Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 18 mei 2004, 17:08
pal's schermafbeelding
pal pal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Paul
Model: Tapwave Zodiac
 
Geregistreerd: 28 mei 2001
Locatie: Nijmegen
Berichten: 178
Microsoft

Ik heb dus bij Iambic een voorstel gedaan om de licentie in te ruilen tegen een ander product. Heb daar nog geen antwoord van. In het verleden heb ik zoiets weleens gedaan, maar toen kostte het me twee licenties tegen één nieuwe.

Een paar jaar geleden was ik verleid tot een PocketPC (tweedehands). Daarbij zat een officiële HP-cd met daarop Outlook 2002. Deze wilde ik online registreren, maar dat ging niet. Toen ik MS vertelde dat ik de cd had, maar dus 2e hands, konden ze daar niet mee overweg. Ik moest maar een nieuwe Outlook 2002 kopen. En dat terwijl de cd met zegel en registratienummer voor me lag ! Na wat geroezemoes op de achtergrond, kreeg ik mijn productactivatie.
__________________
pal(m)
Met citaat reageren
  #22  
Oud 19 mei 2004, 18:27
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Op 18-05-2004, om 14:42 heeft fransbr dit gezegd in bericht #17

Stel ik verkoop mijn Palm III met een legale OS update 4.0 door. Wat dan? (Van wie is die update 4.0?)
Wat dat betreft vraag ik me wel eens af hoe Palmrepair dat doet: die zegt dat-ie op alle naar OS4.1 updatebare pda's de update uitvoert. Zou die licensieafspraken hebben met Palm, of gewoon alles doen van hetzelfde cd-rommetje.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 19 mei 2004, 21:06
PalmFinder
Guest
 
Berichten: n/a
Doorverkoop software

Hoi,

Er stond ergens deze week iets in een landelijk dagblad(ik meen NRC van dinsdag) dat het van de licentie afhangt. Het komt er veelal op neer wat er in de voorwaarden staat. Los daarvan is het dan wel een kwestie van de complete zaak overdragen, dwz cd, doos en dergelijke. Met daarnaast de verplichting het spul van je eigens hardware te verwijderen.
Overigens ben ik palmsoftware nog niet op cd tegengekomen. Maar daarvoor ben ik wellicht een te nieuwe palmgebruiker.

(En zelf zoek ik nog een tweedehands DateBk5, BackupMan, QLaunch licentie. Plaats ik hier overigens alleen maar omdat ik begrijp dat er dus daadwerkelijk mensen zijn die hun licentie over willen dragen. Mag het niet, dan hoor ik het wel.)

Groeten,

Marc.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 23 mei 2004, 00:24
pal's schermafbeelding
pal pal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Paul
Model: Tapwave Zodiac
 
Geregistreerd: 28 mei 2001
Locatie: Nijmegen
Berichten: 178
Smile Het antwoord

Ik denk dat PalmFinder gelijk heeft. Het hangt inderdaad van de voorwaarden af die bij de software zit. Toch even doorlezen dus.
Maar goed, ik heb het uiteindelijk met Iambic kunnen regelen, dus wat dat betreft ben ik eruit.

Desondanks was het een waardevolle thread, want in ieder geval is duidelijk dat het, vanuit de PalmClub, niet de bedoeling is om software (ook al is deze geregistreerd) tweedehands door te verkopen. Dat schept in ieder geval een helder kader.

Het antwoord op mijn vraag: "mag je geregistreerde software (door)verkopen?" is dus: afhankelijk van de licentievoorwaarden mogelijk wel, maar niet hier op de PalmClub.
__________________
pal(m)
Met citaat reageren
  #25  
Oud 23 mei 2004, 00:38
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nou, even nuanceren... en dan is dit meer een persoonlijke mening van mij...

Ik heb zelf liever niet dat er uitgebreid gehandeld gaat worden in Tweedehands Software, omdat het domweg niet te controleren valt of er geen megabytes aan warez over en weer vliegen. Dat zelfs afgezien van het feit dat software vrij kopieerbaar is en dat de verkoper zelf nog een kopie kan houden. Palm hardware is niet op deze manier te klonen.

Maar, zoals Heck al zei, een Digimapje hier en daar, dus van een gevestigde producent en stuk software, wil er bij mij best ingaan.

Laten we zeggen, alle handel ter faire beoordeling der moderators.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #26  
Oud 23 mei 2004, 20:19
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Nu we het hier hebben over software in je eigen bezit hebben..


Ik heb dan 2 palms.. mag ik legaal gezien dan documents togo die bij mijn tungsten zat ook op mn andere palm zetten?
Met citaat reageren
  #27  
Oud 23 mei 2004, 20:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Als je dat doet merk je dat Dxtg niet werkt vanwege de andere hotsyncnaam. Dus, mailtje naar Dataviz, en we weten vanzelf of het legaal is of niet he?

Lijkt me handig als we niet elk programma hier gaan bespreken, maar dat als er twijfel bestaat, je een mailtje stuurt naar de producent van dat stukkie software.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #28  
Oud 23 mei 2004, 20:26
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Citaat:
Op 23-05-2004, om 20:21 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #27
Als je dat doet merk je dat Dxtg niet werkt vanwege de andere hotsyncnaam.

Maar.. hij zat bij mn tungsten.. dus is al gwoon geregistreerd als je m installeert. Voor zover ik weet heb ik s/n in hoeven te voeren
Met citaat reageren
  #29  
Oud 23 mei 2004, 23:13
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Kasper, just to be on the safe side: stuur Dataviz een mailtje (en als je helemaal on the safe side wilt zitten gebruik dan een eenmalig emailadres) . Zoals Gaz ook al zegt; bespreking van elk stukje software alhier lijkt me wat overdreven. Deze thread zou dan overigens (op termijn) wel de langste thread ooit worden .
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #30  
Oud 24 mei 2004, 14:16
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Citaat:
Op 23-05-2004, om 23:13 heeft metck dit gezegd in bericht #29
Kasper, just to be on the safe side: stuur Dataviz een mailtje (en als je helemaal on the safe side wilt zitten gebruik dan een eenmalig emailadres) . Zoals Gaz ook al zegt; bespreking van elk stukje software alhier lijkt me wat overdreven. Deze thread zou dan overigens (op termijn) wel de langste thread ooit worden .

was maar gwoon een voorbeeldje.. ik gebruik mn tungsten gwoon.. gewoon.. en mn IIIc om foto's te maken, dus daar hoeft op zich geen DocsToGo op.

Ik vroeg me alleen af hoe dat allemaal zit met rechten enzo
Met citaat reageren
  #31  
Oud 24 mei 2004, 15:56
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Ik ga voor de morele kant van de zaak, ik vind dat als je iets gekocht hebt en je wilt het niet meer gebruiken je het gewoon door moet kunnen geven/verkopen. Da's beter voor iedereen, het milieu, mijn gemoedsrust, alleen niet voor de producenten en ontwikkelaars van software, iets waar ik niet zo mee zit (sorry als ik iemand tegen de schenen schop). De controle over hoe dit allemaal gebeurt is natuurlijk erg lastig. Dat dit iets is wat je op de forums van de Palmclub wilt vermijden begrijp ik ook. Maar hoe gaan de moderators hun beoordeling doen? Aan de hand van persoonlijke kennis van aanbieders? Analyse van de posts? Leeftijd en sexe? . Ben toch benieuwd.
Met citaat reageren
  #32  
Oud 24 mei 2004, 21:31
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Op 23-05-2004, om 20:26 heeft Kaz dit gezegd in bericht #28



Maar.. hij zat bij mn tungsten.. dus is al gwoon geregistreerd als je m installeert. Voor zover ik weet heb ik s/n in hoeven te voeren
Je wordt in de laatste versie (6) in ieder geval aangezet tot het installeren op meerdere palms : in de Documents to Go desktop heb je keurig een dropdownboxje waarin je Hotsyncnamen staan. Als je klikt op de Hotsyncnaam van een palm waar nog geen Documents to Go op staat wordt je gevraagd of je het voor die palm wilt installeren. Ik denk dus dat ze niet zo zitten met de installatie op meerdere palms je in (eigen) bezit hebt.

Om maar even antwoord te geven op het voorbeeldje .
Met citaat reageren
  #33  
Oud 25 mei 2004, 08:31
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Ik denk dus dat ze niet zo zitten met de installatie op meerdere palms je in (eigen) bezit hebt.
Softwareontwikkelaars hebben uiteraard nooit iets tegen doorverkoop van hun software of gebruik door 1 persoon op meerdere devices. Die ene persoon heeft immers voor het programma betaald. Waar softwareontwikkelaaars wel een probleem mee hebben is dat de registratie niet meer klopt (bij doorverkoop) waardoor updates (al dan niet gratis) bij de verkeerde persoon terecht komen en dat doorverkoop automatisch een behoorlijk lek in de kopieerbeveiliging inhoudt. Op dat moment zijn er immers twee personen met dezelfde registratienummers en moet men er maar op vertrouwen dat de verkoper het programma niet meer gebruikt. Ondoenlijk, en daarom wil men liever niet dat er doorverkocht wordt. En dus staat in veel licentieovereenkomsten dat het gewoon niet mag.
Citaat:
Maar hoe gaan de moderators hun beoordeling doen?
Van bijv. Digimap is bekend dat het afhankelijk is van de hotsyncnaam en dat Hekosoft zelf her-registratie accepteert, dus Digimap mag wel.
Met citaat reageren
  #34  
Oud 25 mei 2004, 09:09
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 25-05-2004, om 08:31 heeft fransbr dit gezegd in bericht #33
Softwareontwikkelaars hebben uiteraard nooit iets tegen doorverkoop van hun software of gebruik door 1 persoon op meerdere devices. Die ene persoon heeft immers voor het programma betaald.
Dit lijkt me een generaliserende en dus niet juiste uitspraak. Sommige softwareontwikkelaars zullen hier wel degelijk problemen mee hebben.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #35  
Oud 25 mei 2004, 09:25
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Dit lijkt me een generaliserende en dus niet juiste uitspraak.
Ok, juist gegeneraliseerd: "Softwareontwikkelaars mogen er niets op tegen hebben dat je hun software doorverkoopt of (als enige gebruiker) gebruikt op meerdere devices". Zie o.a. het bericht van Boss (een stuk terug):
Citaat:
Volgens veel leveranciers mag het niet. Echter, zij staan niet boven de wet. Je hebt het recht gekocht om iets te gebruiken, en dat recht kan je doorverkopen. Net zoals je een object kan kopen en doorverkopen.
Ik zie trouwens niet in waarom softwareontwikkelaars iets tegen doorverkoop zouden hebben anders dan de redenen die ik al gaf. Heb je een voorbeeld?

Laatst gewijzigd door fransbr; 25 mei 2004 om 09:29.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 25 mei 2004, 12:24
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 25-05-2004, om 09:25 heeft fransbr dit gezegd in bericht #35
Ok, juist gegeneraliseerd: "Softwareontwikkelaars mogen er niets op tegen hebben dat je hun software doorverkoopt of (als enige gebruiker) gebruikt op meerdere devices". Zie o.a. het bericht van Boss (een stuk terug):
dat is jouw mening.
Citaat:
Ik zie trouwens niet in waarom softwareontwikkelaars iets tegen doorverkoop zouden hebben anders dan de redenen die ik al gaf. Heb je een voorbeeld?
de redenen die je zelf al hebt gegeven lijken mij voor menig softwareontwikkelaar voldoende grond om niet enthousiast tegenover doorverkoop van geregistreerde software te staan.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #37  
Oud 25 mei 2004, 12:41
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
dat is jouw mening.
Nou, volgens Boss is dit geen mening, maar de wet. Datgene waar het in deze thread om begonnen is.
Dus het is ook geen moralistisch gezever ofzo (tenminste, zo bedoel ik het niet), maar gewoon een antwoord op een vraag waar eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven is....

Citaat:
de redenen die je zelf al hebt gegeven lijken mij voor menig softwareontwikkelaar voldoende grond om niet enthousiast tegenover doorverkoop van geregistreerde software te staan.
Dat ontslaat ze er (weer volgens Boss) niet van dat ze zich wel aan de wet moeten houden.

Stel: jij verkoopt mij een 64MB SD-kaarje en je zegt erbij dat ik 'm niet aan iemand anders mag doorverkopen en ik doe het stiekum toch (heb ik niet gedaan hoor!), ben ik dan strafbaar?

Stel: ik koop een kaartje voor Nederland-Duitsland en verkoop 'm op de zwarte markt voor het 10-voudige. Ben ik dan strafbaar?

zoals je ziet ligt het allemaal toch niet zo simpel en gaat het hier niet om meningen, maar interpretaties van de wet.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 25 mei 2004, 12:58
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Volgens mij weten we geen van beide wat hierover in de wet staat. Is er iemand die dat wel weet? Pas dan kunnen we feit en fictie uit elkaar houden.

Het sdcardje is aangekomen begrijp ik .
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #39  
Oud 25 mei 2004, 13:06
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik denk dat je voordat je uberhaupt een discussie aangaat eerst moet onderkennen dat je software onbeperkt kunt klonen/kopieren en materiele objecten niet. Dus wetten/regels/logica die voor materiele objecten gelden, lijken me aanpassing nodig hebben voor software.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #40  
Oud 25 mei 2004, 13:37
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Dus wetten/regels/logica die voor materiele objecten gelden, lijken me aanpassing nodig hebben voor software.
Er bestaat al eeuwen een vorm van "software" die boek genoemd wordt. Hoewel min of meer materialistisch toch heel goed vergelijkbaar met een computerprogramma (een boek kun je ook overschrijven/kopieren). In de wet heeft men hiervoor al jaren geleden iets verzonnen dat "auteursrecht" heet.
Ik weet niet precies hoe e.e.a. zit, maar volgens mij blijft een programmeur/muzikant/schrijver/ontwerper altijd "intellectueel eigenaar" van zijn product. Zo kan een schrijver plagiaat en een programmeur/muzikant illegale kopieren van zijn verzinselen voor de rechter aanvechten. Maar een ontwerper van bijv. een Palm kan het ook weldegelijk voor de rechter aanvechten als er plotseling een Palm-kloon (Handspring) op de markt komt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023