Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #141  
Oud 07 juli 2003, 23:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik had dat ergens beschreven. Ben even vergeten waar. Ik heb dat namelijk wel eens gedaan. Heel sterk versterkt en dan kon je zelfs bij hogere snelheden en de radio aan volgen de stem prima volgen. Alleen het klinkt dan wel vreselijk als je wat langzamer rijdt.

Je kunt de audio bestanden van de Tungsten nemen. Die dan bijvoorbeeld met 100% of 200% versterken en ze dan met de Sony audio converter overzetten naar bruikbare files voor op de Clie.

Dat versterken kun je doen met iets als Goldwave, of gewoon de Windows Sound recorder. 4 keer 25% kan vaak zonder hoorbare problemen en je kunt makkelijk nog veel hoger als je met wat mindere kwaliteit genoegen neemt.
Met citaat reageren
  #142  
Oud 08 juli 2003, 10:31
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Demo werkt niet meer

Ik zou de demo ook nog eens opnieuw uittesten. Als ik digimap wis van mijn Tungsten T en ik installeer de demo opnieuw, krijg ik de melding dat de licentie voor de kaart is verlopen (natuurlijk na 30 dagen).

Ik heb de kaart opnieuw gedownload dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb 3 bestanden gewist van mijn Tungsten: 2 bestanden met een naam in het genre "digimap.x" (x is een extentie) en het bestand mapdemo.prc.

Kan iemand mijn aangeven hoe ik de demo terug aan het werken krijg?
Met citaat reageren
  #143  
Oud 08 juli 2003, 11:36
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Patrick,
Heb de hele klus geklaard (het was wel effe zoeken naar de soundrecorder ... wordt nooit gebruikt)
Duurde ook een tijdje, muis arm van gekregen.
Er is echter een probleem als de "4x versterkte wav files" worden geconverteerd met Sony sound converter ... worden het pdb-files en digimap vind ze niet (no voice installed)

(heb eerst alle wav files vd MS verwijderd).



Wat next?
alvast bedankt voor je hulp.
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.




Laatst gewijzigd door Phil; 08 juli 2003 om 22:59.
Met citaat reageren
  #144  
Oud 08 juli 2003, 12:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je moet die pdb bestanden op de Memory Stick zetten. Ze moeten op dezelfde plek komen als waar ze standaard staan. Vreemd genoeg mogen ze niet in RAM staan. Ze moeten echt op een vaste plek op de stick staan in Palm\Launcher ofzo.
Met citaat reageren
  #145  
Oud 14 juli 2003, 09:47
Patrick's schermafbeelding
Patrick Patrick is offline
Forumbikkel
Voornaam: Patrick
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Gendt
Berichten: 296
Misschien is mijn vraag al talloze keren gesteld, maar toch probeer ik het maar even:

Vooropgesteld: ik ben onder de indruk van de features zoals meedraaiende kaarten, POI's, gedetailleerdheid, niet vooraf meer hoeven te bepalen waar je naar toe wilt (hiervoor gebruikte ik TomTom CityMaps waarbij je van tevoren moet weten naar welke stad je wilt om de kaart op je SD te plaatsen).

Mijn vraag:
Ik heb met Batch Mode alle 'predefined' maps als .dgm op mijn SD geïnstalleerd en handmatig een overzichtskaart gemaakt van Nederland op niveau 'without level 4'. Totaal heb ik nu voor 59,5 Mb aan data op mijn kaartje staan.

Echter, als ik een route plan leidt Digimap me via allerlei polderwegen en dwars door steden heen, terwijl het veel logischer is om me naar de snelweg te leiden en keurig langs de stad op te rijden i.p.v. er doorheen. Ik heb al van alles geprobeerd door bv. de speed profiles aan te passen, met snelheden van 140 op de highways, maar op een of ander manier houdt hij de instellingen niet vast. Doe ik hier iets fout of zo, en wat moet ik doen om niet meer via de polders etc. gestuurd te worden.
Met citaat reageren
  #146  
Oud 14 juli 2003, 10:21
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja dat was voor mij eigenlijk ook de hoofdreden om Digi-Map weer te verkopen. Het snelheidsprofiel aanpassen is niet echt mogelijk. Het springt te pas en te onpas weer terug naar de standaardwaardes.

Sommige mensen beweren dat dat komt doordat je per kaart een snelheidsprofiel op kunt geven, maar echt bevestigd heb ik dat zelf nooit gezien. Het is mij in ieder geval ook nooit gelukt om dan gewoon alle kaartjes langs de route af te gaan en daar dan het snelheidsprofiel aan te passen.

Het gekke is dat ik nu tomtom Navigator heb geprobeerd op een iPaq en dat daarbij het snelheidsprofiel net zo staat als bij Digi-Map. Alleen krijg je met Navigator wel gewoon goed bruikbare routes. Blijkbaar is het probleem dus meer dan alleen het snelheidsprofiel.

Als je het snelheidsprofiel aanpast krijg je overigens wel redelijk bruikbare routes. Misschien weet iemand hoe je dat snelheidsprofiel nou een keer definitief kan aanpassen. Als Hekosoft dan nog zorgt dat er geen beperking meer zit op de kaartgroottes dan zou het nog echt een bruikbaar programma kunnen worden.

Andere optie is overigens om op je PC de route te plannen en dan op de Palm de automatische herberekening uit te zetten (anders wordt de routeplanning tijdens de rit gewoon weer aangepast en dan wordt je weer door de bossen gestuurd). Als je fout rijdt (moet rijden) kun je altijd nog op de herbereken knop drukken.
Met citaat reageren
  #147  
Oud 14 juli 2003, 10:34
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Vreemd Patrick, ik heb nauwelijks last meer van routes dwars door steden of via polderwegen. Incidenteel komt het nog wel eens voor, maar ik krijg veel vaker een behoorlijk acceptabele route.

Ik heb dezelfde setup als jij: ik gebruik de predefined maps en heb een NL-overzichtskaart without level 4.

Ik zal dus wel hetzelfde resultaat krijgen, maar voor de zekerheid: heb je een voorbeeld van zo'n rare route?
Met citaat reageren
  #148  
Oud 14 juli 2003, 10:39
Patrick's schermafbeelding
Patrick Patrick is offline
Forumbikkel
Voornaam: Patrick
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Gendt
Berichten: 296
Voorbeeld van een vreemde route:

Van Wilhelminastraat Gendt naar Utopialaan te Den Bosch.
Meest logische route:
- Direct via Langstraat Gendt naar
- Van der Mondeweg Haalderen naar
- Van Elkweg Bemmel en vervolgens
- A15 op
- A50 op
- A2 op
- Afslag Herven

Wat doet DigiMap:
- Via Langstraat Gendt
- In Haalderen (na ca. 3 km) leidt het systeem me naar de polder toe i.p.v. gewoon rechtdoor richting A15. Vanaf dan is het hopeloos.

Ben benieuwd naar je resultaten
Met citaat reageren
  #149  
Oud 14 juli 2003, 11:07
Patrick's schermafbeelding
Patrick Patrick is offline
Forumbikkel
Voornaam: Patrick
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Gendt
Berichten: 296
Nog even een ander vraagje: ik heb zojuist de Manual van Digimap gedownload en die heeft het over een versie 2.27 (ik heb 2.252). Echter, onder My-Digimap nog niet te downloaden. Weet iemand hier iets meer over. De manual geeft aan dat er e.e.a. veranderd is betreffende de speed preferences ...

Patrick
Met citaat reageren
  #150  
Oud 14 juli 2003, 11:12
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Helaas.. zoals al verwacht, ben ik bang dat ik hetzelfde resultaat heb:

Bernhardstraat
Langstraat
Groenestraat
Waaldijk
Buitenpolder

Als ik het speed profile van de kaarten "Arnhem" en "NL" voor snelwegen op 130 zet, heeft dat geen effect. De instelling wordt overigens per kaart vastgehouden. Als je de instelling wijzigt, en de kaart verlaat, zie je de kaart opnieuw weggeschreven worden (je ziet percentages voorbij fladderen).

Tja, en nu? Je zit wel dicht bij de rand van de kaart van Arnhem valt me op, misschien heeft het daar iets mee te maken. Je zou nog eens kunnen proberen wat er gebeurt als je een eigen kaart maakt met Gendt als middelpunt en de route vanuit die kaart laten vertrekken. Het is maar een gok, maar als er inderdaad een probleem is met vertrekpunten die dicht bij de rand van kaarten liggen, zal dit wel vaker voorkomen. Heb er zelf gelukkig nog weinig last van gehad (schrale troost).
Met citaat reageren
  #151  
Oud 14 juli 2003, 11:44
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Er komt ongetwiijfeld binnen niet al te lange tijd een update van de software uit. Een paar weken geleden hadden diverse mensen al een betaversie dus het zal vast geen maanden gaan duren voor die nieuwe versie er is. Of dat dan 2.27 is weet ik niet. Bij mijn weten is 2.252 nog steeds de laatste officiële versie.

Overigens zag ik op het hekosoft-forum nog het volgende staan (bericht van de makers zelf):

Citaat:
Wir empfehlen die Routenplanung auf dem PDA, da die Routen besser sind (mittlerweile)
Dat is wel leuk om te lezen, want ik vond die PC-routes maar niks.
Met citaat reageren
  #152  
Oud 14 juli 2003, 11:50
teun
Guest
 
Berichten: n/a
Vreemde route

Beetje vreemd allemaal,

DM stuurt je inderdaad soms langs een niet logische route. Ook ik heb daar soms last van, maar als je zelf BETER weet dan moet je vooral ook BETER doen! DM zal hierna bij herberekening de route vervolgen!

Vergeet echter niet waar je juist een navigatiesysteem heb: namelijk daar waar je vreemd bent op de juiste plaats terecht komen en niet daar waar je bekend bent alle mogelijke wegen en routes bekijken of het systeem het ook zo doet.

Mij heeft DM tot nu toe op alle bestemmingen weten te brengen, ook na wegopbrekingen e.d.

Deze tread begint overigens aardig op een klaagmuur te lijken ipv de verwachtte tiplijn. Laten we met z'n allen proberen om de tips te laten stromen ipv.......daarvoor is het Forum van Hekosoft de aangewezen plaats.

NB. Staat avoid Highways niet aangevinkt? dan zal DM alle Snelwegen daar waar mogelijk mijden en wordt je inderdaad soms langs sluwe weggetjes gestuurd.

L. Teunissen
Met citaat reageren
  #153  
Oud 14 juli 2003, 12:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
teun,

De tips die je nodig hebt zijn om alle problemen in Digi-Map te omzeilen. De tips zijn dus bijna altijd op basis van klachten. Vandaar dat klaagmuur effect.

Het gaat er ook niet om om bekende routes te testen, maar het gaat er gewoon om dat je te pas en te onpas vreemde routes krijgt. De gevraagde tip is dan hoe je wel goede routes krijgt.
Met citaat reageren
  #154  
Oud 14 juli 2003, 15:01
teun
Guest
 
Berichten: n/a
Dit klopt, (dit antwoord had ik eigenlijk zelf ook al wel bedacht)

maar ik wil het een stap verder bekijken: in den vreemde weet je of kan je niet weten of dit inderdaad een vreemde route is. Ja natuurlijk ben ik of wordt ik weleens een zandpadje ingestuurd maar ik denk dan "ja bekijk het maar mientje (aardig mien stemmetje toch?) en rij verder tot een acceptabele weg verschijnt. En dan heeft DM ondertussen weer een nieuwe route berekend die dan wel acceptabel en logisch is.

Wat ik ook als ondertoon wil aangeven is dat we de IPAQ systemen nu ook weer niet moeten verheerlijken. Ook daar gebeuren soms rare dingen mee.

Ik weet dat DM een flink eind op de goede weg is maar dat er inderdaad nogal wat zaakjes voor verbetering vatbaar zijn.

En om maar een met een tip te eindigen:

http://www.schneider-detmold.de/digiway.prc

download dit bestand maar eens! Echt een aanrader!


je kan dan eventueel samen met Cetus je eigen POI (Waypoints, New Places) beheren en over en weer kopiëren, verplaatsen, editten, alfabetiseren.
Dit is een programma om duizenden Waypoint te beheren mbv Cetus en indien nodig te verplaatsen/ kopiëren naar DM. VERY VERY USEFULL


Ook heb ik een programma gevonden om POI van TOMTOM Navigator om te zetten naar bv. *.TXT. Ben druk doende om iets te vinden om deze via Cetus geschikt te maken voor DM (maar dat kan nog wel even duren)
Als iemand daar meer kan helpen?

Teun
Met citaat reageren
  #155  
Oud 14 juli 2003, 15:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die "tip" dat je zelf maar een beetje moet verzinnen hoe je moet rijden meen je toch niet serieus mag ik hopen? Ik moet toegeven, mijn conclusie was uiteindelijk ook dat ik het zonder Digi-Map beter af kon dan met, maar daar had ik het niet voor gekocht.
Met citaat reageren
  #156  
Oud 14 juli 2003, 15:32
teun
Guest
 
Berichten: n/a
Dit was ook geen tip, gewoon een beslissing van de bestuurder om een aanwijzing op te volgen of niet. Dit doen we anders toch ook? Uiteindelijk ben ik als bestuurder toch verantwoordelijk hoe ik rij?
Ik neem op dat moment gewoon de beslissing om de aanwijzing NIET op te volgen in de wetenschap dat ik na ongeveer 300 meter weer een nieuwe aanwijzing krijg en ik juist door DM altijd op mijn bestemming aankom. Geen tip, wel iets om te overwegen.

Teun
Met citaat reageren
  #157  
Oud 15 juli 2003, 11:23
Patrick's schermafbeelding
Patrick Patrick is offline
Forumbikkel
Voornaam: Patrick
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Gendt
Berichten: 296
Vreemde routes: the continuing story:

In een vorig antwoord heb ik een check gevraagd voor een bepaalde route (Gendt => Den Bosch). Echter nu ik een andere route plan krijg ik wederom dezelfde afwijking:

Voorbeeld 1:
Gendt, Wilhelminastraat naar Hoogeveen, Industrieweg
Wat gebeurt er: Ik wordt via de polder naar de Parallelweg in Ubbergen geleid en daar staat ook mijn 'eindvlaggetje'

Voorbeeld 2:
Gendt, Wilhelminastraat naar Amsterdam, Ceintuurbaan
Wat gebeurt er: Ik wordt via de polder naar de Parallelweg in Ubbergen geleid en daar staat ook mijn 'eindvlaggetje'

Het lijkt wel of 'Ubbergen, Parallelweg' een soort aantrekkingskracht heeft omdat mijn eindbestemming altijd daar uitkomt.

HELP HELP HELP

PS: Aangezien al mijn kaarten de hoogst mogelijke detaillering hebben heb ik de overzichtskart gemaakt op level 2 zonder POI's. Hierdoor wordt de totale overzichtskaart slechts 500k waardoor de calculaties verrassend sneller lopen.
Met citaat reageren
  #158  
Oud 15 juli 2003, 12:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je zou de overzichtskaart die je gebruikt voor de route eens moeten bekijken. Daar gaat namelijk het leeuwendeel van je route over. De detail kaarten worden eigenlijk niet gebruikt bij het plannen van de route. Let daar heel goed op!

Als je zo'n laag detail kaart neemt dan gaat het misschien wel sneller, maar dan krijg je zeker hele vreemde routes. Soms zit dan bijvoorbeeld de weg van de afrit naar de rest niet in de kaart en dan kun je dus die afslag niet nemen. Digi-Map kan daar heel slecht tegen.

Het zou in jouw geval misschien best kunnen zijn dat de weg naar de snelweg, die je normaal gesproken gebruikt, niet in de overzichtskaart zit. Dan zal die weg dus ook niet snel in een routeplanning voorkomen. Digi-Map planned de route op de overzichtskaart naar het dichtsbijzijnde te bereiken punt. Van daar af wordt dan de detailkaart gebruikt voor de route naar de uiteindelijk te gebruiken locatie.

Als ik een laag detail kaart gebruikte werd ik ook (nog) vaker over B-wegen gestuurd, want mijn wijk mist aan de ene kant een grote weg. Foutje in het oude 2002Q4 kaartmateriaal, in de nieuwe versies is dat hersteld (in ieder geval in Route 66 2004 is dat hersteld). Daardoor werd ik dus vaak aan de verkeerde kant de wijk uit gestuurd en dan krijg je dus ook hele maffe routes.

Kortom, zorg voor een zo hoog mogelijk detail op de overzichtskaart.

Ik kreeg overigens ook allerlei rare routes als ik het snelheidsprofiel niet goed had staan (of als het weer eens teruggesprongen was). Bijvoorbeeld toen ik van Amstelveen Gunterstein naar Bussum wilde. Werd ik over B-wegen onder Utrecht door gestuurd ipv A9 en A1. Ook van Amstelveen naar Zoetermeer en dus mijn laatste route van Purmerend naar Amstelveen. Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit een route kunnen rijden zonder dat er iets mis was.

Als je startpunt of eindpunt inderdaad dicht op de rand van een kaartje zit, dan zou dat ook kunnen zorgen voor rare routes.

De route wordt trouwens altijd berekend in twee delen. Je krijgt eerst de route van het startpunt naar het eerste tussenpunt. Van daar wordt de route verder berekend over de overzichtskaart. Je hebt dus een route over de detailkaart en een over de overzichtskaart. Waarom ze dat niet tot 1 route samenvoegen is mij ook een raadsel, maar even nadenken is er bij hekosoft vaak niet bij. Het kan dus best kloppen dat je een aankomst vlaggetje in de middle of knowhere zit staan. Uit het route menu kun je het andere deel van de route kiezen.

Dat maakt het ook heel lastig om te herberekenen nadat je het snelheidsprofiel hebt aangepast. Als je het snelheidsprofiel aanpast en dan laat herberekenen, dan wordt (voor zover ik kon nagaan althans) alleen het eerste deel herberekend. Dat heeft dan dus helemaal geen zin, want het gaat er nou juist om dat dat tussenpunt al fout is. Je moet dus zorgen dat je alle routes weer verwijderd voor dat je de boel laat herberekenen.

Laatst gewijzigd door patrickl; 15 juli 2003 om 12:07.
Met citaat reageren
  #159  
Oud 16 juli 2003, 21:09
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
@ patrick,

Ik zojuist jou route laten berekenen op de Palm.
Resultaat:
Langstraat
Van elkweg
De A15 op
Vervolgens A50, A2 afslag herven.

Gedaan met standaard snelheidsprofiel.

Verschil is de mate van detailniveau van de overzichtskaart van Nederland. Mijn overzichtskaart is without level 5 roads.
Je krijgt hierdoor wel een grote kaart van Nederland 7mB.
Het berekenen van de route gaat dus ook iets trager, maar de route klopt zoals jij hem omschreven hebt als meest logisch.

De belangrijkste berekeningen van de route gaan over de overzichtskaart zoals Patrickl ook al zei.
Het eerste gedeelte plant hij op de detailkaart tot aan een aansluitpunt tussen de detailkaart en de overzichtskaart.
Indien de overzichtskaart level 2 wegen heeft is het aanknoppingspunt een level 2 weg. Hierdoor kunnen dus hele rare routes ontstaan. Het maar net waar een level 2 loopt op de detailkaart. Vervolgens gaat hij hier vandaan verder met plannen.

In mijn geval is het aanknoppingspunt een level 4 weg. Tot op heden geen vreemde routes.

Succes met het uitproberen.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
  #160  
Oud 17 juli 2003, 08:19
Patrick's schermafbeelding
Patrick Patrick is offline
Forumbikkel
Voornaam: Patrick
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Gendt
Berichten: 296
Danny,

Bedankt voor je opmerking. Ik ga vanavond gelijk een kaart maken op level 4 (without 5) !! Ik laat je mijn eindresultaat wel weten !

Greetinx
Patrick
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023