Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 22 mei 2003, 10:45
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Vreemde ??? route DM2002

Er zijn in dit forum al meerdere berichten geplaatst over de vreemde routes die DigiMap af en toe produceert. Nou heb ik er weer één en ik vraag mij af of deze route ook bij andere zo wordt geproduceert.
Ik plan een route van de Terbregse Rechter Rottekade te Rotterdam naar de Soestdijkseweg NRD te Bilthoven.
DM berekent de volgende route: Molenlaan, Terbregseweg, Bosdreef (1ste fout), Boezemlaan, Gordelweg, A20, A16 (2de fout), rotonde bij Capelle, terug over A16, naar A20, enz.
Scroll ik op mijn Palm langs de route en kom ik terug bij mijn startadres, dan ligt er plotseling een rechte lijn tussen de A20 en mijn huis. En daar is geen weg en geen brug en geen op-en afrit!
Van R'dam heb ik de kaart met alle details
Kan iemand eens de proef op de som nemen en de zelfde route plannen? Ik ben benieuwd!

JMu
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 mei 2003, 12:21
Shizuku
Guest
 
Berichten: n/a
JMu,

Dit is de route die ik krijg:
Terbregse Rechter Rottekade, Molenlaan, Burg. F. H. Van, Weissenbruchlaan, Bergse Voorplas, Straatweg, Bergweg, Noorderkanaal, Gordelweg, Gordelbrug, Schieplein, A20, Hoofdweg, Capelseweg, A20, A12, A27, N234, Soestdijksweg Nrd.

Ik ben niet bekend in Rotterdam maar t/m de 2de keer A20 lijkt het me 'site-seeing Rotterdam', daarna rechtoe rechtaan op het doel af.

mvg,

Ernst

Laatst gewijzigd door jean-paul; 22 mei 2003 om 12:54.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 mei 2003, 12:33
Jeroen-W
Guest
 
Berichten: n/a
Ik wil je graag helpen maar ik zit nog steeds op m'n key te wachten.

Hoe lang duurde dit bij anderen? Een mailtje terugsturen is toch niet zo moeilijk....
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 mei 2003, 13:02
Werfje's schermafbeelding
Werfje Werfje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 13 februari 2002
Locatie: Veldhoven
Berichten: 119
Stuur een bericht via Yahoo naar Werfje
Route

Ik heb even een route voor je gepland.
Ik heb hem erin gezet en met waypoints de route beschreven die hij aangaf.
Dit ging alsvolgt:

Terbregseweg 80 m Rechts boven
Hoofdweg 1,2 km L
Capelseweg 2,7 m L
>gouda 470 m oprit snelweg A20
A20 9,8km afrit
>Ring Utrecht 34km afrit snelweg A12
KNP. Lunetten 540 m oprit
Ac. Ziekenhuis 840 m afrit
universieteitsw. 290 m R
Dest 5,2 km X

Als dit anders is al jouw route, is het misschien slim om je speed profile aan te passen.
mijn speed profile staat zo:

Highways: 120 km/u
sec level: 80 km/u
dan 70, 60, 50, 30

De volgende route is berekent met de highways op 100km/u

Pr irenebrug 20 m Links
Terbregseweg 70 m Rechts boven
President roos 570 m L
President roos 700 m (2)
President roos 1,7 km (2)
Capelseweg 320 m R
>gouda 590 m L
>Gouda 20 m Oprit snelweg A20
A20 9,8km afrit
>Ring Utrecht 34km afrit snelweg A12
KNP. Lunetten 540 m oprit
A27 1,6km R
>Bilthoven 7,7km afrit
Bilthoven 520m afrit
N234 50m R
Destination 4,3 km
Destinqtion X

verder wens ik je nog veel succes ermee.
__________________
Yours Magically,

Werfje
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 mei 2003, 21:25
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Citaat:
Op 22-05-2003, om 13:33 heeft Jeroen-W dit gezegd in bericht #3
Ik wil je graag helpen maar ik zit nog steeds op m'n key te wachten.

Hoe lang duurde dit bij anderen? Een mailtje terugsturen is toch niet zo moeilijk....
Had hem al eerder dan dat ik de cd had...
kreeg meteen na mijn bestelling een email met de benodigde keys.
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 mei 2003, 22:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja dat soort problemen had ik dus ook steeds. Hopelijk heeft Jeroen er meer succes mee. Als ie die sleutel ooit krijgt

Mijn mafste route was misschien nog wel dat ik inderdaad tot vlak naast min bestemming geplamd was .... maar ... er lag een meer tussen. (bestemming lag blijkbaar in een wandelgebied en daar krijg je dus geen waarschuwing van, maar je wordt lukraak een beetje in de buurt gepland.)

Die snelheden steeds aanpassen tot je een handige route hebt werkt soms inderdaad wel. Bij mij sprong die instelling alleen steeds terug naar de standaard instelling.

Herplannen na aanpassen van het snelheidsprofiel werkt overigens vaak ook niet goed. Het beste kun je de bestaande route wissen en dan een nieuwe maken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 mei 2003, 07:39
Jeroen-W
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Citaat:
Op 22-05-2003, om 17:10 heeft patrickl dit gezegd in bericht #6
Ja dat soort problemen had ik dus ook steeds. Hopelijk heeft Jeroen er meer succes mee. Als ie die sleutel ooit krijgt
Ja!! Na een aantal e-mails richting Duitsland is de key binnen en kan ik ook aan de slag!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 mei 2003, 10:26
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Ernst & Werfje,

Bedankt voor de route. De route van Ernst is inderdaad de enige juiste. De route van Werfje lijkt nergens op, tenzij je een deel van de mooiste stad van NL wilt bekijken.....
Welk kaartmateriaal gebruiken jullie?
En die andere vraag: als je het kaartje op je Palm scrollt, krijgen jullie dan ook dat bij het weer zichtbaar worden van de startplaats, dat er een rechte lijn tussen de A20 en de Rottekade wordt getrokken?
Het wordt nog leuker: als ik van de A20 (tussen R'dam en Gouda) naar huis plan, dan wordt ik eerst naar de A16 gestuurd en dan zegt DM doodleuk dat ik op de snelweg een U-bocht moet maken om tegen het verkeer in de OPRIT als AFRIT moet gebruiken....
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit een fout in het kaartmateriaal is.

JMU
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 mei 2003, 11:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
JMu,

De route wordt misschien in twee delen gemaakt (als je hoog en laag detail kaarten door elkaar gebruikt). Je kunt dan uit het routeoverzicht de twee verschillende delen kiezen. Het eindstuk van de route wordt pas berekend als je op de laatste detailkaart komt.

Je kunt ook de route plannen op de PC en die dan overnemen naar de Palm. Dan kun je ook wat makkelijker controleren of de route wel klopt. Je kunt da alleen weer niet zoeken op huisnummer.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 mei 2003, 12:48
Shizuku
Guest
 
Berichten: n/a
JMu,

heb ik nu ook wat gewonnen

Als kaartmateriaal heb ik zelf de uitsnedes bepaald (dus niet de automatische kaartenaanmaak) met alle details erop en eraan, zo ook voor Rotterdam eo.
Als overzichtskaart heb ik Nederland compleet in 1 bestand van ongeveer 6 mb, hier zijn alleen de routinginfo en bij layers alles boven hauptstrassen, geloof ik (ja, ik werk met de duitse versie en nee, ik heb mijn fiets nog niet terug ). In ieder geval zoveel mogelijk lagen als mogelijk is. In het begin had ik ook zeer veel stompzinnige routes, maar sinds ik in de overzichtskaart meer dan alleen de autosnelwegen meeneem gaan tot nu toe bijna routes goed.

Wat betref je 2de vraag: dit heeft te maken met het feit dat digimap de 2de deel van de route, dus na de "Zwischenziel" actief heeft. Digimap houdt dan alleen nog het startpunt vast. Als je vanuit het startpunt vertrekt en je klikt voor het tussendoel op 'route kiezen', dan zul je zien dat er 2 routes staan: 1 tot aan het tussendoel en 1 tot de eindbestemming. ALs je net voorbij het tussendoel bent (de afstandmeter tot eindbestemming is nu ook veranderd) dan zul je zien dat het 1ste deel van de route verdwenen is (is immers al gereden) en dat dan alleen nog het 2de deel van de route over is.

mvg,

Ernst
Met citaat reageren
  #11  
Oud 23 mei 2003, 13:20
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
@PatrickL,

Ik heb voor de proef alleen de kaart van R'dam eo gebruikt, dus geen kaarten met verschillende detaillering.

@Ernst,

Natuurlijk heb je gewonnen, en wel een geheel onverzorgde reis per fiets (eigen fiets meenemen) door de mooiste stad van NL, begeleid door DM 2003!

Ook ik maak gebruik van "eigen" kaarten, die van R'dam e.o. is op het hoogste niveau (alle details). Voor de test heb ik maar één kaart actief, dus geen tussenpunten. Ik schuif de kaart op mijn Palm heen en weer om de route te volgen.

JMU
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 29 mei 2003, 20:32
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Na diverse oefeningen blijkt dat het snelheidsprofiel geen invloed heeft op het plannen van een route op de palm. Alleen de bij de snelste route. Komt misschien ook wel door het nieuwe rekenprogramma voor de route.

Na mijn update moest ik vlak voor de rijksweg A20 (oprit) de horvathweg op en na een kleine kilometer keren op de rotonde de zelfde weg terug en vervolgens de oprit op waar ik net vlakbij geweest was.

Veranderingen aan het snelheidsprofiel hielpen niet.
Vervolgens een nieuwe kaart van Nederland gemaakt met zoveel mogelijk detail en alleen route informatie (without level 5 ways).

Nu is de route in 1 keer (de korste en snelste) naar de oprit.

Het probleem van vreemde routes heeft heel veel te maken met de level aanduidingen van de wegen. Met name die voor de overlappende kaart.
Hoe hoger de details op de overlappende kaart hoe beter de route.

Precies zoals Shizuku aangeeft.

Digimap maakt de route in drie delen
Hoogste detail vanaf vertrekpunt naar een punt wat voor komt op de overlappende kaart. (tussenpunt)
De route over de autosnelwegen via de overlappende kaart. (tussenpunt).
Het resterende stuk op de hoogste detailkaart van de aankomst.

Als je op je palm de route volgt veranderd hij inderdaad bij het tweede deel naar een rechtelijn of hij laat hem niet meer zien.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
  #13  
Oud 29 mei 2003, 22:05
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Citaat:
Op 23-05-2003, om 11:26 heeft JMu dit gezegd in bericht #8
......nergens op, tenzij je een deel van de mooiste stad van NL wilt bekijken.....
Wauw stuurt-ie je helemaal langs Utrecht dan?

Ff serieus: bestaat er niet een optie als "avoid area" of zo? Dat wil bij TomTom nog weleens 'door de gebruiker ooit aangezet zijn'. Als je dat leegmaakt kiest hij wel een normale route (maar nogmaals, dat is voor TomTom, ik weet niet of DM die optie kent....)
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #14  
Oud 30 mei 2003, 16:41
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Wink

Het mooiste stukje Nederland zal voor een ieder een ander stukje zijn.

Nee, "avoid area" bestaat niet binnen Digimap.
Wel avoid highways voor een route binnendoor via deze routes kan je de mooiste stukjes van Nederland zien. Of je dan ook in Utrec komt weet ik niet?

Groet,

Danny
Met citaat reageren
  #15  
Oud 01 juni 2003, 18:37
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
zelfde probleem met nog iets erbij...

Hoi,

Als ik dezelfde route plan dan krijg ik de melding 'No ways found' en stuurt hij me in een rechte lijn anar de A20, vandaar naar schieplein, waar ik moet keren en vervolgens weer vrolijk terug op de A20 in omgekeerde richting. Dit is iets anders dan wat jij had.

Echter, bij de berekening zak ik dat hij de 'Denhaag' map gebruikte in plaats van de rotterdam map. Bij controle blijkt dat het startpunt zowel in de denhaag map als in de rotterdam map lag. Na verwijderen van de den haag map krijg ik dezelfde geschifte route als jij.

M.a.w. er is dus nog een ander probleem en dat is de selectie van de detail kaart indien er hiervoor meerder alternatieven zijn. Het probleem in dit geval is dat de geselecteerde plaats (aan de rand van) meerdere detail kaarten ligt.

Op zich is het wel duidelijk dat je in dat geval rare routes krijgt als weet hoe digimap de routes ongeveer berekent. Immers, je bent al aan de rand van - een - detailkaart en hij probeert je wanhopig binnen die ene detailkaart waar je toevallig op zit door te routeren naar de snelweg.

De beste oplossing lijkt mij als digimap op basis van de positie en de beschikbare detailkaarten een detail overzichtskaart rond het vertrekpunt zou construeren. De beperking tot die ene detailkaart die toevallig gekozen wordt maakt routing, zeker als je aan de rand van een detail kaart zit, zal vanwege het algorithme dat DM gebruikt vaak tot slechte resultaten leiden.

Ik ga dit voorstellen aan hekosoft op hun wishlist als (een) oplossing voor slechte routings.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #16  
Oud 01 juni 2003, 18:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De enige echte oplossing zou zijn als ze het zo maken dat je de gehele kaart als 1 bestand op de geheugenkaart kan zetten. Het RAM geheugen wordt dan als een soort cache gebruikt voor de gehele kaart. Dan heb je nooit meer gedoe over detail niveau's, kaartgrenzen enzo.

Op zich komt dat trouwens wel overeen met jouw suggestie van "een detail kaart samenstellen". Alleen je zou niet eens de moeite moeten hoeven te nemen van het maken van al die detail kaarten (als je dat niet wil).

MapViewer doet dit overigens wel al en daar werkt het prima bij. Alleen de kaarten van Mapviewer zijn wel erg slecht gecomprimeerd (ik geloof 123MB voor de kaart van nederland)
Met citaat reageren
  #17  
Oud 01 juni 2003, 19:31
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Hoi Erik,

Inderdaad als een vertrekpunt vlakbij de grens ligt gaat het fout. De nieuwe aangemaakte kaarten (standaard) overlappen elkaar ook veel meer.

De route van mij was warande schiedam naar bijv energieweg gouda.
Na het aanpassen van de overlappende kaart maakt hij nu juiste routes.

In theorie als de GPS is aangesloten kiest hij de detailkaart vanuit het middelpunt van de kaarten. Bij aangesloten GPS zo het goed moeten gaan.

Jou vraag aan Hekosoft is inderdaad de mooiste oplossing. Wie weet bij de volgende update.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
  #18  
Oud 01 juni 2003, 19:48
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Ik heb overigens mijn 2 zoontjes de instructies van de voice update laten inspreken en vind het nu niet meer zo erg als ik een instructie teveel heb: "hier linksaf Pap!"
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #19  
Oud 01 juni 2003, 20:38
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Patrick,


De oplossing die je voorstelt is inderdaad de enige echte. Je routeert dan altijd met de gehele kaart informatie tot je beschikking.

Ik heb overigens ook al aan Hekosoft gevraagd of ze niet af kunnen van dat gecopieer naar het geheugen toe, een kaart zou toch gewoon direct vanaf memory card gelezen kunnen worden?

Overigens is ook deze aanpak niet algemeen bruikbaar omdat dan bijv. een detail route binnen Europa waarschijnlijk zoveel detail informatie zou vragen dat hij ook niet meer op een SD card zou passen.

De algemene aanpak van Hekosoft om met detail en overzichtskaarten te werken is dus zo gek nog niet. Een overzichtskaart zou je dan alleen maar gebruiken als brug tussen twee kaarten die niet aan elkaar grenzen (bijv. van NL naar spanje op vakantie) of als je geheugen wilt besparen (en de consequenties voor routing accepteert).


Groeten
Erik

PS. Eigenlijk zouden we deze discussie in het Engels moeten voeren op een hekosoft forum.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 01 juni 2003, 20:46
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Erik,

De kaarten worden in de nieuwe versie niet meer gekopieerd in het geheugen maar gebruikt vanaf de sd kaart.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023