Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 15 april 2012, 13:00
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
[Nieuws] Einde van Carbon & Graphite voor webOS

De makers van de populaire Twitterclients Carbon en Graphite (voor de TouchPad), Dots & Lines, hebben vandaag bekend gemaakt hun applicaties niet langer te ondersteunen. Op korte termijn zullen de applicaties verdwijnen uit de App Catalog. Updates die nodig zouden zijn om de applicaties te laten werken na toekomstige wijzigingen van Twitter zijn daarmee van de baan. Onlangs bracht men nog een update uit voor Carbon nadat de applicatie meer dan een half jaar met problemen kampte. De ondersteuning voor Graphite was al evengoed matig.

De redenen voor dit besluit zijn allereerst dat men zelf geen webOS meer gebruikt en dat de investering in goede ondersteuning tijd vergt en voor webOS niets meer kan opbrengen aan nieuwe inkomsten. Eerder gaf men al aan dat door de openheid van webOS het illegaal kopiëren en installeren van applicaties een serieuze tegenslag was. Hoewel dit fenomeen op Android evengoed speelt is de markt voor potentiële consumenten veel groter, waardoor het financieel beter te behappen is.

Hiermee komt een einde aan een populaire applicatie, ingegeven door de moeilijke situatie rondom webOS. Alternatieve applicaties zijn er gelukkig nog wel, zoals Spaz of Phnx (Project Macaw voor de TouchPad).

Bron: » End of the line for Carbon & Graphite on webOS Carbon/Blog
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png 5865-qa2rvwxlao.png‎ (6,7 KB, 0x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2012, 14:53
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Als dit een ternd gaat worden en meer ontwikkelaars ophouden met apps voor webOS te maken of te ondersteunen, zal het snel gebeurd zijn met webOS. Ik begin mijn Pre3 steeds meer als een des-investering te zien, jammer, want het is en blijft een prima toestel. Ik vrees ook dat er niet veel is te verwachten met webos OS, want de Pre3 heeft immers nooit officieel bestaan...
Ben ik nu te negatief?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2012, 20:21
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
De Pre3 heeft gewoon ondersteuning vanuit HP. Het toestel heeft officieel gewoon de verkoopkanalen gezien, al is het niet lang. Het is niet te verwachten dat er nog updates komen voor webOS hardware, daarvoor heeft HP simpelweg de mensen niet meer in dienst (of die zijn te druk met Open webOS). Of en wanneer webOS nog van de grond komt is pas eind dit jaar te zeggen.

Voor Dots & Lines is het een simpele afweging. Een app in de App Catalog betekent dat je 'm moet ondersteunen en dat kost tijd. Als je maar met z'n tweeën bent en er brood op de plank moet komen dan is het kiezen geblazen. Geen tijd eraan willen besteden betekent dat je eventuele ondersteuning niet waar kan maken. Daarom is de app uit de App Catalog verwijderd.

Dat laatste betekent overigens wel dat als je Carbon nog zou willen installeren na een herinstallatie (of webOS Doctor procedure) dit niet langer mogelijk is. De App Catalog heeft de applicatie simpelweg niet meer. Dit zou wel een zorgelijke trend als anderen het voorbeeld gaan volgen. Om begrijpelijke redenen (piraterij) staat HP het niet toe dat je een backup maakt van de gehele inhoud van het toestel, maar in dit geval betekent dat wel dat applicaties éénmaal gekocht niet automatisch voor altijd beschikbaar blijven.

Overigens heeft men Dots & Lines al gevraagd of ze ervoor open staan Carbon open source te maken. Dan zou dit probleem verholpen kunnen worden. Dan zou het ook mogelijk moeten zijn de applicatie werkend te houden wanneer Twitter hun interfaces wijzigt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 april 2012, 23:11
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat ze het nu al laten vallen...

Niet meer en niet minder...

Wat betreft WebOS, het Opensource gedeelte moet vaart gaan maken.
Maar ik blijf voorlopig bij mijn Pre3.
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 april 2012, 06:53
marcaussems marcaussems is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 01 februari 2010
Berichten: 142
Gisteren de touchpad gerestored en Graphite is niet meer te bekennen, slecht hoor.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 april 2012, 08:53
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Ja joh? Zelf al uit de Store verwijderd?
Dus ook geen backup beschikbaar?

Dat is wel heel erg slecht!
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 april 2012, 09:37
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Binnen enkele minuten na het bekend worden dat Carbon er mee stopte, was deze applicatie ook al verdwenen uit de app catalog...De makers hebben de stekker er meteen de stekker uitgetrokken.. Beetje 'rude' vond ik ook..
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 april 2012, 10:25
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Deze makers krijgen van mij geen support meer...
Zowel niet nu als in de toekomst op een ander OS of wat dan ook.
Ik vind het belachelijk om mensen zo in de kou te laten staan.
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 april 2012, 13:18
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Yup, de apps zijn weg uit de App Catalog. Dat was ook de reden om er een bericht van te maken. Het is een vrij rigoureus besluit, maar vanuit de makers kan ik het ook wel begrijpen. Als ze de applicatie nog langer beschikbaar houden verkopen ze iets waar ze geen support meer voor leveren en dat is ook niet correct. Helaas kan je een applicatie niet afschermen voor potentiële kopers en tevens behouden voor eerdere kopers. In het geval van een game is dat niet zo'n punt als je support stopt, de applicatie staat op zichzelf. Maar is een Twitter-client is slechts een interface voor Twitter en je moet dus de veranderingen van dat platform volgen. Zonder support zou dat aflopende zaak zijn.

Wat ik zelf heb gedaan is kopie gemaakt van de applicatie 'voor het geval dat...' Misschien dat men de code overdraagt aan een ander of openbaar maakt, daar was enige hoop of discussie over direct na deze aankondiging.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 april 2012, 14:22
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Snap best dat je geen support maar levert.
Maar je kunt ook best in de catalogus erbij zetten dat er geen support meer op is.
Of freeware maken, maakt mij het uit. Zolang het maar beschikbaar blijft waar je voor betaald hebt.

Niet iedereen heeft een backup gemaakt, als is dat achteraf blijkbaar dus noodzaak
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023