Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 18 november 2002, 20:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
GJHartog schreef:
Wie begon er nou weer offtopic in deze thread over programmeren? Nou? Nou?

"Verder is het voor een PalmOS-machine makkelijker om applicaties te ontwikkelen"
Ha, ha, dat was jij, ja. Goed werk!

Ce,

Ah dat van die 12 uur leek me ook al stug. Sony flikt dat inderdaad ook wel eens. Die zeggen doodleuk dat een Clie T625C 10 (of ook 12?) uur mee gaat. Dat klopt inderdaad als je de backlight uitzet. Maar 5 uur voor Pocket PC's heb ik toch zeker gezien in zo'n benchmark lijst. Ik geloof dat dat inderdaad die nieuwe IPaq met het "transflective" Sony scherm was.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 18 november 2002, 20:40
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Maar 5 uur voor Pocket PC's heb ik toch zeker gezien in zo'n benchmark lijst. Ik geloof dat dat inderdaad die nieuwe IPaq met het "transflective" Sony scherm was.
Patrick, dat van die 5 uur klopt aardig. De iPaq 3950 en 3970 hebben een accu die het vrij lang volhoudt....5+ uur. De verwachting is dat aanstaande nieuwkomers (Dell, Viewsonic, iPaq 1910 en 5400 serie) ook zo'n accu zullen hebben. Zorgvuldig omgaan met de instellingen kan de levensduur zelfs opschroeven naar een uurtje of 7.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 18 november 2002, 20:55
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Zeg, ik wil niemand aan een iPAQ helpen, maar er is sinds vandaag ook een low-end model uit: de 1910, voor 300 dollar.

Levensduur van de batterij staat er alleen niet bij. Batterij volledig opladen kost wel 4 uur, en da's stukken langer dan de Palm (die in een halfuur toch weer vol zit).
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #24  
Oud 18 november 2002, 22:28
Stinos
Guest
 
Berichten: n/a
Het was niet de bedoeling onbeleefd te zijn !!!!!!

Ik had enkel problemen om het latijn dat jullie daar praten te ontcijferen .............
Met citaat reageren
  #25  
Oud 18 november 2002, 22:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Stinos,

Wat mij betreft had je groot gelijk. Het is van ons niet beleefd om jouw vraag te vervuilen met onzin over programmeren. Je had het misschien iets diplomatieker kunnen zeggen, maar ik vond het wel grappig zo. Als je iets grappigs zegt is het overigens ook aan te raden om er een smiley achter te zetten. Anders zien mensen soms niet dat het grappig is en dan voelen ze zich beledigd.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 18 november 2002, 23:03
Stinos
Guest
 
Berichten: n/a


Ik ben dan ook maar eens aan het lezen geslagen op www.pocketpc-club.nl ....... Het lijkt mij dat er meer problemen zijn met die toestellen dan iets anders!!

En als ik mij niet vergis is er voor de palm nog steeds meer GRATIS software te downloaden dan voor een ipaq. Dat is voor mij nog steeds een ongelooflijk voordeel, niet?

Mja, iemand ervaring met de IR afstandsbediening voor de tv op die CLIE toestellen?

*EDIT*
Misschien een domme vraag, maar verwachten de palm experts nog een prijsdaling van de Sony Clie PEG T675C voor bv kerstmis en zo?

Met citaat reageren
  #27  
Oud 19 november 2002, 08:26
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Tsja, de mensen hier op het forum hebben allemaal gekozen voor een PalmOS machine. Daar hebben ze allemaal wel een reden voor. Ik was met name op zoek naar een klein en licht model. Dat was de Palm Vx en nu de Clie T625C.

Die gratis software moet je je ook weer niet al teveel van voorstellen. Er zitten wel wat leuke dingetjes tussen, maar vaak zijn het wel hele simpele programmatjes. Ik vind het zelf wel een voordeel dat je voor de betaalde software vaak minder hoeft te betalen dan voor vergelijkbare software voor PocketPC.

Die IR afstandsbediening werkt op zich heel goed, maar ik pak toch liever de gewone afstandsbediening. Het is wel erg leuk als je ergens bent waar het niet de bedoeling is dat je de TV kunt bedienen en je toch even je eigen keuze op kunt zetten

Over korting zou ik niets weten. Ik geloof niet dat het erg gebruikelijk is om voor kerst korting te geven op PDA's, maar ik heb de prijzen ook nooit echt dagelijks gevolgd.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 19 november 2002, 10:35
Stinos
Guest
 
Berichten: n/a
Mensen bedankt, nu nog een plaatsje zoeken waar hij het goedkoopst is Ik denk toch dat dat palm OS systeem bijna altijd in het Engels is ????
Met citaat reageren
  #29  
Oud 19 november 2002, 10:43
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Uhm op het gevaar af weer een welles niets over PalmOS te ontketenen (ik heb dit al een keer of wat uitgelegd), maar software ontwikkelen voor PalmOS is niet echt leuk. Geheugenbeheer, schermafhandeling, multithreading het is allemaal antiek (10 a 15 jaar oud) geregeld in PalmOS.
Om te voorkomen dat iedereen dit ook nog geloofd, programmeren onder NS Basic is erg leuk
Er isoverigens ook een versie voor de Pocket PC (die ik nog nooit gebruikt heb).
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #30  
Oud 19 november 2002, 11:10
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Citaat:
Ik denk toch dat dat palm OS systeem bijna altijd in het Engels is ????
PalmOS is alleen in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees. Maar je kunt wel Dutch Piloc installeren (te koop voor 16 euro), waardoor alle schermteksten Nederlands worden.

Dutch Piloc staat deze maand trouwens in de ComputerTotaal, als software met de beste prijs/kwaliteitsverhouding.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #31  
Oud 19 november 2002, 11:36
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Citaat:
Maar je kunt wel Dutch Piloc installeren
Oeps, ik zie net dat er nog geen Sony-versie uitgebracht is
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #32  
Oud 19 november 2002, 14:59
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Ha, ha, dat was jij, ja. Goed werk!
Ho ho... ik had het over offtopic reageren... ik gaf het alleen maar als pluspunt voor de Palm, al bleek dat achteraf dus niet helemaal te kloppen.

Citaat:
Misschien een domme vraag, maar verwachten de palm experts nog een prijsdaling van de Sony Clie PEG T675C voor bv kerstmis en zo?
Nou, ik verwacht het eerlijk gezegd niet, bij sony worden de modellen eigenlijk alleen maar goedkoper zodra er een opvolger al in de schappen ligt. En een echte opvolger van de T675 heb ik nog niet gesignaleerd, dus ik ben bang van niet...

Citaat:
Mja, iemand ervaring met de IR afstandsbediening voor de tv op die CLIE toestellen?
Heel simpel gezegd, leuk bedoeld, maar je zal het weinig gebruiken... ik vind het zelf nogal onlogisch om iedere keer met een pennetje op een beeldscherm te drukken, dan gebruik ik liever mijn echte ab.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #33  
Oud 19 november 2002, 15:49
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Wij hebben al onze afstandsbedieningen de deur uit gegooid (nou ja, ze liggen ergens héél diep weggestopt stof te verzamelen).

We hebben een oude Visor handheld als universele afstandsbediening. Voor elk audio/video-apparaat hebben we een apart scherm gemaakt, met knoppen die groot genoeg zijn om met je vingers te bedienen. We hebben zelfs meerdere schermen per apparaat, bijv. "TV basis" en "TV uitgebreid".

Het werkt wel goed, maar voor dagelijks gebruik is het 't handigst als je daarvoor een aparte handheld gebruikt. Mijn eigen Palm ligt niet altijd bij de TV. Met een aparte Palm kun je ook de hardwareknoppen instellen, zodat je bij het indrukken van elke willekeurige knop meteen in de afstandsbediening in beeld hebt.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #34  
Oud 19 november 2002, 18:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Stinos,

Je kunt de Clie ook in Duitsland kopen ja. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat uitmaakt. Het kan ook in de VS, daar is ie pas echt veel goedkoper (ik schat $300 of minder), maar dan krijg je wel nog te maken met invoerrechten en BTW enzo.


r. dohmen,

A) Het is waar
B) We hebben het over echte applicaties (niet over een hobby) (en nee NSBasic apps zijn geen echte apps)
Met citaat reageren
  #35  
Oud 27 november 2002, 22:07
DNME
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
We hebben een oude Visor handheld als universele afstandsbediening. Voor elk audio/video-apparaat hebben we een apart scherm gemaakt, met knoppen die groot genoeg zijn om met je vingers te bedienen. We hebben zelfs meerdere schermen per apparaat, bijv. "TV basis" en "TV uitgebreid".
Machtig welk programma gebruik je hiervoor?
Met citaat reageren
  #36  
Oud 27 november 2002, 22:19
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Omniremote en de Omniremote Springboard voor de Visor Deluxe (i.v.m. zwakke IR op Visor zelf)

- jp
Met citaat reageren
  #37  
Oud 27 november 2002, 22:20
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat zal vast Omniremote zijn.

Ah dubbel.

Overigens vond ik ProntoLite ook wel aardig (deze werkt op basis van de OmniRemote module overigens).
Met citaat reageren
  #38  
Oud 27 november 2002, 22:26
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Jean-Paul en ik delen dezelfde afstandsbediening, dus bij mij is het ook Omniremote.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #39  
Oud 27 november 2002, 22:27
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Patrick,

Bedankt voor de extra link. Ik was weer eens lui

- jp
Met citaat reageren
  #40  
Oud 28 november 2002, 09:09
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Nou, laat ik dan ook nog maar een duit in het zakje doen als ontwikkelaar voor, en gebruiker van, beide systemen (Palm Vx en Siemens Loox). Mijn ervaring met beide systemen is dat de basis van de Palm meer een slimme (en ver) doorontwikkelde agenda is, en de basis van de Pocket PC een gestripte laptop (en zoals ik bij de presentatie al aangaf - ik vind dat ze net even te vroeg zijn opgehouden met strippen).

Als je alles naast elkaar zet dan den ik dat je met een Palm of Sony uiteindelijk iets goedkoper uit zult zijn, en bovendien een machine hebt die iets lichter en kleiner is, met software die stabieler is. Pocket PC biedt meer mogelijkheden, is wat verfijnder, heeft een wat groter scherm, heeft meer dingen ingebouwd en is als geheel "zwaarder" aangezet. Levensduur van de accu volgt volgens mij simpelweg uit de "zwaardere" hardware die een Pocket PC met zich meebrengt. De accu van de Palm Vx gaat veel langer mee dan die van de Loox - maar ook met de laatste voel je je wat dat betreft geen stumper hoor. Ik heb nooit echt gemeten hoeveel uur dat nu meegaat. Op de Pocket PC heb ik (bij normaal gebruik) al regelmatig een reset moeten doen. Bij de Palm eigenlijk helemaal nooit.

Ik zou de keuze nooit maken voordat ik ook de verschillende mogelijkheden in het echt heb gezien - dus naar de winkel en kijken. Van de Palm machines vind ik de Sony modellen persoonlijk het mooist. Op het Pocket PC gebied ben ik voor de Loox gegaan (scherm van beste Ipaq is mooier, maar de machine zelf vind ik lelijk...) Het lijkt er op dat er de komende maanden nog een paar mooie Pocket PC's uit gaan komen.

Als je het me eerlijk vraagt dan moet ik toegeven dat ik mijn Loox vaker gebruik dan de Palm. Aan de andere kant moet je begrijpen dat ik de machines primair heb omdat ik er voor wil ontwikkelen. Dus een *echte* gebruiker ben ik niet. Wat ik het meest plezierig vind aan de Loox is het grotere scherm. Hoe je het ook went of keert en rekent met mooie resoluties, op het scherm van de Loox passen meer lettertjes dan op die van de Palm.
Verder vind ik de hoeveelheid geheugen en de uitbreidingsmogelijkheden plezierig. De Loox heeft 64 Mb (waarvan er bijna 60 over zijn als je werkt) en dat dat allemaal op zou gaan aan het operating system kan ik niet bevestigen - ik heb er serieus grote spullen op gehad. Verder heeft de Loox standaard bluetooth, een SD slot en een CF slot.

Voor wat de ontwikkeling betreft: ontwikkelen voor de Pocket PC was makkelijker dan voor de Palm. Echter, dat komt ook voor een deel doordat we natuurlijk al eerder hebben ontwikkeld voor Windows. Het allergrootste probleem van de Palm zijn de beperkingen in het geheugengebruik. Verder vind ik het gebruik van bestanden niet erg handig. Het schrijven van de software voor de gebruikersinterface ging wel erg makkelijk. Voor de Pocket PC krijg je een erg goede ontwikkeltool gratis. Voor een goede tool voor de Palm omgeving betaal je meer dan voor een Palm machine zelf. (Er zijn gratis tools maar die vind ik niet erg gebruikersvriendelijk.) De documentatie voor Palm ontwikkelaars is heel erg goed. Voor de Pocket PC ben je vooral aangewezen op boeken van derden.

Als ik jou was dan zou ik eens goed kijken naar het doel van de machine. Wil je vooral een goede "PDA" met MP3 capaciteit dan zou ik absoluut gaan voor de Sony. Wil je iets wat meer tegen een handcomputer zit dan ging ik voor een Pocket PC.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023