Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 02 januari 2003, 06:26
MaDManN
Guest
 
Berichten: n/a
Na deze thread en nog een paar andere te hebben gelezen ben ik er nog steeds niet over uit welk pda ik nou moet kiezen:

Palm TT of
Siemens LOOX

ik wil graag een pda die de volgende eigenschappen bezit:

kleuren scherm (die ik ook goed kan aflezen met helder weer)
snelle processor (voor het werken met Word en Excel en het kijken naar filmpjes)
ingebouwde BT (heb een T68i waar ik dan mee wil surfen en mailen)
batt. met een lange stand-by tijd
evt. een CF slot en een sterke IR

tevens wil ik graag weten wat het voordeel is van een pda met Palm os tegenover een die draait op PPC

hopelijk kan iemand me hierbij helpen

mvg niels
Met citaat reageren
  #42  
Oud 02 januari 2003, 10:19
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Hallo MaDMaNn,

Je snijdt wel een heikel punt aan, maar ik zal proberen iets erover te zeggen. Ik heb over beide PDA-besturingsystemen een boek geschreven (met Susan Krieger) en dus beide redelijk uitvoerig uitgeprobeerd.

In de eerste plaats wil ik zeggen dat het lastig is om advies te geven, want het is erg afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, en bovendien groeien beide besturingssystemen steeds meer naar elkaar toe. Zelf vond ik een PocketPC wel makkelijk in het gebruik: de bediening is iets anders dan een Palm, maar daar wen je snel genoeg aan. Maar ik ken ook mensen die het vreselijk vonden. Ze vonden de bediening niet intuitief (je moet rechtsboven tappen om zowel een OK te geven als om een programma te sluiten) en je moet vaak veel meer taps uitvoeren (om de batterijstatus te bekijken hoef je je Palm alleen maar in te schakelen, bij de PPC moet je Start | Settings | System | Power aantikken, dat zijn 4 extra handelingen). Van de andere kant zullen er ook mensen zijn, die een Palm niks vinden: lijkt niet genoeg op de Windows die ze gewend zijn.

Vroeger was het argument dat voor Palm veel meer software verkrijgbaar was, en dat PocketPC veel beter is in multimedia. Maar inmiddels is dat ook niet meer het geval: voor PocketPC is ook redelijk veel software te krijgen (hoewel er nog maar één vervangende tekstverwerker is, terwijl er voor de Palm toch wel een stuk of tien zijn), en voor multimedia kun je ook bij de Sony's terecht.

Wat je wensen betreft:
- kleuren scherm (die ik ook goed kan aflezen met helder weer) - geldt voor beide
- snelle processor (voor het werken met Word en Excel en het kijken naar filmpjes) - Op beide kun je prima Office-toepassingen doen en filmpjes kijken. Op de PocketPC zitten Pocket Word en Pocket Excel, maar die hebben toch veel beperkingen (bijv. geen bullet-lists, plaatjes en tabellen in Pocket Word). De processoren voor de Palm zijn theoretisch wel iets minder snel, maar omdat het besturingssysteem veel zuiniger omgaat met resources is in de praktijk de snelheid even groot - de 400MHz van de Loox is trouwens erg misleidend, want door de 100MHz bus die is toegepast, is de snelheid zelfs nog iets lager dan bij een 206MHz PocketPC met ARM-processor, die een 103MHz bus heeft - sorry voor de technotaal, een bus is een communicatiekanaal waar de invoer- en uitvoergegevens doorheen moeten)
- ingebouwde BT (heb een T68i waar ik dan mee wil surfen en mailen) - hebben ze allebei
- batt. met een lange stand-by tijd - meestal bij een PocketPC lager, maar ik weet niet hoe het met de Loox zit
- evt. een CF slot en een sterke IR - wel sterke IR maar geen CF-slot bij de Palm TT, de Loox heeft beide
__________________
gonny

Laatst gewijzigd door gonny; 02 januari 2003 om 10:22.
Met citaat reageren
  #43  
Oud 02 januari 2003, 10:35
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Gonny:
Het is toch zo dat de Pocket PC de Windows Media Player standaard heeft en de Tungsten T geen media player heeft?
Met citaat reageren
  #44  
Oud 02 januari 2003, 10:40
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
In de PCM test zijn ze trouwens wel behoorlijk positief over de Tungsten T.
Hier nog een artikel over Documents to Go (Office set voor op je palm) en Pocket Office (Office set voor op de Pocket PC), waarbij Documents to Go de absolute winnaar is.

Laatst gewijzigd door koekiemonster; 02 januari 2003 om 10:45.
Met citaat reageren
  #45  
Oud 02 januari 2003, 10:44
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny
de 400MHz van de Loox is trouwens erg misleidend, want door de 100MHz bus die is toegepast, is de snelheid zelfs nog iets lager dan bij een 206MHz PocketPC met ARM-processor, die een 103MHz bus heeft
Kan ik in de praktijk niet bevestigen. We hebben zowel een 206 ARM machine als de Loox en de PocketWijzer heeft op de Loox toch echt sneller het antwoord op het scherm. En de PocketWijzer is juist heel erg reken- en geheugen-intensief.
Houd je daarnaast de prestaties van een Palm machine dan vallen die zeker niet tegen overigens. Een 66 MHz Sony is een snel apparaat.

Nadeel van de Palm TT zou ik de bruikbare resolutie van het scherm vinden. Veel software zal als emulatie draaien en effectief op een 160x160 scherm lopen. Op een schermpje van een Pocket PC kun je meer kwijt.
Voor MP3 moet je als het om Palm OS gaat bij Sony zijn (is het al op de TT?) en zit je eigenlijk meteen vast aan de memory sticks. Bij de Loox kun je nog kiezen of je een goedkopere flash card of een SD card wil gaan gebruiken. De MP3 kwaliteit van de Loox heeft me overigens verrast - veel beter dan ik had gedacht. Met een mooie (Sony!) hoofdtelefoon en 128 Kbps MP3 krijg je erg goed geluid om de oren.

Nadeel van de Pocket PC vind ik wel de instabiliteit. Ook als je geen gekke dingen doet kun je regelmatig een reset verwachten. Op zich geen probleem, maar het irriteert wel eens. De Loox heeft ook kinderziektes. Als het erg donker is wil de scherm-verlichting niet aan. Dan moet je zorgen dat het "oogje" in de buurt van een lichtbron komt en dan wil het pas aan. Scherm is prima - alleen de mooiste Ipaqs vind ik beter (maar dat vind ik lelijke machines...)

Overigens komen er nog mooie machines aan (Dell, nieuwe Compaq's) en ook mooie Sony's, dus als je niet onmiddelijk een PDA nodig hebt zou ik even wachten.

PalmWijzer
Met citaat reageren
  #46  
Oud 02 januari 2003, 12:26
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
Het is toch zo dat de Pocket PC de Windows Media Player standaard heeft en de Tungsten T geen media player heeft?
Dat klopt, de Windows Media Player kun je gratis downloaden. Voor de Tungsten T zitten we nog steeds te wachten op Realplayer (die toch ook gratis zal zijn?). Filmpjes kijken op een Palm kan ook op een andere manier: FireViewer, gMovie of TealMovie en Kinoma bijvoorbeeld. Nadeel is wel dat de converters waarmee je de AVI-filmpjes kan omzetten meestal geld kosten.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #47  
Oud 02 januari 2003, 12:30
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PalmWijzer
de PocketWijzer heeft op de Loox toch echt sneller het antwoord op het scherm
Ik geloof je meteen. Toen ik een paar weken geleden in deze materie dook, kreeg ik juist de indruk dat het tegenviel, zie bijvoorbeeld hier en hier. Maar ik geef toe dat het daarbij alleen over de Toshiba's gaat, en dat ik de Loox niet in de praktijk heb uitgetest (door de ongelofelijke arrogantie van de marketingmensen bij Fujitsu-Siemens lukte het niet om een Loox te lenen tijdens het schrijven van het boek, en leken ze er geen enkele interesse in te hebben dat het apparaat uberhaupt in een boek of op sites als de PocketPC-club werd genoemd! - dus misschien heb ik gewoon wat moeite om sympathie voor dit apparaatje op te brengen).
Er spelen behalve de bus nog wel wat andere factoren mee (o.a. het feit dat Microsoft het PocketPC OS niet wil aanpassen voor de ARM V5 instructieset). Toch heeft het volgens mij ook nog te maken met het soort handeling dat je uitvoert, en niet alleen het feit of het reken- of I/O-intensieve taken zijn. Als ik bijvoorbeeld in Palm Reader in het e-book "Going Wireless" naar de tekst "Fulham Palace Road" zoek (waarvan ik weet dat het aan het eind van het boek staat), doet mijn armzalige iPAQ 3630 er 4 seconden over, terwijl de Tungsten er maar liefst 24 seconden werk mee heeft. Het maakt in het laatste geval niet uit of het boek op een geheugenkaartje of in het interne geheugen staat (24 vs. 26 seconden). Terwijl de Tungsten bij andere taken juist weer sneller is: opstarten van Audible Player kost 1 seconde op de Tungsten en 4 seconden op de iPAQ.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #48  
Oud 02 januari 2003, 12:40
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Trouwens, ik noem de iPAQ 3630 een "armzalig apparaat", omdat 'ie al twee jaar oud is, en dus qua prestaties niet tegen die nieuwste modellen op kan.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #49  
Oud 02 januari 2003, 13:49
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny
Toch heeft het volgens mij ook nog te maken met het soort handeling dat je uitvoert, en niet alleen het feit of het reken- of I/O-intensieve taken zijn.
Dat is zeker waar. Er zijn zaken die afhangen van de implementatie van het OS waardoor het feit dat er geen apart Pocket PC 2002 is gemaakt voor de Xscale meespeelt. Maar ik denk dat het in het geval van de PocketWijzer vooral komt door het soort handeling. De software gaat steeds door tabellen in het geheugen heen en als de chip bijvoorbeeld een cache (voor instructie en/of data) heeft dan kan dat fiks schelen. Ik weet niet wat de exacte verbeteringen van de Xscale zijn maar als het in die richting is gebeurt dan verklaart het veel. Van de PocketWijzer is overigens ook geen aparte Xscale versie - eMbedded Visual C ondersteunt die processor helaas niet. Ik heb ook niet het gevoel dat dat nog gaat gebeuren. Maar we raken off-topic.

Nadeel van de TT lijkt me nog het beperkte geheugen. Iets van 14 Mb vrij die als ik de threads mag geloven eigenlijk best vlot vol zitten. Dan heb je met de 59 Mb van een Loox wat meer hoofdruimte. En de Ipaqs staan bekend om nog een paar Mb extra vrij geheugen.

Uitvoering van de TT is met het metaal wel veel mooier dan het plastieken bakkie wat een Loox uiteindelijk is (al vind ik het op zich wel een mooie vormgeving).

Windows Media Player zit er inderdaad standaard op. Wat daar erg handig aan is is dat je een mapping kunt instellen voor de hardware knopjes. Zodat je met een druk op de knop het scherm aan of uit kunt zetten, volume harder of zachter, pauzeren, nummertje verder of terug, etc. Daar hoeft het scherm dan niet meer voor aan of de stylus voor gebruikt te worden. En je kunt kiezen of die mapping alleen actief moet zijn als het de player in de voorgrond draait. Erg handig, want als je muziek luistert en iets anders doet dan hebben de knoppen de normale functie.

Wat accu betreft is het van belang om de eerste keer laden conform de handleiding te doen. Gebruikservaringen lopen uiteen. Maar een hoop MP3 (met het scherm uit) en zo nu en dan wat werken moet zeker een gebruikstijd van een uur of zes opleveren.

PalmWijzer
(Die het formaat van zijn Vx nog altijd de ideale oplossing vind.)
Met citaat reageren
  #50  
Oud 02 januari 2003, 15:39
Graf Zum Kotzen's schermafbeelding
Graf Zum Kotzen Graf Zum Kotzen is offline
Forumbikkel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 24 december 2000
Locatie: Utrecht
Berichten: 183
nieuwste IPAQ getest

Hierbij een test van de nieuwste IPAQ http://www.the-gadgeteer.com/hp-ipaq-5455-review.html. Opmerkelijke conclusie is dat de Tungsten T in de dagelijkse praktijk meestal sneller is dan de IPAQ. De conclusie van beide reviewers is dan ook niet al te positief, ze blijven liever de Tungsten gebruiken. Een van de twee reviewers wil ook direct de IPAQ op Ebay te koop aanbieden.

Goede reclame voor de Tungsten.

GZK

ps waar blijft de mijn Tungsten? een levertijd van 2 tot 6 weken
Met citaat reageren
  #51  
Oud 06 januari 2003, 17:20
MaDManN
Guest
 
Berichten: n/a
ten eerste bedankt voor jullie reacties toppie!! dat is ook waarom ik de voorkeur geef aan het palm os; er is hier altijd een goede feedback voor de mensen die het nodig hebben

wat betreft die extra handelingen om de batterijstatus te zien, is niet nodig als je dit hebt gezien.

wat de snelheid betreft
ik ben nu alweer 3 jaar in het bezit van m'n m100 en denk dat beide qua snelheid een grote stap vooruit zou zijn en de onderlinge snelheden tussen de TT en LOOX voor mij te verwaarlozen zijn (de technotaal begrijp ik redelijk)

ook handig te weten
de stand-by tijd van een loox bedraagt zo'n 7 uur bij redelijk gebruik (mp3 en inetten)

last but not least
zijn die kinderziektes verholpen na de ROM update?

mvg niels

Laatst gewijzigd door jean-paul; 06 januari 2003 om 18:24.
Met citaat reageren
  #52  
Oud 06 januari 2003, 21:55
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
last but not least
zijn die kinderziektes verholpen na de ROM update?
Softwarematige kinderziektes zijn dan als het goed is wel verholpen ja, anders hebben de heren softwareontwikkelaars hun huiswerk niet goed gedaan
Met citaat reageren
  #53  
Oud 08 januari 2003, 20:16
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaDManNzijn die kinderziektes verholpen na de ROM update?
Ik heb de flash-update van de Loox gedaan toen die beschikbaar werd maar het probleem met de schermverlichting is niet opgelost. Als je weet dat je met het oogje in de buurt van een lichtbron moet zien te komen als het erg donker is, dan is het geen groot probleem meer. Maar het blijft een beetje achterlijk.

Bij onze Palm Vx hield de schermverlichting er ook mee op. Maar die was gewoon stuk... Schijnt veel voor te komen bij de Vx.

PalmWijzer
Met citaat reageren
  #54  
Oud 08 januari 2003, 21:04
MaDManN
Guest
 
Berichten: n/a
ziet er dan naar uit dat de heren niet echt goed hun best hebben gedaan...
Met citaat reageren
  #55  
Oud 03 oktober 2005, 16:32
Smart_Jim Smart_Jim is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 49
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stinos
Ik loop veel te denken over wat ik moet kiezen uit al die pda-kes

Nu vind ik de sony 675 een pracht toestel en had ik eindelijk beslist, maar als je dan is kijkt naar de Prijs van een ipaq ............... dan verschild dat niet zo veel.

Nu is een ipaq dan beter? Stabieler?
.......... kan ik voor een ipaq evenveel GRATIS software downloaden Of kan je dit enkel voor een palm?
Er zijn inmiddels bijna 3 jaar verstreken en was wel benieuwd welke PDA/Smartphone het is geworden.
Met citaat reageren
  #56  
Oud 03 oktober 2005, 21:50
MaDManN
Guest
 
Berichten: n/a
DE keuze

nou idd we zijn al een paar jaar verder. zo te zien is de topicstarter niet meer actief...

ik zelf heb inmiddels kunnen kiezen:
heb dan gekozen voor de pocket pc want in mijn ogen is het stabieler meer programma's ed betere processoren.
heb helaas nog geen ppc kunnen bemachtigen maar dat staat wel op het verlanglijstje. heb wel eventjes zon oude spv e200 gehad, maar wat een koelkast was dat zeg! en dan helemaal niet te spreken over zijn standby tijd poeh...
en als ik nu zon 600 euries over zou hebben voor een ppc weet ik zo 123 niet welke ik moet kiezen het volgt elkaar in zon rap tempo op. de ppc moet op dit moment de volgende specs. hebben: wm 5, wifi evt. BT sdio evt. cf grootscherm (hoeft niet perse touchscreen te zijn) een groot intern geheugen en heel belangrijk dat het sowieso 1 volle dag mee ken.

ps zie trouwens ook dat een aantal zijn overgestapt van palmclub.nl naar pocketinfo.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023