Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 14 november 2002, 01:30
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Als er ergens geen (werkende) accessoires voor zijn dan is het wel voor de Palm Tungsten-T!
Sorry Patrick, maar dit is ook pertinent niet waar. Het PPK werkt gewoon met de Universal Connector, mits je de goede (beta) driver gebruikt. En ja, deze driver is nu al beschikbaar, want die link heb je zelf in een andere thread al gegeven (n.a.v. mijn posting). En ook al geeft Palm als advies dat het niet wenselijk is om te gebruiken, de Bluetooth SDIO Card (zelf getest) werkt ook gewoon! Ok, dat heeft inderdaad weinig zin als er al BT ingebouwd is, maar er zijn wel degelijk werkende accessoires voor de Tungsten-T.
En je weet net zo goed als ik dat er voor de andere accessoires ook wel drivers komen (bv. GPS of evt. de WiFi-slede van Xircom). Net zo goed als dat er uiteindelijk ook wel storage drivers komen voor die WiFi-puist (lees: CF-slot) op de Sony NX-serie.

- jp
Met citaat reageren
  #22  
Oud 14 november 2002, 01:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je het strikt ziet is op dit moment het toetsenbord zo'n beetje het enige accessoire dat werkt. Daar is geen speld tussen te krijgen. Voor Sony kan er ook nog wel een clip-on GPS komen, maar die is er nog niet.

Ik wil alleen maar aangeven hoe betrekkelijk het is. Blijkbaar ben je al wat vermoeid, want het was meer als geintje bedoeld dan als serieuze opmerking. Ik ben heus geen halve zool. Maar op dit moment is het is wel waar. (OK misschien niet helemaal, want de Zire heeft vast nog minder accessoires en die komen er ook nog nooit ook)

Citaat:
(n.a.v. mijn posting)
Heh, nee. Ik had zelf gezocht en toen zag ik pas dat jij ook een link had gevonden. Alleen kreeg ik die niet aan de praat.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 14 november 2002, 01:56
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Jaja, dan is het ineens weer als geintje bedoeld Zet er dan een smiley bij, dan is daar ook geen twijfel over mogelijk. En nee, ik ben niet vermoeid, want een nachtmens

De Zire ben ik 100% met je eens, want ik zou niet weten hoe je daar een accessoire aan moet hangen (ik vraag me ook af of die mini-USB dat sowieso wel aan kan). En de kopers van de Zire zijn volgens mij ook geen accessoire-kopers (met uitzonderingen van de gebruikelijke dingen als een case en eventueel een screenprotector), dus dat lijkt me voor fabrikanten niet zo'n interessante markt. Maar ik kan het mis hebben hoor.

Als laatste punt: toen de eerste Sony's op de markt waren heeft het ook vrij lang geduurd voordat er accessoires beschikbaar waren. Daar zit bij nieuwe modellen nu eenmaal een lange tijd tussen. Daarom heeft Palm gekozen voor de Universal Connector en heeft Sony ook op tijd ingezien dat ze hun connector niet continu konden blijven wijzigen (zoals in het begin wel is gebeurd). Ook bij Sony lijkt er inmiddels voor een standaard connector gekozen (is de NR/NX-connector trouwens wel dezelfde als de T-serie?)

Het komt allemaal wel goed met de accessoires, zowel voor Palm als voor Sony. Ik snap trouwens niet waarom bijvoorbeeld PDAshop nog geen Sony-accessoires levert. De marge zal wel niet hoog genoeg zijn of de mogelijke afzet te laag, want dat lijkt me toch een gat in de (Nederlandse markt). Ik ken de aantallen Clie's in NL niet, maar 100 toetsenbordjes moet je toch wel kwijt kunnen in Nederland.
Overigens, ik heb er persoonlijk geen moeite mee om via Internet of in het buitenland te bestellen, maar voor de meerderheid is dit wel degelijk een struikelblok.

- jp
Met citaat reageren
  #24  
Oud 14 november 2002, 02:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ehm ik dacht dat dat wel duidelijk was. Zoals je zelf al aangaf had ik zelf die toetsenbrd link ook gevonden dus ik wist dat die (ongeveer aangezien beta) werkte. Maar nogmaals, het IS nu wel zo. Dat geeft maar aan hoe betrekkelijk het argument is. Als het dan echt zo belangrijk is dan wacht je toch nog een half jaar met de aanschaf? Geintje is niet het goede woord, maar het toont wel aan hoe betrekkelijk zo iets blijkbaar is voor iemand die het argument wel hoog op zijn prioriteiten lijst heeft.

Citaat:
heeft Sony ook op tijd ingezien dat ze hun connector niet continu konden blijven wijzigen
Kijk dat is dan dus wel weer zo'n fabeltje. Sony heeft welgeteld 2 connectors! 2 dus. Let wel 2. Dus niet meer en ook niet minder. Ik overdrijf het misschien , maar die opmerking zie ik wel vaker. Tel nu eens hoeveel connectors palm heeft uitgebracht? Kijk zo leer je ook weer wat van zo'n discussie

Ik moet toegeven Sony had in de eerste connector al meteen USB, dus in principe hadden ze het daarbij kunnen laten. De nieuwe connector is echter iets uitgebreider. Blijkbaar hadden ze die extra pinnen nodig om al de nieuwe accessoires aan te kunnen sluiten (voor de CF sleeve misschien).

Een ander fabeltje is dat Sony om de haverklap met nieuwe modellen uitkomt en dat als je een clie hebt deze morgen alweer verouderd is. Ze brengen misschien inderdaad wel eens een verbeterde versie uit van een model (N serie en de T625C naar T675C) maar over het algemeen zijn ze gewoon de produktlijn aan het opvullen. Die modelen staan dus naast elkaar en zijn ook gericht op een andere markt. Net zoals Palm doet met al haar modellen.

Als je de accessoires niet via internet bestelt zul je het nog knap moeilijk krijgen. In de winkel zie je (ik) ze zelden (ook voor palm). Dan moet je nog flink gaan leuren. Dan wordt je keus ook wel heel beperkt en de prijs ook een stuk hoger.

Overigens die opmerking van de Zire was ook weer zo'n "soort geintje". Er kunnen inderdaad geen accessoires (in de zin van waar we het in deze discussie over hebben) op worden aangesloten.

Laatst gewijzigd door patrickl; 14 november 2002 om 02:17.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 14 november 2002, 03:01
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Kijk dat is dan dus wel weer zo'n fabeltje. Sony heeft welgeteld 2 connectors! 2 dus. Let wel 2.
ok, touché. In mijn beleving waren het er inderdaad meer (ik dacht vier). De originele S-serie, daarna de N-serie, de T/SL/SJ en de NR/NX. Na uitgebreid gegoogle kom ik er achter dat er een connector voor de S/N is en een connector voor de T/SL/SJ/NR/NX. Ik ben best bereid om m'n fouten toe te geven hoor
Citaat:

Als je de accessoires niet via internet bestelt zul je het nog knap moeilijk krijgen. In de winkel zie je (ik) ze zelden (ook voor palm). Dan moet je nog flink gaan leuren. Dan wordt je keus ook wel heel beperkt en de prijs ook een stuk hoger.
Naja, ook al adverteren ze er niet mee, PDAshop is wel degelijk ook een winkel. En RAF, BCE, Correct en Dixons en hebben ook meer dan voldoende accessoires liggen voor de Palm. Accessoires van Sony ben ik gewoon nog erg weinig (sterker nog: NIET) tegengekomen, en ik weet niet goed waar dat mee te maken heeft. Misschien is Sony Benelux daar gewoon niet mee bezig.
Kijk, als er mensen geen gebruik van internet willen maken om daar spullen aan te schaffen en het dan voor lief nemen dat ze meer betalen, dat is prima. Ik heb er persoonlijk geen moeite mee en laat alles invliegen, opsturen of hoe het dan ook bij me komt. Als ik het maar goedkoop of snel kan krijgen (liefst beiden).
Maar voor niet creditcard-bezitters of mensen met internet-koopvrees is het gewoon lastiger om in Nederland aan Sony-accessoires te komen dan aan Palm-accessoires. Ik hoop dat je dat punt in ieder geval wilt be-amen (de streep is ter verduidelijking, straks leest iedereen weer 'biemen').

Laatst gewijzigd door jean-paul; 14 november 2002 om 03:04.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 14 november 2002, 07:30
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Als je de accessoires niet via internet bestelt zul je het nog knap moeilijk krijgen. In de winkel zie je (ik) ze zelden (ook voor palm). Dan moet je nog flink gaan leuren. Dan wordt je keus ook wel heel beperkt en de prijs ook een stuk hoger.
Patrick, Dit klopt niet helemaal, zoals JP ook al aangaf, accesoires voor de Palms zijn in de fysieke winkels veel makkelijker te krijgen dan accesoires voor de Clié, die ik nog in geen enkele winkel heb gezien, en ik let daar echt wel op! Laatst zag ik zelfs de Palm accesoires bij de V&D liggen, en bij de Mediamarkt heb ik de meest uitgebreide collectie gezien, maar op een MemoryStick na waren er geen accessoires te krijgen voor de Clié's...

Nu ben ik zelf niet echt de moeilijkste, en als ik iets wil hebben dat alleen op internet verkrijgbaar is, dan trek ik mijn creditcard en koop het. Maar voor veel mensen is dit nog een behoorlijk drempel, en ik denk dat als Sony daar meer rekening mee houdt, ze ook meer accesoires zullen verkopen...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #27  
Oud 14 november 2002, 10:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb persoonlijk nog nauwelijks accessoires zien liggen in een winkel (alleen een keer een Palm Vx travelcharger bij dixons voor 150% van de standaard prijs), maar als jullie zeggen dat ze er soms wel liggen dan zal dat inderdaad best.

Het is inderdaad wel triest dat Sony in europa niet gewoon een beetje opschiet. Ik heb het al vaker gezegd, maar het lijkt wel of ze zich schamen dat ze PDA's maken. Ze maken geen reclame en ze leveren niet gewoon alle beschikbare accessoires. Dat je voor een nieuw PDA model even wacht met de introductie lijkt me nog wel te begrijpen, maar waarom je dan niet meteen alle accessoires erbij kan leveren snap ik dus inderdaad ook niet (zeker als ze er wel al zijn in de VS en Japan).

Ook zo bizar was dat Sony nauwelijks accessoires mee had naar die bijeenkomst. Dat verzin je dan toch gewoon niet? Blijkbaar is Sony ook van mening dat mensen niet zitten te springen om accessoires.

Eigenlijk zie ik in het wild nooit mensen met accessoires. Nog geen case. Niet voor de Palm, Sony of PocketPC gebruikers. Maar de mensen die ik zie zijn wel altijd kantoormensen. 1 keer was er iemand die met zijn Palm Vx en PPK notities zat te maken tijdens een vergadering.

Hebben jullie uit die enquete nog cijfers over de accessoires? Ik ben vergeten of daar een vraag over was, maar ik ben wel benieuwd welk percentage nou echt een accessoire koopt. Dat zal voor palmclub lezers waarschijnlijk wel wat hoger liggen dan landelijk, maar toch.

Ik zag trouwens een persberichtje van Dell en die introduceren bij hun nieuwe PocketPC's inderdaad wel meteen een hele rits aan accessoires.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 14 november 2002, 16:54
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Het is inderdaad wel triest dat Sony in europa niet gewoon een beetje opschiet. Ik heb het al vaker gezegd, maar het lijkt wel of ze zich schamen dat ze PDA's maken. Ze maken geen reclame en ze leveren niet gewoon alle beschikbare accessoires. Dat je voor een nieuw PDA model even wacht met de introductie lijkt me nog wel te begrijpen, maar waarom je dan niet meteen alle accessoires erbij kan leveren snap ik dus inderdaad ook niet (zeker als ze er wel al zijn in de VS en Japan).
Hé!!!!!
__________________
hans
Met citaat reageren
  #29  
Oud 14 november 2002, 16:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, het duurt nu een half jaar voordat de Sony accessoires ze hier verkrijbaar zijn. Dat is inderdaad nergens voor nodig. Dan moet je weer uitwijken naar die third party rommel

En nee, ik spreek mezelf niet tegen.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 14 november 2002, 17:05
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
En nee, ik spreek mezelf niet tegen.
ik zei niets......
__________________
hans
Met citaat reageren
  #31  
Oud 14 november 2002, 17:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
correct
Met citaat reageren
  #32  
Oud 14 november 2002, 23:13
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Volledig offtopic: Lekker stel zijn jullie zo bij elkaar...

Zal de thread open laten... zulke discussies zijn altijd een genot om te volgen...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #33  
Oud 15 november 2002, 00:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, waar zullen we het nu eens niet over eens gaan zijn?
Met citaat reageren
  #34  
Oud 15 november 2002, 20:45
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
geheugenkaartjes?

In personal computer magazine staat een test van geheugenkaartjes. MS is bijna 2 keer zo traag als SD en CF.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #35  
Oud 15 november 2002, 21:08
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Dat verbaasd me zeer. Een tijdje geleden stond in de c't ook zo'n vergelijking, maar daar kan ik me zo een conclusie niet van herinneren.

Het is overigens wel zo dat er 1 en 4 bits readers voor sd kaartjes zijn. De Palm's gebruiken 1 bit readers. En zijn daarom 4x zo langzaam als de snelste readers. Zo door redenerend zou een ms in een Palm dus 2x zo snel zijn als een sd-kaartje. Maar ik zoek het artikel wel even op.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #36  
Oud 15 november 2002, 21:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Grappig, ja. Ik heb namelijk wel een test gezien waarbij de memory stick het snelst was. Weet helaas niet meer waar.

Ik weet wel dat die CF kaarten een enorm snelheids verschil hebben onderling. Ik zag laatst ergens een vergelijking en daar duurde het wegschrijven van een 1MB foto met een Digicam tussen de 4 en 9 seconden. Ik zal eens speuren of ik die test nog kan vinden.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 15 november 2002, 21:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De snelheid hangt inderdaad ook af van de apparatuur ja. Ik weet dat de T675C en NRV70 gebruikers ook een veel snellere MS afhandeling hebben dan de 33Mhz dragonball modellen.

Ik heb 2 links gevonden. De CF test die ik bedoelde staat hier. Op de memory stick propaganda site- faq claimen ze dat de MS een write speed van 1.8MB/s en read van 2.5MB/s heeft. Dat zou bij schrijven inderdaad half zo snel zijn als de snelste CF kaartjes die ik kon vnden (2.8MB/s). Ze claimen dat er wordt gewerkt aan MS met 20MB/s transfer snelheid. Maar ja, er schijnt ook ooit een 1GB variant van uit te komen.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 15 november 2002, 21:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik vond overigens ook de introductie prijs van de Palm Bluetooth SD terug. Die was inderdaad €200 (in duitsland). Dan zit €229 inclusief verzendkosten daar toch niet zo heel ver vanaf.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 16 november 2002, 14:20
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Ik vond overigens ook de introductie prijs van de Palm Bluetooth SD terug. Die was inderdaad €200 (in duitsland). Dan zit €229 inclusief verzendkosten daar toch niet zo heel ver vanaf.
Je moet de officiële introductieprijs niet gaan vergelijken met de prijs van een (internet-) winkel. De introductieprijs van de Sony BT is € 245; da's toch bijna 25%. Daarbij komt dat Sony voor haar ITC accessoires een uiterst kleine marge biedt aan handelaren zodat het verschil tussen SRP (suggested Retail Price) en de prijs in de winkel niet snel lager (soms zelfs hoger, zoals ik bij de aanschaf van een extra voeding voor mijn Sony Vaio laptop mocht merken).

Overigens was ik net Office Centre: wel CF en SD cards van Sandisk, maar niet van Sony. € 59 voor 128 MB Sandisks. De 128 MB MS van Sony: € 89.

QED
__________________
hans
Met citaat reageren
  #40  
Oud 17 november 2002, 00:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hoe kom je toch aan die €245? Bij Sony zelf kost ie €229 inclusief verzend kosten.

Moet je een MS van scandisk kopen en via internet $39,95
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023