Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 12 november 2002, 18:57
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Hm, opa is wellicht wat ouderwets, maar toch even het volgende.

Iedereeb wil kleur en het is ook wel de toekomst, maar de voordelen
van monochrome zijn er ook vele.

1. goedkopere pda
2. stukken langer batterijverbruik
3. soms beter (!) leesbaar scherm(vooral tov oudere kleuren pda's)
4. ouderwets

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
ik zie bijvoorbeeld weinig verschil tussen het 160x160 Vx scherm,
en het 320x320 scherm van de SL10...
En verder, afgezien van kleuren, HiRes is echt beter. Als je dat
eenmaal hebt, dan wil je niet anders. Ook bij monochrome schermen.
Een 320x320 is simpelweg de toekomstige standaard.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #22  
Oud 12 november 2002, 19:30
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
bedankt voor alle reacties tot hier aan toe. even reageren op degene die zei dat mijn baas er blij mee zou zijn dat ik het verhaal van voorraad opsturen schreef. mocht het apparaat kapot gaan dan wordt hij terug gestuurd naar de fabrikant. dit kan natuurlijk niet als ik heb al maanden heb. maar dat terugsturen is niet alleen voor dynabyte medewerkers. dit doen we dus ook voor klanten. op die manier hoeven ze geen eeuwen te wachten op een nieuwe. op zich valt mijn berichtje dus best wel mee.

ik kan nu misschien van iemand een palm 505 overkopen voor 220 euro. zou dit een goede deal zijn of koop ik dan een palm die een heel stuk minder kan dan de sony??

ik heb zoals jullie zien dus nog niet besloten wat ik ga doen
Met citaat reageren
  #23  
Oud 12 november 2002, 20:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Tsja, je hebt dan dus geen hoge resolutie, maar wel weer kleur Persoonlijk vond ik de M505 erg tegenvallen. Het licht van de M505 is zo zwak en er waren wat technische problemen mee. De M515 was al een stuk beter, maar voor een "goedkope" kleuren PDA is een SJ30 wat mij betreft nog altijd weer iets beter. Maar ja dan zit je op uiteindelijk bijna het dubbele bedrag.

Lastig.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 12 november 2002, 20:16
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
dat kan je wel zeggen dat het lastig is. ik ben er wel bijna over uit dat het een kleuren moet worden alleen nu nog welke. de m130 heb ik wel slechte dingen over gehoord, maar die is wel weer een stuk goedkoper. de sl-30 schijnt erg goed te zijn. alleen hij moet bij mij in een overbevolkte jaszak, waar dus ook losgeld inzit. dat gaat mij denk het schermpje kosten. zijn er nog goede kleine en lichte beschermhoesjes voor een sony clie??
Met citaat reageren
  #25  
Oud 12 november 2002, 20:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De SJ30 wordt standaard geleverd met zo'n klepje. Cases kun je bijvoorbeeld krijgen bij brando, maar voor onder de $40 zul je niet veel vinden. Zit er bij die M505 ook een case dan?

Ik moet zelf zeggen dat ik een tijdje een case heb gebruikt, maar dat ik nu toch weer terug ben op het standaard klepje. Zo'n case is me toch teveel ellende en te dik/zwaar. Ik doe nu mijn sleutels en geld in de ene zak en de Clie in de andere zak
Met citaat reageren
  #26  
Oud 12 november 2002, 20:27
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
ik heb vandaag heel even de sj-10 in mijn handen gehad en het klepje zag er niet al te stevig uit. zeker niet doordat er iets onder kan schuiven en dat zou ik zonde vinden. heb je van die klepjes die je bijvoorbeeld aan de onderkant met klitteband of zo vast kan maken. ?? dat zou mij keuze al een stuk makkelijker maken.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 12 november 2002, 20:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Cases hebben meestal een soort drukkertje waarmee je ze vastmaakt. Brando heeft een heel stel cases voor de Sl10 en SJ30. Bijvoorbeeld deze

Van een leren case wordt de boel een stuk dikker en ook iets zwaarder. Met een flip-top case kan er eigenlijk altijd wel wat tussen komen.

Innopocket heeft metalen cases (Nog niet voor de SL10 overigens, maar dat kan nog komen) Die zitten wat strakker om de PDA heen en zijn echt goed dicht (ik heb de proprta case die eigenlijk gelijk is getest). Maar ze zijn wel weer wat zwaarder en vast ook duurder. Of anders DSI International, maar ook die hebben ook nog niets voor de SL10. Die modellen zijn redelijk recent dus nog niet alle fabrikanten hebben daarvoor een case klaar.

Laatst gewijzigd door patrickl; 12 november 2002 om 21:27.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 12 november 2002, 20:59
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
heeft het standaard klepje van de sl-30 ook een bevestiging aan de onderkant of kan je deze alleen eroverheen laten "vallen" ?

heb trouwens gekeken naar die beschermhoezen en cases, maar deze zijn erg mooi. waarschijnlijk ook erg zwaar en dat probeer ik ook tegen te gaan.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 12 november 2002, 21:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nee die standaard klepjes bedekken alleen de voorkant. Dat is eigenlijk altijd zo. Als je meer wilt moet je zelf een case kopen.

Kijk anders eens naar de review van de SJ30 op PalmInfocenter Daar staat een foto met de klep erover.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 12 november 2002, 21:41
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
ik heb even gekeken en op die site kon ik geen cover met vastmaak iets vinden. wel heb ik die review even gelezen en hij schijnt er nogal goed uit te komen. maakt de keuze weer wat moeilijker.

even nog een vraagje. ik gebruikt veel alarmpjes voor van alles en nog wat. hoe geeft deze sony dit weer? inieder geval met een geluidje, maar gaat er toevallig ook een lampje knipperen of zit er een trilbatterij in??

ik vraag dit allemaal vanwege de grote twijfel tussen verschillende modellen.
Met citaat reageren
  #31  
Oud 12 november 2002, 22:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nee je kunt dat klepje niet vastklikken. Het rust gewoon los op het frontje.

Dat van dat alarm zou ik eerlijk gezegd niet weten. Misschien dat GertJan dat weet? Ik geloof niet dat ie gaat trillen. Mijn T625C doet dat wel, maar dat is dacht ik iets wat op de (goedkopere) SJ30 gesneuveld is. De speaker klinkt ook wat zachter op de SJ30.

Maar kun je in de winkel niet even een SJ30 proberen dan? Of werk je niet in een winkel?

Ja die twijfel is hopeloos. Maar dat geeft ook aan dat het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt wat je kiest. Anders had je wel geweten wat je wilde hebben.

Voor de rest hangt het eigenlijk heel erg af van wat je wilt uitgeven en wat jouw voorkeuren zijn. Voor mij waren hoge resolutie en kleuren een must. Ik wilde per se kleur vanwege GPS navigatie. Achteraf bleek dat voor websurfen, spelletjes en zelfs voor een Agenda ook beter. En ik wilde per se hoge resolutie ook vanwege GPS navigatie en vanwege het lezen van e-books. De hoge resolutie is echter in bijna alle applicaties beter. Dat verschil merk je echt heel sterk.

Het scherm van de SJ30 is wat mij betreft echt veel mooier dan dat van de M505, maar of dat nou € 130 extra waard is? Je draait er in feite dezelfde applicaties op. Alleen soms met wat minder puntjes.

Ik ben nu met een review van Agendus bezig (nou ja het is eigenlijk af, maar ik weet nog niet zeker of het nu helemaal klaar is), maar daarbij zie je heel erg goed wat het verschil kan zijn. Ik heb hier even twee screenshotjes naast elkaar gezet.
Met citaat reageren
  #32  
Oud 12 november 2002, 22:34
degged degged is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: leiden
Berichten: 56
je hebt helemaal gelijk. als er een groot verschil tussen had gezeten had ik het al geweten. ik vraag me alleen af of die sony het geld wel waard is wat ik ervoor neerleg. daar zit ik mee. het is en blijft heel erg veel geld.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 12 november 2002, 22:42
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door degged

even nog een vraagje. ik gebruikt veel alarmpjes voor van alles en nog wat. hoe geeft deze sony dit weer? inieder geval met een geluidje, maar gaat er toevallig ook een lampje knipperen of zit er een trilbatterij in??
In de reviews die er van de SJ30 zijn, lees ik wel dat de alarmgeluiden zeer zacht zijn. Dus als je 'm als wekker gaat gebruiken...
Met citaat reageren
  #34  
Oud 12 november 2002, 22:48
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
... lees hier maar:
Over het geluid van de SJ30 valt vrij weinig te melden. Behalve dan dat de alarmfunctie weinig voorstelt. Het geluid is zo zacht, dat zelfs als het in de Preferences op 'high' staat, het nog bijna niet opvalt. Een trilfunctie ontbreekt, het alarmlampje, wat tevens verraad of de Clié opgeladen is of niet, is vrij klein en valt dus makkelijk over het hoofd te zien.
Met citaat reageren
  #35  
Oud 12 november 2002, 23:04
Jeroen VDV
Guest
 
Berichten: n/a
Hoi degged,

Ik zit met dezelfde soort twijfels als jij. Zelf ben ik op zoek naar m'n eerste PDA, maar dan liefst meteen een goeie. Zoals blijkt uit de thread " Keuze maken tussen m125, m500 en SL-10" dacht ik eerst aan een monochroom scherm, maar door de antwoorden ben ik nu toch serieus een kleurenscherm aan het overwegen.

In Brussel heb ik vandaag een SonyCenter gevonden, waar ze een hele rij CLIE's in voorraad hebben. Toen ik vroeg aan de verkoper om het verschil te demonstreren tussen monochroom en kleur, bleek er geen enkele opgeladen te zijn. Hoe ze op zo'n manier een dure pda denken te verkopen, weet ik toch niet ?! Maar goed, ze hebben beloofd om ze te activeren, dus ga ik morgen opnieuw langs.

Zelf ben ik ook de SJ-30 aan het overwegen. Alleen het zwakke alarm is inderdaad spijtig. Ik heb ook nog een vraagje : wordt een plastieken pda (zoals de SJ-30) niet te snel beschadigd/bekrast of valt dat wel mee ?
Met citaat reageren
  #36  
Oud 12 november 2002, 23:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een plastic kast beschadig inderdaad iets sneller. Ik weet niet of dat nou echt heel veel scheelt. Ik heb een GSM met plastic kast en die krast nauwlijks meer of minder dan mijn Palm en Clie T625C.

De Clie T625C is anders ook een optie. Die kost ergens rond de €400. Deze heeft een keihard alarm, metalen kast, cradle, trilfunctie, sterke LED voor afstandsbediening (bijvoorbeeld van de TV) en is ook wat platter. Nadeel is dat het scherm een beetje fletsig is qua kleur (en uiteraard dat ie een stuk duurder is). De T625C kun je misschien ook tweedehands nog wel vinden (die is al wat langer te koop dan de SJ30)

Nog weer even duurder heb je voor €440 een T675C. Deze heeft dan hetzelfde scherm als de SJ30, maar is verder gelijk aan de T625C. Bover de T625C extra heeft die dan een MP3 speler en een 66Mhz processor (2 keer zo snel). Alleen is daar de accu weer een stuk sneller leeg van (3 tot 4 uur).

Nog weer wat duurder heb je vanaf €550 de Palm Tungsten-T. Dit is het allernieuwste Palm model met ARM processor (misschien iets sneller nog dan de T675C) Lijkt qua specificaties verder sterk op de T675C. Is allen wat dikker en zwaarder. De accu schijnt wel weer langer mee te gaan (dan die van de T675C), maar het houdt ook niet echt over (3,5 uur met maximaal backlight).

Voor €600 is er dan tenslotte de clie NRV70. Dit is een heel speciaal model voor mensen die graag alles in hun PDA hebben. MP3 speler, toetsenbordje, eenvoudige digitale camera en een extra groot scherm. Dit apparaat heeft ook het allermooiste scherm nu beschikbaar in een Palm OS pda.

Alles wat je extra wil kost dus gewoon geld. Er is een keus voor verschillende budgetten. Van €190 (SL10) tot €600 (NR70V)

Het is eigenlijk net als met auto's. Je moet gewoon kijken wat je budget is en dan wat je nou eigenlijk belangrijk vindt. Alleen kost het model met alles er in wat je graag zou hebben vaak net even meer dan je wil betalen
Met citaat reageren
  #37  
Oud 12 november 2002, 23:52
Jeroen VDV
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Alles wat je extra wil kost dus gewoon geld. Er is een keus voor verschillende budgetten. Van €190 (SL10) tot €600 (NR70V)
De kostprijs speelt voor mij niet zo'n grote rol, in die zin dat ik uit principe nooit "low-end" producten koop. Ik heb ondervonden dat je beter net iets meer kan uitgeven, dan achteraf ontdekken dat je trotse nieuwe aankoop een optie ontbreekt die je nog hard gaat missen.

Dit gezegd zijnde, wil ik ook niet teveel uitgeven. Een degelijk instapmodel mét kleuren zal het dus worden. Ik zal toch eens gaan kijken of er bij Vraag en Aanbod een T625 te vinden is. Beslissen wordt er niet echt eenvoudiger op, eerder het tegendeel
Met citaat reageren
  #38  
Oud 13 november 2002, 09:55
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Beslissen is altijd moeilijk... Maar, ik sluit me in deze aan bij Patrick, kijk wat je budget is, en ga daarvoor winkelen. Stel dat keihard voor jezelf vast, voor je weet ga je er toch weer overheen...

De plastic kast van mijn Clié N-770 beschadigd zeer snel, maar ik heb ook een tijdje met een NR70V gelopen, deze was ook voorzien van plastic kast, maar deze beschadigde naar mijn idee minder snel, waarschijnlijk ander soort plastic, de SJ30 heb ik ook een paar weken mogen gebruiken, en ik kreeg de inrdruk dat die van hetzelfde materiaal was als de NR70V, dus het zal bij normaal gebruik best meevallen qua krassen. Meeste mensen kopen er trouwens toch bijna altijd een case bij, en dan kan hij helemaal niet meer beschadigen, dus persoonlijk zou ik dat niet in een overweging meenemen.

Kijk naar de mogelijkheden, naar de kleur van het scherm, de grootte etc. en bepaal daar je keuze op! Succes.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #39  
Oud 13 november 2002, 10:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Ik ga trouwen!
Gefeliciteerd
Met citaat reageren
  #40  
Oud 13 november 2002, 10:34
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Gefeliciteerd
Dank! Ben nu nog op zoek naar een 'trouw applicatie' voor op mijn Clié
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023