Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 april 2003, 12:23
Hoolito
Guest
 
Berichten: n/a
PDA's als externe drives

Aangezien de flash-gegeugenkaarten steeds groter worden (zoals memorystick 1Gb, en straks nog groter) wordt het niet interessant om de pda's ook als een soort removable drive te gebruiken, zoals men met de Apple iPod doet.

Gebruikt er hier iemand zijn PDA op deze manier?

Met dit idee wil ik een Clie nz90 kopen, alleen de praktische kanten lijken me nogal onduidelijk

Ervaringen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 april 2003, 13:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik gebruik het zo niet echt, maar het kan inderdaad wel. Zeker met een Sony Clie is dat heel eenvoudig. Je sluit de boel aan via USB (cradle of kabel), start MS Import op de Clie en de PC herkent de Memory Stick als een externe drive. De PC heeft daar soms wel drivers voor nodig. Nieuwere versies van windows herkennen de boel zonder dat je een CD mee hoeft te nemen, maar soms heb je de Sony CD nodig om de drivers op de PC te installeren.

Het is alleen wel veel trager dan een harddisk, maar voor het menemen van files zou het prima kunnen werken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 april 2003, 19:41
Hoolito
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo. Mijn verontschuldigingen voor mijn Nederlands. In mijn eerste post is er een "niet" teveel in mijn eerste zin.

Natuurlijk is het trager dan een HD, maar de nieuwe MemorySticks PRO beloven 15Mbits/sec overdrachtsnelheid, (voldoende is voor wat ik van plan ben)...

Bedankt voor de antwoord. Dus als de toepassing "MS IMPORT" aan moet blijven betekent dat wanneer de clie op standby gaat, mijn drive verdwijnt, waar? Of werkt de MS in dat geval "zelfstandig"?
De NZ90 heeft Bluetooth, maar het denkt dat dat uitgesloten is voor doorlopend gebruik, want de batterijen zouden niet lang mee gaan.

Bewaar de Clie zijn gegevens op de MS met dezelfde file system dan windows? Wat ik wil weten is: Kan ik de gegevens op mijn MS lezen een schrijven met een van die USB readers rechtstreeks vanuit een PC?

dank u !!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 april 2003, 08:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou met die extra "niet" er in staat het er als een vraag en zo had ik het gelezen.

De beloofde snelheid is 15MByte/s, maar dat haal je inderdaad nooit. Misschien dat toekomstige apparatuur dat aan gaan kunnen, maar de huidige Clie komt op een veel lagere waarde uit. De MS Pro is qua leessnelheid in mijn Clie ongeveer 60% sneller dan de standaard sticks en eigenlijk net zo snel (of traag zo je wilt) bij het schrijven als de oorspronkelijke sticks.

Zie de benchmark uit deze thread:
Wrt8kB: 84290 bytes/sec
Read8kB: 771011 bytes/sec

Ik weet eigenlijk niet of de Clie op stand-by gaat als je deze op MSImport hebt staan. Maar daar is dan vast ook wel wat op te verzinnen als dat zo is. Bij mijn USB kabel gaat ie in ieder geval niet uit. Op de cradle zeker niet. Het programma moet wel blijven draaien anders is de verbinding weg.

MS Import werkt alleen over USB, niet over Bluetooth of WLAN.

De Memory Stick gebruikt standaard FAT16 met 32kB clusters.

Ja een USB card reader werkt eigenlijk beter. Die zijn sneller. Er is inmiddels ook een reader die MS Pro aan kan. Alle oude readers kunnen geen MS Pro aan! Op dit moment heeft alleen Sony een MS Pro compatible reader en ik weet niet eens of je die al in Nederland kunt krijgen.

Als het niet per se een Memory Stick hoeft te zijn kun je in combinatie met een USB reader anders ook een CF kaart kopen. Die zijn aanzienlijk goedkoper. Misschien wel wat trager.

Op termijn zouden de CF kaarten misschien zelfs leesbaar moeten gaan worden in de NX en de NZ. Alhoewel dat misschien niet voor elke CF kaart ging werken. Op www.cliesource.com hebben ze daar wat discussies over.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023