Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06 oktober 2002, 22:58
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
Welke PalmOS PDA past bij mij?

Hallo mensen,

ik ben van plan een PDA aan te schaffen in de nabije toekomst. Hoofdzakelijk om mijn agenda bij te houden, maar het zou heel aardig zijn als ik er zo af en toe een mp3 op kan beluisteren of een filmpje op kan bekijken. De mogelijk om te kunnen internetten, al dan niet via een bluetooth mobieltje, is een vereiste.

Een van de meest interessante kandidaten was de Fujitsu Siemens Loox 600, maar aangezien dit een PocketPC is wilde ik me ook wat verdiepen in PalmOS apparaten.

Mijn vraag: Wat is een interessant Palm-alternatief voor de Loox? Daarbij vind ik het belangrijk dat ik er ook overal mee kan internetten, het liefst zelfs zonder extra mobieltje.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 oktober 2002, 08:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je zou eens kunnen kijken naar de aankomende Palm Tungsten-T of Sony Clie NX60 of NX70. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk wannneer die hier verkrijgbaar zijn.

De Palm Tungsten-W en een Handspring Treo (weet het typenummer even niet meer) hebben een ingebouwde GSM telefoon.

De Sony Clie T675C en NRV70 hebben nu een MP3 speler. De N770 ook, maar ik weet niet of die nog te koop is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 oktober 2002, 08:51
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Kleuren PalmOS pda met mobiel ineen: de Handspring Treo 270. 28 oktober introduceert Palm een wireless aparaat, de al eerder genoemde Tungsten W.

Mp3's en filmpjes zijn, op de Sony-modellen na, niet de sterkste kanten van Palm OS.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 oktober 2002, 09:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De Tungsten-T krijgt toch ook een "media player"? En die heeft eindelijk ook een high-res scherm.

Met de Sony Clie NX70 kun je zelf filmpjes maken!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 oktober 2002, 09:26
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Over de Tungsten T, da's waar, maar deze zijn nog niet uit, hierom doe ik er geen uitspraken over.

De Sony-modellen zijn natuurlijk nog steeds en altijd al, de meest multimediale Palm OS modellen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 oktober 2002, 13:13
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
.

Dank jullie wel voor de reacties. De nieuwe Clié's zijn inderdaad erg interessant. Kan ik daar ook mee internetten via een apparte telefoon met GPRS-ondersteuning?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 oktober 2002, 13:28
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Re: .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khasz
Kan ik daar ook mee internetten via een apparte telefoon met GPRS-ondersteuning?
Ja, communicatie met gprs-telefoons is geen enkel probleem. Ongeacht welke Palm OS pda je hebt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 oktober 2002, 14:04
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
Hmm... die Clié is een erg interessant apparaat. Ik heb het over de nieuwste "swivel screen" modellen. Ze zijn wel ietsje dikker dan hun voorganger. Heb ik in Nederland wel iets aan die Wifi uitbreiding?

Zijn er hier mensen met dit apparaat, of het is het echt zo dat ze in Nederland nog niet verkrijgbaar zijn?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 oktober 2002, 14:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nee ze zijn in europa nog niet verkrijgbaar. Er is geloof ik nog niet eens echt bekend wanneer dat wel gebeurt.

WiFi werkt hier ook dat noemen ze ook wel 802.11 (of iets dergelijks). Dat werkt met van die Wireless access points. Wat je er precies mee moet weet ik ook niet, maar het werkt wel. Je kunt daarmee bijvoorbeeld hotsyncen of internetten zonder een stekkertje in te hoeven steken.

Het schijnt zelfs mogelijk te zijn om in een aantal steden mobiel te internetten. Er is een initiatief om WiFi uit te gaan rollen als alternatief voor UMTS. Maar dat wordt nooit landelijk dekkend. Het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn als een museum internet zou verstrekken waarmee je op een website extra info kon ophalen over de tentoongestelde spullen. dat zal op den duur toch wel ergens gaan komen.

Maar vooralsnog is het dus nauwelijks handig. Je kuint net zo goed je clie in de cradle zetten en dat WiFi internet is er ook nog lang niet (als dat er al ooit komt, want wie moet dat gaan betalen).
Met citaat reageren
  #10  
Oud 07 oktober 2002, 14:42
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
Good point over dat Wifi. Voorlopig gaat dat toch niet opschieten. Als ik wil internetten op mijn toekomstige PDA doe ik dat inderdaad wel via een mobiel!

Ik denk dat ik dan eens naar de wat slankere, oudere versie van die Clié ga kijken, de NR70. Zijn er hier mensen die ervaring met dit apparaat hebben?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 07 oktober 2002, 18:03
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Ik heb er zelf 1, en je kunt een review lezen hier op de palmclub site.
Verder is er van sony ook nog de pas gereleasde SJ30: zie de review hier

Voor de NR70V is er verder ook nog een aparte NR70V "fanclubthread" zie deze hier: http://www.palmclub.nl/forums/showth...t=NR70V+thread

Ik hoop dat je wat verder komt!

Succes,

groeten,
Ivo
Met citaat reageren
  #12  
Oud 07 oktober 2002, 19:25
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
Dank jullie wel!

Misschien wacht ik toch nog even tot eind deze maand, als de PEG NX60 uit komt. Meer met het oog op de toekomst: het is een apparaat met meer power en uitbreidingsmogelijkheden.

Het valt me trouwens op dat er geen standaard bluetooth in de Clié's aanwezig zijn. Ik had al ergens gelezen dat een bluetooth uitbreiding is in de vorm van een memorystick(http://www.palminfocenter.com/view_Story.asp?ID=3411).
Met citaat reageren
  #13  
Oud 07 oktober 2002, 20:56
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Ik zou erg graag willen weten wat je keuze gaat worden. Die NX60/NX70 lijkt mij een topapparaat....

En als je toch voor de NR70 gaat, neem dan ff contact met mij op, misschien wil ik mijn NR70V dan wel verkopen, als de NX70V uit is.

Groeten,
Ivo
Met citaat reageren
  #14  
Oud 07 oktober 2002, 21:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die bluetooth memorystick is er inderdaad. Maar helaas heeft Sony in al hun wijsheid (of in dit geval domheid?) besloten om niet gewoon een extra MS slot te maken op de NX (maar dus het gestripte CF slot). Je hebt dat MS slot toch meestal wel nodig als extra geheugen om spullen op te zetten. Het lijkt mij wel een gedoe als je steeds van MS moet wisselen. Althans dat lijkt het mij (overigens zonder enige ervaring te hebben op dat gebied)

Die bluetooth MS steekt ook wat uit boven de Clie (de antenne) en dat lijkt me weer wat kwetsbaar als je dat er steeds in laat zitten.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 07 oktober 2002, 21:46
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
OK Ivos, dat zal ik onthouden

Ik heb zelfs ergens gelezen dat er een combinatie bluetooth+geheugen bestaat, dus in één kaartje!

Ivos, heb je wel eens geinternet via een mobiel op je Clié?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 07 oktober 2002, 21:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De huidige bluetooth memory stick heeft geen geheugen. Misschien dat die er nog komt, maar ik zou mijn adem niet inhouden als ik jou was.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 07 oktober 2002, 22:02
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khasz
OK Ivos, dat zal ik onthouden

Ik heb zelfs ergens gelezen dat er een combinatie bluetooth+geheugen bestaat, dus in één kaartje!

Ivos, heb je wel eens geinternet via een mobiel op je Clié?
Nope, helaas. Kheb een nokia 3310 prepaid, dus dit gaat niet, geloof ik. Ofwel?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 07 oktober 2002, 22:15
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
Mijn vriendin gebruikt de Nokia 8310. Een zeek compakte mobiel voor een zacht prijsje, met bluetooth en GPRS!

Enig idee waar ik goedkoop een bluetooth kaartje voor de Clié op de kop kan tikken? Ik zag ergens de prijs van 150 Engelse ponden... ik hoop niet dat ze allemaal zo duur zijn!
Met citaat reageren
  #19  
Oud 08 oktober 2002, 08:44
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khasz
Mijn vriendin gebruikt de Nokia 8310. Een zeek compakte mobiel voor een zacht prijsje, met bluetooth en GPRS!
Ik dacht toch niet dat de 8310 bluetooth had . Dat heeft alleen de 6310 van nokia.

Groeten,
Ivo
Met citaat reageren
  #20  
Oud 08 oktober 2002, 09:56
Khasz
Guest
 
Berichten: n/a
bekijk de specs maar van deze telefoon:

http://www.nokia.com/phones/8310/
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023