Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 13 september 2006, 16:37
B@Zzz... B@Zzz... is offline
Lid
Voornaam: Bas
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 04 september 2006
Locatie: Naast m'n buurman
Berichten: 42
Question Ik wil graag de GPS-muis uit het zicht hebben...

Ik heb een PalmZire31 met navigatie, en wil graag van alle kabels in de auto af.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de GPS-muis onder het dashbord te plaatsen. Ik wil 'm namelijk altijd in de auto laten zitten, maar wel uit het zicht. Dus in de plaats van op de bovenkant, wil ik hem daar juist onder plakken. (dus zit er eigenlijk maar 1 laag kunststof tussen) Op het forum heb ik wel gevonden dat de signalen niet door staal gaan, maar door kunststof wel?

Ik zat er anders ook aan te denken om 'm in de motorkap te plaatsen, ter hoogte van regengootjes (bij de ruitenwisser), maar is die doorgang wel voldoende voor de signalen?

Iemand vertelde mij ook dat de GPS-muis ook op een stukje staal moet zitten, om het beste ontvangst te hebben, ik heb zelf eigenlijk een beetje mijn twijfels over. Is dit waar?

Als iemand anders nog tips heeft voor het plaatsen van de GPS-muis hoor ik het graag!

Alvast bedankt,

B@Zzz...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 september 2006, 18:03
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B@Zzz...
Ik heb een PalmZire31 met navigatie, en wil graag van alle kabels in de auto af.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de GPS-muis onder het dashbord te plaatsen. Ik wil 'm namelijk altijd in de auto laten zitten, maar wel uit het zicht. Dus in de plaats van op de bovenkant, wil ik hem daar juist onder plakken. (dus zit er eigenlijk maar 1 laag kunststof tussen) Op het forum heb ik wel gevonden dat de signalen niet door staal gaan, maar door kunststof wel?
Dat is normaal geen probleem. Er zijn verschillende forumleden die hem in het handschoenvakje hebben zitten. Er treedt natuurlijk wel enige verzwakking op. Let ook op de plaatsing, dat het grootste deel van de hemel zichtbaar blijft. Bij getinte ruiten moet hij zo goed mogelijk bij het tolgat zitten.
Citaat:
Ik zat er anders ook aan te denken om 'm in de motorkap te plaatsen, ter hoogte van regengootjes (bij de ruitenwisser), maar is die doorgang wel voldoende voor de signalen?
Dat lijkt me niet aangewezen, want je metalen motorkap kan wel een groot gedeelte van het zicht afschermen.
Citaat:
Iemand vertelde mij ook dat de GPS-muis ook op een stukje staal moet zitten, om het beste ontvangst te hebben, ik heb zelf eigenlijk een beetje mijn twijfels over. Is dit waar?
Ik denk dat alleen zenders of ontvangers van radiogolven die van op aarde uitgestuurd worden voordeel kunnen doen met zo een ballast.
Moest dit nodig zijn, hadden alle GPS-antennes wel een massa aansluiting.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 september 2006, 18:09
B@Zzz... B@Zzz... is offline
Lid
Voornaam: Bas
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 04 september 2006
Locatie: Naast m'n buurman
Berichten: 42
Hoi Ghia,

bedankt voor je snelle reactie!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Dat is normaal geen probleem. Er zijn verschillende forumleden die hem in het handschoenvakje hebben zitten. Er treedt natuurlijk wel enige verzwakking op. Let ook op de plaatsing, dat het grootste deel van de hemel zichtbaar blijft.
Maar er is toch eigenlijk geen zicht op de hemel vanonder het dashbord? (of snap ik het niet helemaal?)



Citaat:
Ik denk dat alleen zenders of ontvangers van radiogolven die van op aarde uitgestuurd worden voordeel kunnen doen met zo een ballast.
Moest dit nodig zijn, hadden alle GPS-antennes wel een massa aansluiting.
Ja, dat is natuurlijk ook wel waar (had ik zelf natuurlijk ook wel kunnen verzinnen...)



Groetjes,

B@Zzz...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 september 2006, 18:42
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Maar er is toch eigenlijk geen zicht op de hemel vanonder het dashbord? (of snap ik het niet helemaal?)
De gps-muis mag best onder het dashboard of in het dashboardkastje, zo lang dat stuk dashboard zich maar onder de voorruit bevindt en niet onder het metaal van de auto. Dus als je het dashboard wegdenkt moet de gps-muis weer onder de voorruit liggen .
Het kunststof van het dashboard blokkeert de gps-signalen namelijk niet.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 september 2006, 19:10
gijsraggers
Guest
 
Berichten: n/a
Hier mijn oplossing:
http://home.hetnet.nl/~gijsraggers/gps/

Sinds een half jaar een andere auto maar dezelfde oplossing. Bij 9 van de 10 auto's kan je stroom aftappen voor je gps. Met continue stroom heb je permanente ontvangst dus nooit meer wachten toppie. Mooie plek ook voor een perfecte ontvangst. Succes ermee.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 september 2006, 19:29
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B@Zzz...
Iemand vertelde mij ook dat de GPS-muis ook op een stukje staal moet zitten
Nu ik er aan denk, er zijn wel GPS-muizen (geweest?), die van binnen een kleefmagneet bevatten om stabiel te liggen. Deze hadden dus een een stalen of ijzeren ondergrond nodig om te kleven (cfr koelkastmagneetjes), maar dat had verder niets met de ontvangst te maken.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 september 2006, 21:19
B@Zzz... B@Zzz... is offline
Lid
Voornaam: Bas
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 04 september 2006
Locatie: Naast m'n buurman
Berichten: 42
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
De gps-muis mag best onder het dashboard of in het dashboardkastje, zo lang dat stuk dashboard zich maar onder de voorruit bevindt en niet onder het metaal van de auto. Dus als je het dashboard wegdenkt moet de gps-muis weer onder de voorruit liggen .
Het kunststof van het dashboard blokkeert de gps-signalen namelijk niet.
ok, dank je. Ik neem aan dat het op z'n kop plaatsen van de gps muis ook niets uitmaakt (ff voor de zekerheid... )
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 september 2006, 21:20
B@Zzz... B@Zzz... is offline
Lid
Voornaam: Bas
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 04 september 2006
Locatie: Naast m'n buurman
Berichten: 42
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Nu ik er aan denk, er zijn wel GPS-muizen (geweest?), die van binnen een kleefmagneet bevatten om stabiel te liggen. Deze hadden dus een een stalen of ijzeren ondergrond nodig om te kleven (cfr koelkastmagneetjes), maar dat had verder niets met de ontvangst te maken.
die van mij is idd ook magnetisch, maar heeft er dus niets mee te maken. Bedankt voor de info
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 september 2006, 22:01
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B@Zzz...
ok, dank je. Ik neem aan dat het op z'n kop plaatsen van de gps muis ook niets uitmaakt (ff voor de zekerheid... )
Toch wel. de interne antenne staat naar boven gericht voor optimale ontvangst. De bedoeling is dat je hem horizontaal monteert. Er is geen orientatie op de rijrichting nodig.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 september 2006, 16:14
B@Zzz... B@Zzz... is offline
Lid
Voornaam: Bas
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 04 september 2006
Locatie: Naast m'n buurman
Berichten: 42
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gijsraggers
Hier mijn oplossing:
http://home.hetnet.nl/~gijsraggers/gps/

Sinds een half jaar een andere auto maar dezelfde oplossing. Bij 9 van de 10 auto's kan je stroom aftappen voor je gps. Met continue stroom heb je permanente ontvangst dus nooit meer wachten toppie. Mooie plek ook voor een perfecte ontvangst. Succes ermee.
Dit ziet er idd leuk uit, maar het probleem is, dat mijn gps-muis met een ps/2 stekker zit aangesloten aan m'n PDA. Ik was van plan om de sigarettenaanstekerplug (leuk woord voor galgje ) aan de binnenzijde van het dashbord te plaatsen en deze ook continu te voeden, vervolgens het stekkertje van de PDA ergens het dashbord uit te laten komen en de muis onder het dashbord te plakken (niet op zo'n kop, thx to ghia ).

Het enigste wat ik dan moet doen om de pda aan te sluiten is dan het stekkertje in de palm te pluggen, en verder niets. Scheelt een hoop aansluitwerk en ongeveer 25 meter kabel .
Maar ik ben eigenlijk een beetje "bang" om de GPS-muis continu op spanning te houden, ivm eventueel doorbranden (per ongeluk kortsluiting door bv trillen?) of leegraken van de accu.

Heeft iemand daar nog meer ervaring mee?
(kan 'm ook aansluiten dat ie alleen aan gaat als het contact aanzet, maar dan heb ik het voordeel van het niet hoeven zoeken naar goede ontvangst niet meer)

Groetjes van B@Zzz...
Met citaat reageren
  #11  
Oud 14 september 2006, 17:23
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B@Zzz...
Maar ik ben eigenlijk een beetje "bang" om de GPS-muis continu op spanning te houden, ivm eventueel doorbranden (per ongeluk kortsluiting door bv trillen?) of leegraken van de accu.
Een moderne wagen die regelmatig gebruikt wordt kan zonder problemen blijvend een GPS-ontvanger voeden. Maar als je wagen in een garage staat en slechte ontvangst heeft kan dit kontraproduktief werken.
In het algemeen zou ik er toch voor kiezen om hem uit te zetten, wanneer je hem een tijd niet meer nodig hebt of gebruikt, zoals 's nachts.
Citaat:
(kan 'm ook aansluiten dat ie alleen aan gaat als het contact aanzet, maar dan heb ik het voordeel van het niet hoeven zoeken naar goede ontvangst niet meer)
Bij een GPS-muis die regelmatig gebruikt wordt, duurt de fix na opstarten hoogstens een minuut.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #12  
Oud 14 september 2006, 18:27
B@Zzz... B@Zzz... is offline
Lid
Voornaam: Bas
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 04 september 2006
Locatie: Naast m'n buurman
Berichten: 42
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Bij een GPS-muis die regelmatig gebruikt wordt, duurt de fix na opstarten hoogstens een minuut.
Ik ga 'm niet veel gebruiken, maar wil wel graag dat ik 'm snel kan gebruiken. Dus ga ik er toch maar voor om de kabel aan te sluiten op de voeding van m'n radio (reageert ook op contactslot). Dan heeft ie in ieder geval snel een fix te pakken.

Maar maakt het ook uit of je rijdt of stilstaat om een fix te krijgen? Of is het dan ook beter om ff een minuutje te wachten voordat je aanrijdt?

Alvast bedankt,

B@Zzz...
Met citaat reageren
  #13  
Oud 14 september 2006, 19:35
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Maar maakt het ook uit of je rijdt of stilstaat om een fix te krijgen? Of is het dan ook beter om ff een minuutje te wachten voordat je aanrijdt?
Als je stilstaat heb je sneller een fix. Maar als je je auto dagelijks, of in ieder geval een paar keer per week gebruikt, dan zul je ook als je direct gaat rijden binnen een paar minuten een fix hebben.
Over de radio schakelen lijkt me in ieder geval zinvol, zeker bij frequent gebruik van de auto is de gps-muis praktisch even snel bij de les als bij permanente schakeling.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 september 2006, 07:07
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Of je koopt toch de Holux GR213 (of een andere SirfIII GPS), dan kun je de GPS zelfs onder de auto monteren en heb je nog een fix binnen 30 sec.....
Op de boot naar Texel (bovenste autodek, maar toch heeeeel veel metaal om me heen) had ik zelfs nog een fix.

Mijn ervaringen (met de Holux GM210, Sirf II): als de werking op je dashbord goed is (altijd meer dan 3 satellieten in beeld) zal de werking onder het dashbord niet veel slechter zijn. Hou er rekening meer dat hoe dieper je gaat hoe meer metaal er "in beeld" is (de kijkhoek wordt kleiner: het dak, de motorkap en de A-stijlen/deuren gaan een grotere rol spelen), dus de beste plek is zo hoog mogelijk en dicht bij de motorkap (middenvoor).

De discussie over het al dan niet plaatsen op metaal wil ik niet aangaan, maar als je bij installatie gaat testen met de progjes Cetus GPS of Coto GPS kun je zelf zien of het wat uitmaakt.

Zoals koekiemonster al zegt maakt continu/geschakeld niet echt veel uit (tenzij je absoluut altijd direct een fix moet hebben natuurlijk). In de thread die ghia refereert worden een aantal aannames gedaan die niet bewezen zijn, ik had in mijn vorige auto zonder warmtewerend glas nooit problemen met een trage fix (geschakelde GPS ingebouwd onder dashbord met auto 's nachts in de garage).
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!

Laatst gewijzigd door fransbr; 15 september 2006 om 07:15.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 september 2006, 09:20
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Of je koopt toch de Holux GR213 (of een andere SirfIII GPS), dan kun je de GPS zelfs onder de auto monteren en heb je nog een fix binnen 30 sec.....
Op de boot naar Texel (bovenste autodek, maar toch heeeeel veel metaal om me heen) had ik zelfs nog een fix.
Een Sirf III ontvanger is heel gevoelig en kan ook verzwakte satellietsignalen verwerken. Het risiko bestaat echter dat je zonder rechtstreeks zicht gebruik gaat maken van reflekties, waardoor je positie van geen kanten meer klopt.
Mede door betere algoritmes kan de Sirf III zijn initiele fix doen in 1 minuut ipv een halfuur.
Citaat:
In de thread die ghia refereert worden een aantal aannames gedaan die niet bewezen zijn, ik had in mijn vorige auto zonder warmtewerend glas nooit problemen met een trage fix (geschakelde GPS ingebouwd onder dashbord met auto 's nachts in de garage).
Het is een aanname, maar ook gesteund op mijn persoonlijke ervaring met een Holux GM251+, waar na een lange tijd slechte ontvangst in het woud, ook weer een initiele fix nodig was. Tot er een betere uitleg voor het fenomeen opduikt blijf ik bij deze, voor mij, enig logische verklaring.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #16  
Oud 15 september 2006, 10:57
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Een Sirf III ontvanger is heel gevoelig en kan ook verzwakte satellietsignalen verwerken. Het risiko bestaat echter dat je zonder rechtstreeks zicht gebruik gaat maken van reflekties, waardoor je positie van geen kanten meer klopt.
Is dit een aanname of wordt dit gestaafd door ervaringen/uitspraken van fabrikanten?

Ik ben er altijd van uit gegaan dat GPS een digitaal systeem is, dus als er een signaal van een satelliet ontvangen wordt wat geinterpreteerd kan worden dan komt hier per definitie een juiste positie uit. Hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger.

De aanname die jij doet zou betekenen dat Sirf III per definitie onnauwkeuriger is. Door de hogere gevoeligheid zul je meer satellieten ontvangen maar de "zwakke" satellieten (dus satellieten laag boven de horizon, die door gebouwen heen moeten of juist door gebouwen weerkaatst worden) zullen de nauwkeurigheid van de "sterke" satellieten omlaag trekken.
Nu heb ik (met Sirf III) al wel eens een paar meter naast een weg gereden, maar ik wijt dat aan verouderd kaartmateriaal, niet aan de GPS.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #17  
Oud 15 september 2006, 13:01
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Is dit een aanname of wordt dit gestaafd door ervaringen/uitspraken van fabrikanten?
Reflekties en multipath zijn altijd al een probleem geweest. Het voordeel bij oudere receivers is dat deze snel onder de ontvangstgevoeligheid zitten en niet kunnen ontvangen worden. Maar voor de gevoeligere ontvangers pleit dan weer wel dat je in veel meer omstandigheden een goede positie hebt en in de nog slechtere omstandigheden dat je beter een minder nauwkeurigere positie hebt dan helemaal geen positie!
Citaat:
Ik ben er altijd van uit gegaan dat GPS een digitaal systeem is, dus als er een signaal van een satelliet ontvangen wordt wat geinterpreteerd kan worden dan komt hier per definitie een juiste positie uit.
De positie wordt niet door satellieten gestuurd. Die wordt uit de timings voortkomende uit de afgelegde weg door het signaal in de ontvanger berekend.
Citaat:
Hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger.
Iemand met een horloge weet altijd hoe laat het is. Iemand met twee, weet het nooit zeker. Maar met meerdere slaag je erin om een verantwoord gemiddelde te bekomen.
Citaat:
De aanname die jij doet zou betekenen dat Sirf III per definitie onnauwkeuriger is. Door de hogere gevoeligheid zul je meer satellieten ontvangen maar de "zwakke" satellieten (dus satellieten laag boven de horizon, die door gebouwen heen moeten of juist door gebouwen weerkaatst worden) zullen de nauwkeurigheid van de "sterke" satellieten omlaag trekken.
De nieuwe ontvangers zijn nauwkeuriger door het verwerken van meer satellieten. Afwijkende resultaten door reflekties en laag hangende satellieten worden door statistische methoden uit de berekening geweerd. Maar de toegenomen gevoeligheid verhoogt eveneens de kans om in slechte ontvangstomstandigheden nog iets te maken van onrechtstreeks ontvangen signalen, met een afwijkende positie tot gevolg.
Daarom is het toch aan te raden van zoveel mogelijk de 'sterke' satellieten rechtstreeks in beeld te houden.
Citaat:
Nu heb ik (met Sirf III) al wel eens een paar meter naast een weg gereden, maar ik wijt dat aan verouderd kaartmateriaal, niet aan de GPS.
Dat ligt meestal aan de intrinsieke onnauwkeurigheid van het GPS-systeem welke in de praktijk 5-50 m bedraagt. Het kaartmateriaal is soms ook met GPS geregistreerd. Tevens bevat kaartmateriaal hier en daar opzettelijke onnauwkeurigheden om kopies op te sporen.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #18  
Oud 15 september 2006, 13:45
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Tevens bevat kaartmateriaal hier en daar opzettelijke onnauwkeurigheden om kopies op te sporen.
Dat klinkt interessant, maar ik begrijp dat niet. Wellicht off-topic hier, maar zou je dat kort kunnen uitleggen?
__________________
Palm Vx -> Sony Clié N770C -> Tungsten|T -> Xplore G18 -> T|X -> Treo 650!
Met citaat reageren
  #19  
Oud 15 september 2006, 14:47
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door namruuh
Dat klinkt interessant, maar ik begrijp dat niet. Wellicht off-topic hier, maar zou je dat kort kunnen uitleggen?
Lees bvb: Watermarking of Vector Digital Maps (pdf).

En nu maar weer on-topic!
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #20  
Oud 15 september 2006, 16:03
B@Zzz... B@Zzz... is offline
Lid
Voornaam: Bas
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 04 september 2006
Locatie: Naast m'n buurman
Berichten: 42
Zozo, dat was weer een hoop informatie op een rij. Ik denk dat ik hier wel iets mee kan. Zodra het aansluiten allemaal gelukt is, zal ik er ff een foto van plaatsen en mijn reactie geven op het effect van de ontvangst.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties!

B@Zzz...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023