Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Bekijk resultaten enquête: Opinie, de zire x?
Ja, ik wil ook zo'n pda! 1 11,11%
Ik zie er wel markt in 1 11,11%
Nee, ik denk dat zo'n zire x geen markt zal hebben. 7 77,78%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 04 november 2007, 22:10
bascee's schermafbeelding
bascee bascee is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 75
Lightbulb De ideale pda!

Als mijn oude trouwe Tungsten T3 weer eens een lege batterij heeft nadat ik hem 20 minuutjes gebruikt heb denk ik wel eens: zou het niet heerlijk zijn om zo’n oude palm OS handheld te hebben die bij normaal gebruik op twee mini penlites zo’n 4 en soms wel 8 weken mee gaat. Nu weet ik best dat een nieuwe T3 heel wat langer op een volle accu doet en dat palm 2 uurtjes werktijd vertaald in een week bij normaal gebruik, maar toch zou het niet moeilijk moeten zijn om met de technieken die we tegenwoordig hebben een voordelige bescheiden pda te maken die het 24 uur of misschien wel langer volhoud bij intensief gebruik.

Persoonlijk lijkt het me wel wat om een palm te hebben met niets meer dan een grayscale scherm en een extreem lange accu duur. Gewoon een simpele pda waar je gewone agenda en tekst/sheet verwerker functies op werken en die verder geen overbodige hardware bezit (zoals de hardware die het mogelijk maakt om quake te spelen op mijn t3). Natuurlijk is een 400mhz processor en een groot kleuren scherm vetter. Maar het is altijd heel erg balen als je iets uit je agenda moet opzoeken en hij juist net op dat moment leeg is.

Ik denk dat er best markt is voor een dergelijke no nonsense pda (of pda zoals die bedoelt is) is, mits deze ook betaalbaar blijft. Dat dacht palm ook. De laatste keer dat palm zo’n pda ontwikkelde was namelijk in 2003, toen maakte ze de palm zire (destijds 99 euro).



Dit was ook best een succes (ook wel af te lijden aan het aantal opvolgers onder de zelfde naam), maar het had een aantal gebreken. Zo had de zire slechts 2mb ram en geen sd slot. Bovendien had hij een scherm met slechts 160x160 pixels. Oftewel een opslag capaciteit die de gebruiker niet toestaat meerdere van zijn eigen applicaties te draaien en een scherm dat alleen goed is om een kleine notitie op weer te geven.

Palm kwam later wel met opvolgers die beter waren in deze punten, maar helaas hadden de opvolgers van de zire niet meer zijn plus punten en voornamelijk ook zijn doodgewone eenvoud. Het klinkt misschien gek maar de handera 330 had mij een veel logischere opvolger van de palm zire geleken. Een 33mhz processor (maar nog steeds erg zuinig), een wat scherper scherm (320x240 pixels), meer geheugen en uitbreiding sloten.



Allemaal leuk en aardig, maar de handera 330 wordt al lang niet meer gemaakt en was bovendien niet van palmOne, maar van handera. Hoe zou dus de hedendaagse opvolger van de zire er uit moeten zien, wat zou hij moeten kunnen.

Om bij het hartje van de pda te beginnen: In de tijd voor de xscale cpu’s werden de dragonball processors gebruikt (net zoals in de zire en handera). Naar mijn weten worden deze core’s tegenwoordig niet meer gemaakt maar de MCORE (MCORE) en ARM Risc core’s (ARM) lijken mij goede opvolgers met kloksnelheden die tussen de 16 en 50 mhz liggen en een prijs van tussen de 11 en 16 dollar per stuk. Bovendien hebben ze allemaal een zeer laag energie vergruik (de mcore MMC2001 verbruikt slechts 0,09 W max).

Ik zou mijn scherm de hele voorkant van mijn pda laten innemen, ik zou alleen een aan/uit+hold switch en mogelijk wat navigatie knoppen aan de zijkant van het apparaat aanbrengen (het heeft immers toch een touch screen, waarom zou je het apparaat groter dan noodzakelijk maken?). Het liefst zou ik een e-ink scherm gebruiken. (E Ink Corporation | Products | High Resolution Displays) Dit type scherm schijnt namelijk net zo lezen als echt papier en bovendien verbruikt het alleen energie bij het veranderen van wat weergegeven is. De 5” variant met 800 x 600 pixels lijkt me ideaal, zo blijft het apparaat nog redelijk compact en heeft het toch genoeg pixels om de pagina van een boek of pdf bestand op zijn volle breedte weer te geven.

Mijn pda zou op een vervangbare accu of AAA batterijen werken en tot slot zou ik ook graag een gewoon fat32 (dus t/m 4gb) sd slot in mijn pda zien. PALM maak deze zire x voor mij alsjeblieft!



Wat is jullie opinie? Wat vinden jullie van het hele zire x idee? En hoe zou jullie ideale pda er uit zien?

Laatst gewijzigd door bascee; 04 november 2007 om 22:35.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 04 november 2007, 22:50
Frits's schermafbeelding
Frits Frits is offline
Sony Clie rocks!
Voornaam: Frits
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Hoogezand
Berichten: 414
Op dit moment: Clie TH55.
Groet,
Frits
Met citaat reageren
  #3  
Oud 04 november 2007, 23:18
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Denk nlet dat er een grote marktl voor is.

Zlre72 ls op dit moment mijn ideale pda, doet nl precies watie doen moet.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 november 2007, 09:48
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Ik denk ook niet dat er een markt voor is. Ook ik denk met weemoed terug aan de goede oude tijd. De tijd dat Palm zelfs beweerde geen brood te zien in een kleurenscherm. Dat was vlak voor de IIIc uitkwam.

Maar tijden veranderen. Iedereen denkt met weemoed terug aan de Kever, het Eendje of aan zwart-wit tv. Maar slecht weinigen willen hun moderne wagen of hun breedbeeld LCD er voor inruilen.

Na van de Treo 650 overgestapt te zijn op de 750v ben ik nog meer overtuigd geraakt van 'The Zen of Palm'. Want daar heb je het eigenlijk over. Ik gebruik ook nog met plezier mijn Zire 72, maar mijn batterij is ook binnen het uur leeg. Moet een nieuwe batterij in denk ik.

Mijn ideale apparaat moet wel alles kunnen. Ziet er uit als de LG viewty, met een 5 megapixel camera. Maar draait op Palm-Linux (dat ergens in 2009 komt)

__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 november 2007, 10:15
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673

Off-topic


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coenox Bekijk bericht
Ik gebruik ook nog met plezier mijn Zire 72, maar mijn batterij is ook binnen het uur leeg. Moet een nieuwe batterij in denk ik.
)
Dat lijkt me wel ja... mijn Zire72 houd het toch een dag of 5 uit.



__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 november 2007, 10:32
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
[Off topic]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus31 Bekijk bericht


Dat lijkt me wel ja... mijn Zire72 houd het toch een dag of 5 uit.
Een dag of 5 ? Wauw! Ik heb die van mij tweedehands gekocht en kennelijk was de accu al slecht. Ik wist niet dat ie normaal zo lang mee zou moeten gaan. Snel een nieuwe bestellen dus.

[/Off topic]
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #7  
Oud 05 november 2007, 10:55
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673

Off-topic


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coenox Bekijk bericht

Een dag of 5 ? Wauw! Ik heb die van mij tweedehands gekocht en kennelijk was de accu al slecht. Ik wist niet dat ie normaal zo lang mee zou moeten gaan. Snel een nieuwe bestellen dus.
Bij matig gebruik idd, paar keer per dag mail checken en het forum uiteraard

b.t.w. heb de mijn twee weken geleden Nieuw gekocht lag nog eentje bij de locale dixons



__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 november 2007, 20:31
bascee's schermafbeelding
bascee bascee is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 75
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coenox Bekijk bericht
Ik denk ook niet dat er een markt voor is. Ook ik denk met weemoed terug aan de goede oude tijd. De tijd dat Palm zelfs beweerde geen brood te zien in een kleurenscherm. Dat was vlak voor de IIIc uitkwam.

Maar tijden veranderen. Iedereen denkt met weemoed terug aan de Kever, het Eendje of aan zwart-wit tv. Maar slecht weinigen willen hun moderne wagen of hun breedbeeld LCD er voor inruilen.

Na van de Treo 650 overgestapt te zijn op de 750v ben ik nog meer overtuigd geraakt van 'The Zen of Palm'. Want daar heb je het eigenlijk over. Ik gebruik ook nog met plezier mijn Zire 72, maar mijn batterij is ook binnen het uur leeg. Moet een nieuwe batterij in denk ik.

Mijn ideale apparaat moet wel alles kunnen. Ziet er uit als de LG viewty, met een 5 megapixel camera. Maar draait op Palm-Linux (dat ergens in 2009 komt)
en

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus31 Bekijk bericht
Denk nlet dat er een grote marktl voor is.

Zlre72 ls op dit moment mijn ideale pda, doet nl precies watie doen moet.
Dat is mijn punt ook, de je zire 72 doet precies wat hij doen moet maar is ook in staat om een heleboel dingen te doen waar veel mensen geen behoefte aan hebben. Daarom kost hij nieuw ook zo'n 285 euro (aldus palmclub). Daarmee sla je gewoon een hele grote groep mensen over die hun pda als agenda willen gebruiken (naar mijn mening de kern functie van de pda), die er af en toe wat mee willen kunnen lezen en bewerken en af en toe de rekenmachine en versamail willen gebruiken.

Deze mensen willen géén camera aan hun pda (die hebben ze toch al), zij willen geen quake spelen, ze willen geen films kijken (ik vraag me uberhaupt af wat daar aan is op zo'n klein schermpje), ze willen ook geen snes spelletjes spelen etc.

Die groep mensen gaan daar echt geen 285 euro voor neer tellen. Er worden op dit moment geen low end pda's gemaakt en deze groep mensen wordt dus gewoon vergeten.

Ik merk dat ik ook steeds meer tot die groep mensen begin te behoren. Ik speel dan wel af en toe een eenvoudig spelletje maar verder gebruik ik eigenlijk alleen maar applicaties die ook wel zouden draaien op veel eenvoudigere moddelen dan mijn t3.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frits Bekijk bericht
Op dit moment: Clie TH55.
Groet,
Frits
Nice! , jammer dat sony geen palm OS pda's meer maakt, ik was altijd wel fan van hun modellen.

Laatst gewijzigd door bascee; 05 november 2007 om 20:41.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 november 2007, 20:58
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bascee Bekijk bericht
en



Dat is mijn punt ook, de je zire 72 doet precies wat hij doen moet maar is ook in staat om een heleboel dingen te doen waar veel mensen geen behoefte aan hebben. Daarom kost hij nieuw ook zo'n 285 euro (aldus palmclub). .........
Ook de Zire72 is helaas al een tijdje uit produktie, en in IT-termen al behoorlijk bejaard
Maar idd ik ben zo'n TomTom'ende Mailende, internettende, MP3 luisterende, Film kijkende en fotograferende Palmer

De enige Palm die nog in produktie is, en voor een schappelijke prijs tekoop, en basic:

Palm products: smartphones, pda handhelds and accessories

Voldoet toch redelijk aan je eisen?
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 november 2007, 21:08
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De Zire was destijds wel goed, aangezien het de meest verkochte handheld van Palm werd destijds. Het werd op de markt gebracht als goedkoop, soccer-mom, hebbedingetje, die mensen liet opstappen naar een duurdere Palm.

Wat ik wel erg vond, was dat het eigenlijk meer een marketing-gimmick was: dezelfde specs als een PalmIII van een paar jaar terug, maar dan in een nieuw jasje, en dan hup, weer in de verkoop. Een soort melkkoe.

In theorie denk ik wel dat er veel vraag naar zo'n Zire zou zijn nu nog steeds, maar het probleem is dat de meest simpele telefoons nu ook PIM-functies aan boord hebben, waardoor zo'n Zire behoorlijk overbodig wordt.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 05 november 2007, 21:18
bascee's schermafbeelding
bascee bascee is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 75
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus31 Bekijk bericht
Ook de Zire72 is helaas al een tijdje uit produktie, en in IT-termen al behoorlijk bejaard
Maar idd ik ben zo'n TomTom'ende Mailende, internettende, MP3 luisterende, Film kijkende en fotograferende Palmer

De enige Palm die nog in produktie is, en voor een schappelijke prijs tekoop, en basic:

Palm products: smartphones, pda handhelds and accessories

Voldoet toch redelijk aan je eisen?
Haha, bedankt voor je response, maar waar het mij om gaat is dat een back to basic pda met een scherp monogroom scherm 20 maal zo lang gebruikt zou kunnen worden dan een pda zoals die vandaag de dag gemaakt wordt. En toch (of juist) voldoet aan de eisen van een grote groep potentiele gebruikers.

De zire 22 is weleenswaar voordelig maar heeft nog steeds een niet al te zuinige 200mhz procesor en een matig scherm. Een zwart wit scherm met een hoge resolutie komt soms beter van pas dan een kleuren scherm met een lage resolutie.

Laatst gewijzigd door bascee; 05 november 2007 om 21:29.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 05 november 2007, 21:46
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Cool

Oh, maar je bedoelt de Sony Clie SL10 met 320x320 monochroom scherm en Memory Stick slot

Die ligt hier naast me in een lade stof te happen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg dscn0907_s.jpg‎ (15,4 KB, 11x gelezen)
Met citaat reageren
  #13  
Oud 05 november 2007, 22:10
bascee's schermafbeelding
bascee bascee is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 75
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Oh, maar je bedoelt de Sony Clie SL10 met 320x320 monochroom scherm en Memory Stick slot

Die ligt hier naast me in een lade stof te happen.

Wat een plaatje, en dat op 2 AAA batterijtjes, die gooi je gewoon weg als ze slecht worden. Naar mate ik meer clie's leer kennen vind ik het steeds erger dat sony ze niet meer maakt. Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je SL10 misschien voor een zacht prijsje van eigenaar mogen wisselen?

Die strategie van palm verklaard in ieder geval wel de opvolgers van de zire. Toch jammer. Een ouder apparaat in een nieuw jasje steken hoeft trouwens niet per definitie slecht te zijn, de zire was immers 3 a 4 maal goedkoper dan de palmIII. Daar valt natuurlijk ook wat voor te zeggen.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 05 november 2007, 22:30
Frits's schermafbeelding
Frits Frits is offline
Sony Clie rocks!
Voornaam: Frits
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Hoogezand
Berichten: 414
Er staan toch nog redelijk veel Clie's op marktplaats.
Heb zelf het geluk gehad een fonkel nagel nieuwe TH55 gevonden te hebben.
De doos was nog geseald.
Gebruik 'm nu dagelijks vanwege het goede grote scherm

Groet,
Frits

Laatst gewijzigd door Frits; 05 november 2007 om 22:31. Reden: Spatie te veel.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 05 november 2007, 22:33
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Smile

Helaas, die Clie is van mij en blijft van mij

Gewoon, om te hebben.

Moet wel zeggen dat het scherm in de schemer baggerslecht af te lezen is, zelfs met backlight aan. Maargoed: daar hadden de Vx en alle modellen ervoor ook last van.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 05 november 2007, 22:44
bascee's schermafbeelding
bascee bascee is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 75
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Helaas, die Clie is van mij en blijft van mij

Gewoon, om te hebben.
Haha, dat kan ik heel goed begrijpen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023