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 21 december 2005
Locatie: Rijswijk
Berichten: 106
Wat is de beperking van de TX samen met thinkoutside zodat niet in landscape mode gewerkt kan worden? Scherm kan toch gewoon gekanteld worden?
Heb zelf ook Thinkoutside toetsenbord.

Ik heb nog geen vertraging kunnen waarnemen met IR toetsenbord en ben toch een redelijk snelle typer. Stroom verbruik van IR toetsenbord is laag. Doe meer dan een jaa mer 2 AAA batterijen. IR van TX staat voorzover ik weet altijd aan dus veel meer stroomverbruik zal er niet onstaan door gebruik van toetsenbord. BT is naar mijn weten een energievreter. Bij gebruik BT headset opmijn mobiel is de batterij een stuk sneller leeg dan wanneer ik BT uitzet een draadje gebruik.
__________________
"Kennis is nog geen wijsheid"
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 maart 2006, 17:33
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
IR van TX staat voorzover ik weet altijd aan dus veel meer stroomverbruik zal er niet onstaan door gebruik van toetsenbord.
Qua stroomverbruik is er evengoed wel een verschil tussen gewoon aanstaan van infrarood en echt gegevens verzenden hoor. Maar bluetooth verbruikt inderdaad nog altijd meer dan infrarood.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 maart 2006, 20:34
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb een IR toestenbord. Dat werkt prima, doet hetzelfde als een BT, voor de helft van de prijs.
Voordeel aan een BT toestenbord is dat je je pda niet dicht bij je toetsenbord moet zetten. Maar dat is voor mij persoonlijk niet belangrijk.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 maart 2006, 23:04
Mmmm Mmmm is offline
Senior lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Berichten: 69
Ik heb de Universal Wireless Keyboard van Palm (IR met aparte rij cijfertoetsen; €53) en het werkt als een zonnetje.
Enne, .... mijn TX kan zowel linksom als rechtsom in landscape neergelegd worden (dus normaal gesproken, als hij rechtshandig ingesteld is, met de IR-poort naar rechts).
't Is een wonder van techniek, aanslag is redelijk goed (ik typ 10-vingerig) en zonder vertraging, toetsen zijn voorzien van handige Palmspecifieke functies (applicaties openen, scherm draaien e.d.) en de constructie is ingenieus en stabiel.

IR trekt minder stroom dan BT, maar ik weet niet of dit erg aantikt. Mijn belangrijkste overweging was dat ik een toetsenbord met 5 rijen toetsen wilde, dus met een aparte rij cijfertoetsen, en het enige BT-model dat dat heeft leek me lelijk en niet functioneel,

gr Maarten
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 maart 2006, 23:10
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Mijns inziens is een BT-toetsenbord, afgezien van het gadgetgehalte, minder nuttig dan een IR-toetsenbord. Immers, het grootste voordeel van BT is dat je de pda dan verder, en niet in het zicht, van het toetsenbord kunt leggen. Maar aangezien het scherm van de gemiddelde pda juist klein is, heeft het helemaal geen nut om de pda en toetsenbord verder van elkaar weg te leggen: het scherm is dan nauwelijks meer leesbaar.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 21 maart 2006, 01:12
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Maar aangezien het scherm van de gemiddelde pda juist klein is, heeft het helemaal geen nut om de pda en toetsenbord verder van elkaar weg te leggen: het scherm is dan nauwelijks meer leesbaar.
Helemaal mee eens.
Zeker bij het ouder worden (hum) merk ik dat een leesijzertje steeds vaker nodig is.
Maar misschien is dat wel heel persoonlijk
Zelf gebruik ik ook een wireless keyboard en dat bevalt me uitermate goed.
__________________
Palm thinking is the best way to travel
Met citaat reageren
  #12  
Oud 21 maart 2006, 09:01
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Palm Universal Wireless Keyboard VS. Bluetooth Keyboard Thinkoutside

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartveld
Waarom dan BT? En als je de Universal Wireless Keyboard van Palm aanschaft: kan die IR-zender zowel linksom als rechtsom klappen? Ik heb alleen foto's gezien die linksom gaan, maar dat zou niet kloppen met hoe de LifeDrive in landscape kantelt; de IR port zit dan rechts.
Om even terug te komen op je beginvraag... Zowel links als rechts is geen probleem. Zie foto's hieronder. Bij foto 1 (LD ingesteld voor rechtshandigen) hoeft je het IR "armpje" niet eens te verschuiven nadat je het toetsenbord hebt uitgeklapt. Voor linkshandigen geldt foto 3.

Bij BT keyboard Thinkoutside kun je de houder ook naar achteren verschuiven zodat je meer ruimte om je toetsenbord heen hebt.

Merk het volgende verschil: IR kb heeft 5 rijen, BT kb heeft 4 rijen (nummers bevinden zich op de bovenste rij en zijn via FN toetsen te benaderen omdat je nummers minder vaak gebruikt dan letters).

Meer verschillen:
  • IR toestenbord is van plastic / BT toetsenbord is van aluminium, iets duurzamer dus
  • IR toetsenbord van Palm bevat de palm shortcuts (naar bijv. Memo's, scherm kantelen, etc) / voor BT toetsenbord moet je een apparte Palm stickervel aanschaffen om de shortcuts altijd in het zicht te hebben
  • BT toestenbord is een stuk smaller, ook wordt er een beschermtasje met zachte binnenvoering bijgeleverd (mag ook voor deze hogere prijsklasse).
  • BT toetsenbord: als je snel typt en je Shift indrukt om een hoofdletter te typen dan kan het zijn dat de tweede letter naast de hoofdletter ook als hoofdletter wordt afgebeeld. ZOiets dus. (Dit is een kwestie van drivers, verbeterbaar dus)
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg LDK1.jpg‎ (80,5 KB, 12x gelezen)
Bestandstype: jpg LDK2.jpg‎ (67,6 KB, 9x gelezen)
Bestandstype: jpg LDK3.jpg‎ (93,1 KB, 9x gelezen)
Bestandstype: jpg LDK4.jpg‎ (95,8 KB, 10x gelezen)
Bestandstype: jpg LDK5.jpg‎ (62,2 KB, 10x gelezen)
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 21 maart 2006 om 09:39.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 maart 2006, 09:58
BarB's schermafbeelding
BarB BarB is offline
Palmofiel
Voornaam: Barbara
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 21 december 2005
Locatie: Rijswijk
Berichten: 106
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
.....ook wordt er een beschermtasje met zachte binnenvoering bijgeleverd (mag ook voor deze hogere prijsklasse).
Ook het IR toetsenbord van thinkoutside wordt geleverd met beschermtasje met zachte binnenvoering.
__________________
"Kennis is nog geen wijsheid"
Met citaat reageren
  #14  
Oud 21 maart 2006, 10:09
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Klopt, de toetsenborden van Thinkoutside (IR of BT) zijn van aluminium en worden geleverd met een beschermtasje. Alleen het toetsenbord van Palm wordt zonder beschermtasje geleverd. (Vandaar dat daarboven ook staat: Palm Universal Wireless Keyboard VS. Bluetooth Keyboard Thinkoutside - ik had hier geen IR toestenbord van Thinkoutside liggen om er een foto van te maken)
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #15  
Oud 21 maart 2006, 11:19
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Zelf heb ik een aluminium IR-toetsenbord gehad dat al vrij snel (maar wel na de garantieperiode ) kapot ging. Mijn plastieken toetsenbordje doet het echter nog steeds goed na tweeeneenhalf jaar.
Bovendien, een val van het aluminium toetsenbord resulteert vrij snel in een deuk(je) terwijl een val van het plastieken toetsenbordje geen uiterlijke gevolgen heeft.

Kortom, aluminium is dus niet per se duurzamer.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 21 maart 2006, 11:59
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Geweldig! Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het delen van ervaringen, tips en suggesties. Mijn eerste voorkeur was de BT van ThinkOutside, maar eerlijk gezegd vooral vanwege het uiterlijk. Ik ga nu voor de Palm Universal: goedkoper, nummertoetsen, stroomverbruik, palm shortcuts.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 21 maart 2006, 12:26
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Heb je gezien dat Brando ook een BT keyboard heeft?
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #18  
Oud 21 maart 2006, 12:30
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
En om het verhaal even compleet te maken:

Laatst gewijzigd door jean-paul; 21 maart 2006 om 12:40.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 21 maart 2006, 17:06
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Mijns inziens is een BT-toetsenbord, afgezien van het gadgetgehalte, minder nuttig dan een IR-toetsenbord.
Het enige wat het bluetooth toetsenbord voor heeft is het uiterlijk, het ontbreken van het IR-armpje is mijns inziens esthetisch een stuk beter, daarnaast heb ik liever metaal dan plastic.
Maar toch lijkt het me verstandiger te kiezen voor je batterij dan voor betere esthetiek. Of met een antieke palm werken met Universal connector zodat je een Ultra Thin Keyboard kunt gebruiken natuurlijk , de typetijd kan dan zeer zeer effectief verlengd worden met een Palm Power to Go.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 21 maart 2006, 17:13
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Bij de LD maakt dat uit mijn eigen ervaring niet zoveel uit omdat de LD een uitstekende accuduur heeft (ik heb hem 10 uur achter elkaar gebruikt met BT aan).
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023