Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 13 februari 2007, 11:31
ZZRoland ZZRoland is offline
Lid
Model: Palm Treo 750v
 
Geregistreerd: 09 februari 2007
Berichten: 21
Eerste eigen app op de Treo750v

Ik zie dat de spoeling qua ontwikkelaars hier dun is.....laat ik een duit in het zakje doen!

Als .NET ontwikkelaar stond ik natuurlijk te popelen om mijn eerste eigen windows-mobile app te schrijven. Vorige week kocht ik de Treo 750v dus hop aan de slag!

Ik besloot te beginnen met de meest simpele applicatie ná het arbitriaire "hello world", nanmelijk een simpel labeltje en een knop. Als je op de knop druk dan komt de datum & tijd in het label. Easy as that.

In Visual Studio is zoiets heel eenvoudig te maken. Je kunt de zaak testen/debuggen in een emulator maar ook op het apparaat zelf...

Tenminste...dat zou moeten. Ik kreeg het dus in eerste instantie NIET voor elkaar. Pas nadat ik ontdekte dat ik bij het starten van de debug op de palm wat dll's moest bevsitigen kwam vervolgens de melding dat de verkeerde versie van het compactframwork (cfw) op de palm stond. Hoe bestaat het nou dat je in 2007 een apparaat koopt met cfw versie 1.x.... vanuit de ontwikkelaar gezien absoluut.belachelijk. Maar goed.

Volgende vraag is hoe installeer ik dan cfw 2.x? Als ik de msi download van de msdn site en die installeer dan krijg ik de melding dat de versie al op mijn systeem staat.... echt behulpzaam is de site verder niet. Na enig zoekwerk ontdekte ik dat ik de cabfile naar de palm moet copieren en dan installeren. Maar ik heb toch een msi? pff lastig dit.

Via een of ander weblogje kwam ik erachter dat op je eigen systeem (als je visual studio geinstalleerd hebt staan in ieder geval) de juiste cab files al staan, namelijk hier: C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 8\SmartDevices\SDK\CompactFramework\2.0\v2.0\WindowsCE

Hier staan dan weer wat subdirs die een cab per cpu (van je mobile device) bevatten. Voor de Treo750v is dat overigens wce500\NETCFv2.wm.armv4i.cab. Enfin deze gekopieerd naar de Treo, daar geinstalleerd....moest even herstarten.........

Nog maar eens geprobeerd de eigen test-app te starten via de debugging in Visual Studio. Waarempel! Het werkte in één keer! Als je het debuggen stopt dan is de applicatie ook weer "weg" van de palm, da's ook wel weer fijn. Om het er echt op te krijgen moet je deployen naar een cab-file, en die gewoon installeren. Prachtig!

Ik ben nu de trotse bezitter van een Treo 750v met een programmatje dat bestaat uit een wit scherm, een textvakje en een knop. als je op de knop drukt dan......komt de daten/tijd op het scherm. Mooi mooi

En nu................... iets zinnings bedenken. Ik overweeg te beginnen met een mooie digitale wekker. Ja die bestaan vast al maar m'n eigen is vast beter, of in ieder geval leuker.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 februari 2007, 14:40
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Hallo ZZRoland, welkom op het forum!

Dat heb je leuk gedaan! Vooral ook de beschrijving van probleem en oplossing, dit kan in de toekomst voor gebruikers misschien nog wel eens handig zijn.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2007, 12:33
bizzco
Guest
 
Berichten: n/a
Goed bezig. Ik ben ook softwaredesigner en maak vooral web-gebaseerde systemen, maar heb mijn roots ook in de 4GL liggen. En wel op Powerbuilder. Dit is al een aantal jaren van Sybase en zij hebben ook een mobile versie van powerbuilder, nl pocketbuilder. Ik heb wel al een soort van 'hello world' met echte button (!) applicatie gemaakt die het in debugmode op de PC werkte, maar ook dit gaf op de PDA (Treo 750) een leeg scherm. Moet nog even zoeken wat dit kan zijn.

Het lijkt me overigens zinvoller om je te richten op webbased applicaties, dus gebruikmakend van de minibrowser, omdat er toch een stroming op gang gaat komen van mobiel breedband, GPRS, UMTS etc en er binnen een jaar of twee de meeste gebruikers met een PDA online zullen zijn.

Roland: wat vind je van deze gedachte ? Heb je datzelfde idee ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023