Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 31 januari 2006, 14:43
Murgen
Guest
 
Berichten: n/a
Tungsten C, kapot display, het afscheid

Afgelopen weekend is de display gesneuveld. Zakentrip. Tungsten in zijn etui in een laptoptas die op de grond butste. Laptop heel, Tungsten niet.

Repareren wordt volgens de PDA shop erg duur dus einde oefening. Toch even wat feedback voor ik vertel wat ik nu ga gebruiken.

Ik heb de C sind 23 juni 2004 nadat mijn Psion 5MX na 2 jaar ermee stopte.

Ik gebruik(te) Perfect Passenger als nav. software en had achterop de Tungsten het meegeleverde metalen plaatje geplakt. Een paar maanden geleden begon het touchscreen minder goed te werken. Calibreren deed ook al moeilijk. Plaatje verwijderd en het werkte weer goed. De kunststof kast van de Tungsten C is dus een zwakke plek. De torsie die dat plaatje veroorzaakte was niet goed, hoe de val van de tas het scherm heeft kunnen beschadigen blijft overigens de vraag. Maar daarna was ie kapot dus het zal wel.

Ik ben linkshandig en ik wil gewoon kunnen typen. De Treo's toetsenbordjes zijn te klein, die van de C voldeden net wel. Dus wat is wijsheid? Een collega van mij heeft sinds z'n telefoon werd gepikt een Qtek 9100 en is heel tevreden. De Qtek 9000 is nu ik een hele goede laptop heb overkill dus wordt het een Qtek9100. Morgen wordt hij bezorgd, ik ben benieuwd.

En zo heeft het Palm avontuur maar anderhalf jaar geduurd. Dure investering.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 januari 2006, 15:35
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Murgen
En zo heeft het Palm avontuur maar anderhalf jaar geduurd. Dure investering.
Een hardcase was (achteraf) een investering waard geweest. Maar ik ben benieuwd hoe de Qtek bevalt, laat je dat na een maandje gebruik even weten?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 januari 2006, 18:21
artsje
Guest
 
Berichten: n/a
Wink

Das nou jammer..... !!! Duur geintje maar ja.
Heb je toevallig nog een nederlandstalige gebruiksaanwzijng liggen van de tungston C ??
Ik heb er net eentje voor een prikkie kunnen overnemen en mijn engels is niet helemaal zoals het zou moeten zijn.... Wellicht dat je heb kwijt wil (evt. tegen betaling uiteraard !)

Succes met de volgende !!!
Ingrid
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 januari 2006, 18:22
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
De een zijn dood....
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 januari 2006, 18:28
artsje
Guest
 
Berichten: n/a
Dank je wel die had ik inderdaad ook al gevonden en ga er ook echt een keer voor zitten om vanalles uit te zoeken, maar het is altijd makkelijk om een gebruiksaanwijzing bij me te hebben, mocht ik er niet meer uitkomen.
Beetje blond laten we het daar maar op houden......

Nee, maar als hij hem toch weg gaat gooien dan houd ik me aanbevolen en tja de een z'n brood en de ander z'n......
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 januari 2006, 19:53
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artsje
Das nou jammer..... !!! Duur geintje maar ja.
Heb je toevallig nog een nederlandstalige gebruiksaanwzijng liggen van de tungsten C?
Een Nederlandstalige handleiding wordt voor zover ik weet niet meegeleverd. Wanneer je wel graag Nederlandstalige uitleg wilt, kun je kijken naar het boek Palm computers in 10 minuten.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 februari 2006, 10:54
Murgen
Guest
 
Berichten: n/a
Er is geen nederlandse handleiding
http://euro.palm.com/europe/en/support/tungstenc.html tref je de handleidingen aan die erbij horen (engels).

Als jullie het goed vinden post ik binnenkort m'n ervaring met de Qtek. Ik begon in 1996 met een Psion 3a, dat werd in 1998 een Psion 5, in 2002 een Psion 5MX (5 was versleten) en toen deze na bijna 2 jaar 'dood' was werd het in de zomer van 2004 de Tungsten C.

Ik moet erg wennen aan het PocketPC menu maar daar moet bij dat de Qtek een alles-in-1 is. Wifi, GPRS, GSM ... spannend doosje. Ik mis m'n Bejuweled 2 ... lekkere game als je zit te wachten op je aansluiting of in een hotel moet pitten
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 februari 2006, 14:21
Murgen
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Hierbij ga ik in op het verzoek om mijn ervaringen met de Qtek9100 te posten.

Welnu, ik werk nu twee weken met deze Qtek en de eerste dagen waren bar en boos. Het is een totaal andere pda en ik moest erg wennen. Wennen aan de multifunctionaliteit en wennen aan Windows Mobile.

Is PalmOS net als Psion rechttoe rechtaan, nu werd het weer als op de PC. Overigens went dat snel, het is gewoon anders. Verder is het instellen van alle functies behoorlijk wennen, een overdosis aan mogelijkheden en instellingen.

Mijn eerste advies, functie voor functie, dan doorgrondt je het apparaat vanzelf.

Mijn tweede advies: check regelmatig het aantal lopende programma's en stop wat je niet nodig hebt. Scheelt in snelheid en stroomverbruik. Settings - System - Memory - Running programmes.

Derde advies: Installeer Check Notifications. Een soort register cleaner.

Vierde advies: koop gelijk een screenprotector film en een goede draagtas. Het meegeleverde tasje stelt weinig voor. Ik heb de Veripart Leather Case erbij gekocht en die bevalt goed. De reden dat mijn Tungsten C kapot is gegaan ligt in de te grote Psion5 draagtas waar de C wel veilig in zat maar waar een USB-stick in het tasje de pda en het scherm heeft kapot getikt toen de koffer met de draagtas viel.

Even de belangrijkste zaken aflopen:



Bediening: Anders maar toch ook logisch. Combinatie van fysieke knoppen, schermknoppen, navigator. Keuze uit scherm-keyboard of toestel kwartslag draaien en toetsenbord uitschuiven. Toetsenbord is superieur aan die van de Tungsten C. Pennetje is uitschuifbaar en dan ongeveer even groot als van de Palm. Zit aan de onderzijde van de pda, tijd zal leren of het er niet uit gaat vallen. Palm pennetje zat na een jaar ook redelijk los op z'n plek.

Voeding: Omdat het ook een telefoon is, is het stroomverbruik in rust natuurlijk meer dan bij de Tungsten C. Met normaal gebruik (telefoon, pda) kom ik gemiddeld 2 dagen weg zonder opladen. BTW ... een zegen om nog maar 1 doosje mee te slepen i.p.v. gsm en pda.

Erg slim is de optie om de usb-kabel als oplaadsnoer te laten werken. Daarmee hoef je geen adapter mee te slepen. Zolang je een USB-kabel bij je hebt met mini-stekker kan je op iedere PC met een USB-poort opladen! Door dit truukje heb ik als bijkomend voordeel m'n agenda en contactgegevens nu op m'n vaste PC, de pda en m'n laptop.

Scherm: lijkt erg op dat van de Tungsten maar is kleiner (240 x 320) tegen 320 x 320. Het voldoet goed, mede omdat je in Windows Mobile de lettergrootte kan instellen. Instelbare backlight, staat in de laagste stand.

Communicatie: de Qtek9100 ondersteunt naast GSM ook GPRS en Wifi. Wifi werkt beter dan op de Tungsten die naar mijn mening een minder gevoelige antenne heeft. Wel even puzzelen met instellen maar ook daar is een mooi proggie voor.

Synchronisatie: via Activesync (meegeleverd) en een usb-kabel met miniplug. Werkt erg prettig en heel direct. Inpluggen en werken. Aanpassingen worden direct uitgewisseld. Programma's installeren via de PC. Pda verschijnt als device en met klik-en-sleep wordt eenvoudig verplaatst en geconverteerd. Maak niet de fout om een (mini) geheugenkaartje in een kaartlezer van de PC te gebruiken want het formaat van Windows Mobile 5 is echt anders.

Dan heb ik Tomtom geinstalleerd. Ik had op de Palm Perfect Passenger en ook dit is een vergelijking waard. De meegeleverde Oasis Blue Tooth muis is een zegen. Geen draden, gevoeliger en sneller. Helaas een bug waardoor de Qtek na een uur Tomtom vastslaat. Leverancier gaat dit nu uitzoeken, waarschijnlijk ligt het in de communicatie tussen de pda en de Oasis.

Tenslotte: een uitstekende mp3-speler. Er wordt een degelijke headset bijgeleverd met prima oortjes. Sluit de omgeving goed af en vice versa.

De hamvraag: ja, ik ben tevreden en onder de indruk van deze pda. Het werkt goed en snel. Na installatie en inpluggen begon Outlook direct m'n agenda en contactpersonen in te laden, daarmee is de schade beperkt gebleven.
En hij is handzamer dan een gsm en palm, dit is prettig in mijn werk en vrije tijd

Ik heb de spec's naast elkaar gezet, helaas kan ik geen tabellen posten. Daarom als attachement.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf specs.pdf‎ (15,2 KB, 8x gelezen)

Laatst gewijzigd door Murgen; 15 februari 2006 om 14:29.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 februari 2006, 15:02
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Leuk dat je je ervaringen nog hebt gepost.

Citaat:
Mijn tweede advies: check regelmatig het aantal lopende programma's en stop wat je niet nodig hebt. Scheelt in snelheid en stroomverbruik. Settings - System - Memory - Running programmes.
Er bestaat een tool (waarvan ik de naam niet weet) die applicaties af kan sluiten zodra je op het kruisje rechtsboven drukt. Misschien is dat wat voor je.

Citaat:
De hamvraag: ja, ik ben tevreden en onder de indruk van deze pda. Het werkt goed en snel. Na installatie en inpluggen begon Outlook direct m'n agenda en contactpersonen in te laden, daarmee is de schade beperkt gebleven.
En hij is handzamer dan een gsm en palm, dit is prettig in mijn werk en vrije tijd
Dat klinkt toch overwegend positief. Bij veel Palmgebruikers die overstappen, wordt de PPC steeds minder gebruikt omdat alles net even anders werkt (bv. omslachtiger). Vice versa schijnt dat overigens ook te gebeuren. De enige manier om erachter te komen of het andere OS voor iemand beter is, is door uit te proberen.

Zijn er trouwens dingen die je mist van Palm, of die je mist bij de Qtek?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 februari 2006, 15:08
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Ik zie in de tabel dat de Qtek 9100 maar 200 mHz heeft. Is hij daardoor niet redelijk traag aangezien windows mobile vrij veel snelheid "opeist"?
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 15 februari 2006, 15:13
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Leuk om dit zo uitgebreid te lezen
Als ik het goed begrijp, blijf je voorlopig dus wel bij Qtek? Of mis je PalmOS?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 15 februari 2006, 15:37
Murgen
Guest
 
Berichten: n/a
Er zijn een paar programma's die ik nu nog mis.

De rekenmachine in de Palm is mooier dan in de Qtek. Ook weer wennen. Ik mis een programma wat ik erg veel gebruikte (worldclock?) en financiele koers en andere conversies deed (afstand, inhoud e.d.). En het weerbericht En de atoomklok

De programma's van Astraware zijn ook in PocketPC versie verkrijgbaar. Sudoku en Bejeweld2 draaien al op mijn Qtek9100. Perfect voor als je ergens zit te wachten.

Het is net als Linux en Windows. Allebei hebben ze voordelen en nadelen. Kijkend naar de toepassingen en de synchronisatie is de Qtek een heel slim doosje. Maar het blijft zonde van de Palm.

En de snelheid is prima. Vanuit standby wordt bijvoorbeeld de telefoon-functie vrij snel gestart.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 04 april 2006, 10:20
Murgen
Guest
 
Berichten: n/a
Nog even een nabrander.

Inmiddels twee maanden verder het afgelopen weekend mijn eerste ROM-update gedraaid.

Kleine zaken zijn verbeterd en TomTom draait nu zonder vaste te lopen.

Machientje draait zonder problemen en ik ben erg tevreden over de eerste PocketPC.

Nog even de service van Astroware roemen, zij hebben de licentie van de Palm versie van Bejuweled 2 omgezet in een PocketPC licentie (zonder dat ik dit had gevraagd) en het geld dat ik had betaald voor een nieuwe licentie teruggestort.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023