Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 november 2002, 20:29
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
monochroom of kleur???

ik wil dus een nieuwe pda aanschaffen, maar twijfel tussen de monochrome of de kleuren. ik heb stiekem mijn oog laten vallen op of de sony sj-10 (helaas batterijen) en de sl-30 (kleur en accu) maar de m130 vind ik ook wel lekker. wat ik ermee wil doen is de standaard applicaties veel gebruiken, maar af en toe ook een website bekijken. en wat software van astrologie erop zetten en nog wat grappige software en database.

maar wat heeft een kleuren pda nou aan meerwaarde door de kleur?? ik hoop dat jullie ervaring mij wat in de richting kan helpen van wat ik het beste kan doen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 november 2002, 20:34
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
je draait de typenummers om... het is SL10 en SJ30

Verder, puur rationeel bekeken, heeft kleur weinig toegevoegde waarde. Echter, neem als voorbeeld je agenda. Ik heb dus een kleuren'Palm', en daar de verschillende categorien (prive, zakelijk, Palmclub...) met verschillende kleuren aangegeven. Als ik dan 's ochtends even mijn Clié aanzet, zie ik in één oogopslag wat voor soort afspraken er voor die dag staan. Erg makkelijk kan ik je vertellen. Daarnaast is het ook handig als je bijvoorbeeld documenten leest of bewerkt op je Palm, met kleur is er is gewoon meer onderscheid en overzicht daar in aan te brengen.

De keus zal je verder toch echt helemaal zelf moeten bepalen, heb je het prijsverschil er voor over bijvoorbeeld. Hou er alleen wel rekening mee dat er tussen de SL10 en SJ30 meerdere verschillen zitten, onder andere op het gebied van aanwezig geheugen en de accu...

Lees anders voor je beeldvorming ook de review

Succes! En alvast veel plezier...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 november 2002, 20:38
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
oeps even foutje wat betreft de nummers.

ik weet dat ik het zelf moet beslissen, maar dat vind ik nog even moeilijk. die accu vind ikz elf toch ook wel lekker en gelijk meer geheugen en dat is wel lekker als je een aardig aantal database dingetjes erin wilt zetten.

valt in jouw ogen de palm 130 helemaal af?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2002, 20:43
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
en dat vraag je aan een Clié bezitter...

Sja, wat moet ik hier op zeggen? de m130 heeft een voordeel, hij is goedkoper als de SJ30. Maar ook nadelen: 160x160 pixels scherm, Sony heeft 320x320, ook wel Highres genoemd, wat een scherper (minder korrelig) beeld geeft. De SJ30 heeft daarnaast ook meer geheugen, 16 Mb t.o.v 8 Mb voor de Palm.

De Sony kan echter alleen overweg met MemorySticks, en de Palm lust weer Sd cards, wat een iets meer geaccepteerde (en goedkopere) standaard is.

Dus, mijn conclusie, de Sony is moderner, en voldoet meer aan de eisen van deze tijd, maar je moet er wel het geld voor over hebben...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2002, 20:45
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Als ik moet kiezen tussen de Sony SJ-30 en de Palm m130, zou ik voor de eerste gaan. wel wat duurder, maar een veel beter scherm en ziet er bovendien (maar dat is persoonlijk) wat zakelijker uit dan de wat speelse m130.
Lees inderdaad beide reviews:
Palm m130
Sony SJ-30
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 november 2002, 20:45
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
die sony sj-30 kan ik voor 350 euro kopen. helemaal nieuw en met garantie. op zich is dat denk nog geeneens zo een hele slechte koop. of zit ik er weer eens ver naast??
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 november 2002, 20:47
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
... aan de andere kant, als de SJ-30 qua prijs in beeld komt heb je voor 10 Euro meer de Palm 515 te pakken. En zo kunnen we nog wel uren doorgaan.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 november 2002, 20:49
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
is die 515 nou zo veel beter dan een sl-30?? volgens mij valt dat best wel mee.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 november 2002, 20:50
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Vrieselaar
... aan de andere kant, als de SJ-30 qua prijs in beeld komt heb je voor 10 Euro meer de Palm 515 te pakken. En zo kunnen we nog wel uren doorgaan.
Maar HighRes heb je dan niet... en inderdaad zo kunnen we nog uren doorgaan. Qua prijs zou ik even goed zoeken, volgens de pricewatch van Tweakers.net moet een SJ30 al te vinden zijn voor € 336,- dus dan is € 350,- aan de hoge kant.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 november 2002, 20:52
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door degged
is die 515 nou zo veel beter dan een sl-30?? volgens mij valt dat best wel mee.
Inderdaad, dat valt heel erg mee. ze zijn goed te vergelijken qua mogelijkheden. Voordeel van de m515 is de standaard bijgeleverde cradle, dit synced wat makkelijker, voordeel van de Sony is het scherpere beeldscherm.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 11 november 2002, 20:57
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
Wink

ik wil die pda ook op meerdere plaatsen syncen dus dan is die cradle voor mij niet eens handiger. die 350 waar ik het over heb is bij mij op werk. werk toevallig bij een dynabyte.

voordeel is wel als ik hem daar haal dat ik zelf mijn garantie wat makkelijker kan doen. mocht er iets mee gebeuren ruil ik hem om en stuur de oude weg als voorraad.

wij verkopen geen palm dus vandaar ook dat ik een beetje aan de sony zit te denken. heb de sj-10 in werking gezien en viond het scherm erg mooi. ik heb dan nu ook een palm III en die is ook als lood en heeft niet echt een best scherm moet ik zeggen. vandaar ook de update.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 november 2002, 23:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
heb de sj-10 in werking gezien en vond het scherm erg mooi.
Zie je nou wel Gert Jan


Als je een hoge resolutie scherm hebt gehad wil je nooit meer terug. Dat heeft de SJ30 dus voor op de M515. Als je kleur hebt gehad wil je ook nooit meer terug naar groen-zwart. Dat heeft de SJ30 dus voor op de SL10.

Als je het geld kunt missen is de SJ30 echt een veel betere keus. Zeker voor webbrowsing en "grappige programma's". Maar een kleuren scherm is ook veel beter afleesbaar bij meer monochroom toepassingen. zwart wit leest gewoon lekkerder dan groen zwart. Het contrast van een kleurenscherm is ook beter. Een monochroom scherm gaat soms wel weer wat langer mee op de accu, maar tussen de SL10 (7,5 uur) en SJ30 (uur of 6 ofzo) zit nou niet echt een schokkend verschil.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 november 2002, 06:22
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Zie je nou wel Gert Jan


Als je een hoge resolutie scherm hebt gehad wil je nooit meer terug. Dat heeft de SJ30 dus voor op de M515. Als je kleur hebt gehad wil je ook nooit meer terug naar groen-zwart. Dat heeft de SJ30 dus voor op de SL10.
?? Heb ik dan ergens gezegd dat ik terug zou willen naar een monochroom lage resolutiescherm? Nee toch? Ja, ik gebruik mijn Vx nog wel, maar tuurlijk is het scherm van de Clié beter en mooier. als je dat eenmaal gewend bent...

En voor Degged, als je inderdaad je Clié ook ergens anders wil syncen, dan is zo'n kabeltje inderdaad handiger. Maarre, je krijgt toch zeker wel nog personeelskorting van de heer Dynabyte? Daarmee moet je dan zeker in de buurt kunnen komen van de € 336,-

Laat het maar even weten waar de keus op gevallen is!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 november 2002, 09:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
?? Heb ik dan ergens gezegd dat ik terug zou willen naar een monochroom lage resolutiescherm? Nee toch? Ja, ik gebruik mijn Vx nog wel, maar tuurlijk is het scherm van de Clié beter en mooier. als je dat eenmaal gewend bent...
Nee, maar je vondt het scherm van de SL10 toch zo slecht? Degged noemde het namelijk "erg mooi".
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 november 2002, 09:58
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Nou ja... slecht... mooi is anders... ik zie bijvoorbeeld weinig verschil tussen het 160x160 Vx scherm, en het 320x320 scherm van de SL10... De verschillen zijn niet opzienbarend groot daartussen vind ik. Daarentegen vind ik die verschillen bij een kleurenscherm tussen hoge en lage resoluties vele malen groter.

En het feit dat Degged het een mooi scherm vindt, sja, over smaak valt niet te twisten he
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 november 2002, 10:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb het SL10 scherm inderdaad niet in high res gezien. Er stond alleen standaard software op op de SL10 van die demo stand.

Maar applicaties als DocsToGo, Agendus, Datebk5, e-book readers etc zullen er toch vast beter uitzien in high res dan in standaard 160x160.

Ik ben benieuwd of degged nu voor de SL10 of de SJ30 gaat
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 november 2002, 11:54
Henkiotto's schermafbeelding
Henkiotto Henkiotto is offline
Palmclub lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 13 februari 2002
Locatie: Groet
Berichten: 96
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door degged
mocht er iets mee gebeuren ruil ik hem om en stuur de oude weg als voorraad.
Zal je baas lekker mee zijn zo'n statement op het web........als klant verwacht je natuurlijk niet anders. Dat verklaart meteen de "nieuwe" PDA's met gevulde databases .

Maar terug naar de vraag......Ik zou voor kleur gaan
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 november 2002, 12:09
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Dit is dan even behoorlijk offtopic, maar Henkiotto, wat een erg leuk onderschrift heb jij! D

Verder heb je ook wel ergens gelijk, ik denk inderdaad niet echt dat de heer Dynabyte hier blij mee is...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 november 2002, 17:45
mendicant friar
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo Degged,
ik heb sinds 2 dagen de SL-10.
Ik heb deze gekozen boven de M125 ( kleur vind ik niet belangrijk)
maar wel dat alles goed leesbaar is. Ik gebruik veeeeeel excel bestanden en die zagen op de SL 10 een stuk beter en scherper uit.
Dus als je gaat voor een scherp beeld neem de Sony ook in kleur scherper.
En wat betreft de baterijen neem oplaadbare van GB die gaan heeeeel lang mee.

Hopelijk heb je er wat aan.

Veel plezier
Met citaat reageren
  #20  
Oud 12 november 2002, 17:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Veel plezier ermee!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023