Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #61  
Oud 17 mei 2003, 14:14
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Nee, werkt niet. Het is echt aan het Graffiti gebied gekoppeld. Maar het maakt niet uit, zo boeiend is deze hack niet.
Met citaat reageren
  #62  
Oud 17 mei 2003, 14:22
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Op 17-05-2003, om 07:57 heeft Arent dit gezegd in bericht #59
Verder kwam ik ergens tegen dat STACK SPACE een onderdeel van
dynamic heap is, of gaat dat weer te ver.
Application Stack Space

The application memory stack is a special part of the dynamic heap.
While typically only a few kilobytes in size, the use of this stack
is tied tightly to the operation of the processing chip and is used
to store temporary values and assist in system and application
function calls. The total amount of stack space is adjustable on an
application-by-application basis. Applications can specify the
amount of stack space they need on startup, or accept the default
value of about 4 kilobytes. The TealMemBrain stack boost option can
be used to increase this amount globally; useful as hacks and
drivers may need to use more stack memory than is allocated by a
particular app.

Bron

12 Mb dynamic heap is toch wel overdreven veel?? Heeft iemand een idee
waarvoor dat zoveel is??
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #63  
Oud 17 mei 2003, 16:27
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
12 Mb dynamic heap is toch wel overdreven veel?? Heeft iemand een idee waarvoor dat zoveel is??
Nee dat vroeg ik me dus ook al af.

Het enige programma dat ik ken dat zo hongerig naar geheugen is, is NetFront. Die heeft voor zover ik kan nagaan aan de 4MB van de NX te weinig. Ik heb het niet echt getest ofzo (met de simulator zou je het waarschijnlijk wel kunnen zien), maar ik krijg in ieder geval wel eens meldingen dat "de pagina te groot is". Ik neem dan aan dat dat geheugen problemen zijn.

Die browser in de Tungsten-C is dat nou ook een proxyless browser? Dan zou het misschien daarvoor kunnen zijn. Voor het verwerken van native bestandsformaten zou het misschien ook handig zijn. PicselViewer en de Flashviewer hebben op de NX ook problemen met grotere bestanden.

Op zich is 12MB niet zo gek als je het vergelijkt met de 4MB van de 16MB die de NX/NZ en TG reserveren. 12MB van 64MB is relatief nog iets minder.
Met citaat reageren
  #64  
Oud 17 mei 2003, 17:35
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
De webbrowser op Tungsten|C is inderdaad proxyless, alhoewel je natuurlijk wel een proxyserver kunt instellen. Hij heet trouwens Palm Web Browser (versie 2.0.1). In het info scherm worden credits gegeven aan Access Co. LTD. (core browser technology) en RSA security (security software).

De browser is nog niet echt af, als je het mij vraagt. Kan geen popup vensters aan en laat (bij mij) de Palm regelmatig crashen op sommige websites, zoals de Palmclub website.

Jean-Paul heeft er hogerop in de thread dit al over gezegd:
Citaat:
Ja, die is gelukkig wel proxyless. Dat dan weer wel ((c) Hans Teeuwen). Helaas hebben ze niet de drie 'views' van NetFront of iPanel overgenomen (WYSIWYG, shrink-to-fit en miniature).
Die 12 MB lijkt me toch wel veel. Ligt er aan waarmee je het vergelijkt. Een Tungsten|T heeft maar 800K op 16 MB. Misschien hebben ze het nodig voor de "Voice over IP" software die later dit jaar beschikbaar zou moeten komen.
Met citaat reageren
  #65  
Oud 17 mei 2003, 17:40
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik denk dat een groot deel van de SSL-versleuteling voor VPN ook in Dynamic Heap plaatsvindt, net als de (optionele) 128-bits WEP-encryptie. Allemaal zaken die geheugen vragen, alhoewel ik me afvraag hoeveel dat dan zou moeten zijn. Ik heb daar niet zo'n inzicht in. Omdat Wireless LAN ook een stuk sneller is dan de totnutoe gangbare TCP/IP-implementatie (de Net-stack) in het PalmOS moet er mischien ook veel meer gebuffered/gerekend worden om de stroom aan data in goede banen te leiden.
Misschien praat ik wel onzin hoor, ik probeer ook maar een verklaring te vinden

- jp
Met citaat reageren
  #66  
Oud 17 mei 2003, 18:05
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Day lijkt me niet gek. Er is niet alleen de Wi-Fi WEP-encryptie en de VPN-encryptie. Je kunt ook via de security applicatie alle data op de T|C versleutelen met naar keuze 128-bit Blowfish, 128-bit MDC of 128-bit RSA RDC encryptie. Alles bij elkaar genomen ga je toch denken dat het een goede keuze is om 12 MB te reserveren. En wie weet wat er nog gaat komen. Als Voice over IP een reeel verhaal is zal dat ook een hoop dynamisch geheugen vergen en het zal ook wel versleuteld worden.
Met citaat reageren
  #67  
Oud 25 mei 2003, 18:25
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Citaat:
Op 17-05-2003, om 16:27 heeft patrickl dit gezegd in bericht #63

Nee dat vroeg ik me dus ook al af.

Het enige programma dat ik ken dat zo hongerig naar geheugen is, is NetFront. Die heeft voor zover ik kan nagaan aan de 4MB van de NX te weinig. Ik heb het niet echt getest ofzo (met de simulator zou je het waarschijnlijk wel kunnen zien), maar ik krijg in ieder geval wel eens meldingen dat "de pagina te groot is". Ik neem dan aan dat dat geheugen problemen zijn.
Ik zou me kunnen voorstellen dat in de nabije toekomst streaming video op een Tungsten C een veel voorkomende optie wordt. Met wat meer heap ben je dan in staat meer te cachen... hoewel je dat evt. natuurlijk ook in een temporary file zou kunnen doen (of is dat op een Palm niet mogelijk?).
Met citaat reageren
  #68  
Oud 25 mei 2003, 18:29
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Citaat:
Op 16-05-2003, om 12:34 heeft MendriX dit gezegd in bericht #35


Normaal gesproken wordt een heap (zo ook stack) gebruikt voor geheugen aanvragen van software om DATA in de plaatsen, geen code. Maar ik weet niet hoe dit bij PalmOS zit. Ik kan me voorstellen dat je zoiets invoert als een code-heap, voor swappen van code/programmatuur.
Dat lijkt me niet helemaal juist, een stack wordt in vele architecturen gebruikt als functie-call stack voor een draaiend programma. Of beschouw je dit als DATA?
Met citaat reageren
  #69  
Oud 25 mei 2003, 18:31
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Citaat:
Op 16-05-2003, om 12:55 heeft patrickl dit gezegd in bericht #44


Ja daar zit wat in.


Maar nog over die DB. Als je inderdaad een copie in RAM wil gaan maken dan zul je daar voldoende heap voor moeten hebben. Dat is er om een M515 dus niet, dus dan gaat dat niet.

Overigens werken programmas zo ook niet. Je zet niet een hele database in je geheugen om er dan iets mee te gaan doen. Je haalt alleen het benodigde deel in je geheugen (huidige record, of lijstje met opgezochte waardes). Vergeet ook niet dat de database ook in RAM staat. De dynamic heap is niet sneller dan de storage RAM. Je kunt de database dus net zo snel lezen/filteren/sorteren uit het storage deel als uit de heap. Het resultaat moet dan weer wel in de heap, of je moet een nieuwe database aanmaken met de gefilterde subset.
Suggestie aan Palm: introduceer een in grootte instelbare swap file om de gereserveerde Heap klein te houden
Met citaat reageren
  #70  
Oud 25 juli 2003, 09:04
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Uitleg over RAM (available to user)

Op InfoSync is een Engelstalig artikel verschenen wat duidelijk uitlegt waarom je soms maar een deel van de beschikbare RAM kunt gebruiken op je Palm (om programma's op te slaan).

Zie: http://www.infosyncworld.com/news/n/3884.html
Met citaat reageren
  #71  
Oud 25 juli 2003, 11:19
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Met Jackssprat van Brayder kan je al die taal bestanden uit je ROM gooien om wat extra ruimte vrij te maken... Met JackFlash kan je die vrijgekomen ruimte daarna vullen met je eigen programma's.

Zo heb ik Agenda eraf gehaald en vervangen door Agendus, zonder dat het me geheugen kost!
Met citaat reageren
  #72  
Oud 25 juli 2003, 11:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Susan,

Duidelijk artikel inderdaad. Dat maakt me ook (deels) duidelijk waarom het VFS in PalmOS zo slecht werkt terwijl het bij PocketPC's wel goed geregeld is. PalmOS draait de programma's inderdaad "in-place" en dat werkt dus niet als ze op een geheugen kaart staan. PocketPC copieert ze eerst in de "dynamic heap" en draait ze daar. Dat is dus eerder een nadeel van PalmOS dan dat het nou goed is om efficient bezig te zijn. Het is misschien efficienter voor een deel van het geheugengebruik, maar het geeft meer problemen dan dat het oplost.


Boss,

Het gaat hier over de dynamic heap (in RAM) en niet over de flash ROM (die je inderdaad met JackSprat kunt vrijmaken).
Met citaat reageren
  #73  
Oud 23 oktober 2005, 10:44
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Treo 650 memory

Vertaald vanuit de volgende link en daarbij horende posts zou dit het geheugenmodel van de Treo 650 moeten zijn: (Enegelse bron)

De Treo 650 heeft 32MB RAM (SDRAM) en 32MB Flash (NAND Flash)
De 32MB RAM wordt alsvolgt gebruikt:
1. 16 MB voor Plam OS en built-in applicaties
2. 6 MB voor de z.g. dynamic heap
3. 10 MB voor de lopende applicatie en DB, dit wordt ook DBcache genoemd
De 32MB Flash wordt alsvolgt gebruikt:
4. 23 MB ongveer voor de gebruiker. Dit wordt niet 'rechtstreeks' gebruikt (uitvoeren, lezen, schrijven), maar gaat altijd via een 'deel kopie' in de caches
5. 8MB, de rest, wordt gebruikt voor een compressed kopie van OS+ingebouwde apps. Dit wordt ook niet rechtstreeks gebruikt wordt maar eerst uncompressed in de de 16MB RAM geplaatst.

Conclusie: wat Palm opgeeft is nummer 4 en dat heeft weinig te maken met de werkelijke executie, die moet in 2 en 3 'passen'
Met citaat reageren
  #74  
Oud 23 oktober 2005, 11:34
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Daarnaast heeft de Treo650 nog wat extra's, dat tijdens gebruik van de 23MB wordt afgesnoept, waar foto's in worden opgeslagen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023